Spiser du i toget?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Juki » 14. jan 2018, 15:48

DenSyngendeLussing skrev:Men hør, jeg forholder mig i mine indlæg til den virkelighed, som skribenten i klummen også oplever. Nemlig, at rigtig mange mennesker ikke tager det fjerneste hensyn og behandler offentlige transporture som en picnic, hvor man bare skal hygge sig med mad - og er fløjtende ligeglade med, om den lugter. Jeg har rejst usandsynligt meget med offentlig transport fra den ene ende af landet til den anden de sidste 5-6 år, og jeg oplever, at han har ret. Og ja, jeg synes sgu, det er barnligt, når voksne mennesker bruger mad som underholdning på den måde - ligesom når folk absolut skal have mad med i flyveren, selvom de kun skal flyve i to timer.

Jeg forstår simpelthen ikke behovet. Jo, det er da tilfælde, hvor det kan være nødvendigt, men langt de fleste voksne mennesker dør simpelthen ikke af at behovsudsætte, at spise inden eller som minimum at forsøge at have lidt omtanke. Jeg finder eksemplet med julemad fra en debattør her i tråden som et klasse a-eksempel på, hvordan de fleste mennesker opfører sig i offentlig transport. “Jeg må godt, så fuck at andre mennesker skal lugte til min medbrage julefrokost. Det er min RET.” Og ja, bevares, det er det da også. Men så tænker jeg jo bare mit.

Selvom jeg er uenig med dig ift. det med at spise på togture, så er jeg enig med dig i at ikke alle har pli nok til at færdes i offentlig transport eller at mange generelt udviser for lidt hensyn til andre mennesker.

Problemet er jo bare at der ikke er en facitliste for hvad der er okay eller ej, og selvom der var ville folk jo stadig kunne irriteres over det. Jeg synes heller ikke det kan være rigtigt at der skal laves regler for alt for at sikre en god opførsel og oplevelse for alle.

Fx er de fleste vel enige i at det er egoistisk at skifte en lorteble på et barn midt i en fyldt togvogn. Nogle gange kan det jo bare være nødvendigt at skifte det barn for at undgå skrigeri, dårlig lugt på resten af turen osv. Man kan selvfølgelig stå af og tage næste tog, som ledsager til det barn, men rejser med fx med lyntogene så er der jo ret langt imellem stationerne det stopper ved(så vidt jeg husker er der ingen stop mellem Odense og Høje Taastrup fx)

Og så er det jo sjældent noget man planlægger hvornår ens barn skal skide..

Jeg synes bare man skal tænke lidt på formålet med at have den opførsel man selv og andre har, og hvad alternativet for begge parter er. Det er trods alt de færreste der bevidst har det som mål at genere andre mest muligt.

Jeg skal ikke spille hellig selv. Der er mange ting ved andre mennesker i det offentlige rum jeg undres og irritetes over, selvom det ikke er bevidst fra deres side. Samtidig er det også bare begrænset hvad jeg gider "hidse mig op" over eller gøre til et problem. Fx får jeg spat af langsomme mennesker, der går i vejen eller spærrer for at man kan komme hurtigere frem. Det er irriterende evt. at skulle misse en bus eller et tog pga. det, men det er jo ikke den gangbesværedes skyld at jeg ikke er i god nok tid. Jeg får jo heller ikke noget ud af at mase mig forbi vedkommende i irritation(så denne evt. også får en dårlig oplevelse og bliver irriteret eller stædig i lignende situationer fremover)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Sangius » 14. jan 2018, 16:04

DenSyngendeLussing skrev:Jamen, okay, Dikus. Jeg ved ikke, jeg bruger bare den spildtid på noget andet, der ikke generer andre, tror jeg. F.eks, at læse, arbejde eller se en film med iPad og høretelefoner på. Jeg tror stadig ikke, de fleste mennesker tager skade af enten at spise, før de står på eller af at vente med at spise, til de står af. Men jeg har heller ikke mere at tilføje nu, så jeg tror bare, jeg melder mig ud af debatten igen. :)


Da jeg mødte på arbejde kl 6, stod jeg op lidt over 4. Her kan jeg simpelthen ikke klemme en bid ned. Min første pause var kl 9.30, og her var jeg glubende sulten. Løsningen for mig var, at spise i de 45 minutter jeg havde i toget på vej derhen - i stedet for at sidde og glo ud i luften.

Ellers skulle jeg have spist kl 4, eller kl 9.30. Hvilket passede mig ret elendigt. :/

Specielt da jeg var gravid, der kunne jeg slet ikke vente til 9.30 med at spise noget. :8:

Hver dag i årevis. For at tage hensyn til nogen, som evt syntes at min morgenmad generede dem. Ville du virkelig selv gøre det?

I så fald synes jeg du tager alt for meget hensyn til andre mennesker.
8
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf lulu-p » 14. jan 2018, 18:19

Jeg kører kun sjældent i tog, så jeg ved ikke hvor udbredt det er at spise i toget. Men jeg sidst jeg kørte i tog..en forholdsvis kort tur ved 17 tiden. Der kom en ung mand ind og foldede sit helt store McD måltid ud på bordet. Hele kupeen lugtede af friture og pomfritter. Jeg rejste mig diskret og satte mig et andet sted..blot for at opleve at 5 minutter efter kom et par ind med en varm take-away pizza med som de gav sig til at dele.

Jeg kunne aldrig drømme om at bede folk lade være med at spise i tog,bus, færge...etc. Jeg sender ikke antydning af fordømmende blik. Men jeg syntes faktisk (på godt jysk) at det var skidetræls at være ufrivilig deltager i de 2 måltider. Jeg kunne fint finde på at tage en sandwich med på en lang togtur, eller noget andet som kan spises uden at genere hele kupeen. Men jeg synes egentlig godt man må tage lidt hensyn når man skal sidde tæt på andre mennesker i mindre rum.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf limitededition » 14. jan 2018, 18:27

Ja jeg spiser tit i toget. Men jeg spiser ikke noget som (jeg selv synes) lugter.
Jeg Tager ofte toget, og jeg nægter at vente med at spise fordi nogen synes jeg er upassende eller at jeg er barnlig.
0
Brugeravatar
Trommedreng
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13. jan 2016, 14:15
Kort karma: 34
Geografisk sted: Teheranistan
Likede indlæg: 390

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Trommedreng » 14. jan 2018, 22:30

Dikus skrev:...Og den tid kan man lige så godt udnytte bedst muligt, så man får mad stille og roligt - fordi stille og rolig indtagelse af mad er langt bedre for kroppen end det, du taler om.


Nå. Er det definitivt og metabolisk almengyldigt? Spændende.

Som sundhedsfaglig person vil jeg meget gerne vide, hvilket belæg du som postulator underbygger dén påstand med.
1
I would have written you a shorter letter, but I did not have the time.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 05:06

Sangius skrev:Da jeg mødte på arbejde kl 6, stod jeg op lidt over 4. Her kan jeg simpelthen ikke klemme en bid ned. Min første pause var kl 9.30, og her var jeg glubende sulten. Løsningen for mig var, at spise i de 45 minutter jeg havde i toget på vej derhen - i stedet for at sidde og glo ud i luften.

Ellers skulle jeg have spist kl 4, eller kl 9.30. Hvilket passede mig ret elendigt. :/

Specielt da jeg var gravid, der kunne jeg slet ikke vente til 9.30 med at spise noget. :8:

Hver dag i årevis. For at tage hensyn til nogen, som evt syntes at min morgenmad generede dem. Ville du virkelig selv gøre det?

I så fald synes jeg du tager alt for meget hensyn til andre mennesker.


Hvad spiste du, siden det skulle tage 45 minutter? Æg, bacon og pølser? Morgenmad på farten for mig har altid været en drikkeyoghurt. Et rundstykke med smør kunne også gå an. Eller tilsvarende som kan indtages på få minutter og som ikke fylder og lugter. Og jeg ville nok have indtaget det imellem toget og arbejdspladsen.

Jeg synes nogle af jer gør det at spise på farten meget kompliceret, det kan sagtens lade sig gøre uden det skal være et stort og lugtende arrangement som forstyrrer ens medrejsende i 45 minutter.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Sangius » 15. jan 2018, 05:34

abcd skrev:
Sangius skrev:Da jeg mødte på arbejde kl 6, stod jeg op lidt over 4. Her kan jeg simpelthen ikke klemme en bid ned. Min første pause var kl 9.30, og her var jeg glubende sulten. Løsningen for mig var, at spise i de 45 minutter jeg havde i toget på vej derhen - i stedet for at sidde og glo ud i luften.

Ellers skulle jeg have spist kl 4, eller kl 9.30. Hvilket passede mig ret elendigt. :/

Specielt da jeg var gravid, der kunne jeg slet ikke vente til 9.30 med at spise noget. :8:

Hver dag i årevis. For at tage hensyn til nogen, som evt syntes at min morgenmad generede dem. Ville du virkelig selv gøre det?

I så fald synes jeg du tager alt for meget hensyn til andre mennesker.


Hvad spiste du, siden det skulle tage 45 minutter? Æg, bacon og pølser? Morgenmad på farten for mig har altid været en drikkeyoghurt. Et rundstykke med smør kunne også gå an. Eller tilsvarende som kan indtages på få minutter og som ikke fylder og lugter. Og jeg ville nok have indtaget det imellem toget og arbejdspladsen.

Jeg synes nogle af jer gør det at spise på farten meget kompliceret, det kan sagtens lade sig gøre uden det skal være et stort og lugtende arrangement som forstyrrer ens medrejsende i 45 minutter.


I tilfælde af, at det ikke bare er enormt dårlig humor, kan jeg godt finde pap og saks frem for dig:

Togturen tager 45 minutter, hvoraf jeg i nogle af disse spiser morgenmad.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 05:43

Sangius skrev:
abcd skrev:
Sangius skrev:Da jeg mødte på arbejde kl 6, stod jeg op lidt over 4. Her kan jeg simpelthen ikke klemme en bid ned. Min første pause var kl 9.30, og her var jeg glubende sulten. Løsningen for mig var, at spise i de 45 minutter jeg havde i toget på vej derhen - i stedet for at sidde og glo ud i luften.

Ellers skulle jeg have spist kl 4, eller kl 9.30. Hvilket passede mig ret elendigt. :/

Specielt da jeg var gravid, der kunne jeg slet ikke vente til 9.30 med at spise noget. :8:

Hver dag i årevis. For at tage hensyn til nogen, som evt syntes at min morgenmad generede dem. Ville du virkelig selv gøre det?

I så fald synes jeg du tager alt for meget hensyn til andre mennesker.


Hvad spiste du, siden det skulle tage 45 minutter? Æg, bacon og pølser? Morgenmad på farten for mig har altid været en drikkeyoghurt. Et rundstykke med smør kunne også gå an. Eller tilsvarende som kan indtages på få minutter og som ikke fylder og lugter. Og jeg ville nok have indtaget det imellem toget og arbejdspladsen.

Jeg synes nogle af jer gør det at spise på farten meget kompliceret, det kan sagtens lade sig gøre uden det skal være et stort og lugtende arrangement som forstyrrer ens medrejsende i 45 minutter.


I tilfælde af, at det ikke bare er enormt dårlig humor, kan jeg godt finde pap og saks frem for dig:

Togturen tager 45 minutter, hvoraf jeg i nogle af disse spiser morgenmad.


Du skrev at du spiste i 45 minutter, jeg forholder mig bare til det du skriver. Når man skriver "jeg gør X i Y minutter", betyder det normalt at man bruger al tiden på det. Det ville f.eks. være underligt at sige "jeg løb i 30 minutter" og mene at man løb i 5 minutter og holdt 25 minutters pause.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 06:47

Lisma skrev:I løbet af de 45 minutter. Så skal det vel heller ikke skæres mere ud...


Hun skrev i sit indlæg at hun spiste i 45 minutter, så det forholdt jeg mig til. Det har hun siden præciseret at hun ikke gør, og det er jo fair nok, det er let at komme til at formulere sig upræcist på skrift, det gør vi vel alle engang imellem.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 07:40

Dikus skrev:Næh. Det er en meget almindelig formilering: jeg løb efter arbejde betyder heller ikke, at man løb, til man skulle på arbejde igen. Stakkels dig at gå rundt og tro, folk løbet så længe


Det er sgu ikke en almindelig formulering at sige at man har løbet i 30 minutter når man kun har løbet i 5, hold nu op. Hvis man angiver et tidsinterval man har gjort noget i, omfatter det hele tidsrummet, ellers er tidsangivelsen jo komplet ligegyldig. Når du siger at du har løbet efter arbejde, betyder det bare at du startede med at løbe efter du var færdig med arbejde. Men hvis du siger at du løb i de 12 timer fra du fik fri fra arbejde til du skulle møde igen næste morgen, betyder det at du har løbet 12 timer i træk.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 08:58

Dikus skrev:
abcd skrev:
Dikus skrev:Næh. Det er en meget almindelig formilering: jeg løb efter arbejde betyder heller ikke, at man løb, til man skulle på arbejde igen. Stakkels dig at gå rundt og tro, folk løbet så længe


Det er sgu ikke en almindelig formulering at sige at man har løbet i 30 minutter når man kun har løbet i 5, hold nu op. Hvis man angiver et tidsinterval man har gjort noget i, omfatter det hele tidsrummet, ellers er tidsangivelsen jo komplet ligegyldig. Når du siger at du har løbet efter arbejde, betyder det bare at du startede med at løbe efter du var færdig med arbejde. Men hvis du siger at du løb i de 12 timer fra du fik fri fra arbejde til du skulle møde igen næste morgen, betyder det at du har løbet 12 timer i træk.


Når man har frokost i 30 minutter og spiser i dem, så må man gerne spise 10 minutter og gå en tur i 20.


Jeg ville heller aldrig sige at jeg spiser i 30 minutter, jeg ville sige at jeg holder frokostpause i 30 minutter.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. jan 2018, 09:09

I guder hvor kan debatten udvikle sig på en åndet måde en gang imellem... Nu er det præciseret, at det er i løbet af 45 minutter. Hvor meget mere suppe kan der så koges på den pind?

Jeg spiser sjældent mad i toget, kører primært med S-toget, så det er jo generelt korte ture. Hvis jeg endelig spiser, er det som regel noget fra 7-eleven. Jeg er pænt ligeglad med hvad andre tænker. Hvis andre har lugtende mad med, kan jeg da godt tænke "øv". Men så er det heller ikke værre.

Men derudover er jeg åbenbart af den sjældne type, der mest af alt bliver misundelig, når andre spiser f.eks. McDonalds mad i toget :genert:
18
Vir prudens non contra ventum mingit
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf fisken80 » 16. jan 2018, 15:53

Når alle andre forstod det og man ikke selv gjorde, så læser man måske ting lidt for bogstaveligt...
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Slettet bruger » 16. jan 2018, 15:59

fisken80 skrev:Når alle andre forstod det og man ikke selv gjorde, så læser man måske ting lidt for bogstaveligt...


Måske. Jeg synes evnen til at læse hvad der bliver skrevet og ikke alt muligt andet er en udpræget mangelvare, både herinde og alle mulige andre steder, så jeg gør mig umage for at læse hvad folk skriver og høre hvad de siger, og ikke gætte på hvad jeg tror de tænker og siger. Det skal du have lov at mene er dumt, men normalt er det ikke værre end at hvis der opstår en misforståelse, rettes den, og så tager vi den derfra. Jeg er ikke med på hvorfor det skal blive et kæmpe drama at jeg læste hvad hun skrev, og forholdt mig til det, hun senere rettede det, og så kunne jeg så forholde mig til det rettede udsagn. Er det bare ulideligt at jeg har ret i at hun skrev noget andet end hun mente eller hvad?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Spiser du i toget?

Indlægaf Slettet bruger » 16. jan 2018, 16:07

Nomine skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Når alle andre forstod det og man ikke selv gjorde, så læser man måske ting lidt for bogstaveligt...


Måske. Jeg synes evnen til at læse hvad der bliver skrevet og ikke alt muligt andet er en udpræget mangelvare, både herinde og alle mulige andre steder, så jeg gør mig umage for at læse hvad folk skriver og høre hvad de siger, og ikke gætte på hvad jeg tror de tænker og siger. Det skal du have lov at mene er dumt, men normalt er det ikke værre end at hvis der opstår en misforståelse, rettes den, og så tager vi den derfra. Jeg er ikke med på hvorfor det skal blive et kæmpe drama at jeg læste hvad hun skrev, og forholdt mig til det, hun senere rettede det, og så kunne jeg så forholde mig til det rettede udsagn. Er det bare ulideligt at jeg har ret i at hun skrev noget andet end hun mente eller hvad?



Ordkløveri og flueknepperi er simpelthen så usexet.


Forestiller du dig at jeg er interesseret i om du synes at jeg er sexet? Jeg misforstod Sangius' indlæg, jeg troede hun mente at hun spiste i 45 minutter fordi det skrev hun, og jeg har tit set folk spise i 45 minutter i toget. Hvis jeg troede at hun mente at hun spiste i 10 minutter, ville jeg ikke have misforstået det med vilje. Det rettede hun så, og det er fint, der burde ikke være mere i det. Det er hele efterspillet som er noget fjolleri - det virker som om det er vigtigt at jeg ikke får ret.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"