Forskellige krav til ambulancers vægt: Må fravælge vigtigt grej for at holde vægten

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Forskellige krav til ambulancers vægt: Må fravælge vigtigt grej for at holde vægten

Indlægaf Artem » 28. feb 2018, 20:50

Nu er der igen en artikel om vægten på ambulancer som svært ved at holde sig inden for 3500 kg.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/tre ... grej-holde

Problemet er at moderne varevogne kommer til at veje mere og mere, som skyldes mere teknisk udstyr, sikkerhedsudstyr, stærkere karrosseri med bedre kollisionssikkerhed. Sammen med mere moderne udstyr i ambulancerne. Gør det at de bliver for tunge i forhold til de 3500 kg.

Den type store varevogne er lavet til en teknisk totalvægt på 5000 kg. Hvor de bliver nedvejet til 3500 kg. Da det gør at folk ikke skal have stort kørekort kategori C. Sammen med at når den vejer under de 3500 kg, så må den også kører hurtigere. Hvor den 5000 kg varevogn skal køre som en lastbil.

Nogle regioner har så taget konsekvensen og offeret stort kørekort på deres ansatte, og valgt at leve med at de ikke må køre så hurtigt uden udrykning.
For mig at se er det bare en dårlig løsning, hvor vi i stedet må indse at varevogne bliver tungere, og hvor vi skal flytte grænsen for hvornår en bil er et tungt køretøj op fra de 3500 kg til 5000 kg.

For det er ikke kun ambulancer som har det her problem. Det er også noget mange håndværkere oplever. Hvor den store varevogn er blevet 500 kg tungere de sidste 20 år, som gør at man ikke kan fragte den samme mængde materialer som tidligere.

På den måde er det på tide at sætte vægtgrænsen for kategori B kørekort op. Man kan godt sige at 500 kg mere til 4000 kg. Er nok til at løse problemet her og nu. Jeg synes bare lige så godt at vi kan gå op til de 5000 kg. Som er den vægtgrænse den type af store varevogn er bygget til, og for ikke at stå i samme problem igen om måske 10 år.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Forskellige krav til ambulancers vægt: Må fravælge vigtigt grej for at holde vægten

Indlægaf Lover-Moses » 3. mar 2018, 07:26

Artem skrev:Nu er der igen en artikel om vægten på ambulancer som svært ved at holde sig inden for 3500 kg.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/tre ... grej-holde

Problemet er at moderne varevogne kommer til at veje mere og mere, som skyldes mere teknisk udstyr, sikkerhedsudstyr, stærkere karrosseri med bedre kollisionssikkerhed. Sammen med mere moderne udstyr i ambulancerne. Gør det at de bliver for tunge i forhold til de 3500 kg.

Den type store varevogne er lavet til en teknisk totalvægt på 5000 kg. Hvor de bliver nedvejet til 3500 kg. Da det gør at folk ikke skal have stort kørekort kategori C. Sammen med at når den vejer under de 3500 kg, så må den også kører hurtigere. Hvor den 5000 kg varevogn skal køre som en lastbil.

Nogle regioner har så taget konsekvensen og offeret stort kørekort på deres ansatte, og valgt at leve med at de ikke må køre så hurtigt uden udrykning.
For mig at se er det bare en dårlig løsning, hvor vi i stedet må indse at varevogne bliver tungere, og hvor vi skal flytte grænsen for hvornår en bil er et tungt køretøj op fra de 3500 kg til 5000 kg.

For det er ikke kun ambulancer som har det her problem. Det er også noget mange håndværkere oplever. Hvor den store varevogn er blevet 500 kg tungere de sidste 20 år, som gør at man ikke kan fragte den samme mængde materialer som tidligere.

På den måde er det på tide at sætte vægtgrænsen for kategori B kørekort op. Man kan godt sige at 500 kg mere til 4000 kg. Er nok til at løse problemet her og nu. Jeg synes bare lige så godt at vi kan gå op til de 5000 kg. Som er den vægtgrænse den type af store varevogn er bygget til, og for ikke at stå i samme problem igen om måske 10 år.


Men når du kører i et køretøj over 3500kg, så er der jo også krav om fartskriver og vognmandstilladelse. Desuden synes jeg ikke at det ville være ret betryggende, at have 5 tons køretøjer flyvende ned ad motorvejene med 130 km/t. Og hvor mange af de her håndværkere overholder rent faktisk vægtgrænserne i forvejen? Nu kører jeg selv autohjælp, og den sidste jeg var ude til, var punkteret (surprise surprise) med sin trailer, og han lagde ikke skjul på at vogntoget vejede omkring 8.2 ton ifølge brovægten i hans firma. Det er altså 1.2 ton i overlæs, og hvis man har bare en smule forstand på biler og påhængsvogne, så ved man at en påløbsbremse ikke er det mest fantastiske der er opfundet.

Men nu kan man jo også få temp 100 godkendt entreprenør trailere, og så kan man jo som sagt køre afsted med op til 7 tons med 100 km/t, hvilket må være et ganske fint kompromis.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Forskellige krav til ambulancers vægt: Må fravælge vigtigt grej for at holde vægten

Indlægaf Lover-Moses » 3. mar 2018, 07:28

Falstria skrev:Ambulancerne er ikke begrænset af hastighed så snart de kører udrykning, så det er ikke et særligt stort problem for dem.

For de øvrige så er det fint nok at vægten betyder de skal køre langsommere, det hænger jo sammen med bremselængder.
Kørekortshelvede med alle de der skøre kategorier kunne man godt lave om.
Traffikreglerne ændres jo ikke af at man sætter sig op i et andet køretøj.


Problemet er ikke ved udrykning, men derimod når de kører ikke akutte opgaver, eller bare skal hjem. Der er langt mellem sygehusene i dag.
0
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Forskellige krav til ambulancers vægt: Må fravælge vigtigt grej for at holde vægten

Indlægaf Frank » 3. mar 2018, 09:20

Langt de fleste ambulancer over 3.500 kg er Tempo 100 godkendte.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"