Hvordan er det nu med nethandel?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Hvordan er det nu med nethandel?

Indlægaf fisken80 » 13. nov 2017, 10:33

Må et firma trække penge uden at varen samtidig afsendes?

Jeg oplever lige nu, at jeg har bestilt nogle varer fra en side, hvor pengene blev trukket i onsdags, men varene er endnu ikke afsendt. Jeg har mailet dem og de skriver, at der er travlt på lageret, men at de arbejder på højtryk for at få sendt bestillingerne afsted.

Men burde de så ikke have ventet med at trække pengene?


Det skal lige siges, at jeg ikke er i tvivl om, at mine varer nok skal komme, jeg kender firmaet og har handlet der masser af gange, så det er egentlig mest princippet i, at de trækker pengene så længe før de afsender mine varer.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvordan er det nu med nethandel?

Indlægaf Hunkat » 13. nov 2017, 10:37

Hvis det er et dansk firma så er det, så vidt jeg ved, ikke lovligt at trække pengene før man sender varen. Nogle firmaer har prøvet at snige sig udenom ved at registrer det som en fremtidig forsendelse, altså skrive til fragtfirmaet at de skal ha' sendt denne her vare - på et tidspunkt. Men om den holdt vand i forbrugerrådet ved jeg ikke.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvordan er det nu med nethandel?

Indlægaf JoyNips » 13. nov 2017, 10:45

Hunkat har ret (bortset fra i Forbrugerrådet, men forbrugerrådet/forbrugerklagenævnet/forbrugerombudsmanden roder nærmest alle der ikke arbejder med forbrugerret rundt i).

En dansk erhvervsdrivende må ikke trække pengene før varen afsendes, medmindre der udtrykkeligt er aftalt forudbetaling. Derimod findes der ingen fælles EU-regler for det, så har du handlet udenfor DK må betalingen gerne hæves med det samme.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvordan er det nu med nethandel?

Indlægaf fisken80 » 13. nov 2017, 10:46

Det er et dansk firma.

Jeg mente nok, at det forholdt sig sådan.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvordan er det nu med nethandel?

Indlægaf DenBruneMunk » 13. nov 2017, 11:19

Det er vigtigt at lægge mærke til om de har dansk webside, og ligger i Danmark. Der er jo flere virksomheder, som ligger i Sverige og sælger på en dansk side, de er så ikke dækket af den regel, jeg kender et firma som jeg prøvede. timarco mener jeg det hed, da sendte 14 dage senere og hævede på dag 1 man købte, det har f.eks dansk side men ligger i Sverige. CDON er heller ikke dækket af sådanne regler da hovedsæde er i Sverige el. Norge mener jeg, også selvom de har dansk CVR, jeg har prøvet at checke dem hos forbrugerklagenævnet og de ville ikke røre dem.

Tror ikke regler gælder i sådanne tilfælde, og man skal jo ind og kikke på detaljer om firmaet før man ved de ikke er så danske , som man tror.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvordan er det nu med nethandel?

Indlægaf fisken80 » 13. nov 2017, 11:47

DenBruneMunk skrev:Det er vigtigt at lægge mærke til om de har dansk webside, og ligger i Danmark. Der er jo flere virksomheder, som ligger i Sverige og sælger på en dansk side, de er så ikke dækket af den regel, jeg kender et firma som jeg prøvede. timarco mener jeg det hed, da sendte 14 dage senere og hævede på dag 1 man købte, det har f.eks dansk side men ligger i Sverige. CDON er heller ikke dækket af sådanne regler da hovedsæde er i Sverige el. Norge mener jeg, også selvom de har dansk CVR, jeg har prøvet at checke dem hos forbrugerklagenævnet og de ville ikke røre dem.

Tror ikke regler gælder i sådanne tilfælde, og man skal jo ind og kikke på detaljer om firmaet før man ved de ikke er så danske , som man tror.


Det er så pæredansk som det kan blive.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Hvordan er det nu med nethandel?

Indlægaf Daine » 13. nov 2017, 12:13

Af nysgerrighed, hvad hvis firmaet er udenlandsk men har en postboksadresse i Danmark? (Og dansk kundeservice mv)

Jeg handlede nemlig for et års tid siden på Atelje Margaretha (de sælger broderier og hobbyartikler) og firmaet er svensk og sender vist nok også fra Sverige, men med en dansk postboks. Og det er den eneste adresse der oplyses. De trak nemlig også pengene med det samme og undskyldte sig først med at der var travlt på lageret og derefter at fragtmanden kørte rundt med min pakke - som dog ikke havde et t&t jeg kunne få udleveret, så jeg kunne tjekke. Det tog - som jeg husker det - næsten en måned før jeg fik mine varer. Det var jeg overrasket over, men da jeg primært handler på danske sider normalt, tænkte jeg ikke mere over det - bortset fra at jeg ikke har lyst til at benytte dem igen.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvordan er det nu med nethandel?

Indlægaf DenBruneMunk » 13. nov 2017, 13:19

Daine skrev:Af nysgerrighed, hvad hvis firmaet er udenlandsk men har en postboksadresse i Danmark? (Og dansk kundeservice mv)

Jeg handlede nemlig for et års tid siden på Atelje Margaretha (de sælger broderier og hobbyartikler) og firmaet er svensk og sender vist nok også fra Sverige, men med en dansk postboks. Og det er den eneste adresse der oplyses. De trak nemlig også pengene med det samme og undskyldte sig først med at der var travlt på lageret og derefter at fragtmanden kørte rundt med min pakke - som dog ikke havde et t&t jeg kunne få udleveret, så jeg kunne tjekke. Det tog - som jeg husker det - næsten en måned før jeg fik mine varer. Det var jeg overrasket over, men da jeg primært handler på danske sider normalt, tænkte jeg ikke mere over det - bortset fra at jeg ikke har lyst til at benytte dem igen.

Jeg tror ikke SKAT accepterer en Postboks som reference til et CVR nummer, så den vej kan du se om firmaet er i Sverige, jeg fandt ud af CDON ligger i Sverige da http://www.CVR.dk pegede på en udenlandsk adresse.
1

Tilbage til "Generelt"