Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf Mi55y » 26. okt 2020, 07:27

Vi har jo købt ny bil, som dog først bliver leveret til december.

Nu har min faster lige meldt ud, at hun rigtig gerne vil købe min bil - som vi har smidt ind i handlen med bilforhandleren for nemheds skyld. Han sagde, dengang vi skrev under, alt det, en sælger skal sige; at det nærmest kostede dem penge at tage den med i handlen til den pris og yadayada.

Er det realistisk at lave aftalen om - og hvor mange penge skal vi forvente, at forhandleren evt. vil have oveni så? Vi fik 44.000 for den i aftalen - med samme stand og kilometer sælges den generelt til ca. 60.000 hos forhandlere.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. okt 2020, 07:37

En slutseddel er jo bindende, så alene på det grundlag, kan det blive op ad bakke der. I kan sikkert bede faster købe den af forhandler, i stedet for i bøder X kroner mere på samme front, som gør det samme som hvis hun købte af forhandler med sin fortjeneste.

Fordelen ved at lade faster købe af forhandler direkte, er jo garanti som han kan give på bilen, hvor en privathandel oftest er købt som beset.
1
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf NoLady » 26. okt 2020, 07:39

Hvis i har skrevet under på en købskontrakt hvori salget af jeres brugte bil indgår, så har i jo rent faktisk solgt bilen til forhandleren.
0
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
B7B
Indlæg: 18
Tilmeldt: 7. dec 2019, 11:52
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf B7B » 26. okt 2020, 07:41

Langt de fleste gange vil de ikke have noget imod at lave handlen om, således byttebil ikke indgår.
Når de ikke vil lave om - så er det fordi byttebilens pris er så lav at de tjener (for) meget på at ekspederer den videre..
1
B7B
Indlæg: 18
Tilmeldt: 7. dec 2019, 11:52
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf B7B » 26. okt 2020, 07:43

Jeg har nu 3 gange haft en slutseddel med forhandler Hvor der indgik byttebil og alle tre gange har det ikke været et problem at fjerne bilen igen hvis jeg kunne sælge den selv til en bedre pris.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf Mi55y » 26. okt 2020, 07:52

DenBruneMunk skrev:En slutseddel er jo bindende, så alene på det grundlag, kan det blive op ad bakke der.


NoLady skrev:Hvis i har skrevet under på en købskontrakt hvori salget af jeres brugte bil indgår, så har i jo rent faktisk solgt bilen til forhandleren.


Jeg er godt klar over, at der foreligger en bindende aftale - jeg har jo også tænkt mig at spørge pænt og ikke bare sælge den videre.

B7B skrev:Langt de fleste gange vil de ikke have noget imod at lave handlen om, således byttebil ikke indgår.
Når de ikke vil lave om - så er det fordi byttebilens pris er så lav at de tjener (for) meget på at ekspederer den videre..

B7B skrev:Jeg har nu 3 gange haft en slutseddel med forhandler Hvor der indgik byttebil og alle tre gange har det ikke været et problem at fjerne bilen igen hvis jeg kunne sælge den selv til en bedre pris.


Lyder godt - hvor meget har du måtte bøde ekstra i betaling så?
Jeg synes også, at det kunne være ret interessant netop at foreholde sælger, at han jo ikke var meget for at tage den til den pris, da de ikke ville tjene noget - det kan godt sætte ham i en lidt dum situation :D
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. okt 2020, 08:38

B7B skrev:Jeg har nu 3 gange haft en slutseddel med forhandler Hvor der indgik byttebil og alle tre gange har det ikke været et problem at fjerne bilen igen hvis jeg kunne sælge den selv til en bedre pris.

Her er det nok super vigtigt at påpege om du giver en 1995 bil i bytte eller en mikro bil fra 2000 osv, for har den ikke en reel salgsværdi udover 10-15.000 så er det jo ikke fordi han tjener noget men giver nærmere rabat til dig i den anden ende.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf Skorstenen » 26. okt 2020, 08:39

Mi55y skrev:
DenBruneMunk skrev:En slutseddel er jo bindende, så alene på det grundlag, kan det blive op ad bakke der.


NoLady skrev:Hvis i har skrevet under på en købskontrakt hvori salget af jeres brugte bil indgår, så har i jo rent faktisk solgt bilen til forhandleren.


Jeg er godt klar over, at der foreligger en bindende aftale - jeg har jo også tænkt mig at spørge pænt og ikke bare sælge den videre.

B7B skrev:Langt de fleste gange vil de ikke have noget imod at lave handlen om, således byttebil ikke indgår.
Når de ikke vil lave om - så er det fordi byttebilens pris er så lav at de tjener (for) meget på at ekspederer den videre..

B7B skrev:Jeg har nu 3 gange haft en slutseddel med forhandler Hvor der indgik byttebil og alle tre gange har det ikke været et problem at fjerne bilen igen hvis jeg kunne sælge den selv til en bedre pris.


Lyder godt - hvor meget har du måtte bøde ekstra i betaling så?
Jeg synes også, at det kunne være ret interessant netop at foreholde sælger, at han jo ikke var meget for at tage den til den pris, da de ikke ville tjene noget - det kan godt sætte ham i en lidt dum situation :D


Du har nok en pris på den nye bil. Det må jo så bare være differencen op til, du skal betale.
Så medmindre sælger har skruet kunstigt ned på din nye bils pris, for at få handlen i hus - og fordi han ved at en fortjeneste først kommer ved salg af din byttebil, kan jeg ikke se hvorfor du skal "bøde" for det.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf Mi55y » 26. okt 2020, 08:48

Skorstenen skrev:
Du har nok en pris på den nye bil. Det må jo så bare være differencen op til, du skal betale.
Så medmindre sælger har skruet kunstigt ned på din nye bils pris, for at få handlen i hus - og fordi han ved at en fortjeneste først kommer ved salg af din byttebil, kan jeg ikke se hvorfor du skal "bøde" for det.


Ja, det skulle man jo mene i forhold til det indtryk han gav os, at det nærmest var besværligt for ham at tage den i bytte. Men jeg er ret overbevist om, at han sagtens kan tjene lidt på den. De har trods alt eget værksted til at klargøre den, og der var alligevel 16.000 op til "udsalgsprisen".
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf Skorstenen » 26. okt 2020, 09:08

Mi55y skrev:
Skorstenen skrev:
Du har nok en pris på den nye bil. Det må jo så bare være differencen op til, du skal betale.
Så medmindre sælger har skruet kunstigt ned på din nye bils pris, for at få handlen i hus - og fordi han ved at en fortjeneste først kommer ved salg af din byttebil, kan jeg ikke se hvorfor du skal "bøde" for det.


Ja, det skulle man jo mene i forhold til det indtryk han gav os, at det nærmest var besværligt for ham at tage den i bytte. Men jeg er ret overbevist om, at han sagtens kan tjene lidt på den. De har trods alt eget værksted til at klargøre den, og der var alligevel 16.000 op til "udsalgsprisen".


Jeg har været i branchen - de vil helst rene handler. Så jeg tror slet ikke det er et problem :)
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf Mi55y » 26. okt 2020, 09:25

Skorstenen skrev:
Mi55y skrev:
Skorstenen skrev:
Du har nok en pris på den nye bil. Det må jo så bare være differencen op til, du skal betale.
Så medmindre sælger har skruet kunstigt ned på din nye bils pris, for at få handlen i hus - og fordi han ved at en fortjeneste først kommer ved salg af din byttebil, kan jeg ikke se hvorfor du skal "bøde" for det.


Ja, det skulle man jo mene i forhold til det indtryk han gav os, at det nærmest var besværligt for ham at tage den i bytte. Men jeg er ret overbevist om, at han sagtens kan tjene lidt på den. De har trods alt eget værksted til at klargøre den, og der var alligevel 16.000 op til "udsalgsprisen".


Jeg har været i branchen - de vil helst rene handler. Så jeg tror slet ikke det er et problem :)


Lyder godt!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
B7B
Indlæg: 18
Tilmeldt: 7. dec 2019, 11:52
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf B7B » 26. okt 2020, 15:54

Lyder godt - hvor meget har du måtte bøde ekstra i betaling så?
Jeg synes også, at det kunne være ret interessant netop at foreholde sælger, at han jo ikke var meget for at tage den til den pris, da de ikke ville tjene noget - det kan godt sætte ham i en lidt dum situation :D[/quote]


Ingenting. Altså enten så indgår bilen og ellers så betaler man jo hele den nye bils pris.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf HerErJeg » 28. okt 2020, 13:12

Jeg købte en ny Toyota for 4 år siden. Vi skulle af med en Skoda Octavia med 220.000 km.
Der blev aftalt byttesum med udgangspunkt i Skodaen.
På vej ud af døren var beskeden, at kunne jeg selv sælge bilen til mere end værdien på slutsedlen, så skulle jeg bare gøre det.
Det lykkedes at sælge privat, og der var slet ingen brok med sælgeren efterfølgende.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Bilkøb: Realistisk at trække byttebil ud af aftale?

Indlægaf Mi55y » 28. okt 2020, 13:47

Det var ikke noget problem, det var helt op til os :gogo:
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"