HJÆLP til fakta om ulykke, spritkørsel

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

HJÆLP til fakta om ulykke, spritkørsel

Indlægaf Whydontyouandi » 21. dec 2017, 17:36

Hej folkens

Jeg vidste ikke lige, hvilket forum dette emne burde ligge i, for der indgår en del jura i spørgsmålet, men det handler altså grundlæggende om bilkørsel, så her kommer det:

Hvis man er under 18 år og kører galt i en bil (som man ikke har kørtkort til), mister man så retten til at tage kørekort? Risikerer man fængselstraf?
Der er tale om en ung mand, som kører ind i en motorvejs-betonpille med henblik på at skade sig selv.

Hvis han har været over 18, da dette skete, og han altså HAVDE erhvervet sig kørekortet, hvad ville der da ske?

Og - hvordan ville han være stillet, hvis der evt. var spirituskørsel involveret - men stadig selvmordsønske? Altså er det overhovedet noget, politiet tager med i en eventuel tiltalesag - eller ser man bare på fakta: Ung mand kører totalt uforsvarligt.

Ingen andre kom til skade ved ulykken.

På forhånd tusind tak for hjælpen :blomst:
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: HJÆLP til fakta om ulykke, spritkørsel

Indlægaf landsbytossen » 21. dec 2017, 18:08

En del af svaret.

Udskydelse af retten til at få almindeligt kørekort
Hvis du var under 18 år på gerningstidspunktet, og du får en ubetinget frakendelse af retten til at køre på lille knallert, vil du samtidig få udskudt din ret til at tage kørekort til f.eks. bil, indtil du er 18 år og seks måneder. Dette kaldes en udskydelsesperiode. Hvis du er fyldt 18 år på afgørelsestidspunktet, og du har fået kørekort til f.eks. bil, inden sagen om frakendelse af retten til at føre lille knallert er afgjort, vil du i stedet blive frakendt retten til at køre bil i en periode på seks måneder.

Du kan læse mere om frakendelse og udskydelsesperiode på www.anklagemyndigheden.dk.

Kilde:
https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... forbud.htm
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

Re: HJÆLP til fakta om ulykke, spritkørsel

Indlægaf Whydontyouandi » 23. dec 2017, 11:31

Det må altså betyde, at min fyr kan tage sit kørekort seks måneder efter ulykken, eller alternativt at han kan genoptage bilkørslen seks måneder senere.

Tusind tak for din hjælp, Landsbytosse!
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"