Billede i højere opløsning?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Billede i højere opløsning?

Indlægaf Sangius » 9. dec 2017, 19:08

Hejsa.

Jeg ved virkelig intet om dette, så bær over med mig, hvis det er er dumt spørgsmål.

Jeg har nogle billeder på min telefon som ikke er i den bedste kvalitet. Findes der en måde hvorpå jeg kan øge opløsningen, eller hvad det nu hedder? Bare så de kan printes til et billede billede 15x20 cm ish.

Er det noget jeg selv kan? Kan jeg hyre nogen til det? :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Billede i højere opløsning?

Indlægaf Slettet bruger » 9. dec 2017, 19:10

Du kan skalere det i et billedeprogram, men det bliver aldrig pænt.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Billede i højere opløsning?

Indlægaf Sangius » 10. dec 2017, 06:06

Hm. Øv, så er der jo ingen fidus i det :/
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Billede i højere opløsning?

Indlægaf Slettet bruger » 10. dec 2017, 06:33

Sangius skrev:Hm. Øv, så er der jo ingen fidus i det :/


Problemet er at computeren kun kan gætte på de manglende pixels. Hvis et billede f.eks. er 1000 pixels i bredden, og du gerne vil have 2000 pixels, skal der indsættes 1000 ekstra pixels i hver række, og de skal gættes. Hvis pixel 1 er (10, 30, 100) i (rød, grøn, blå)-værdi og pixel 2 er (20, 50, 50), kan computeren f.eks. indsætte en pixel 1,5 med (rød, grøn, blå) = (15, 40, 75) som gennemsnittet imellem de to omkringliggende pixels.

Eksemplet er forsimplet, der er mere komplicerede algoritmer til at gætte farver på indsatte pixels, men konklusionen er den samme: Det bliver desværre aldrig godt. Opløsningen skal være der til at starte med.

Men hvis du gerne vil prøve alligevel, kan du åbne Paint, trykke på "Resize"-knappen og vælge det antal procent du vil skalere med.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Billede i højere opløsning?

Indlægaf Slettet bruger » 10. dec 2017, 07:12

Angelina skrev:
abcd skrev:Du kan skalere det i et billedeprogram, men det bliver aldrig pænt.


Jeg har set portrætter i dårlig opløsning forstørret i kæmpe størrelser, der ser fantastiske ud - man kan meget i dag.


O.k., spændende - ved du hvordan man gør? Umiddelbart forestiller jeg mig at hvis man skal opnå fantastiske resultater, kræver det noget viden om billedet ud over hvad software kan se på pixelniveau. Altså viden om hvad billedet forestiller. F.eks. kan man måske bruge den viden at det er et portræt til at opnå bedre gæt på farven på de ekstra pixels fordi man ved hvordan hud, hår og øjne opfører sig.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Billede i højere opløsning?

Indlægaf Slettet bruger » 10. dec 2017, 10:14

Angelina skrev:
abcd skrev:
Angelina skrev:
abcd skrev:Du kan skalere det i et billedeprogram, men det bliver aldrig pænt.


Jeg har set portrætter i dårlig opløsning forstørret i kæmpe størrelser, der ser fantastiske ud - man kan meget i dag.


O.k., spændende - ved du hvordan man gør? Umiddelbart forestiller jeg mig at hvis man skal opnå fantastiske resultater, kræver det noget viden om billedet ud over hvad software kan se på pixelniveau. Altså viden om hvad billedet forestiller. F.eks. kan man måske bruge den viden at det er et portræt til at opnå bedre gæt på farven på de ekstra pixels fordi man ved hvordan hud, hår og øjne opfører sig.


De fleste printere klarer det faktisk helt selv i dag - men ellers er youtube din ven, der er tusindvis af guides derude på hvordan man gør, alt efter hvilke programmer man bruger osv.


Jeg har ikke set nogen printer skalere så det blev pænt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Billede i højere opløsning?

Indlægaf Slettet bruger » 10. dec 2017, 10:21

Angelina skrev:
abcd skrev:
Angelina skrev:
abcd skrev:
Angelina skrev:
abcd skrev:Du kan skalere det i et billedeprogram, men det bliver aldrig pænt.


Jeg har set portrætter i dårlig opløsning forstørret i kæmpe størrelser, der ser fantastiske ud - man kan meget i dag.


O.k., spændende - ved du hvordan man gør? Umiddelbart forestiller jeg mig at hvis man skal opnå fantastiske resultater, kræver det noget viden om billedet ud over hvad software kan se på pixelniveau. Altså viden om hvad billedet forestiller. F.eks. kan man måske bruge den viden at det er et portræt til at opnå bedre gæt på farven på de ekstra pixels fordi man ved hvordan hud, hår og øjne opfører sig.


De fleste printere klarer det faktisk helt selv i dag - men ellers er youtube din ven, der er tusindvis af guides derude på hvordan man gør, alt efter hvilke programmer man bruger osv.


Jeg har ikke set nogen printer skalere så det blev pænt.


Jeg har arbejdet med det her de sidste 10 år på daglig basis - det har jeg - tit og ofte, jeg skalerer stort set alt mit op.


Og det er jo dejligt, så burde det være let for dig at komme med en konkret anbefaling i stedet for bare at henvise til YouTube. For TS' skyld, ikke for min.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Billede i højere opløsning?

Indlægaf Sangius » 10. dec 2017, 19:34

Men hvor finder jeg så sådan en printer? :D

Billedet er ikke særlig god kvali, og er lidt sløret. Taget med en lidt ældre mobil... :/
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Billede i højere opløsning?

Indlægaf Slettet bruger » 10. dec 2017, 20:12

Falstria skrev:
Sangius skrev:Men hvor finder jeg så sådan en printer? :D

Billedet er ikke særlig god kvali, og er lidt sløret. Taget med en lidt ældre mobil... :/


Hvis du har photoshop (eller tilsvarende foto software), så start med at skalere det der, der kan du se resultatet før det printes.


Gimp er et godt bud på et gratis alternativ til Photoshop - https://www.gimp.org/. Åbn billedet i Gimp, vælg Image => Scale Image og indtast så den ønskede størrelse. På Gimps hjemmeside anbefaler de at man efterfølgende prøver at køre et sharpen-filter: https://docs.gimp.org/en/gimp-image-scale.html

"If you enlarge an image beyond its original size, GIMP calculates the missing pixels by interpolation, but it does not add any new detail. The more you enlarge an image, the more blurred it becomes. The appearance of an enlarged image depends upon the interpolation method you choose. You may improve the appearance by using the Sharpen filter after you have scaled an image, but it is best to use high resolution when you scan, take digital photographs or produce digital images by other means. Raster images inherently do not scale up well.
1

Tilbage til "Generelt"