Trafik-sniksnak-tråden

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1212

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Dawwty » 16. aug 2019, 11:28

Nu ved jeg ikke om ordningen består efter januar, men ellers kunne jeg godt tænke mig mit eget el løbehjul. Har set man kan få nogle med både bremselys og sideblink så man ikke behøver fjerne hænderne fra styret.

Og så kan man tage dem sig, så det ikke står på gaden.

Virkelig fristende :)
0
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4918

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Kaffe » 12. okt 2020, 15:58

Hvorfor.......er der nogle, der kører i overhalingssporet på motorvejen med 100 km/t, hvor man må køre 130? Er det egentlig lovligt, når bilisten ikke følger flowet i den øvrige trafik?
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4918

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Kaffe » 13. okt 2020, 06:42

Mads skrev:
Kaffe skrev:Hvorfor.......er der nogle, der kører i overhalingssporet på motorvejen med 100 km/t, hvor man må køre 130? Er det egentlig lovligt, når bilisten ikke følger flowet i den øvrige trafik?


Ja, så længe du er i gang med en overhaling. 130 km/t er den maksimalt tilladte hastighed - uanset spor. Ikke den påbudte hastighed. Det er kun krybespor, der har påbudte mindstehastigheder.


Jeg tænker på, at man skal køre efter forholdene. Og det er ikke efter forholdene at have en laaaang stang af biler efter sig i overhalingssporet og køre med ca samme hastighed som dem i højre side :gruble:

Det samme gælder på landeveje, hvor jeg nogen gange oplever, at en bilist kører f.eks 60-70 og derved får en længere kø efter sig. Det skaber en del overhalinger, og det kan skabe fare.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4918

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Kaffe » 13. okt 2020, 13:42

Mads skrev:
Kaffe skrev:
Jeg tænker på, at man skal køre efter forholdene. Og det er ikke efter forholdene at have en laaaang stang af biler efter sig i overhalingssporet og køre med ca samme hastighed som dem i højre side :gruble:

Det samme gælder på landeveje, hvor jeg nogen gange oplever, at en bilist kører f.eks 60-70 og derved får en længere kø efter sig. Det skaber en del overhalinger, og det kan skabe fare.


Jeg hører tit den der med at folk brokker sig over at folk kører 10-20 km under den tilladte hastighedsgrænse på motorvej eller landevej, og de får ofte ræsonneret sig frem til, at det nærmest er forbudt for dem at køre så langsomt. Fordi det giver flere overhalinger fra bagfrakommende end normalt, og overhalinger KAN være farlige og bla bla bla - long story short: Det er at udsætte andre for fare, når folk bliver "nødt til" at overhale, så derfor er det forbudt.

Men den holder altså bare ikke i retten. Folk er i deres gode ret til at køre endda væsentligt langsommere end det maksimalt tilladte på strækningen. Også selv om det irriterer andre. Og også selvom det skaber flere overhalinger. For det første er overhalinger en normal hverdagshændelse, som er en accepteret risiko ved at køre bil. For det andet skal overhalinger jo stadig ske sikkert og forsvarligt, selvom de sker oftere ved den samme bilist. For det tredje kan man jo ligeså godt argumentere for at overhalingerne er mere sikker, når forskellen på de to biler er 20-30 km/t end når den ene bil ligger på hastighedsgrænsen, og den anden sniger sig forbi med 5-10 km/t, fordi der så er kortere tid og strækning med en bil i den modkørende vognbane.

Og selvom jeg ligger og kører 80 på landevejen hver eneste dag, så bliver jeg sateme overhalet tit af biler, som kører væsentligt hurtigere end mig.

Jeg læste engang om en mand, der cruisede rundt inde omkring Rådhuspladsen i København med 10 km/t i en 50 km/t-zone. Han fik en bøde, men blev frikendt i retten. Det er alligevel 80 procent under det maksimalt tilladte. Jeg husker ikke de nøjagtige omstændigheder eller dommens præmisser. Hvis man overførte det til landevej og motorvej, ville det betyde 16 og 26 km/t.


Det er jeg ikke sikker på :gruble:

https://www.bt.dk/bil-og-camping/se-lis ... kendte-til

https://koerekort-guiden.dk/hastighed-paa-motorvej/
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Lover-Moses » 13. okt 2020, 14:57

Mads skrev:
Kaffe skrev:
Jeg tænker på, at man skal køre efter forholdene. Og det er ikke efter forholdene at have en laaaang stang af biler efter sig i overhalingssporet og køre med ca samme hastighed som dem i højre side :gruble:

Det samme gælder på landeveje, hvor jeg nogen gange oplever, at en bilist kører f.eks 60-70 og derved får en længere kø efter sig. Det skaber en del overhalinger, og det kan skabe fare.


Jeg hører tit den der med at folk brokker sig over at folk kører 10-20 km under den tilladte hastighedsgrænse på motorvej eller landevej, og de får ofte ræsonneret sig frem til, at det nærmest er forbudt for dem at køre så langsomt. Fordi det giver flere overhalinger fra bagfrakommende end normalt, og overhalinger KAN være farlige og bla bla bla - long story short: Det er at udsætte andre for fare, når folk bliver "nødt til" at overhale, så derfor er det forbudt.

Men den holder altså bare ikke i retten. Folk er i deres gode ret til at køre endda væsentligt langsommere end det maksimalt tilladte på strækningen. Også selv om det irriterer andre. Og også selvom det skaber flere overhalinger. For det første er overhalinger en normal hverdagshændelse, som er en accepteret risiko ved at køre bil. For det andet skal overhalinger jo stadig ske sikkert og forsvarligt, selvom de sker oftere ved den samme bilist. For det tredje kan man jo ligeså godt argumentere for at overhalingerne er mere sikker, når forskellen på de to biler er 20-30 km/t end når den ene bil ligger på hastighedsgrænsen, og den anden sniger sig forbi med 5-10 km/t, fordi der så er kortere tid og strækning med en bil i den modkørende vognbane.

Og selvom jeg ligger og kører 80 på landevejen hver eneste dag, så bliver jeg sateme overhalet tit af biler, som kører væsentligt hurtigere end mig.

Jeg læste engang om en mand, der cruisede rundt inde omkring Rådhuspladsen i København med 10 km/t i en 50 km/t-zone. Han fik en bøde, men blev frikendt i retten. Det er alligevel 80 procent under det maksimalt tilladte. Jeg husker ikke de nøjagtige omstændigheder eller dommens præmisser. Hvis man overførte det til landevej og motorvej, ville det betyde 16 og 26 km/t.


Det er ikke i sig selv forbudt at fravige den maksimalt tilladte hastighed, men der skal være en årsag. Kører man f.eks. 50km/t i en 80 zone i en almindelig personbil, der er ingen nævneværdig blæst, det er tørt og delvist solrigt, så generer man den øvrige trafik unødvendigt, og det er ikke tilladt. Men ja det er ikke ulovligt at køre f.eks. 65-70 i en 80 zone.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Lover-Moses » 13. okt 2020, 15:01

Kaffe skrev:Hvorfor.......er der nogle, der kører i overhalingssporet på motorvejen med 100 km/t, hvor man må køre 130? Er det egentlig lovligt, når bilisten ikke følger flowet i den øvrige trafik?


Det kommer lidt an på situationen. Oftest er det fordi folk ikke orientere sig grundigt nok bagud, inden de trækker ud for at overhale. Er der frit bagude når personen ligger sig ud for at overhale, ja så er det sådan set ærgerligt for dem der så må vente. Det er ligesom når man orienterer sig når man skal ud fra en sidevej, og kører når der er frit, og der så kommer en bagfra umiddelbart efter, som må bremse. Så er det ikke fordi man ikke har overholdt sin vigepligt.
0
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4918

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Kaffe » 12. mar 2021, 18:08

Kan nogen hjælpe mig her?

Scenarie: Jeg kommer kørende på en hovedgade gennem en provinsby i det nordjyske. Farten er ca 40 km/t. Jeg kommer til at blinke til højre, men slår den fra igen. Fra en sidegade til højre kan jeg se en dame i en bil, som skal ind på hovedgaden. Da jeg er på vej til at passere, kan jeg se, at damen kigger mod højre, men ikke mod mig, som kommer fra venstre. Og så kører hun ud. Jeg når at vige min bil en smule mod venstre, så hun ikke rammer nær så meget ind i mig. Da jeg snakker med hende, siger hun 'Jeg så dig slet ikke!'. Jeg siger, at hun måske så mit blink. Og det siger hun, at hun måske gjorde, så måske var det derfor, hun kørte ud.

Altså.....når jeg ser nogen blinke, så kører jeg først ud, når jeg samtidig har bekræftelse på, at farten sættes ned til et sving.

Hvordan ser situationen ud?
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Slettet bruger » 13. mar 2021, 20:50

Kaffe skrev:Kan nogen hjælpe mig her?

Scenarie: Jeg kommer kørende på en hovedgade gennem en provinsby i det nordjyske. Farten er ca 40 km/t. Jeg kommer til at blinke til højre, men slår den fra igen. Fra en sidegade til højre kan jeg se en dame i en bil, som skal ind på hovedgaden. Da jeg er på vej til at passere, kan jeg se, at damen kigger mod højre, men ikke mod mig, som kommer fra venstre. Og så kører hun ud. Jeg når at vige min bil en smule mod venstre, så hun ikke rammer nær så meget ind i mig. Da jeg snakker med hende, siger hun 'Jeg så dig slet ikke!'. Jeg siger, at hun måske så mit blink. Og det siger hun, at hun måske gjorde, så måske var det derfor, hun kørte ud.

Altså.....når jeg ser nogen blinke, så kører jeg først ud, når jeg samtidig har bekræftelse på, at farten sættes ned til et sving.

Hvordan ser situationen ud?


Damen har ubetinget vigepligt. Det er sandsynligt at dit fejl-blink har forvirret hende, men det ændrer ikke på at hendes pligt til at vige er ubetinget, den er ikke betinget af at du bruger dit blinklys korrekt. Jeg tror helt klart det ville blive vurderet af relevante myndigheder at skylden er hendes.
1
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4918

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Kaffe » 14. mar 2021, 18:48

Mads skrev:
Kaffe skrev:Kan nogen hjælpe mig her?

Scenarie: Jeg kommer kørende på en hovedgade gennem en provinsby i det nordjyske. Farten er ca 40 km/t. Jeg kommer til at blinke til højre, men slår den fra igen. Fra en sidegade til højre kan jeg se en dame i en bil, som skal ind på hovedgaden. Da jeg er på vej til at passere, kan jeg se, at damen kigger mod højre, men ikke mod mig, som kommer fra venstre. Og så kører hun ud. Jeg når at vige min bil en smule mod venstre, så hun ikke rammer nær så meget ind i mig. Da jeg snakker med hende, siger hun 'Jeg så dig slet ikke!'. Jeg siger, at hun måske så mit blink. Og det siger hun, at hun måske gjorde, så måske var det derfor, hun kørte ud.

Altså.....når jeg ser nogen blinke, så kører jeg først ud, når jeg samtidig har bekræftelse på, at farten sættes ned til et sving.

Hvordan ser situationen ud?


Som udgangspunkt vil hun have vigepligt, medmindre der undtagelsesvist er skiltet, så dem på hovedvejen skal vige fra dem på sidevejen. (Det findes nogle steder i landet). Den vigepligt har hun ikke overholdt, og derfor er skylden hendes.


Der er ubetinget vigepligt fra den vej, hun kom. Vi har nogle steder i Aalborg med højre vigepligt, så jeg kender godt fænomenet.

Faktisk var det anden dag i træk, at jeg måtte anmelde skade ved mit forsikringsselskab :nerve: fordi jeg dagen forinden var kommet til at smække bildøren ind i den bil, jeg parkerede ved siden af. Der var stærk vind, men det er jo ingen undskýldning. Men altså mit forsikringsselskab vil jo kunne se, at jeg vist aldrig har anmeldt en skade før, så jeg går da ikke ud fra, at det er et problem.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2853
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3495

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Torn » 11. nov 2022, 07:18

På en vej i mit nabolag er der opsat chikaner, hvor man er nødt til at holde tilbage for hinanden. Jeg har lært, at den der har forhindringen i sin bane, må vige. Det er der ret mange andre, der ikke har lært.
3
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13078
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3546
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56194
Kontakt:

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Ado » 11. nov 2022, 07:40

Hvis man ikke er vild med at køre hurtig, så skal man fandeme holde sig fra motorvejen. Hvad fanden ligner det at køre 70-75 km/t på motorvejen? Og som om det ikke var nok, så trak personen ind over nødsporet, som om vedkommende lige ville give plads til andre kunne overhale.
Det er pisse farligt. Jeg har oplevet det tre gange på en måned - to af gangene var det en gammel person bag rattet.

Hold dig til landevej, ffs!
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16433
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30586

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf TinaW » 11. nov 2022, 07:55

Torn skrev:På en vej i mit nabolag er der opsat chikaner, hvor man er nødt til at holde tilbage for hinanden. Jeg har lært, at den der har forhindringen i sin bane, må vige. Det er der ret mange andre, der ikke har lært.


Det er det samme, hvis der holder parkerede biler i de små gader, vi har mange af her.
Den der kommer kørende i vejbanen med en parkeret bil skal vel holde tilbage. Men det er der mange der ikke gør.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf EmoJanice » 11. nov 2022, 15:32

Ado skrev:Hvis man ikke er vild med at køre hurtig, så skal man fandeme holde sig fra motorvejen. Hvad fanden ligner det at køre 70-75 km/t på motorvejen? Og som om det ikke var nok, så trak personen ind over nødsporet, som om vedkommende lige ville give plads til andre kunne overhale.
Det er pisse farligt. Jeg har oplevet det tre gange på en måned - to af gangene var det en gammel person bag rattet.

Hold dig til landevej, ffs!


Dem der har trailer på, må max. køre 80 km/t medmindre at den er specielt godkendt.

https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden/bi ... d-trailer/
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13078
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3546
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56194
Kontakt:

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Ado » 12. nov 2022, 06:36

EmoJanice skrev:
Ado skrev:Hvis man ikke er vild med at køre hurtig, så skal man fandeme holde sig fra motorvejen. Hvad fanden ligner det at køre 70-75 km/t på motorvejen? Og som om det ikke var nok, så trak personen ind over nødsporet, som om vedkommende lige ville give plads til andre kunne overhale.
Det er pisse farligt. Jeg har oplevet det tre gange på en måned - to af gangene var det en gammel person bag rattet.

Hold dig til landevej, ffs!


Dem der har trailer på, må max. køre 80 km/t medmindre at den er specielt godkendt.

https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden/bi ... d-trailer/

Men nu er det ikke dem jeg hentyder til.
0
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"