Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf HerErJeg » 24. okt 2017, 05:02

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-2 ... kal-vendes
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der er forskel på flygtninge og danskere i sådan en situation? Der er en sprogbarriere helt sikkert, og en stor forskel er nok at flygtningen ikke er istand til at blive insisterende overfor lægen, og stille spørgsmålstegn ved om det nu er undersøgt godt nok.
Når børnene dør, så må de vitterlig have været meget dårlige, så det virker også nemt at kalde det hele for en infektion og så hjem igen. Jeg håber ikke at undersøgelsen er særlig overfladisk fordi det 'bare' er en flygtning. Men mon ikke en dansker ville blive tilbudt en overnatning så der kunne observeres lidt?
Hvis familien vitterlig har haft kontakt gennem 3 dage, så burde det aldrig komme så vidt, men hvem siger at næste læge i rækken gider læse hvad andre har skrevet?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf kidkomb » 24. okt 2017, 05:19

Jeg er tilbøjelig til at være enig med Angelina.
Vi hører meget om lægemangel og hetz osv, men der bør være konsekvenser. Man bør tage folk alvorligt.
Det bør vi virkelig have lært de sidste 10 år!
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf HerErJeg » 24. okt 2017, 05:38

Angelina skrev:Jeg bliver dybt og inderligt forarget over en vagtlæge der ikke lever op til sit lægeløfte (når han nægter at kigge på det andet syge barn).

Der er sket nogle alvorlige fejl - uden tvivl, jeg håber dybt og inderligt at det ikke er grundet de syges etniske herkomst, men blot inkompetente læger, som skal ud og finde sig et nyt job, efter de er blevet holdt ansvarlige for børnenes død.

Desværre ved jeg også, at læger i Danmark nærmest står over loven, sjældent bliver dømt og endnu sjældnere bliver frataget deres ret til at praktisere som læge.


Det er fordi der ikke følger noget kæmpe honorar med barn nummer 2, grådighed er en rigtig ulækker fætter, men som er noget der stortrives i de hvide kitler.
Som jeg forstår det, så er familien fra Congo, så jeg tænker at lægen er et sjældent (og dyrt) bekendtskab på de kanter. Så når en familie derfra endelig kontakter lægen, så er nok ikke ligefrem pyller, men nærmest livstruende.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Stars » 24. okt 2017, 05:47

Sprogbarriere, måske.
Etnicitet, det tror jeg ikke.

De danske unge dør jo også, fordi lægerne ikke tager symptomerne alvorligt - de dør bare af meningitis i stedet for forgiftning.
6
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Fru.skruk » 24. okt 2017, 06:35

Slettet
2
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 24. okt 2017, 06:54

HerErJeg skrev:
Angelina skrev:Jeg bliver dybt og inderligt forarget over en vagtlæge der ikke lever op til sit lægeløfte (når han nægter at kigge på det andet syge barn).

Der er sket nogle alvorlige fejl - uden tvivl, jeg håber dybt og inderligt at det ikke er grundet de syges etniske herkomst, men blot inkompetente læger, som skal ud og finde sig et nyt job, efter de er blevet holdt ansvarlige for børnenes død.

Desværre ved jeg også, at læger i Danmark nærmest står over loven, sjældent bliver dømt og endnu sjældnere bliver frataget deres ret til at praktisere som læge.


Det er fordi der ikke følger noget kæmpe honorar med barn nummer 2, grådighed er en rigtig ulækker fætter, men som er noget der stortrives i de hvide kitler.
Som jeg forstår det, så er familien fra Congo, så jeg tænker at lægen er et sjældent (og dyrt) bekendtskab på de kanter. Så når en familie derfra endelig kontakter lægen, så er nok ikke ligefrem pyller, men nærmest livstruende.


HVorfor begynder du at anklage lægen for grådighed, og for at tænke mere på penge end på patienter? Det er der da overhovedet ikke belæg for.

Mangelfuldt lægearbejde, ja, det virker det bestemt som om, i og med, patienterne er døde - men hvor ser du, at det skulle handle om penge?
6
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf HerErJeg » 24. okt 2017, 07:07

Akehurst2 skrev:
HerErJeg skrev:
Angelina skrev:Jeg bliver dybt og inderligt forarget over en vagtlæge der ikke lever op til sit lægeløfte (når han nægter at kigge på det andet syge barn).

Der er sket nogle alvorlige fejl - uden tvivl, jeg håber dybt og inderligt at det ikke er grundet de syges etniske herkomst, men blot inkompetente læger, som skal ud og finde sig et nyt job, efter de er blevet holdt ansvarlige for børnenes død.

Desværre ved jeg også, at læger i Danmark nærmest står over loven, sjældent bliver dømt og endnu sjældnere bliver frataget deres ret til at praktisere som læge.


Det er fordi der ikke følger noget kæmpe honorar med barn nummer 2, grådighed er en rigtig ulækker fætter, men som er noget der stortrives i de hvide kitler.
Som jeg forstår det, så er familien fra Congo, så jeg tænker at lægen er et sjældent (og dyrt) bekendtskab på de kanter. Så når en familie derfra endelig kontakter lægen, så er nok ikke ligefrem pyller, men nærmest livstruende.


HVorfor begynder du at anklage lægen for grådighed, og for at tænke mere på penge end på patienter? Det er der da overhovedet ikke belæg for.

Mangelfuldt lægearbejde, ja, det virker det bestemt som om, i og med, patienterne er døde - men hvor ser du, at det skulle handle om penge?


Lægen afregnes pr. patient, og når der ikke er bestilt tid, så gives der ingen gratis omgang. Der står ingen steder at det handler om penge, men jeg ser ingen grund til ikke at tro, at det bestemt også har spillet en rolle. Hvis det virkelig passer at faren kommer bærende med det syge barn, så er det virkeligt grotesk, at lægen vælger at afvise barnet og forlader familien.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. okt 2017, 07:14

Hvis det er en sprogbarriere, og lægerne argumenterer de ikke havde tolk, så tænker jeg først, hvordan kunne de ringe til vagtlægen og på hvilket grundlag, fra en person som taler andet sprog, valgte de at tage afsted, normalt skal det begrundes og sproget er vel ikke den? Og når de ankommer hvordan forstår vagtlægen familien?

Allerede fra første opkald må sproget havde været noget som fik klokkerne til at ringe, og en søgen efter tolk måtte startes? ;(
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Code71 » 24. okt 2017, 07:17

HerErJeg skrev:Det er fordi der ikke følger noget kæmpe honorar med barn nummer 2, grådighed er en rigtig ulækker fætter, men som er noget der stortrives i de hvide kitler.
Som jeg forstår det, så er familien fra Congo, så jeg tænker at lægen er et sjældent (og dyrt) bekendtskab på de kanter. Så når en familie derfra endelig kontakter lægen, så er nok ikke ligefrem pyller, men nærmest livstruende.


Det der er simpelthen så fordumsfuldt at man korser sig. TV2 interwiewede formanden for vagtlægerne i aftes og stillede ham lige det spørgsmål. Om ikke det var kritisabelt at vagtlægen ikke ville tilse drengen. Om det var normalt.

Svaret var at det iflg reglerne var op til situationen. At det var fra tilfælde til tilfælde

Så det har absolut ikke det fjerneste med grådighed at gøre
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Petrix
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3624

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Petrix » 24. okt 2017, 07:25

Code71 skrev:
HerErJeg skrev:Det er fordi der ikke følger noget kæmpe honorar med barn nummer 2, grådighed er en rigtig ulækker fætter, men som er noget der stortrives i de hvide kitler.
Som jeg forstår det, så er familien fra Congo, så jeg tænker at lægen er et sjældent (og dyrt) bekendtskab på de kanter. Så når en familie derfra endelig kontakter lægen, så er nok ikke ligefrem pyller, men nærmest livstruende.


Det der er simpelthen så fordumsfuldt at man korser sig. TV2 interwiewede formanden for vagtlægerne i aftes og stillede ham lige det spørgsmål. Om ikke det var kritisabelt at vagtlægen ikke ville tilse drengen. Om det var normalt.

Svaret var at det iflg reglerne var op til situationen. At det var fra tilfælde til tilfælde

Så det har absolut ikke det fjerneste med grådighed at gøre


Kunne godt lide ham formanden, da han på ingen måde snakkede uden om eller undgik at svare på de spørgsmål der blev stillet.
Tror bestemt heller ikke det har noget som helst med grådighed at gøre.
1
27102021
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf paint » 24. okt 2017, 07:43

Der findes 600 svampearter i Danmark, heraf er 3 dødeligt giftige. Det er uhyre sjældent, at folk i Danmark forgiftes af netop disse 3 meget giftige svampe.
Svampeforgiftning, er nok ikke lige den første diagnose en praktiserende læge tænker på. Forgiftningen, minder (indledningsvist) meget om begyndende influenza-symptomer. Desuden, blev der hos det ene barn, fundet forhøjet forekomst af hvide blodlegemer, hvilke ofte sker i forbindelse med blærebetændelse. Dette kunne også stemme overens med symptomerne (mavesmerter)
Senest rettet af paint 24. okt 2017, 07:50, rettet i alt 1 gang.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Hunkat » 24. okt 2017, 07:45

Med forbehold for at der stadig mangler rigtig mange oplysninger lige nu: Ja, jeg tillader mig at tvivle når hospitalet siger at der ikke er sket fejl og to børn er døde.

Jeg tror ikke det har noget med etnicitet at gøre. Sandsynligvis er det rigtig mange andre ting der spiller ind; sprog, travlhed (lægen har ikke tid til at kigge på nr. 2 fordi vedkommende måske allerede er bagud), man får ikke koordineret mellem vagtlæge/hospital, sjusk/fejl fra lægen/ernes side.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Æble » 24. okt 2017, 08:51

Det er så forfærdeligt. Ikke mindst fordi de har været tilset af både vagtlæge og sygehus. Er helt sikker på at der er nogle der ikke har levet op til deres ansvar og derfor er to børn døde. Vi ved ikke hvad der sker med resten, foreløbig er to blevet organtrantransplanterede.

Må indrømme at jeg fik samme tanke som ts, at manglende hjælp kunne have noget med deres etnicitet at gøre. Håber inderligt at jeg tager fejl.
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 24. okt 2017, 08:58

Æble skrev:Må indrømme at jeg fik samme tanke som ts, at manglende hjælp kunne have noget med deres etnicitet at gøre. Håber inderligt at jeg tager fejl.


Men når I siger etnicitet, mener I så sprog, eller tror I decideret, at de har fået dårligere behandling fordi de er sorte?

Det sidste nægter jeg ganske enkelt at tro på, medmindre I har klippefast dokumentation for, at det passer.
5
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 24. okt 2017, 09:05

Rikke skrev:
Akehurst2 skrev:
Æble skrev:Må indrømme at jeg fik samme tanke som ts, at manglende hjælp kunne have noget med deres etnicitet at gøre. Håber inderligt at jeg tager fejl.


Men når I siger etnicitet, mener I så sprog, eller tror I decideret, at de har fået dårligere behandling fordi de er sorte?

Det sidste nægter jeg ganske enkelt at tro på, medmindre I har klippefast dokumentation for, at det passer.

Den køber jeg altså heller ikke... Jeg tror på sprogbarriere og måske en anden form for autoritetstro overfor et dansk sundhedssystem, end min.


Ja, og at mindre ressourcestærke patienter får ringere behandling end de ressourcestærke er velkendt: http://www.dr.dk/nyheder/indland/svage- ... g-end-rige men derfra og så til at antyde, at det handler om at de er afrikanere :tie:
3

Tilbage til "Generelt"