Leasing kontra køb

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
MTRy
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2021, 13:44
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Leasing kontra køb

Indlægaf MTRy » 21. jan 2021, 13:53

Hej!

Er der nogen leasing-eksperter på linjen?

Kæresten og jeg vil gerne have en bil, som størrelsesmæssigt er fremtidssikret modsat vores lille bybil, så der er plads til børn, barnevogne og alt det habengut, man kan have med sig. Umiddelbart tænker vi en Touran, som vi har prøvekørt og er glade for, men så kommer der et spørgsmål om finansiering.

Bilen har en pris ved kontakt betaling, men den kan også leases som finansiel leasing. Der står udbetalingspris, månedlig ydelse og restværdi til den pågældende bil.

Når jeg lægger de 3 tal sammen (ydelsen ganget med leasingperioden, naturligvis), får jeg et noget lavere beløb end ved kontakt betaling, selvom det er samme bil. Er der nogen udgifter i forbindelse med leasingen, som jeg overser? Det er en besparelse på cirka 40.000 kroner :nerve:
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Leasing kontra køb

Indlægaf deliciouscookie » 21. jan 2021, 14:41

Som privat person kan du ikke bruge operationel eller financial leasing men kun privat leasing.

Privat leasing er førstegangs ydelser, månedlig ydelser, ydelser til reparation ved aflevering samt evt ydelse ved overkørte kilometre.

Det er billiger at leasing hvis du vil have ny bil ikke vil have bilen i mere end højst 3 år og ikke køre væsentligt over 20.000 om året. Jo større bil jo mere fordelagtigt er det at lease.

Det kan også være en fordel at leasing hvis man er i en situation hvor man er usikker på hvilken bil man vil have om 1 el. 2 år, fordi du så uden de samme store tab kan skifte bil om et eller to år.
0
make cookies not war
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Leasing kontra køb

Indlægaf Slettet bruger » 21. jan 2021, 14:51

deliciouscookie skrev:Som privat person kan du ikke bruge operationel eller financial leasing men kun privat leasing.

Privat leasing er førstegangs ydelser, månedlig ydelser, ydelser til reparation ved aflevering samt evt ydelse ved overkørte kilometre.

Det er billiger at leasing hvis du vil have ny bil ikke vil have bilen i mere end højst 3 år og ikke køre væsentligt over 20.000 om året. Jo større bil jo mere fordelagtigt er det at lease.

Det kan også være en fordel at leasing hvis man er i en situation hvor man er usikker på hvilken bil man vil have om 1 el. 2 år, fordi du så uden de samme store tab kan skifte bil om et eller to år.


Man kan godt flexlease som privatperson. Typisk for et år ad gangen.

Til OP: Kan du poste nogle konkrete tal for periode, ydelse, restværdi og kontantpris, så tror jeg det er lettere at forholde sig til. Vær opmærksom på om priserne er med eller uden moms - ofte er de uden moms.
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Leasing kontra køb

Indlægaf deliciouscookie » 21. jan 2021, 15:21

abcd skrev:
deliciouscookie skrev:Som privat person kan du ikke bruge operationel eller financial leasing men kun privat leasing.

Privat leasing er førstegangs ydelser, månedlig ydelser, ydelser til reparation ved aflevering samt evt ydelse ved overkørte kilometre.

Det er billiger at leasing hvis du vil have ny bil ikke vil have bilen i mere end højst 3 år og ikke køre væsentligt over 20.000 om året. Jo større bil jo mere fordelagtigt er det at lease.

Det kan også være en fordel at leasing hvis man er i en situation hvor man er usikker på hvilken bil man vil have om 1 el. 2 år, fordi du så uden de samme store tab kan skifte bil om et eller to år.


Man kan godt flexlease som privatperson. Typisk for et år ad gangen.

Til OP: Kan du poste nogle konkrete tal for periode, ydelse, restværdi og kontantpris, så tror jeg det er lettere at forholde sig til. Vær opmærksom på om priserne er med eller uden moms - ofte er de uden moms.


flexlease er noget andet og har ikke noget med operationel eller financial leasing at gøre. Det er stadig privat leasings betingelser med en selvalgt bil som ikke er en del af en leasing flåde.
0
make cookies not war
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Leasing kontra køb

Indlægaf Slettet bruger » 21. jan 2021, 15:24

deliciouscookie skrev:
abcd skrev:
deliciouscookie skrev:Som privat person kan du ikke bruge operationel eller financial leasing men kun privat leasing.

Privat leasing er førstegangs ydelser, månedlig ydelser, ydelser til reparation ved aflevering samt evt ydelse ved overkørte kilometre.

Det er billiger at leasing hvis du vil have ny bil ikke vil have bilen i mere end højst 3 år og ikke køre væsentligt over 20.000 om året. Jo større bil jo mere fordelagtigt er det at lease.

Det kan også være en fordel at leasing hvis man er i en situation hvor man er usikker på hvilken bil man vil have om 1 el. 2 år, fordi du så uden de samme store tab kan skifte bil om et eller to år.


Man kan godt flexlease som privatperson. Typisk for et år ad gangen.

Til OP: Kan du poste nogle konkrete tal for periode, ydelse, restværdi og kontantpris, så tror jeg det er lettere at forholde sig til. Vær opmærksom på om priserne er med eller uden moms - ofte er de uden moms.


flexlease er noget andet og har ikke noget med operationel eller financial leasing at gøre. Det er stadig privat leasings betingelser med en selvalgt bil som ikke er en del af en leasing flåde.


Jeg kan ikke rigtigt google andet end at flexleasing er finanskel leasing, og givet de nævnte parametre har jeg på fornemmelsen det er flexleasing der er tale om..
0
MTRy
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2021, 13:44
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Leasing kontra køb

Indlægaf MTRy » 22. jan 2021, 07:03

Det her er teksten på hjemmesiden omkring bilen:

Privatleasing til kun 1295 pr måned (inkl moms)
12 mdrs løbetid - 25000 km indeholdt
1 gangsydelse 37500 (inkl moms)
Finansiel - 135000 (ex moms)

Det kan godt være, jeg har misforstået det, så delen med finansiel egentlig ikke hænger sammen med det andet? Så er det bare dårligt sat op, synes jeg!

Edit: Det går op for mig, at tallene ser anderledes ud, end da jeg faldt over bilen - der stod finansiel til 88.000, ikke 135.000. Min forudring gælder dog stadig :lol:
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Leasing kontra køb

Indlægaf deliciouscookie » 22. jan 2021, 19:43

Hurtig forklaring googlet:

Den store forskel på operationel og finansiel leasing er præmissen, når leasingaftalen ophører. Ved operationel leasing afleverer du bare bilen tilbage, fordi bilen har været lejet og dermed ikke er ejet af dig. Ved finansiel leasing er du forpligtet til at købe bilen eller finde en køber selv.

Flexleasing er en leasingtype, hvor man ikke betaler den fulde registreringsafgift med det samme, men i stedet bliver den delt ud i rater for den periode du benytter bilen. Hvor store raterne er afhængig af bilens registreringsafgift, samt bilens alder. Der er forskellige periodeafgift satser og alderen på bilen bestemmer, hvilke en af dem der bliver anvendt på bilen. Den laveste sats er på biler der er mere ned 3 år gammel. Flexleasing er mest anvendt til dyre luksusbiler, hvor registreringsafgiften en høj. Muligheden for flexleasing blev vedtaget den 18. december 2008, med reglerne i registreringsafgiftsloven L64. Dette muliggjorde at leasingselskaber kun skulle betale den forholdsmæssige registreringsafgift for leasingperioden.
Periodeafgift satser

Periodeafgift satserne er afhængig af køretøjets første registreringsdato. Nedenstående kan du se satserne:

0-3 Måneder – 2% registreringsafgift
3-36 Måneder – 1% registreringsafgift
Over 36 måneder – 0,5% registreringsafgift
0
make cookies not war

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"