Donorbarn

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
chokoladegris
Indlæg: 171
Tilmeldt: 16. jan 2016, 12:50
Kort karma: 24
Likede indlæg: 172

Donorbarn

Indlægaf chokoladegris » 15. nov 2017, 12:54

Jeg bliver snart 26 år og single. Ved godt alderen ikke er ved at indhente mig, men derfor går jeg stadig med tanker omkring børn! Har tre gode veninder der allerede har fået deres første barn, de er alle tre yngre end mig og har været sammen med deres kærester mellem 5-7 år.

Min ekskæreste udsatte mig for fysisk og psykisk vold, da jeg ellers havde fået tingene op at køre igen, blev jeg så lige fyret fra det arbejde jeg lige havde fået og var enormt glad for, så nu går jeg hjemme. Jeg er hverken klar til nyt forhold eller børn nu eller om et år! Men hvis jeg nu pludselig runder de 30 år, har fået mig en uddannelse og fået en stabil hverdag igen, men stadig er single, vil jeg bestemt ikke udelukke at jeg så vil have børn alene, da jeg virkelig gerne vil have børn på et tidspunkt.

Hvad er jeres holdning omkring donorbørn? Overvejer i det selv? Har i eventuelt selv gjort det? Eller vil i hellere undvære børn, måske i endda slet ikke ønsker at få børn? :-)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Donorbarn

Indlægaf Bimmerdyret » 15. nov 2017, 13:20

Enig med Angelina i ovenståend.
Har aldrig været på tale her, og ja....jeg vover pelsen og indrømmer at personligt ser jeg donorbørn som "den lette løsning".
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Donorbarn

Indlægaf Juki » 15. nov 2017, 13:21

Det eneste jeg har imod det er at barnet, i de fleste tilfælde vel, ikke får mulighed for at kende sin biologiske far og evt. dennes familie.

Det samme sker selvfølgelig også i andre i situationer, fx efter et one night stand på en ferie i udlandet osv.

Et eller andet sted er det egoistisk at fratage barnet den mulighed, såfremt man er alenemor, og selvom det barn selvfølgelig vil få masser af kærlighed, omsorg og lignende så tror jeg tit der vil opstå et savn hos barnet :gruble:

Det er nok primært de tanker jeg selv har haft, ift. at få et donorbarn. Især fordi jeg selv er vokset op uden en interesseret far. Men overordnet set har jeg ikke noget imod det.

Jeg ved ikke om jeg selv kunne forestille mig at få et barn med en donor. Tanken har da strejfet mig som en mulighed, men uden det er noget jeg decideret har overvejet eller sat mig ind i.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Donorbarn

Indlægaf fisken80 » 15. nov 2017, 15:23

Jeg synes det er en fin mulighed og at man skal gøre det, hvis det er dét man har lyst til. Jeg kan ikke se problemet.

Og jeg vil bestemt ikke kalde det for en nem løsning, det er trods alt et kæmpe valg at tage.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Donorbarn

Indlægaf billiebean » 15. nov 2017, 15:36

Jeg vil også sige, at det er noget nemmere at lave børn på den gammeldags maner end via behandling. Nogen nem løsning synes jeg ikke, det virker til at være. Jeg synes bare, man skal få et barn, hvis man vil. Det vigtigste er, at barnet er ønsket, og at man har overvejet, hvordan man vil få de praktiske ender til at nås. Mit indtryk er, at de kvinder, der får et barn med en donor virkelig er forberedte og vil det. Desuden er fertilitetsklinikkerne også pålagt et krav om at vurdere patienterne ud fra tanken om, at de skal være i stand til at tage være på et barn.
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Donorbarn

Indlægaf SonataA » 15. nov 2017, 15:51

Jeg er all for it!
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Donorbarn

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. nov 2017, 16:12

Jeg skal selv have barn på den måde og er, sjovt nok, tilhænger af muligheden :D
Det er ikke en nødløsning for mig, men et bevidst valg, og det bliver heller ikke med anonym donor.

Jeg aner i øvrigt intet om min egen biologiske far og har så godt som ingen mulighed for nogensinde at finde ud af noget. Det har aldrig været et problem for mig. Det er selvfølgelig lidt noget andet, fordi jeg har en far, men for nogen bliver det jo alligevel et stort mysterium og afsavn. Det er bare ikke givet, at det går sådan.
0
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Donorbarn

Indlægaf Bluemoon » 15. nov 2017, 16:39

Jeg synes det er enormt egoistisk. Bryder mig ikke om at man bevidst fratager et barn muligheden for at kende sin far.
4
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Donorbarn

Indlægaf billiebean » 15. nov 2017, 17:08

Bluemoon skrev:Jeg synes det er enormt egoistisk. Bryder mig ikke om at man bevidst fratager et barn muligheden for at kende sin far.


Man kan vælge en åben donor, så barnet kan mødes med donoren 1 gang som 18-årig. Derudover så er jeg uenig. Det er altid egoistisk at få børn. At få et donorbarn er en langt mere velovervejet proces end så mange hovsa-graviditeter, graviditeter for at holde sammen på forholdet eller fordi alle andre får et barn osv.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Donorbarn

Indlægaf Sangius » 15. nov 2017, 17:14

billiebean skrev:
Bluemoon skrev:Jeg synes det er enormt egoistisk. Bryder mig ikke om at man bevidst fratager et barn muligheden for at kende sin far.


Man kan vælge en åben donor, så barnet kan mødes med donoren 1 gang som 18-årig. Derudover så er jeg uenig. Det er altid egoistisk at få børn. At få et donorbarn er en langt mere velovervejet proces end så mange hovsa-graviditeter, graviditeter for at holde sammen på forholdet eller fordi alle andre får et barn osv.


Ja, der er gode og mindre gode årsager til at få børn. Men kan årsagen ikke være ligegyldig?
Det handler vel om, hvordan barnet har det.
Jeg synes ikke det er fuldkomment irelevant, at man sætter et barn i verden, som med en hvis sandsynlighed vil lide under et savn til en far hele livet.
Der er en grund til at adoptivbørn rejser tusinde af kilometer, at vi har programmer i tv hvor vi ser folk lede efter slægtninge, osv osv. Ens ophav er ikke ligegyldig, ikke for de fleste.

Det sagt kan man selvfølgelig sagtens få et godt liv som donorbarn. Men jeg bryder mig egentlig ikke sådan helt om tanken.

Jeg tror godt jeg selv kunne have fundet på det, hvis jeg ikke havde fundet en mand. For det er nemlig en egoistisk beslutning, og jeg vil have børn.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Donorbarn

Indlægaf billiebean » 15. nov 2017, 17:28

Pointen var ikke årsagen til at få barnet, men at når man får barnet af de nævnte årsager, så kan det også have triste følger for barnet.

Jeg synes ikke, det er helt fint at sammenligne donorbørn med børn som af forskellige årsager er blevet forladt, bortadopteret eller andre traumatiske oplevelser. Langt de fleste kvinder som får børn alene, gør jo ikke andet end at forberede sig på, hvordan de skal håndtere, at barnet ikke har en far. Og muligvis er der nogle børn, som vil lide meget under at mangle en far, men så tror jeg det habdler om at moderen ikke har håndteret situationen på en god måde. Jeh tror alligevel man kan forebygge rigtig meget ved at forberede barnet og ved at have et godt setup omkring barnet, så der også er mandlige forbilleder.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Donorbarn

Indlægaf Slettet bruger » 15. nov 2017, 17:41

Jeg ville være ked af at sidde alene hjemme med barnet hver evig eneste aften. Du kan ikke tage ned at træne, møde en ven, handle det der lige mangler, osv. Du er bundet til hjemmet, og der er ingen aflasting hver anden uge. Der er ingen at dele glæden med når barnet lærer et eller andet. Du har sikkert venner der gerne vil høre historierne, men den meget dybe glæde og stolthed som det giver at se sit barn udvikle sig, har du ingen der deler.
3
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Donorbarn

Indlægaf D.itsen » 15. nov 2017, 18:20

Jeg vidste den her diskussion ville komme igen igen igen , så jeg var forudseende og gemte et link :D

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art6201564/Donorb%C3%B8rn-har-det-lige-s%C3%A5-godt-som-alle-andre-b%C3%B8rn

jeg har ikke læst undersøgelsen bag, men skal man stole på Politikens udlægning er det hverken værre eller bedre at være barn af en solo-mor, end at være barn af alle mulige andre konstellationer.
Senest rettet af D.itsen 15. nov 2017, 18:25, rettet i alt 1 gang.
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Donorbarn

Indlægaf Slettet bruger » 15. nov 2017, 18:26

Tamara skrev:
abcd skrev:Jeg ville være ked af at sidde alene hjemme med barnet hver evig eneste aften. Du kan ikke tage ned at træne, møde en ven, handle det der lige mangler, osv. Du er bundet til hjemmet, og der er ingen aflasting hver anden uge. Der er ingen at dele glæden med når barnet lærer et eller andet. Du har sikkert venner der gerne vil høre historierne, men den meget dybe glæde og stolthed som det giver at se sit barn udvikle sig, har du ingen der deler.


Det er ikke den virkelighed, som jeg ser hos min datters kusine. Det behøver ikke være sådan - det kan såmænd være sådan også i familier med to forældre.


De fleste børn skal vel i deres egen seng ved 19-20-tiden, og så er man nødt til at være hjemme efter det. Hvis man turer land og rige rundt efter kl. 19 med et mindre barn, vil jeg mene man gør noget forkert.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Donorbarn

Indlægaf Sangius » 15. nov 2017, 18:31

Someonelikeu skrev:Sjovt, jeg har nok aldrig været så social, som nu hvor jeg har barn - mødregruppe, babysalmesang, babysvømning, babyrytmik- og motorik....så meget vi orker, egentligt - og bonus er større netværk.
Fitnessturen klares med pasning af en bedsteforælder der følger med i AL udvikling og glædes over det - nogle fitnesscentre har sågar børnepasning for større børn - og maden - den bliver leveret fra nettet, uden madspild og impulskøb på indkøbsturen.


For mig er det komplet modsat. Min datter kan slet ikke håndtere sådan et skema der. Min mand arbejder meget, så er ofte alene med hende.
Jeg synes som abcd at det er dødhårdt at være alene. Jeg føler mig ensom og isoleret. Og jeg er kun alene 3-5 dage om ugen.

For mig havde livet som alenemor været utrolig hårdt psykisk.
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Generelt"