Santa skrev:På min arbejdsplads - folkeskole - er traditionen, at alle klasser sidste skoledag før juleferien, er på besøg i kirken, hvor de ansatte i kirken inkl præsten har arrangeret et julespil. Emnet er altid Jesu fødsel, det er jo trods alt derfor vi får juleferie.
Der synges et par klassiske julesange/salmer, og afsted igen.
Men det er IKKE en gudstjeneste, har aldrig været det.
Og ca 30% af skolens elever har muslimsk baggrund.
Det har aldrig givet anledning til vrøvl.
Jeg synes at hele debatten omkring det er ret skinger, på begge sider. Og jeg er ateist.
Fint eksempel på hvordan en julegudstjeneste kan forløbe.
Som tidligere nævnt synes jeg det skinder lidt igennem at nogle har misforstået hvordan de fremføres eller udspiller sig, igen er det nok hukommelsen der spiller dem et puds.
Måske har de som børn følt sig så underholdt i kirken at de slet ikke opfattede begivenheden som en gudstjeneste, og derfor i dag mange år senere ikke mindes at deres folkeskole tog del i denne juletradition, selvom vi faktisk ved det gør langt de fleste folkeskoler fortsat (ca. 84 % jf. en undersøgelse fra 2015), og for få årtier siden næsten alle.
Både i min egen og mine børns skoletid var begivenheden også målrettet børn…. naturligvis havde jeg nær sagt.
Der var ikke tale om en traditionel søndagshøjmesse for voksne. De mindste skulle jo gerne hygge sig og få en positiv oplevelse med i bagagen. Det skal være noget de ser frem til.
Krybbespil/drama er meget almindelige som gudstjenester målrettet børn, men en gudstjeneste er det nu desuagtet. Gudstjenester kan fremføres og opføres på mange forskellige måder, både som drama og musik eksempelvis. Det behøver ikke at være en præst der ”tørt” står og læser op af evangeliet.
Det sagt synes jeg det er en forståelig og naturlig udvikling når folkeskoler med mange tosprogede begynder at ophæve traditionerne med julegudstjeneste og Lucia optog. Begge er kristne begivenheder, og mange elever har i dag islamisk baggrund, på nogle skoler formentlig over 90 %. (religiøst tilhørsforhold registreres ikke i Danmark, så det må bero på skøn)
Hvis folkeskolen vil fejre kristne begivenheder bør de efter min mening også fejre de muslimske, i hvert fald for skoler hvor der går mange elever med islamisk baggrund.
Jeg ville som elev eller forælder da også synes det var en smule påtrængende hvis min folkeskole kun fejrede muslimske mærkedage, mens man forbigik de kristne.
Danmark er som tidligere skrevet et kristent/muslimsk samfund (selvom nogle stædigt nægter at vedkende sig denne kendsgerning) og det bør folkeskolen afspejle ved at dele sol og vind nogenlunde lige mellem disse to religioner, også i religionsundervisningen.
Men selvfølelig synd for etniske danske børn der snydes for en tradition de har set frem til.
Problemet burde dog kunne løses let ved at skolen går i moske/islamisk troscenter på en tilsvarende stor muslimsk mærkedag.