Benzin plug-in hybrid

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Benzin plug-in hybrid

Indlægaf Oak123 » 28. feb 2021, 21:45

Herhjemme overvejer vi, som mange andre, en benzin plug-in hybrid.
Men jeg er noget skeptisk omkring konceptet, da jeg ikke rigtigt kender der.

Jeg er bekymret for at det kan blive en dyr affære i værkstedsregninger, fordi der er flere elementer der kan gå i stykker. Både på grund af to type motorer, eller hvad man kalder det. Og fordi det jo er noget elektronik mm. til at få de to systemer til at spille sammen.

Er der nogen, der har noget viden om dette?
Og også gerne andre gode indspark i forhold til plug-in hybrid biler?
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf Dawwty » 28. feb 2021, 23:11

Man kan få elbiler med mere end 500 km rækkevidde, er det ikke bedre?
Så har du ikke flere dele til service og er mere miljøvenlig.
0
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf Oak123 » 1. mar 2021, 07:16

Dawwty skrev:Man kan få elbiler med mere end 500 km rækkevidde, er det ikke bedre?
Så har du ikke flere dele til service og er mere miljøvenlig.


Jo det ville jeg også helst, men da vi har et barn så har vi behov for mere bagagerums plads end der er i f.eks. en Tesla 3. Altså problem med den er at pladsen er under sæderne, og derfor ikke optimal med barnevogn mm.
Og det er lidt samme tendens med andre rene el biler, dom er i vores prisklasse og ønskede mærker, at der er bagagerummet dumt indrettet.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf DenBruneMunk » 1. mar 2021, 07:21

Nu behøver det vel ikke være en Tesla? :)
Der er kommet rigtig mange andre el biler, som har god plads bag i, og batteri delen er under bilen, eller stable under bagsæderne , har jeg læst.

Min kuga siges at kunne tage en barnevogn.
Billede
Bagagerummet i Kuga er rummeligt og kan sagtens klare en barnevogn og ferieoppakningen. Samtidig kan det udvides, hvis sæderne køres frem. Foto: bilguiden

Er der ikke flere som siger det modsatte om elektronik, der er mindre mekaniske dele, så el biler holder bedre, udover dem som slet ikke vil elbiler og tror de er lavet på kina lego og falder fra hinanden efter dag 1.
Så kan du så ikke vælge PHEV, så skal du vælge ren el bil, for at undgå mekanikken. Hvis det ikke var for Tesla's dårligere kvalitet for år tilbage, så havde de modeller alene fået dannet grundlag for at el biler, kræver mindre vedligehold end fossil biler.
Jeg har service ved 30.000 eller 2. år, og så et check årligt, som ikke er service, og prisen derefter (skulle være 500-600kr)
0
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf Oak123 » 1. mar 2021, 07:34

DenBruneMunk skrev:Nu behøver det vel ikke være en Tesla? :)
Der er kommet rigtig mange andre el biler, som har god plads bag i, og batteri delen er under bilen, eller stable under bagsæderne , har jeg læst.

Min kuga siges at kunne tage en barnevogn.
Billede
Bagagerummet i Kuga er rummeligt og kan sagtens klare en barnevogn og ferieoppakningen. Samtidig kan det udvides, hvis sæderne køres frem. Foto: bilguiden

Er der ikke flere som siger det modsatte om elektronik, der er mindre mekaniske dele, så el biler holder bedre, udover dem som slet ikke vil elbiler og tror de er lavet på kina lego og falder fra hinanden efter dag 1.
Så kan du så ikke vælge PHEV, så skal du vælge ren el bil, for at undgå mekanikken. Hvis det ikke var for Tesla's dårligere kvalitet for år tilbage, så havde de modeller alene fået dannet grundlag for at el biler, kræver mindre vedligehold end fossil biler.
Jeg har service ved 30.000 eller 2. år, og så et check årligt, som ikke er service, og prisen derefter (skulle være 500-600kr)


Nej en ren elbil skal ikke være en Tesla, det var et eksempel i forhold til bagagerums størrelse. Mener vi har kigget på en anden, der havde et tilsvarende bagagerum.

Er Ford Kuga ikke også en hybrid bil? Måske ikke med plug-in, men den er vel heller ikke ren el, er den?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf DenBruneMunk » 1. mar 2021, 07:35

Oak123 skrev:Er Ford Kuga ikke også en hybrid bil? Måske ikke med plug-in, men den er vel heller ikke ren el, er den?

Præcis(og plugin), synes det var perfekt reference til dit første indlæg, når jeg har en.
Kuga kommer i en mHEV også, uden plugin, og nok med flere af de features jeg allerede har, bare ikke 14.4kW batteri.
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf tron » 1. mar 2021, 07:40

DenBruneMunk skrev:Nu behøver det vel ikke være en Tesla? :)
Der er kommet rigtig mange andre el biler, som har god plads bag i, og batteri delen er under bilen, eller stable under bagsæderne , har jeg læst.

Min kuga siges at kunne tage en barnevogn.
Billede
Bagagerummet i Kuga er rummeligt og kan sagtens klare en barnevogn og ferieoppakningen. Samtidig kan det udvides, hvis sæderne køres frem. Foto: bilguiden

Er der ikke flere som siger det modsatte om elektronik, der er mindre mekaniske dele, så el biler holder bedre, udover dem som slet ikke vil elbiler og tror de er lavet på kina lego og falder fra hinanden efter dag 1.
Så kan du så ikke vælge PHEV, så skal du vælge ren el bil, for at undgå mekanikken. Hvis det ikke var for Tesla's dårligere kvalitet for år tilbage, så havde de modeller alene fået dannet grundlag for at el biler, kræver mindre vedligehold end fossil biler.
Jeg har service ved 30.000 eller 2. år, og så et check årligt, som ikke er service, og prisen derefter (skulle være 500-600kr)


Kuga har vist nogle problemer med batterierne, fordi de er tilbagekaldt for omskifte.
0
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf Oak123 » 1. mar 2021, 07:43

DenBruneMunk skrev:
Oak123 skrev:Er Ford Kuga ikke også en hybrid bil? Måske ikke med plug-in, men den er vel heller ikke ren el, er den?

Præcis(og plugin), synes det var perfekt reference til dit første indlæg, når jeg har en.
Kuga kommer i en mHEV også, uden plugin, og nok med flere af de features jeg allerede har, bare ikke 14.4kW batteri.


Ok, rigtig fint du bringer den i spil. Men jeg synes ikke umiddelbart jeg bliver så meget klogere ang. mit første spørgsmål.

Jeg tror ikke el biler er af dårlig kvalitet eller lavet på lego! Men jeg har en (sund) skepsis omkring det, fordi jeg ikke kender nogen der har sådan en bil og jeg ikke har en stor viden om de oftere går i stykker, har problemer med samspillet med el og benzinmotor mm.

Også kan det godt være det er det du skriver om i dit første indlæg, men så er det måske bare mig der ikke helt forstå hvad du skriver. For selvom rene elbiler måskeholder bedre og går mindre i stykker, så er der jo noget mere på spil når det er en hybrid bil (vil jeg mene).
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf tron » 1. mar 2021, 07:44

Oak123 skrev:
Dawwty skrev:Man kan få elbiler med mere end 500 km rækkevidde, er det ikke bedre?
Så har du ikke flere dele til service og er mere miljøvenlig.


Jo det ville jeg også helst, men da vi har et barn så har vi behov for mere bagagerums plads end der er i f.eks. en Tesla 3. Altså problem med den er at pladsen er under sæderne, og derfor ikke optimal med barnevogn mm.
Og det er lidt samme tendens med andre rene el biler, dom er i vores prisklasse og ønskede mærker, at der er bagagerummet dumt indrettet.


Hvis barnevognen er for stor til bilen, så overvej at købe en mindre eller klapvogn, som du kan have med. Så kan du bruge den store barnevogn derhjemme, mens du kan tage den anden med, når du skal på tur med bilen.

Det er langt billiger end at købe bil for nogle få år med en stor barnevogn.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf DenBruneMunk » 1. mar 2021, 07:45

tron skrev:Kuga har vist nogle problemer med batterierne, fordi de er tilbagekaldt for omskifte.

Det er slut, de er ved at udskifte batterierne nu, og min har fået det gjort i januar. Så det er helt ok, og især i nye 2021 modeller, er det jo ikke et issue.
2
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf tron » 1. mar 2021, 07:46

Oak123 skrev:
DenBruneMunk skrev:
Oak123 skrev:Er Ford Kuga ikke også en hybrid bil? Måske ikke med plug-in, men den er vel heller ikke ren el, er den?

Præcis(og plugin), synes det var perfekt reference til dit første indlæg, når jeg har en.
Kuga kommer i en mHEV også, uden plugin, og nok med flere af de features jeg allerede har, bare ikke 14.4kW batteri.


Ok, rigtig fint du bringer den i spil. Men jeg synes ikke umiddelbart jeg bliver så meget klogere ang. mit første spørgsmål.

Jeg tror ikke el biler er af dårlig kvalitet eller lavet på lego! Men jeg har en (sund) skepsis omkring det, fordi jeg ikke kender nogen der har sådan en bil og jeg ikke har en stor viden om de oftere går i stykker, har problemer med samspillet med el og benzinmotor mm.

Også kan det godt være det er det du skriver om i dit første indlæg, men så er det måske bare mig der ikke helt forstå hvad du skriver. For selvom rene elbiler måskeholder bedre og går mindre i stykker, så er der jo noget mere på spil når det er en hybrid bil (vil jeg mene).


Ren el bil er på alle måder at foretrække hvis det er muligt, og det er det oftest medminder man skal have trækkrog. Det er trækkrogen som kaster mange ud i PHEV fremfor ren el.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf DenBruneMunk » 1. mar 2021, 07:49

Oak123 skrev:
DenBruneMunk skrev:
Oak123 skrev:Er Ford Kuga ikke også en hybrid bil? Måske ikke med plug-in, men den er vel heller ikke ren el, er den?

Præcis(og plugin), synes det var perfekt reference til dit første indlæg, når jeg har en.
Kuga kommer i en mHEV også, uden plugin, og nok med flere af de features jeg allerede har, bare ikke 14.4kW batteri.


Ok, rigtig fint du bringer den i spil. Men jeg synes ikke umiddelbart jeg bliver så meget klogere ang. mit første spørgsmål.

Jeg tror ikke el biler er af dårlig kvalitet eller lavet på lego! Men jeg har en (sund) skepsis omkring det, fordi jeg ikke kender nogen der har sådan en bil og jeg ikke har en stor viden om de oftere går i stykker, har problemer med samspillet med el og benzinmotor mm.

Også kan det godt være det er det du skriver om i dit første indlæg, men så er det måske bare mig der ikke helt forstå hvad du skriver. For selvom rene elbiler måskeholder bedre og går mindre i stykker, så er der jo noget mere på spil når det er en hybrid bil (vil jeg mene).

Der har simpelthen ikke været nok PHEV på markedet i mange år, så den sunde fornuft vs. gætværk ved jeg ikke hvor meget holder generelt. Der var sikkert mange som gættede Tesla til at fejle, nu er manden verdens rigeste 98% af tiden :)

Læs anmeldelser, stil kritiske spørgsmål på sider hvor de taler elbiler og phev, og vær opmærksom på alle har en holdning og mangler erfaringen med PHEv, så det bliver ikke præcis viden du får fakta på endnu.

Jeg har 5 års garanti nu, så jeg forholder mig til elektroniske fejl, som mekaniske fejl er dækket 5 år endnu :) Og den har kørt fint siden levering udover den skulle til service som tidligere skrevet med skift af batteri, det gjorde mig intet, da jeg fik 3700kr på brændstof kort, som lige skal bruges.

Fra min tidligere kuga til denne, kører jeg længere end før, og det er uden at tanke EL i huset, da bilen jo havde batteri fejl. fra 15-20km/ltr, synes jeg var fint, vinter=15, sommer=20. Så den del er fin ift. den gamle kuga, klarede 12-12.5/ltr og var dyrere i indkøb,
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf Slettet bruger » 1. mar 2021, 07:59

Jeg har overvejet en plugin-hybrid, men jeg vil ikke eje den. Der er for meget der kan gå i stykker som du siger, og hvad er plugin-hybrider værd om 5 år?

Man kan lease dem. Der er f.eks. gode priser på BMW 330e og 530e.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf DenBruneMunk » 1. mar 2021, 08:00

tron skrev:Ren el bil er på alle måder at foretrække hvis det er muligt, og det er det oftest medminder man skal have trækkrog. Det er trækkrogen som kaster mange ud i PHEV fremfor ren el.

Du har ret i elbiler halter lidt efter, mener den nye Hyundai IONIQ 5 kommer med 1600kg, og den har vist også god plads men er ikke på markedet endnu.

Idag ville jeg nok også hellere se på ren elbil, mit kørselsmønster passer fint til elbil. Nu er det så for sent i en periode :) til jeg tager en anden beslutning.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Benzin plug-in hybrid

Indlægaf DenBruneMunk » 1. mar 2021, 08:08

abcd skrev:Jeg har overvejet en plugin-hybrid, men jeg vil ikke eje den. Der er for meget der kan gå i stykker som du siger, og hvad er plugin-hybrider værd om 5 år?

Man kan lease dem. Der er f.eks. gode priser på BMW 330e og 530e.

Der er allerede undersøgelser som bekræfter PHEV er bedre en almindelige biler :)

Jeg bruger mindre bremsekraft, dermed holder bremser længere (regenerativ bremsning)
Jeg bruger mindre olie.
Jeg har batteri at køre på , afhængig af mønster.
Og elektronik kan altså holde længere end mekaniske dele som bevæger sig.

Hvor vidt elekronik så holder 5-10 år, afhænger sikkert af komponenter og andet men det er da ikke det Tesla fra 2013 er kendt at bryde ned på som ren elbil, og PHEV deler jo teknik der, selvom der er en alm. motor som klart kan fejle som almindelige biler gør.

Der er intet som tyder på tab på en PHEV skulle være større end tab på almindelig biler, det er rent gætværk. Det er i hvert fald hvad bilmagasiner ofte skriver omkring nedskrivning.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"