Sygemeldt kollega og julefrokost

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Sygemeldt kollega og julefrokost

Indlægaf Juki » 26. nov 2017, 19:34

Tux skrev:
Juki skrev:
Tux skrev:
Juki skrev:
Tux skrev:I princippet har chefen da en pointe.. Hvis man er for syg til at arbejde, er man også for syg til at feste, jeg kan ikke se hvorfor det skulle være så kontroversielt.

Lige når det gælder en stress sygemelding, er jeg dog enig i, at vedkommende burde få tilbuddet.

Fordi der er forskel på en 37 timers arbejdsuge og på at tage til julefrokost en aften..?

Nu er det selvfølgelig debatten, så der skal tages en masse forbehold og gøres opmærksom på at det er afhængig af hvad for en slags job man har, hvad man fejler yada yada..

Som udgangspunkt synes jeg det er et mærkeligt princip at have, fra lederens side, men uanset om man ikke bliver inviteret med eller måske ikke magter at melde afbud så er det vigtigste vel hvordan det bliver taklet og formuleret.

Hvad med en fem timers arbejdsuge? Hvis man er for syg til at komme ind er par timer om dagen, og hjælpe med hvad man nu kan jeg hjælpe med, hvorfor kan man så spise sild og snaps om aftenen?

En fem timers arbejdsuge? Altså i stedet for de 37 timer, fordi det er et skåne- eller fleksjob, eller fordi man er deltidssygmeldt?

Og igen, fordi der er/kan være forskel på at deltage i en uforpligtende julefrokost og så på at være på arbejde med krav, deadlines, ansvar, forventninger og bare det at skulle være på.

Deltidssygemelding naturligvis. Hvis man har mulighed/kræfter til det, er det altid en god ide, at komme få timer hvis det er det man kan. Man kan sagtens vende tilbage til arbejdet gradvist, men hvis man ikke engang er i stand til det, så har man heller ikke noget at gøre ved en Julefrokost. Hvis ens arbejde involverer løft og man får en rygskade, kan man selvfølgelig ikke udføre jobbet - men mon ikke man kunne komme ind forbi og rydde op, lave kaffe, arkivere lidt eller andet let, der kunne bidrage lidt selv under en sygemelding.

"Lave kaffe? - Nej det kan ryggen absolut ikke klare. Tylle snaps og spille pakkespil? - Nu har ryggen det meget bedre"

Men som nævnt i aller første indlæg, er jeg selvfølgelig enig i, at en stressramt skal have buddet, hvis der er en sandsynlighed for at denne er et sted hvor hen kan klare det.

Men synes du det er mere legitimt at være sygemeldt med stress end dårlig ryg fx? Eller misforstår jeg dig?

Og så ved alle da at begge ting er noget der kan og skal drikkes væk :santa2:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Sygemeldt kollega og julefrokost

Indlægaf Bimmerdyret » 26. nov 2017, 21:35

DetSorteCirkus skrev:
Bimmerdyret skrev:Men er det så forkert at have et princip, hvad det angår - altså at alle behandles lige i samme situation (sygemelding uanset årsag)?
Umiddelbart så ville netop det at "gøre forskel" på medarbejderne efter min mening, kunne give en årsag til et dårligere arbejdsmiljø pga. en ret åbenlys forskelsbehandling.
En leder kan jo vurdere at medarbejder A der er sygemeldt pga et forløb skal inviteres til sommerfest mens medarbejder B ikke skal - baseret på hvad?

At medarbejder A er mindre syg, længere henne i forløbet, kan "klare det".

Så hellere lave en invitation til alle uanset hvad - det er jo den anden løsning :)


På alle de arbejdspladser, jeg har været på, har der været et møde mellem lederen og den syge inden en langtidssygemelding, hvor man fx. taler om graden af kontakt. Hvis aftalen, eksempelvis på baggrund af en lægelig vurdering, bliver en periode helt uden henvendelser fra arbejdspladsen, og det falder sammen med udsendelse af invitationer til selskabelighed, er det klart, at den syge i første omgang ikke indbydes.

Det er i mine øjne noget ganske andet end TS chefs tankegang. Som jeg forstår det, er princippet der ikke baseret på omsorg, men på moral.
"Er du for syg til at passe dit arbejde, er du ikke berettiget til fornøjelser".


Jeg forstår såmen godt din pointe (f... det er lidt min standard afbøder-sætning :lol: ), men altså det er vel rent debatmæssigt lidt som et politikersvar at det er en enkel-sag.
Altså det kan jo være at det er et princip der er udmeldt og accepteret af den sygemeldte????
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Sygemeldt kollega og julefrokost

Indlægaf Bimmerdyret » 26. nov 2017, 21:36

Sangius skrev:Det er jo på linje med at mene, at man ikke kan deltage i familiesammenkomster, jul, fødselsdage, osv., så længe man er sygemeldt med stress.


Nej!
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sygemeldt kollega og julefrokost

Indlægaf Sangius » 26. nov 2017, 21:43

Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:Det er jo på linje med at mene, at man ikke kan deltage i familiesammenkomster, jul, fødselsdage, osv., så længe man er sygemeldt med stress.


Nej!


Jo!
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Sygemeldt kollega og julefrokost

Indlægaf Bimmerdyret » 26. nov 2017, 21:44

Tux skrev:Hvad med en fem timers arbejdsuge? Hvis man er for syg til at komme ind er par timer om dagen, og hjælpe med hvad man nu kan jeg hjælpe med, hvorfor kan man så spise dild og snaps om aftenen?


Altså, ud fra det du skriver, så ser jeg lige på hvordan mine arbejdsopgaver og timetal hang sammen.
Ingen af mine abejdsopgaver ville kunne løses på 5 timer i løbet af en uge. Det ville faktisk være en større belastning for min arbejdsplads, hvis jeg skulle komme og lave halvfærdige opgaver, som så en eller anden kollega så skulle færdiggøre.
Et eksempel er bare en enkelt email, der kan brede sig over 2-3 arbejdsdage (her tæller jeg ikke i timer).

En anden ting er at ikke alle har mulighed for at arbejde hjemmefra, hvilket for nogle brancher kunne være en fordel for både virksomhed og medarbejder. Altså en hjertekirurg er ikke meget bevendt under en operation hjemmefra, når han skal føre en skalpel.

Sådan lidt OT, så kan man jo også tage dit indlæg og sætte det i forhold til dem, der sælger Hus Forbi:
. hvis de kan stå 6 timer om dagen i silende regn for at sælge bladet, så kan de vel også dele reklamer ud?
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Sygemeldt kollega og julefrokost

Indlægaf Hunkat » 27. nov 2017, 05:50

Bimmerdyret skrev:
Tux skrev:Hvad med en fem timers arbejdsuge? Hvis man er for syg til at komme ind er par timer om dagen, og hjælpe med hvad man nu kan jeg hjælpe med, hvorfor kan man så spise dild og snaps om aftenen?


Altså, ud fra det du skriver, så ser jeg lige på hvordan mine arbejdsopgaver og timetal hang sammen.
Ingen af mine abejdsopgaver ville kunne løses på 5 timer i løbet af en uge. Det ville faktisk være en større belastning for min arbejdsplads, hvis jeg skulle komme og lave halvfærdige opgaver, som så en eller anden kollega så skulle færdiggøre.
Et eksempel er bare en enkelt email, der kan brede sig over 2-3 arbejdsdage (her tæller jeg ikke i timer).

En anden ting er at ikke alle har mulighed for at arbejde hjemmefra, hvilket for nogle brancher kunne være en fordel for både virksomhed og medarbejder. Altså en hjertekirurg er ikke meget bevendt under en operation hjemmefra, når han skal føre en skalpel.

Sådan lidt OT, så kan man jo også tage dit indlæg og sætte det i forhold til dem, der sælger Hus Forbi:
. hvis de kan stå 6 timer om dagen i silende regn for at sælge bladet, så kan de vel også dele reklamer ud?


Og så vil jeg lige tilføje at de fleste læger/psykologer anbefaler at en tilbagevenden også giver mening for den sygemeldte. For nogen vil det give mening at komme ind og lave kaffe og gå igen i starten, for nogen vil det slet ikke give mening og kun give dem endnu mindre lyst til at vende tilbage overhovedet.
Så nogen kunne måske godt komme ind én time om dagen gør det ikke fordi det er meningsløst i deres arbejde/opgaveportefølje. Derfor synes jeg ikke nødvendigvis man kan sige at hvis man kan gå til noget socialt så skal man 'betale' ved at lave kaffe eller kopiere sagsafter først.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Sygemeldt kollega og julefrokost

Indlægaf Tux » 27. nov 2017, 12:40

Juki skrev:Men synes du det er mere legitimt at være sygemeldt med stress end dårlig ryg fx? Eller misforstår jeg dig?

Og så ved alle da at begge ting er noget der kan og skal drikkes væk :santa2:

Nej det synes jeg ikke, min pointe er at når vi snakker sygdom af psykisk karakter, kan det at møde op på arbejde forværre sygdommen, også selv om det kun er få timer, og at det her er ekstra vigtigt at bevare tilknytning til arbejdspladsen.

Men du har selvfølgelig ret, snaps kurerer alt :banan:

Hunkat skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tux skrev:Hvad med en fem timers arbejdsuge? Hvis man er for syg til at komme ind er par timer om dagen, og hjælpe med hvad man nu kan jeg hjælpe med, hvorfor kan man så spise dild og snaps om aftenen?


Altså, ud fra det du skriver, så ser jeg lige på hvordan mine arbejdsopgaver og timetal hang sammen.
Ingen af mine abejdsopgaver ville kunne løses på 5 timer i løbet af en uge. Det ville faktisk være en større belastning for min arbejdsplads, hvis jeg skulle komme og lave halvfærdige opgaver, som så en eller anden kollega så skulle færdiggøre.
Et eksempel er bare en enkelt email, der kan brede sig over 2-3 arbejdsdage (her tæller jeg ikke i timer).

En anden ting er at ikke alle har mulighed for at arbejde hjemmefra, hvilket for nogle brancher kunne være en fordel for både virksomhed og medarbejder. Altså en hjertekirurg er ikke meget bevendt under en operation hjemmefra, når han skal føre en skalpel.

Sådan lidt OT, så kan man jo også tage dit indlæg og sætte det i forhold til dem, der sælger Hus Forbi:
. hvis de kan stå 6 timer om dagen i silende regn for at sælge bladet, så kan de vel også dele reklamer ud?


Og så vil jeg lige tilføje at de fleste læger/psykologer anbefaler at en tilbagevenden også giver mening for den sygemeldte. For nogen vil det give mening at komme ind og lave kaffe og gå igen i starten, for nogen vil det slet ikke give mening og kun give dem endnu mindre lyst til at vende tilbage overhovedet.
Så nogen kunne måske godt komme ind én time om dagen gør det ikke fordi det er meningsløst i deres arbejde/opgaveportefølje. Derfor synes jeg ikke nødvendigvis man kan sige at hvis man kan gå til noget socialt så skal man 'betale' ved at lave kaffe eller kopiere sagsafter først.

Det er klart, at det ikke er alle funktioner hvor det kan lade sig gøre, men der er også funktioner hvor det kan. Og at (særligt i stressrelaterede sager) afhænger af den enkelte.

Lad os tage kirugen og lege at han har brækket armen. Han kan tydeligvis ikke operere, men han kan sagtens indgå i forskellige typer sparring med de andre kiruger, hvor man drøfter hvad der er den rette fremgangsmåde i en given situation.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Sygemeldt kollega og julefrokost

Indlægaf vibbsen » 27. nov 2017, 13:59

For mig virker det ekstremt ekskluderende ikke at ville inviterer en stresssygemeldt medarbejder med til julefrokost "af princip".....Det får jeg sådan helt ondt i maven over. Mon chefen også ville undlade at inviterer en kollega som lå hjemme med et brækket ben ???

Som stress sygemeldt. Især hvis man er i et længerevarende forløb, så er en af de ting man arbejder rigtig meget med, netop evnen til at mærke efter hvad der føles rigtig og hvad der føles forkert. Og så handle på det. Og er der tale om arbejdsrelateret stress, jamen så er det jo netop i forhold til arbejdspladsen at det er vigtig at lære dette. Og noget så banalt som en julefrokost (eller en anden form for social sammenkomst) invitation er en vildt god "øvelse". Hvis man sådan for alvor er ramt af stress, så er det nok de færreste som vil sige ja til invitationen, men det er rigtig god måde at få en dialog igang om hvordan man på en god måde lærer at sige ja eller nej.

Jeg har været fuldtids- og deltids sygemeldt siden starten af august. Netop med stress. Og hvis der er noget jeg har sat stor pris på, så er det faktisk at min leder hver eneste gang der har været noget af social karakter, som har ligget uden for min daglige arbejdstid, har sørget for at spørge om jeg føler mig OK til at deltage. Og fuldt ud accepteret svaret. For mit vedkommende har det været nej hver eneste gang. For det har jeg da slet ikke kunnet overskue. Nøjagtig ligesom det er mega-bøvlet at deltage i julefrokosten med et brækket ben, så er det faktisk også mega-bøvlet at gøre det hvis man er stress-ramt. Forskellen er bare at det sidste er der ingen der kan se...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Generelt"