Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf paint » 26. okt 2017, 12:09

Petrix skrev:
PerXX skrev:
Pax Romana skrev:
PerXX skrev:
Akehurst2 skrev:
Pax Romana skrev:Jeg hælder mere til at mor i familien har samlet svampe uden familiens viden, og nu er hun bange for at indrømme det.


Der er så mange forskellige forklaringer i diverse aviser, men et eller andet sted må den her mistanke om svampeforgiftning jo være opstået.

Jeg går ud fra, at de afdøde børn obduceres, og så kommer der forhåbentligt et klart svar. Men det tager jo uger, før de endelige resultater foreligger.


Desværre bliver det nok svært. Hvis det er svampe vil eventuelle toksiner være forsvundet fra kroppen længe før de blev indlagt.
Er du helt sikker på det? Paracetamol, som findes i hovedpinepiller kan spores i blodet i op til 14 dage.
Og visse kemiske og biologiske kampstoffer kan spores flere år efter.


Jeg er ikke ekspert på området, men sundhedskorrespondent Peter Geisling siger: "Ved indlæggelsen på Rigshospitalet er der taget masser af prøver. Problemet er bare, at det her eventuelle måltid ligger måske fire, fem, seks eller syv dage før, og så vil alle de naturlige giftstoffer for længst være ude af kroppen"
https://www.dr.dk/nyheder/indland/korre ... t-tragedie


De må vel for fa'en kunne finde ud af hvad det var, ellers er der jo en potentiel opskrift på det perfekte mord.


Derfor er det også en sag for politiet at opklare, hvad der er sket. Giftstoffet i hvid fluesvamp, kan ikke spores i kroppen længere. Desuden, passer hele sygdomsforløbet - den sidste del af det, præcis med symptomerne på netop dén slags forgiftning. Men faderen i familien, benægter så sent som i dag, at de har spist andre svampe end nogle de har købt i Netto.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Pax Romana » 26. okt 2017, 12:09

Petrix skrev:
De må vel for fa'en kunne finde ud af hvad det var, ellers er der jo en potentiel opskrift på det perfekte mord.
Det kræver jo at du har en ide om hvad du leder efter. I naturen alene, er der næsten 20 millioner forskellige slags. Der findes toxiner som er næsten umulige at spore.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Slettet bruger » 26. okt 2017, 12:25

Ja og gad vide hvor mange der bliver myrdet, hvor morderen bruger en eller anden obskur plante.
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Zoxa » 26. okt 2017, 12:36

paint skrev:Derfor er det også en sag for politiet at opklare, hvad der er sket. Giftstoffet i hvid fluesvamp, kan ikke spores i kroppen længere. Desuden, passer hele sygdomsforløbet - den sidste del af det, præcis med symptomerne på netop dén slags forgiftning. Men faderen i familien, benægter så sent som i dag, at de har spist andre svampe end nogle de har købt i Netto.


Teoretisk kan de jo lige så godt have indkøbt et eller andet helse produkt på nettet, som de traditionelt bruger i familien, men som ingen er opmærksomme på.
jeg kunne da også godt finde på at købe noget så simpelt som fks natlys olie hjem fra et web site jeg stoler på, men hvor det går helt galt?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf paint » 26. okt 2017, 12:40

Zoxa skrev:
paint skrev:Derfor er det også en sag for politiet at opklare, hvad der er sket. Giftstoffet i hvid fluesvamp, kan ikke spores i kroppen længere. Desuden, passer hele sygdomsforløbet - den sidste del af det, præcis med symptomerne på netop dén slags forgiftning. Men faderen i familien, benægter så sent som i dag, at de har spist andre svampe end nogle de har købt i Netto.


Teoretisk kan de jo lige så godt have indkøbt et eller andet helse produkt på nettet, som de traditionelt bruger i familien, men som ingen er opmærksomme på.
jeg kunne da også godt finde på at købe noget så simpelt som fks natlys olie hjem fra et web site jeg stoler på, men hvor det går helt galt?


Ja. Alt kan tænkes - inklusive at faderen/moderen, har prøvet at slagte hele familien, ved at putte fluesvamp i svampestuvningen.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Wizzze » 26. okt 2017, 13:31

paint skrev:
Zoxa skrev:
paint skrev:Derfor er det også en sag for politiet at opklare, hvad der er sket. Giftstoffet i hvid fluesvamp, kan ikke spores i kroppen længere. Desuden, passer hele sygdomsforløbet - den sidste del af det, præcis med symptomerne på netop dén slags forgiftning. Men faderen i familien, benægter så sent som i dag, at de har spist andre svampe end nogle de har købt i Netto.


Teoretisk kan de jo lige så godt have indkøbt et eller andet helse produkt på nettet, som de traditionelt bruger i familien, men som ingen er opmærksomme på.
jeg kunne da også godt finde på at købe noget så simpelt som fks natlys olie hjem fra et web site jeg stoler på, men hvor det går helt galt?


Ja. Alt kan tænkes - inklusive at faderen/moderen, har prøvet at slagte hele familien, ved at putte fluesvamp i svampestuvningen.


Med tanke på kulturen, kunne det jo også meget vel være at faderen ikke er ret meget inde over madlavningen, og derfor ikke ved at konen måske har prøvet at strække husholdningsbudgettet med naturens rigdomme, der skal jo kun en enkelt fluesvamp i blandt alle de gode, for at man har katastrofen.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. okt 2017, 13:34

Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf paint » 26. okt 2017, 13:36

Wizzze skrev:
paint skrev:
Zoxa skrev:
paint skrev:Derfor er det også en sag for politiet at opklare, hvad der er sket. Giftstoffet i hvid fluesvamp, kan ikke spores i kroppen længere. Desuden, passer hele sygdomsforløbet - den sidste del af det, præcis med symptomerne på netop dén slags forgiftning. Men faderen i familien, benægter så sent som i dag, at de har spist andre svampe end nogle de har købt i Netto.


Teoretisk kan de jo lige så godt have indkøbt et eller andet helse produkt på nettet, som de traditionelt bruger i familien, men som ingen er opmærksomme på.
jeg kunne da også godt finde på at købe noget så simpelt som fks natlys olie hjem fra et web site jeg stoler på, men hvor det går helt galt?


Ja. Alt kan tænkes - inklusive at faderen/moderen, har prøvet at slagte hele familien, ved at putte fluesvamp i svampestuvningen.


Med tanke på kulturen, kunne det jo også meget vel være at faderen ikke er ret meget inde over madlavningen, og derfor ikke ved at konen måske har prøvet at strække husholdningsbudgettet med naturens rigdomme, der skal jo kun en enkelt fluesvamp i blandt alle de gode, for at man har katastrofen.


Ja. Der var i øvrigt en svampeekspert, som fortalte at der i hvert fald i Asien, og muligvis også i Afrika - findes en ret udbredt spisesvamp, som ligner vores hjemlige fluesvamp til forveksling. Han var dog ikke helt sikker på, at den også voksede i Congo (hvor familien kommer fra)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. okt 2017, 13:41

Min mor har i nat været indlagt med udslæt på hele kroppen. Hun har for nylig fået medicin i forbindelse med kemobehandling, knogleskørhed, hjerteflimmer og en meget konkret infektion, og alligevel er lægerne i gang med en større udredning omkring, hvad årsagen til allergien kan være.
Så selv i sager, hvor man ved meget mere, end man gør i tilfældet med familien, er det ikke "bare lige" at finde en årsag.
Senest rettet af DetSorteCirkus 26. okt 2017, 13:57, rettet i alt 1 gang.
0
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Frank » 26. okt 2017, 13:54

DetSorteCirkus skrev:Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?
Ville jeg mene at det er. De bliver vel dyrket kommercielt.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf paint » 26. okt 2017, 13:55

DetSorteCirkus skrev:Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?


Faderen siger i hvert fald, at de kun har spist svampe købt i Netto:

"Vi har ikke samlet svampe eller andet i naturen. Hvorfor skulle vi samle svampe, når de koster 13 kroner i Netto?

Benjamin Lurhabaya, Haslev"

Han siger endda, at der står rester af retten i køleskabet endnu.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf paint » 26. okt 2017, 13:57

Frank skrev:
DetSorteCirkus skrev:Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?
Ville jeg mene at det er. De bliver vel dyrket kommercielt.


Og muligvis importeret fra Asien, hvor den svamp der ligner hvid fluesvamp også vokser. Men der findes også en giftig i Asien - der ligner. :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Flora » 27. okt 2017, 00:53

paint skrev:
Frank skrev:
DetSorteCirkus skrev:Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?
Ville jeg mene at det er. De bliver vel dyrket kommercielt.


Og muligvis importeret fra Asien, hvor den svamp der ligner hvid fluesvamp også vokser. Men der findes også en giftig i Asien - der ligner. :gruble:


Hvorfor skulle Netto importere champignon fra Asien, når de produceres i stor stil herhjemme?

Jeg synes det lyder usandsynligt, at en giftig svamp har sneget sig ind i en pakke champignon fra supermarkedet. Champignon dyrkes i væksthuse og der får en fluesvamp altså ikke lige møvet sig ind.
3
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 27. okt 2017, 15:12

Flora skrev:
paint skrev:
Frank skrev:
DetSorteCirkus skrev:Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?
Ville jeg mene at det er. De bliver vel dyrket kommercielt.


Og muligvis importeret fra Asien, hvor den svamp der ligner hvid fluesvamp også vokser. Men der findes også en giftig i Asien - der ligner. :gruble:


Hvorfor skulle Netto importere champignon fra Asien, når de produceres i stor stil herhjemme?

Jeg synes det lyder usandsynligt, at en giftig svamp har sneget sig ind i en pakke champignon fra supermarkedet. Champignon dyrkes i væksthuse og der får en fluesvamp altså ikke lige møvet sig ind.


Det er også, hvad fødevarestyrelsen siger: http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... champignon
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 27. okt 2017, 15:15

Det congolesiske samfund i Danmark protesterer nu som følge af sagen: http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhe ... 3%B8dsfald

Jeg synes, det er lidt mærkeligt at protestere så tidligt i forløbet - man ved ikke engang, hvad de er døde af endnu og om der er begået fejl. Og selvom det måske er naturligt nok, at det er andre congolesere i Danmark, der er ekstra berørt af sagen, så virker det lidt uheldigt med en demonstration i det regi, for så virker det som om, man anklager sundhedsvæsenet for at det handler om etnicitet.
1

Tilbage til "Generelt"