Flere unge mennesker har ikke færdigheder til at tage kørekort

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 417
Likede indlæg: 8711

Re: Flere unge mennesker har ikke færdigheder til at tage kørekort

Indlægaf Misantropen » 8. jun 2020, 16:36

Mads skrev:Challenge accepted! (Nemt at skrive EFTER jeg fandt det). :D

Det er fra programmet Uhørt på P4. Indslaget varer ca. 4 minutter og begynder ved 52:22. Jeg har forsøgt at transskribere det efter bedste evne, til jer der måske er på via mobilen og ikke har mulighed for at lytte til det.

https://www.dr.dk/radio/p4vest/uhoert-5 ... 020-06-06#!

Radiovært: Men velkommen særligt i dag, hvor vi er tilbage med Uhørt efter tre måneders coronapause. Tilbage med historier fra ugen på P4, og en af dem handler om noget, som langt de fleste voksne har været igennem: Nemlig stressende timer i køreskolebiler med svedskjolder under armene og famlende efter om det nu er blinklyset eller vinduesviskerne, man får tændt. Det hører ligesom med, det der med at tage kørekort. Sådan husker Betina Rasmussen fra [stednavn] det også.

Betina Rasmussen: Jeg var ikke så glad for, når nu vi stoppede op ad en bakke, og skulle i gang igen. Så blev der lidt kø bagved mig. Men det lykkedes altså at komme i omdrejninger.

Radiovært: Men de unge der tager kørekort i dag, fumler med koblingspunkt og gearskift i flere timer end unge gjorde for 20 år siden. De har simpelthen flere køretimer. Det viser en rundspørge P4 Nordjylland har lavet til nordjyske kørelærere. Trafikken er blevet tungere og mere kompleks, men det handler også om dårlig motorik og manglende erfaring med i det hele taget at være i trafikken, siger kørelærer Paw bay, der ejer Frisdal Køreskole.

Paw Bay: Men det ser vi jo tit. De bliver kørt til alt i dag eller tager bussen eller et eller andet. Der er flere og flere tomme cykelskure rundt omkring i skolerne, fordi de bliver kørt hele tiden. Så det ser vi tit det her. De lærer simpelthen ikke at bedømme trafikken rigtigt, og se hvem de skal holde tilbage for.

Interviewer: Hvordan... når du så får eleverne ind i din bil, hvordan kan du mærke at de ikke har været vant til den her trafik?

Paw Bay: Jamen, sådan en simpel ting som at køre op til et lyskryds og kigge hvad farve der egentlig er. Hvor de bare sidder og kigger lige ud, så glemmer de måske at kigge hvad farve, der er. Eller en rundkørsel, hvor man siger "kør - der er frit". "Nå, er der frit?" siger de. De er slet ikke vant til at orientere sig til siderne.

Interviewer: Og det betyder så, at de har flere køretimer end tidligere?

Paw Bay: Ja, vi har jo nogle helt klare ting, de skal kunne når de skal op til køreprøven. Og skal vi bruge ekstra timer allerede i starten på at lære dem at hajtænder skal man stoppe ved, og rødt lys skal man stoppe ved osv., det gør bare at det giver flere timer i den sidste ende.

Radiovært: Sådan sagde kørelærer Paw Bay. Og imens sad en af hans elever, Stine Thy, og ventede på at få sin femte køretime bag rattet. Og hun kan godt genkende det, kørelæreren beskriver.

Stine Thy: Jamen, det tænker jeg er rigtigt, hvis jeg ser det fra min egen side af. Når jeg har været ude at køre med mine forældre eller noget, så er det jo heller ikke fordi jeg sidder og holder øje med trafikken. Og personligt cykler jeg ikke, men har altid været gående. Så jeg synes det er svært at gennemskue trafikken. Det er meget mere indviklet, reglerne.

Radiovært: Loven siger at man skal have mindst 16 køretimer, men det er helt almindeligt at nå op på 2-8 ekstra timer, vurderer både Dansk Kørelærerunion og Danske Kørelæreres Landsforbund. Ingelise Arnbjerg, ergoterapeut med 30 års erfaring, og har arbejdet med børn og unge, og hun kan sagtens genkende det der med at flere har dårlig motorik.

Ingelise: Jeg får henvist flere børn end jeg gjorde tidligere, som har udviklet en mangelfuld kropsfornemmelse/kropsbevidsthed. Og det kommer til udtryk ved at de har svært ved praktiske handlinger, de har svært ved selvstændigt at tage tøjet af og på, spise, gå på toilettet selv og lege med andre børn på legepladsen, uden at få nederlag ud af det. Så det er noget, jeg ser.

Radiovært: Så det kommer overhovedet ikke bag på ergoterapeuten her, at udviklingen også begynder at vise sig i køreskolebilerne. Og det bekymrer hende.

Ingelise: Hvis kropsfornemmelsen/kropsbevidstheden ikke er udviklet som den skal, så er det rigtigt svært at mærke hvor fødderne er, i forhold til speeder, kobling og bremse. Det er svært at tilpasse kraften, når du træder ned på speederen, samtidigt med at du skal slippe koblingen. Og det er bekymrende, fordi at vi ved at det bliver mere og mere komplekst, hvis man bruger meget tid på skærmen, som vores børn gør. Udover det giver inaktivitet, rent kropsligt, når man sidder der mange timer foran skærmen. Men éns synsafstand, bedømmelse af afstand, bliver også påvirket. Fordi man har rigtigt mange timer om dagen, hvor man har 30 cm til skærmen. Hvis du er ude i naturen, så skal du hele tiden omstille dig til langdistance og til nær, og så får du også bedre talent for at kunne takle en trafiksituation, og bedømme afstand til andre biler.

Respekt! :worship: :D
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 56
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 977

Indlægaf Seladon » 9. jun 2020, 17:59

1.Måske bliver der slet ikke behov for at tage kørekort i fremtiden, når Google biler vil sørge for vores transport.
2. Måske går vi tilbage til ridning og kørsel i hestevogne.

Hvem ved hvad fremtiden bringer. :rock:
0
IrmaPigen
Kort karma: 671
Likede indlæg: 8125

Indlægaf IrmaPigen » 17. jun 2020, 07:03

HerErJeg skrev:
Misantropen skrev:Det lyder spændende.

Hvad var eksperternes teori og vurdering af årsagen og de langsigtede konsekvenser? Er det resultatet af zappergenerationen?

Det korte svar var vist, at hele deres verden foregår mellem 15 og 30 cm. fra øjnene af dem. Det koster på en lang række færdigehder som bruges andre steder.

Meget enig.

Børn lever deres liv foran skærme. De bliver kørt i skole i stedet for at cykle eller gå.

De får ikke trænet deres motorik og andre vigtige ting.

Jeg er ikke overrasket over, at det står sådan til.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 501
Likede indlæg: 24216

Indlægaf paint » 17. jun 2020, 12:16

Det er ikke kun med hensyn til kørekort, at det går ned ad bakke:

"Færre unge danske mænd når frem til tombolaen, når der skal trækkes sedler, og det skal afgøres, hvem der skal indkaldes til værnepligt
Turen stopper i stedet for mange ved sessionslægen, hvor mange af dem kasseres. Det skriver Berlingske."

"48 procent blev kasseret, hvilket er en stigning på omkring 20 procentpoint
siden 1995, hvor mindre end 30 procent blev erklæret uegnet."

https://www.dr.dk/nyheder/indland/rekor ... aernepligt

Over de sidste ti år er der særligt sket en stigning i antallet af unge mænd, der er diagnosticeret
med en psykisk lidelse eller adfærdsmæssig forstyrrelse. Det betyder, at flere unge i dag vurderes uegnede
, skriver styrelsen.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 750
Likede indlæg: 6948

Indlægaf Mani » 17. jun 2020, 12:23

Jeg er faktisk ret overrasket - for det er ikke det indtryk jeg har af de unge mænd, der færdes her i huset :-D
Og det vælter alligevel en del igennem (når der ikke er corona lukket ned) i og med jeg selv har 3 teenage knejter. Ja, de spiller på computer og mødes online, men de mødes også og træner eller hænger ud.
Umiddelbart lyder det heller ikke til der har været de store udfordringer med kørekort for dem der er i den aldersklasse. Jeg ved godt det nok ikke er noget man praler med, men de stikker en del til hinaden og der har ikke været noget i den retning. Mine 2 egne (hvordan skete det at de blev SÅ store) tog det på timerne i lovpakken og kører rigtig fint (hvis jeg selv skal sige det).

Men det viser jo nok blot at der er stor forskel alt efter hvor og med hvem man færdes...
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Mads
Kort karma: 85
Likede indlæg: 742

Indlægaf Mads » 17. jun 2020, 15:10

Og så er der de ældre, der ikke har færdighederne til at beholde kørekortet

101-årig frataget sit kørekort efter uheld på motorvejen tirsdag eftermiddag. Tirsdag eftermiddag skete der et trafikuheld på E39 lige syd for Vrå, da en spøgelsesbilist kørte ind i en bil. Det viser sig, at spøgelsesbilisten var en 101-årig mand fra Vrå-området, som for ganske nylig havde fået fornyet sit kørekort. Det oplyser vagtchef ved Nordjyllands Politi, Poul Fastergaard.

- Han har fået frataget sit kørekort. Det blev skønnet på stedet, at det ikke var forsvarligt, at han kørte bil, siger han. Den 101-åriges fornyede kørekort var ellers gældende til 2033. Tidligere har det været sådan, at ældre personer fik udstedt kørekort i et til to år ad gangen, men i 2017 blev det lavet om. Fornyelse af kørekort for personer over 70 udstedes som udgangspunkt med en gyldighed på 15 år. Ved ulykken brækkede den 101-årige et brystben. Det sammen gjorde føreren af den bil, han kolliderede med. Motorvejen ved Vrå var spærret i knap en time efter ulykken.
0
Ved bilfyre godt, at de bare er mandeudgaven af hestepiger?

- Ove Sprogøe
CuteNBad
Kort karma: 28
Likede indlæg: 277

Indlægaf CuteNBad » 17. jun 2020, 21:20

Jeg synes først og fremmest at børn og unge i dag er dårligere til it end for bare 15 år siden.
Spil i dag kræver stort set ikke særlig meget, pile peger hvor du skal hen der er i de fleste spil ikke særlig meget "tænk-analysér" over det.
Det gør at de unge faktisk ikke kan særlig meget uden man holder dem i hånden, så det er nok der at kørefærdighederne også oplever problematikken.

Måske går det godt i starten, blik her, drej til højre der, parker mellem de 2 røde biler.
Men det halter, når de selv skal tænke: drej til venstre når det er muligt, parker bilen her på pladsen.

Kan også se problemet med mine elever på både mellemtrin og udskoling.
De har massive problemer med at tænke selv og magter sjældent at bruge tid på at forstå hvad der bliver skrevet til dem.

fx:

I skal kun lave opgave 1,4 og 5 på side 3 til onsdag.

Fluks spørgsmål..."hvad med opgave 2 og 3 og dem på side 22?" :tie:

Nuvel, så kan spil og gaming sagtens forbedre håndøje-koordinationen og tja, jeg kender da en der i midt 90'erne selv som finmekaniker og dygtig idrætsudøver måtte op på 60 køretimer og et par køreprøver før han besktod.
0
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 118
Likede indlæg: 1592

Indlægaf Mavis » 28. jun 2020, 14:57

Som en af de dersens unge, synes jeg det er lidt vildt at påstå at hele vores verden foregår på internettet? I det hele taget ser jeg tæt på ingen generationsforskel ifht mængden af brug af internet. Mine forældre sidder lige så meget på Facebook og med playstation og diverse som jeg gør med YouTube.

Jeg ved intet om bilkørsel, ingen af mine forældre har kørekort, men mange af mine venner er begyndt at tage det og det går fint? Men der er også flere der er ligeglade (i hvert fald her i København, det er sikkert anderledes andre steder). At vi alligevel burde satse på offentlig og grøn transport og selvkørende biler kommer jo nok osv. Det kan jeg ikke helt se noget forkert i.

Jeg kender heller ingen, der bliver kørt i skole. Kun ekstremt få, måske 2-3 i en klasse, da vi var mindre, og det var fordi de boede exceptionelt langt væk.

Ja, jeg er lidt i forsvarsmode :genert: . Jeg synes bare det er nogle lidt vilde antagelser folk slynger ud her.
1
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Mads » 28. jun 2020, 16:32

Mavis skrev:Som en af de dersens unge, synes jeg det er lidt vildt at påstå at hele vores verden foregår på internettet? I det hele taget ser jeg tæt på ingen generationsforskel ifht mængden af brug af internet. Mine forældre sidder lige så meget på Facebook og med playstation og diverse som jeg gør med YouTube.

Selvom I bruger lige meget tid i dag, så er der jo formentlig stadig den væsentlige forskel, at du er vokset op med internet og skærmtid, gennem størstedelen af dit liv, hvor dine forældre måske var voksne før de overhovedet begyndte på det. De havde vel en barndom fuld af praktisk leg og bevægelse, der udfordrede deres motorik?
2

- Ove Sprogøe
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 118
Likede indlæg: 1592

Indlægaf Mavis » 29. jun 2020, 00:30

Mads skrev:
Mavis skrev:Som en af de dersens unge, synes jeg det er lidt vildt at påstå at hele vores verden foregår på internettet? I det hele taget ser jeg tæt på ingen generationsforskel ifht mængden af brug af internet. Mine forældre sidder lige så meget på Facebook og med playstation og diverse som jeg gør med YouTube.

Selvom I bruger lige meget tid i dag, så er der jo formentlig stadig den væsentlige forskel, at du er vokset op med internet og skærmtid, gennem størstedelen af dit liv, hvor dine forældre måske var voksne før de overhovedet begyndte på det. De havde vel en barndom fuld af praktisk leg og bevægelse, der udfordrede deres motorik?

Og det havde vi ikke?
0
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Mads » 29. jun 2020, 03:14

Mavis skrev:
Mads skrev:

Og det havde vi ikke?

Jeg tror ikke vi to er samme generation. Jeg vil i hvert fald ikke betegne mig som "en af de dersens unge". Jeg er midaldrende. Jeg fik mit første 14" tv i 14-års fødselsdagsgave, jeg var næsten 16 før jeg var på nettet den første gang, og i de første mange år, var én time et par gange om ugen på biblioteket, hvad jeg havde af internet. Jeg var 23 før jeg fik min første pc. Da jeg endelig fik internet et par måneder senere, betalte man per minut.

Så jeg vil ikke mene at min barndom var præget af skærmtid. Jeg cyklede næsten alle vegne i min dagligdag og dyrkede kampsporter i min fritid. Var din barndom også sådan?
0

- Ove Sprogøe

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"