Hvor meget tid cutter en elcykel af en distance?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
IrmaPigen
Kort karma: 708
Likede indlæg: 8581

Hvor meget tid cutter en elcykel af en distance?

Indlægaf IrmaPigen » 15. sep 2020, 19:03

Distancen er 21 km.

Google maps oplyser, at det tager 1 time og 6 minutter at køre.

Hvor meget kan man cutte af den tid med en elcykel? Jeg vil nok primært vælge at cykle forår, sommer og tidligt efterår og i ok vejr.
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 111
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 2065

Re: Hvor meget tid cutter en elcykel af en distance?

Indlægaf Luffegås » 15. sep 2020, 19:05

Det vil jeg nok ærligt sige du kan cutte 10-15 minutter af muligvis. Det er værd at prøve :)
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 900
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 15534

Indlægaf Delfin » 15. sep 2020, 19:19

Det kommer jo lidt an på, hvor hurtigt du selv tramper i pedalerne. Motoren slår fra ved 25 km/t. Meget under en time, tror jeg ikke, du skal satse på.
Der findes også el-cykler, som har motorhjælp op til 45 km/t. Reglerne for at køre på dem er strammere end almindelige cykler, men du kan skære en meget større bid af køretiden https://heino-cykler.dk/blogs/nyheder-o ... guide-2020
0
14 11 14
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 767
Likede indlæg: 6033

Indlægaf Filipai » 15. sep 2020, 19:48

Ikke særligt meget. Hvis man da ikke vil træde for meget til.
Elcyklen sparer mere end for sved på panden, end for tid :D
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 533
Likede indlæg: 9930

Indlægaf Misantropen » 15. sep 2020, 20:34

Jeg bor i en meget bakket by og det er primært når det går op at jeg mærker forskellen. En lige strækning uden lyskryds og andre cyklister synes jeg ikke går meget hurtigere medmindre der er modvind, men det er lettere at holde en stabil fart på længere strækninger. I dårligt vejr, kraftig sidevind eller steder med sparsom gadebelysning kan man ofte heller ikke bare køre mere til end man ellers ville.

Men for at give et eksempel tager det mig ca 12 minutter at cykle ca 4 km på en bestemt strækning, der gradvist stiger pga. bakker. Blæser det meget eller er det i myldretiden tager det vel 5 minutter mere(primært pga kort afstand mellem lyskryds og lang ventetid lyskryds)
1
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 610
Likede indlæg: 9891

Indlægaf Æble » 16. sep 2020, 06:42

Det kommer an på strækningen. Hvis der er mange lyskryds så skal du vente ligeså længe på grønt lys om du har elcykel eller ej. Og hvis der er meget trafik så er det svært at køre i topfart. Bakker og modvind sænker ikke din fart som den gør på en alm cykel.

Jeg cykler 8 km med mange lyskryds og medium trafik på 25 min. 11 km uden trafik og få lyskryds også på 25 min.
0
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 59
Likede indlæg: 1884

Indlægaf Myresluger » 16. sep 2020, 11:36

Jeg cykler 23 km på elcykel og bruger ca 55 minutter. Jeg møder kun få lyskryds men mange bakker og helt vindåbent (jep det er på landet) og jeg ville skulle bruge temmelig meget længere tid på en alm cykel.
3
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 17. sep 2020, 15:41

Delfin skrev:Det kommer jo lidt an på, hvor hurtigt du selv tramper i pedalerne. Motoren slår fra ved 25 km/t. Meget under en time, tror jeg ikke, du skal satse på.
Der findes også el-cykler, som har motorhjælp op til 45 km/t. Reglerne for at køre på dem er strammere end almindelige cykler, men du kan skære en meget større bid af køretiden https://heino-cykler.dk/blogs/nyheder-o ... guide-2020

En elcykel må da give mere end 5-10 minutter. Der er nogle lyskryds, men ikke mange, synes jeg.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 365
Likede indlæg: 3111

Indlægaf Artem » 17. sep 2020, 15:47

IrmaPigen skrev:
Delfin skrev:Det kommer jo lidt an på, hvor hurtigt du selv tramper i pedalerne. Motoren slår fra ved 25 km/t. Meget under en time, tror jeg ikke, du skal satse på.

En elcykel må da give mere end 5-10 minutter. Der er nogle lyskryds, men ikke mange, synes jeg.

Ja den giver mere hvis du tuner den.

KRAK går ud fra en gennemsnitfart på 20 km/t.
At en elcykel hjælper op til 25 km/t skærer derfor ikke ret meget af tiden, da gennemsnitfarten ikke vil blive 25 men måske nærmere 22 km/t.

Men spørgsmålet er jo også om du reelt ville kunne cykle den tur på den tid som KRAK oplyser?
Senest rettet af Artem 17. sep 2020, 16:30, rettet i alt 1 gang.
2
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 900
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 15534

Indlægaf Delfin » 17. sep 2020, 16:19

IrmaPigen skrev:

Mit regnestykke er som Artems. Med 25/km i timen med helt jævn fart, uden stop, bakker, vind, ujævnheder på cykelstien, andre cyklister og hvad der ellers af modstand, kan du måske være heldig at køre 25 km på en time. Du kommer ikke under en time, medmindre du selv tramper som en gal og får farten længere op end de 25/km i timen, og hvis du er i stand til det, er en letvægtsracercykel nok et bedre valg. Jeg har læst et sted, at gennemsnitsfarten på TdF ligger på ca 40 km/t, selvom de kommer op i voldsomme hastigheder på dele af strækningen. Hvis man er en hurtig cyklist på almindelig cykel kan man måske komme op på omkring de 20 km/t
0
14 11 14
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 18. sep 2020, 11:53

Artem skrev:
IrmaPigen skrev:

Ja den giver mere hvis du tuner den.

KRAK går ud fra en gennemsnitfart på 20 km/t.
At en elcykel hjælper op til 25 km/t skærer derfor ikke ret meget af tiden, da gennemsnitfarten ikke vil blive 25 men måske nærmere 22 km/t.

Men spørgsmålet er jo også om du reelt ville kunne cykle den tur på den tid som KRAK oplyser?

Du har nok ret. Det lader også til Google Maps regner med en hastighed på 20 km/t, og det tror jeg ikke jeg komme op på i gennemsnit på en almindelig cykel på den pågældende distance (pga vind, rundkørsler og lyskryds).
Senest rettet af IrmaPigen 18. sep 2020, 18:08, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Contrast
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1785

Indlægaf Contrast » 18. sep 2020, 13:17

Jeg har cyklet 20 km på min elcykel, som er en alm. elcykel der hjælper op til 25 km/t. Det tog mig præcis en time. Vejen var dog også noget kringlet og jeg stoppede op flere gange for at orientere mig på gps'en - det var første gang jeg kørte den rute, så reelt nok lidt mindre tid på en lige rute.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"