Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf HerErJeg » 2. feb 2020, 06:30

SUV bilerne er vildt populære. Det er livsstil, det er plads, og det er noget med at være med på toppen af bølgen.

Der er dog en bagside, for langt størstedelen af disse biler kommer ikke med mulighed for batterier til at hjælpe kørslen. Der er nogle få dyre elbiler, der er nogle plugin hybrider. Begge typer har deres udfordringer ift rækkevidde eller plads til bagagen fordi teknikken fylder.

Realiteten er i hvert fald, at langt størstedelen udelukkende findes med almindelig motor, og fordi biltypen er lidt høj og kantet, så betyder det ganske ringe økonomi. Set over en bred kam, så er 13, 14, 15 km i gennemsnit hvad der kan forventes, for eftersom SUV modellerne bliver populære, så bliver diesel upopulært. Så benzin er vejen frem lige nu.

Man accepterer mere eller mindre et højt brændstofforbrug, når man vælger biltypen til. FDM skældte ud i tidligere tests, hvis en standard personbil kørte kortere på literen end forventet, nu er kritikken væk og ingen siger noget. Det er livsstil, og så skal man træde varsomt.

Jeg kører ikke SUV, men en stationcar, ligger lavt på vejen, glider gennem luften og bruger ikke så meget. Omtrent 18,5 i snit. For mig betyder økonomi rigtigt meget, jeg ville have rigtig svært ved at "æde" 4 km kortere på literen i hele bilens levetid, hvis jeg kunne nøjes med en almindelig model til at klare opgaven.

Hvad med dig? Dine tanker, dine parametre når der skal vælges ny 4 hjulet familiemedlem?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf Mani » 2. feb 2020, 07:25

Sikkerhed, brændstoføkonomi/miljøaftryk og komfort vægter.
Vi skal se på ny bil inden længe. Vi havde talt om el, men da den ikke blot skal kører arbejde-hjem bliver det næppe den løsning. Det er for usikkert ifht ladepladser etc, når den skal bruges som den skal.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4928
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7920

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf Nicolait » 2. feb 2020, 18:10

Nu har jeg ikke bil, men skulle jeg købe en bil, vægter jeg køreegenskaber, sikkerhed, komfort højere end miljø.

Jeg har svært ved at se elbiler som særligt brugbart for mig. Som det er nu er der for langt mellem ladestationerne, og det tager for lang tid at lade op, sammenlignet med påfyldning af benzin.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf JoyNips » 2. feb 2020, 18:31

Vores næste bil bliver formentlig enten en elbil eller en hybrid. https://ekstrabladet.dk/biler/ny-unders ... il/7968607

Derudover overvejer vi at købe en ældre trailertrækker til når jeg skal køre med hesten.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf Vixen » 2. feb 2020, 18:41

Helt klart miljø. Jeg synes, det er helt skørt at anskaffe sig en stor benzinsluger i disse tider.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. feb 2020, 18:48

bilen størrelse og sikkerhed prioriteres over miljø.

Jeg har de sidste 3 år kørt rundt i en renualt Clio, købt fra ny, den skulle køre knap 21 km/l - hvilket ikke ligefrem stemmer overens med virkeligheden, med mindre jeg kører lange lige strækninger med 80-110 km/t uden nogen stop, så går det lige. Ved alm. kørsel holder jeg den på ca. 16.5 i snit, og i mit nuværende job, hvor jeg bruger min bil til mange småture af knap 1 km eller mindre, der holder jeg et gennemsnitsforbrug på ca 15 km/l. - så dét er jo noget svineri med småturene.

Om lidt bytter jeg bilen ud med en citroen grande picasso, 7 personers, diesel, der holder 20-25 km/l i snit.
Jeg bytter ud, da vi er udfordret på plads. Jeg har 4 drenge, og de 2 er nu store og tunge - som fuldvoksne mænd, og vi er udfordret på plads, komfort og deraf også sikkerhed.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf Artem » 2. feb 2020, 18:51

Jeg er til 4x4 og det har jeg været fra før SUV blev populært.
Som er en biltype jeg har lært at elsker fra min tid ved en entreprenør.
Nu har jeg en almindelig SUV på hvide plader, dog en af de mere terrænduelige med 4x4 selv om frihøjden reelt er for lille til at den kan bruges rigtigt offroad.

Min drømme bil er en endnu større SUV som er mere terræn duelige og som må slæbe endnu mere end min nuværende.
Men der er netop en udfordring i forhold til brændstoføkonomien, og vil ikke op og betale en grøn ejerafgift på 10.000 kr eller mere. Hvor de 7500 kr jeg betaler i dag er en den høje ende.
Er mere ligeglad med hvor langt bilen reelt kører på literen da forskellen er minimal.

Som eksempel. Min bil kører reelt 12-13 km/l
Med 20.000 km om året og en pris på diesel til 9,5 kr. Giver det. 15.200 kr
Hvis nu jeg fik en som kørte 18 km/l ville det give. 10.555 kr
Det er naturligvis en besparelse, men er mere den grønne ejerafgift jeg ærgre mig over.

Med hensyn til selve SUV bilerne. Så er jeg netop utilfreds med at der ikke er ret mange af dem som er ægte SUV. De fleste nye er bare en forhøjet stationcar. En del fåes ikke en gang med 4x4 men kun forhjulstræk, og de er kun omkring 10 cm højere end en almindelig bil.
Men kan ellers godt forstå de er populære, som handler om at man kan sætte sig direkte ind i dem, og ikke ned i bilen. Sammen med at det giver en bedre overblik i trafikken at sidde lidt højere.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf DenBruneMunk » 2. feb 2020, 19:04

Jeg er ligeglad med det grønne og klimavenlige.. Min SUV skal ikke køre mere end 8km/l og så vil den dårligt kunne holde på en Bilka parkering uden jeg holder skævt og tager 2 pladser :) Vi lægger et hybrid batteri oveni, så falder ejerafgift til 6000kr (ellers 15.000) og så trækker den 3500kg på krogen og hk? de ligger over 300hk. Er den en rigtig sviner? Ja, den er helt sikkert også lækker at eje.

Dog!
Næste gang bliver det nok en plugin-hybrid, til de små ture, og alligevel rustet til at trække lidt ekstra med gode HK som følger med. Der er flere af dem på vej :)

Jeg giver dog gerne TS ret, det er gået hen og blevet super populært at eje SUV eller MPV / SUV-crossover typer, som fås i forskellige varianter, også med FWD/4WD. Der er bare mere plads i dem og siddehøjden er da ikke at gå udenom.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. feb 2020, 19:06

Artem skrev:Men kan ellers godt forstå de er populære, som handler om at man kan sætte sig direkte ind i dem, og ikke ned i bilen. Sammen med at det giver en bedre overblik i trafikken at sidde lidt højere.


Jeg er vant til at køre minibus i jobregi, og det overblik man får ved at komme op i højde, det er altså fantastisk.
Dertil har jeg det svært med minibilerne, særligt når bagsædet benyttes, bliver man påkørt bagfra/fra siden, så er man godt nok skrøbelig.

Vi fik påkørt en helt alm, peugeot st.car bagfra, og den var godt nok krøllet, var glad for der IKKE sad et barn i bagagerummet, hvilket vi også brugte.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf TomKah » 2. feb 2020, 19:16

Vi har købt sådan en moderne SUV, som bare er en stor stationcar.
Vi købt den ud fra at vi har tre børn hvor den ældste er højere end mig nu, så der skulle være tre fulde bagsæder. Og så pris.
Vi kører ikke særlig meget så det klimabevidste i valget ville have været ikke at have to biler.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16226
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1406
Likede indlæg: 30205

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf TinaW » 2. feb 2020, 19:55

Vores ene bil er sådan en SUV, der ligner den kan mere, end den kan. Elsker at køre i den, men når min mindre bil skal skiftes, bliver det formentligt til en elbil.
Min bil bliver primært brugt ber på øen og til det, vil en elbil være oplagt.
Så må vi se, hvordan tingene ser ud, når den større bil skal udskiftes. Men om ikke andet tror jeg det skal være en hybrid.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf Lover-Moses » 2. feb 2020, 23:38

Hvis ikke man kan få en SUV til at køre mere end 13-15km/l, så er det føreren af bilen den er gal med. FDM har testet Mitsubishi Outlander PHEV og skriver, at hvis man ikke lader batteriet op, kører den kun på benzin, og så kører den ca. 16km/l. Det er så med en 2.4 liters benzinmotor, og en Outlander er altså ikke nogen lille bil, og har bla. 4WD.

Men når nu man kører rundt ude på de danske veje, ser man jo også stort set alle SUV´er komme farende afsted, med en kørsel hvor brændstoføkonomi nok ikke ligger ejeren særligt meget på sinde.

Det man i øvrigt skal huske når man kigger på hybridbiler er, at en del af dem ikke har tilskudsvarme, så når benzinmotoren er slukket, er der ikke noget varme, ud over sæde, og ratvarme.

Personligt går jeg en stor bue udenom el- og hybridbiler, da jeg mener at fremtiden er brint.
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf HerErJeg » 3. feb 2020, 05:53

Lover-Moses skrev:Hvis ikke man kan få en SUV til at køre mere end 13-15km/l, så er det føreren af bilen den er gal med. FDM har testet Mitsubishi Outlander PHEV og skriver, at hvis man ikke lader batteriet op, kører den kun på benzin, og så kører den ca. 16km/l. Det er så med en 2.4 liters benzinmotor, og en Outlander er altså ikke nogen lille bil, og har bla. 4WD.

Men når nu man kører rundt ude på de danske veje, ser man jo også stort set alle SUV´er komme farende afsted, med en kørsel hvor brændstoføkonomi nok ikke ligger ejeren særligt meget på sinde.

Det man i øvrigt skal huske når man kigger på hybridbiler er, at en del af dem ikke har tilskudsvarme, så når benzinmotoren er slukket, er der ikke noget varme, ud over sæde, og ratvarme.

Personligt går jeg en stor bue udenom el- og hybridbiler, da jeg mener at fremtiden er brint.


Jeg kigger tal på Honest Johns Real Mpg.
https://www.honestjohn.co.uk/real-mpg/
Det er almindelige folks indberetning af brændstofforbrug.
Der kan omregnes til kilometer pr liter her: https://www.calculateme.com/gas-mileage ... -per-liter

Jeg tror mange glemmer de dage hvor det pisregner og stormer, eller er koldt og bilen står i tomgang. Man huske de få tankfulde hvor alt spiller sammen og resultatet er fantastisk.
Der er stadig en snert af nabopral over hækken, når det kommer til bilens ydelse.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf Artem » 3. feb 2020, 08:43

Det er forøvrigt sjovt hvad man hver i sær ser som et problem.
TS synes det er et problem med at der bliver solgt så mange nye store SUV modeller som ikke er så brændstof økonomiske.

Jeg har mere et problem med alle de små 100.000 kr biler der bliver solgt. For efter at de kom frem og vi lavede en afgiftomlægning som gjorde dem endnu billigere. Så har det betydet at antallet af biler er eksploderet her i landet, hvor det er blevet helt almindeligt med en "kone" bil, og en ekstra bil til de store børn.
Man kan se problemet ved alle uddannelsesinstitutioner, hvor de alle har problemer med manglende p-pladser i dag. Da selv de studerende der bor 3 km der fra kommer i bil, frem for at tage cyklen eller tage bussen som man gjorde for 20 år siden.

Hvor problemet ligger i at de små biler er blevet for billige at købe og eje. (de betaler jo heller ikke noget i grøn ejerafgift) De er så billige at offentlig transport ikke kan konkurrer.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Populære SUV kontra miljø kontra økonomi,

Indlægaf DenBruneMunk » 3. feb 2020, 08:54

Artem skrev:Det er forøvrigt sjovt hvad man hver i sær ser som et problem.
Jeg har mere et problem med alle de små 100.000 kr biler der bliver solgt.

Ikke at glemme at producenterne laver mindre sikre biler som de biler er, Når de får 3-5 stjerner så er målet jo at teste en 800kg bil op imod en af samme størrelse, det er tests på bilens udstyr og sikkerhed, hvor producenterne synes at gå på kompromis.

Så at købe mikro biler, øger problemerne når de kommer i uføre og der sker noget, så er det jo dem i små biler, som har de største skader. Et rigtig kedeligt eksempel, 0 stjerner: https://www.euroncap.com/en/results/fiat/panda/34191
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"