Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf Santa » 20. dec 2017, 12:56

KIM K skrev:
Santa skrev:På min arbejdsplads - folkeskole - er traditionen, at alle klasser sidste skoledag før juleferien, er på besøg i kirken, hvor de ansatte i kirken inkl præsten har arrangeret et julespil. Emnet er altid Jesu fødsel, det er jo trods alt derfor vi får juleferie.
Der synges et par klassiske julesange/salmer, og afsted igen.
Men det er IKKE en gudstjeneste, har aldrig været det.
Og ca 30% af skolens elever har muslimsk baggrund.

Det har aldrig givet anledning til vrøvl.
Jeg synes at hele debatten omkring det er ret skinger, på begge sider. Og jeg er ateist.


Fint eksempel på hvordan en julegudstjeneste kan forløbe.


Du misser lige at det netop IKKE er en gudstjeneste?
Der jo altså stor forskel på at sende alle eleverne i kirke for at bede til den kristne Gud og få hans tilgivelse, og så blot på at se et fjollet indslag om Jesus etc.

Jeg synes bestemt heller ikke at folkeskoler skal sende eleverne til gudstjeneste. Men jeg tror snarere at problemet er, at folk ikke rigtig ved hvad en gudstjeneste er, og derfor tror at alt i kirken er det.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf Buffy » 20. dec 2017, 13:07

Som ateist må jeg indrømme, at jeg er røvtræt af, hvor meget religion fylder over alt og jeg drømmer om et sekulært samfund, hvor religion er en privat sag, som samfundet bruger lige præcis 0 kroner på.
Og det er i øvrigt aldrig muslimer, jøder, hinduer whatever, der prøver at pådutte mig noget, det er altid islamofobiske kulturkristne, der er over alt og prøver på at få det til at se ud som om, at man kun er en rigtig dansker, hvis man er kristen. Gu’ er man ej, kristendommen er iøvrigt noget, der blev påtvunget danskerne med bål og brand.

//Rantoff
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf KIM K » 20. dec 2017, 20:21

Santa skrev:
KIM K skrev:
Santa skrev:På min arbejdsplads - folkeskole - er traditionen, at alle klasser sidste skoledag før juleferien, er på besøg i kirken, hvor de ansatte i kirken inkl præsten har arrangeret et julespil. Emnet er altid Jesu fødsel, det er jo trods alt derfor vi får juleferie.
Der synges et par klassiske julesange/salmer, og afsted igen.
Men det er IKKE en gudstjeneste, har aldrig været det.
Og ca 30% af skolens elever har muslimsk baggrund.

Det har aldrig givet anledning til vrøvl.
Jeg synes at hele debatten omkring det er ret skinger, på begge sider. Og jeg er ateist.


Fint eksempel på hvordan en julegudstjeneste kan forløbe.


Du misser lige at det netop IKKE er en gudstjeneste?
Der jo altså stor forskel på at sende alle eleverne i kirke for at bede til den kristne Gud og få hans tilgivelse, og så blot på at se et fjollet indslag om Jesus etc.

Jeg synes bestemt heller ikke at folkeskoler skal sende eleverne til gudstjeneste. Men jeg tror snarere at problemet er, at folk ikke rigtig ved hvad en gudstjeneste er, og derfor tror at alt i kirken er det.


Og det er der jeg synes du og andre går fejl.
En gudstjeneste er ikke en fast definerbar størrelse. Den kan formes og komme til udtryk på mange måder der kan opfanges gennem alle kropens sanser, og der findes mange definitioner på begrebet.
Krybbespil der omhandler Jesus fødsel er bare en anden måde at formidle juleevangeliets budskab, salmesang er en anden.

Salmesang og kirkelige krybbespil omhandlende Jesus fødsel, som din og givetvis mange andre skoler praktiserer i kirken på denne dag tror jeg de fleste vil mene falder ind under begrebet, ikke traditionelle søndagshøjmesser men gudstjenester desuagtet.
Hvis ikke man mener dette falder ind under begrebet, er der sandelig mange folkeskoler der ikke afholder julegudstjenester, og man ville aldrig nå op på de 84 procent som gengivet i pressen.
Det er jo trods alt guds budskab der videreformidles og man priser eksempelvis herren når der synges ”Halleluja” i "Et barn er født i Bethlehem" (Halleluja betyder pris herren). Men i virkeligheden er begrebet bredere end det.

Nudansk ordbog skriver:
"En gudstjeneste er den kristne menigheds sammenkomst om Guds ord og sakramenterne."

Det vil dække de fleste kirkelig handlinger, men i virkeligheden er begrebet endog videre som sognepræst Brian Ravn Pedersen skriver i nedenstående artikel:

Stiller man sig spørgsmålet: »Hvad er en gudstjeneste?« vil man hurtigt opdage, at der er tale om et spørgsmål, der kan besvares meget forskelligt. Nogle vil sikkert svare noget i denne retning: »Det er det, de laver oppe i kirken søndag formiddag!« Selvom et sådant svar måske vil synes en smule upræcist, så forstår de fleste nok meningen med henvisningen til både »kirken« og »søndag formiddag«. Rigtigt er det i hvert fald, at det, der foregår i landets kirker søndag formiddag, annonceres som værende en gudstjeneste. Andre vil måske svare i overensstemmelse med Nudansk Ordbog og derfor fremføre følgende definition: »En gudstjeneste er den kristne menigheds sammenkomst om Guds ord og sakramenterne.« En sådan definition af ordet gudstjeneste er til gengæld meget præcis, når definitionen tager udgangspunkt i at beskrive, hvad der foregår ved gudstjenesterne i landets kirker. Men svagheden ved denne definition er, at den foretager en indsnævring af betydningen af ordet gudstjeneste – en indsnævring, der i realiteten indskrænker gudstjeneste til at finde sted i et afgrænset rum og tidsinterval, nemlig i en kirkebygning søndag formiddag. På den måde er ordbogens besvarelse af spørgsmålet i virkeligheden meget lig svaret: »Det er det, de laver oppe i kirken søndag formiddag!« Men spørgsmålet kan imidlertid besvares anderledes, hvor ordet gudstjeneste forstås i en bredere betydning.


I Det Nye Testamente er det tydeligt at se, at Jesus på mange måder viderefører de gamle profeters kritik af en tempelgudstjeneste, der har mistet sammenhængen med den verden, hvori mennesker lever deres liv med hinanden. Under en kort ordveksling mellem Jesus og en af de skriftkloge lod Jesus forstå, at han fuldt ud tilsluttede sig den skriftkloges udlægning af det første bud i jødernes lov, da denne bl.a. sagde, at det »at elske sin næste som sig selv er mere værd end alle brændofre og slagtofre.« (Mark 12,33) For Jesus er det således vigtigere at tjene sin næste i kærlighed end at deltage i templets gudstjeneste – ja, man kan netop sige, at såfremt næstekærligheden var enerådende i verden, ville alverdens templer og kirker være ganske overflødige, og menneskers liv ville fra morgen til aften være én lang gudstjeneste.

Martin Luther har et sted skrevet: »Hvis enhver tjente sin næste, så var hele verden fuld af gudstjeneste. Såvel staldkarlen som skoledrengen tjener Gud. Når altså tjenestepigen og fruen er fromme, så er Gud dyrket ved det. Således ville alle huse være fulde af gudstjeneste, og alle huse ville blive til kirker, fordi Gud blev dyrket dér.« Luthers pointe kan også udtrykkes på den måde, at såfremt ethvert menneske tjener Gud ved at tjene sin næste, så vil hele tilværelsen netop være gudstjeneste og verden én stor kirkebygning. Og hvis verden bliver én stor kirkebygning, vil det selvsagt ikke længere give mening, at vi mennesker opfører nogle særlige stenbygninger og alene kalder dem for kirker, ej heller at vi forbeholder ordet gudstjeneste om det, der foregår inde i disse stenkonstruktioner.

http://www.bederkirke.dk/praesteklummen-2008-fb5-kn103/
0

Tilbage til "Generelt"