Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf Mani » 13. dec 2018, 18:38

abcd skrev:
Delfin skrev:Der er vel den forskel, at det tager længere tid at lægge en telefon fra sig og gribe rattet, end det gør bare at flytte hånden fra midterkonsollen til rattet i en akut-situation.


Jeg tænker jeg bare ville gribe rattet og lade telefonen falde.

Og hvis du skal skifte gear, bruge blinklyset eller lignende?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf Lover-Moses » 14. dec 2018, 09:01

SurSødSovs skrev:
Pax Romana skrev:
abcd skrev:»Det er fuldstændig hensynsløst over for sine medtrafikanter og medpassagerer at lade sig forstyrre af sin telefon eller andre apparater, når man kører bil. Det er bilen, vejen og trafikken, der skal have ens komplette opmærksomhed, når man kører bil, og derfor glæder det mig meget, at et bredt flertal i Folketinget har samme holdning,« siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Jeg lader mig jævnligt forstyrre af min telefon når jeg kører bil, jeg behøver bare ikke holde den i hånden for at tale. Jeg hører også radio, det kan også forstyrre. Jeg synes egentlig det er noget fjolleri at man ikke må tale i sin mobiltelefon, men hvis man har håndfrit, er det fjong - det gør da ikke alverden af forskel om man har telefonen i hånden. Og jeg må vel gerne f.eks. bruge hånden til at drikke en cola i bilen? SMS'erne kan jeg godt se er uhensigtsmæssige fordi man er nødt til at kigge på telefonen for at skrive dem.
Det er jo ikke ulovligt at tale i den. Det er ulovligt at betjene den.
Og drikke en cola kan i princippet også falde ind under § 3. Det er lidt en gummiparagraf.


Hvilket jo er fantastisk, da det ret beset gør min helt almindelige praksis med at placere den i en holder og bruge den som gps ulovlig. Hvorimod helt samme brug af enhver anden gps er lovlig.

Og det er klart en hjælp for mine omgivelser, at jeg bruger gps og ikke kort :tie:


Det er da ikke ulovligt at placere sin telefon i en dertil indrettet holder. Det er ulovligt at indtaste en ny adresse eller zoome ind/ud på kortet under kørsel, men det er det også at søge at efter radiokanaler.

Jeg synes overordnet set at det er fint at det nu kommer til at give et klip. Jeg frygter dog at bilister bliver nødt til at gardere sig ved at bruge dashcams, så man kan bevise at man rent faktisk ikke har betjent sin mobil. Her synes jeg ikke betjentene er gode nok til at lade tvivlen komme bilisten til gode.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf KIM K » 14. dec 2018, 10:38

Mani skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:Der er vel den forskel, at det tager længere tid at lægge en telefon fra sig og gribe rattet, end det gør bare at flytte hånden fra midterkonsollen til rattet i en akut-situation.


Jeg tænker jeg bare ville gribe rattet og lade telefonen falde.

Og hvis du skal skifte gear, bruge blinklyset eller lignende?


Jeg tænker man hurtigere vil kunne lægge en telefon fra sig end en fyldt colaflaske.
En mobil ville jeg bare smide over på passagersædet, det ville ikke tage mange øjeblikke.
En fyldt sodavandsflaske eller varm kop kaffe ville man instinktivt vægre sig ved at smide skødesløst fra sig og svine hele bilen til, med risiko for at skolde sig.
2
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf HerErJeg » 16. dec 2018, 06:08

Det her er nok et af de punkter, hvor vi som bilister er ufattelig dobbeltmoralske. Hvem har ikke prøvet at kaste sig over GPS'en fordi der selvfølgelig er vejarbejde præcis hvor man skal dreje og nu skal der findes en anden rute?
Hvem har ikke prøvet at tage telefonen fordi den ikke har gidet connecte til bilens system, præcis den dag de ringer fra børnehaven?
Det ændrer ikke på, at næsten alle af os sidder dagen efter og tordner mod de idioter som ikke har fokus på kørslen.
3
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf KIM K » 16. dec 2018, 07:30

For mig giver forslaget ikke megen mening.
Ligesom undersøgelser tidligere har påvist at håndfri mobilsnak nedsætter reaktionsevnen mere end promillekørsel, viser undersøgelser også at det nedsætter reaktionstiden mere at spise eller drikke under kørsel end at tale i telefon.

Britisk undersøgelse viser, at det er farligere at spise end at tale i telefon, mens du kører bil.

Alle ved, at det stjæler opmærksomhed, og at man dybest set burde lade være. Men mange taler alligevel i mobiltelefon bag rattet.

Hvad de færreste formentlig tænker over er, at det faktisk også er risikabelt at spise et æble eller en sandwich og drikke af det medbragte thermokaffekrus, mens man kører. Men det er det, og ifølge en britisk undersøgelse, foretaget af forskere på Leeds University, stjæler det at spise bag rattet mere opmærksomhed end telefonsnak.

Og det er ikke risikoen for at få noget galt i halsen eller skolde sig på kaffen, vi taler om. Det er et spørgsmål om distraktion og dermed en længere reaktionstid.

Ved at bruge en simulator kan forskerne i Leeds konkludere, at førerens reaktionstid er 44 pct. højere, hvis han/hun spiser under kørslen, end hvis fokus udelukkende er koncentreret om det at føre bil forsvarligt. Mens føreren tager en tår af den medbragte vandflaske, er reaktionstiden øget med 22 pct.

Tidligere undersøgelser foretaget af andre forskere har vist, at mobilsnak – endda håndfri mobilsnak – forlænger reaktionstiden med 26,5 pct. Hvis man skriver eller læser en sms, mens man kører, er reaktionstiden 37 pct. længere.

Interessant er det også, at alkohol i blodet ikke forlænger reaktionstiden så meget som fødeindtagelse, kaffeslabberas og mobiltelefoni – en alkoholpromille på 0,8 resulterer »kun« i en forlænget reaktionstid på 12,5 pct.

https://amtsavisen.dk/Bil/Farligt-at-sp ... ikel/73354
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf Santa » 16. dec 2018, 08:11

Dejligt!
Jeg kan simpelthen ikke forstå, at SÅ mange bilister skal ordne SÅ mange andre ting, mens de kører.
Jeg har slået Bluetooth fra, for jeg vil ikke forstyrres af opkald, jeg spiser ikke, lægger ikke makeup, jeg drikker ikke, jeg bruger absolut ikke min mobil. Bruger GPS'en i mobilen, men taster adresse ind inden jeg kører og holder ind til siden, hvis det skal ændres, kører sågar gerne af motorvejen for at gøre det.
Jeg hører radio og taler med en passager, men koncentrerer mig først og fremmest om at køre.

Er jeg hellig? Nej, men for helvede - mit og andres liv er i farezonen, og jeg vil ikke være skyld i det.
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf KIM K » 16. dec 2018, 09:03

Den holdning giver modsat loven bedre mening synes jeg. For flere undersøgelser har påvist der er ingen eller meget lille forskel på om telefonsamtalen foretages håndfrit eller ej, derudover er der de andre farligere distraktioner du nævner også at afholde dig fra mens du kører bil.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf A 7 » 16. dec 2018, 09:16

KIM K skrev:For mig giver forslaget ikke megen mening.
Ligesom undersøgelser tidligere har påvist at håndfri mobilsnak nedsætter reaktionsevnen mere end promillekørsel, viser undersøgelser også at det nedsætter reaktionstiden mere at spise eller drikke under kørsel end at tale i telefon.

Britisk undersøgelse viser, at det er farligere at spise end at tale i telefon, mens du kører bil.

Alle ved, at det stjæler opmærksomhed, og at man dybest set burde lade være. Men mange taler alligevel i mobiltelefon bag rattet.

Hvad de færreste formentlig tænker over er, at det faktisk også er risikabelt at spise et æble eller en sandwich og drikke af det medbragte thermokaffekrus, mens man kører. Men det er det, og ifølge en britisk undersøgelse, foretaget af forskere på Leeds University, stjæler det at spise bag rattet mere opmærksomhed end telefonsnak.

Og det er ikke risikoen for at få noget galt i halsen eller skolde sig på kaffen, vi taler om. Det er et spørgsmål om distraktion og dermed en længere reaktionstid.

Ved at bruge en simulator kan forskerne i Leeds konkludere, at førerens reaktionstid er 44 pct. højere, hvis han/hun spiser under kørslen, end hvis fokus udelukkende er koncentreret om det at føre bil forsvarligt. Mens føreren tager en tår af den medbragte vandflaske, er reaktionstiden øget med 22 pct.

Tidligere undersøgelser foretaget af andre forskere har vist, at mobilsnak – endda håndfri mobilsnak – forlænger reaktionstiden med 26,5 pct. Hvis man skriver eller læser en sms, mens man kører, er reaktionstiden 37 pct. længere.

Interessant er det også, at alkohol i blodet ikke forlænger reaktionstiden så meget som fødeindtagelse, kaffeslabberas og mobiltelefoni – en alkoholpromille på 0,8 resulterer »kun« i en forlænget reaktionstid på 12,5 pct.

https://amtsavisen.dk/Bil/Farligt-at-sp ... ikel/73354


Men så burde det vel heller ikke være tilladt at tale med sine medpassagerer under kørslen.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf KIM K » 16. dec 2018, 09:48

Ikke hvis det nedsætter reaktionstiden tilsvarende promillekørsel eller kørsel hvor der tales i telefon.
Mange busselskaber frabeder sig at man samtaler med chaufføren under kørslen (jeg mener endda det er forbudt jf. færdselslovens bestemmelser), og jeg tror alle billister kan nikke genkendende til det distraherer på et eller andet plan.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf HerErJeg » 16. dec 2018, 11:15

KIM K skrev:Ikke hvis det nedsætter reaktionstiden tilsvarende promillekørsel eller kørsel hvor der tales i telefon.
Mange busselskaber frabeder sig at man samtaler med chaufføren under kørslen (jeg mener endda det er forbudt jf. færdselslovens bestemmelser), og jeg tror alle billister kan nikke genkendende til det distraherer på et eller andet plan.

Hvis børnene er ved at rive hovedet af hinanden på bagsædet, så tror jeg de fleste har prøvet at køre med øjnene i bagspejlet og en arm stukket bag ud til at adskille de stridende parter.
Eller finde en pose i handskerummet hvis nogen bliver køresyg m
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf KIM K » 16. dec 2018, 11:39

Jeg behøver ikke engang børnene som undskyldning. Spoler jeg filmen tilbage har jeg også fra tid til anden foretaget mig ting der har taget opmærksomhed og nedsat min reaktionstid og som næppe flugtede fuldstændigt med færdselslovens bestemmelser. Det tror jeg de allerfleste har prøvet.

Jeg er ikke fortaler for hævede strafferammer og skærpede sanktioner. Jeg har bare svært ved at følge logikken bag hvad der er henholdsvis lovligt/ulovligt og hvor hårdt der sanktioneres.
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf deliciouscookie » 25. aug 2019, 14:32

KIM K skrev:Jeg behøver ikke engang børnene som undskyldning. Spoler jeg filmen tilbage har jeg også fra tid til anden foretaget mig ting der har taget opmærksomhed og nedsat min reaktionstid og som næppe flugtede fuldstændigt med færdselslovens bestemmelser. Det tror jeg de allerfleste har prøvet.

Jeg er ikke fortaler for hævede strafferammer og skærpede sanktioner. Jeg har bare svært ved at følge logikken bag hvad der er henholdsvis lovligt/ulovligt og hvor hårdt der sanktioneres.


Jeg må give dig ret. Det giver ikke mening at nogle ting er lovlige og andre ulovligt hvis det har samme risiko for ulykker.

Hvis ens barn bliver kørt ihjel så er man nok ret ligeglad med at der siges i retten at det var en lovlig årsag til uopmærksomheden.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf Artem » 25. aug 2019, 14:58

Jeg er lidt forvirret over hvad de reelt mener?

De fleste jeg kender med mig selv har en mobilholder. Når mobil sidder i den er den så stadig håndholdt?
For man holder den jo ikke i hånden, og derfor kan man argumentere for at man godt må betjene den når den sidder i holdere.
Men ok hvis vi siger man ikke må det. Må man så betjene sin mobil på bilens skærm? For det er også muligt på mange biler i dag?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf Dawwty » 26. aug 2019, 12:34

Det er et problem hvis der er uklarhed om hvad man må og ikke må. Må man så bruge retbetjeningen, må man bruger skærmen i bilen!
0
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen

Indlægaf Selina » 26. aug 2019, 13:34

Artem skrev:Jeg er lidt forvirret over hvad de reelt mener?

De fleste jeg kender med mig selv har en mobilholder. Når mobil sidder i den er den så stadig håndholdt?
For man holder den jo ikke i hånden, og derfor kan man argumentere for at man godt må betjene den når den sidder i holdere.
Men ok hvis vi siger man ikke må det. Må man så betjene sin mobil på bilens skærm? For det er også muligt på mange biler i dag?
Nu arbejder jeg i Falck og det var et spørgsmål som også blev stillet fra mange medarbejdere. Svaret fra Rigspolitiet er at: en mobiltelefon i en holder er at betragte som håndfri. Dog skal man være opmærksom på at Færdselslovens paragraf 3 altid er gældende.

“Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.”
1
Venflon lægger man da mens man kører. :)

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"