Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 24. okt 2017, 14:56

HerErJeg skrev:Der står at de mest syge er blevet transplanteret. Hvad er det lige der kan fremskaffes med så kort varsel? Jeg troede at organ transplantation var et spørgsmål om nogle uger til flere år, så det overrasker mig at der er sket så hurtigt.


Og i øvrigt: Her antyder du at de har fået særlig god behandling. Kan du blive enig med dig selv? :-D
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Zoxa » 24. okt 2017, 15:45

Nu er læger jo ikke ufejlbarlige og de sidder ofte med en "gæt en røv" situation når de bliver kaldt ud.
Og det er ikke første, og det bliver bestemt heller ikke sidste gang, at en læge ikke ser det samlede sygdoms billede, eller har et ordentligt overblik i en situation.

Der er en gammel vittighed som går på at læger tror de er gud, men gud begår ikke den fejltagelse at tro ikke han er læge... Her og medierne kan det godt virke lidt som om at lægerne bliver forventet at være synske og alvidende.

Lidt ondt ud i skulderbladet kan jo reelt også være optakten til et fuld blown hjerte anfald...og i så tilfælde vil en vagt læge jo nok også bare sige til patienten at vedkommende skal søge egen læge næste dag....

E rigtig kedelig kensgerning ved at være i live er, at man i så fald også dør
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf fisken80 » 24. okt 2017, 16:09

HerErJeg skrev:Der står at de mest syge er blevet transplanteret. Hvad er det lige der kan fremskaffes med så kort varsel? Jeg troede at organ transplantation var et spørgsmål om nogle uger til flere år, så det overrasker mig at der er sket så hurtigt.


Jeg tror løbende der kommer organer til transplantation og i en situation som denne, hvor det er akut nødvendigt med en transplantation så kommer man forrest i køen.
Jeg havde en kollega på et tidspunkt, der pludselig blev meget meget syg. Hendes lever var, af fuldstændig uforklarlige årsager, simpelthen stået af (og hun var hver tidligere alkoholiker eller noget, hun levede normalt og sundt). Hun fik også omgående en levertransplantation.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Stars » 24. okt 2017, 16:21

Hvis vi SKAL lege "De ville have fået en grundigere behandling, hvis...", så ville jeg sige ... hvis det var den yngste, der var meget syg i stedet for den 15-årige. Det er min personlige subjektive erfaring, at der er mere undersøgelse og behandling og mindre se tiden an, hvis det er en 5-årig frem for en 15-årig, der er syg.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Undtagelsen » 24. okt 2017, 17:02

Angelina skrev:Iflg. nyhederne havde de oplyst lægerne om de havde spist svampe (det står endda i deres journal!), altså inden de blev sendt hjem, så to af deres børn dør. Hvis det ikke er lægesjusk så ved jeg fandme ikke hvad er.


Ifølge BT afviser den ældste søn at de har spist svampe.
https://www.bt.dk/danmark/to-soeskende- ... ampe-teori
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Delfin » 24. okt 2017, 17:44

fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Der står at de mest syge er blevet transplanteret. Hvad er det lige der kan fremskaffes med så kort varsel? Jeg troede at organ transplantation var et spørgsmål om nogle uger til flere år, så det overrasker mig at der er sket så hurtigt.


Jeg tror løbende der kommer organer til transplantation og i en situation som denne, hvor det er akut nødvendigt med en transplantation så kommer man forrest i køen.
Jeg havde en kollega på et tidspunkt, der pludselig blev meget meget syg. Hendes lever var, af fuldstændig uforklarlige årsager, simpelthen stået af (og hun var hver tidligere alkoholiker eller noget, hun levede normalt og sundt). Hun fik også omgående en levertransplantation.


Præcis. Der findes en venteliste for dem, der kan vente i lidt længere tid, en akut og en 'hellere i går end i morgen', og så handler det selvfølgelig også om held, at den rette donor dukker op på det rigtige tidspunkt, så går den til den, som har det mest akutte behov. Min veninde fik et nyt hjerte tre dage efter, hun landede på super-akutlisten.

En lever kan deles til flere, så jeg tænker, de har været virkelig heldige. Familiedonor blev nævnt i tråden, men jeg tvivler på det, når resten af familien også er syge, og det er heller ikke sikkert, at der er match, selvom de er i familie.
0
14 11 14
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Panton » 24. okt 2017, 18:03

Code71 skrev:
HerErJeg skrev:Det er fordi der ikke følger noget kæmpe honorar med barn nummer 2, grådighed er en rigtig ulækker fætter, men som er noget der stortrives i de hvide kitler.
Som jeg forstår det, så er familien fra Congo, så jeg tænker at lægen er et sjældent (og dyrt) bekendtskab på de kanter. Så når en familie derfra endelig kontakter lægen, så er nok ikke ligefrem pyller, men nærmest livstruende.


Det der er simpelthen så fordumsfuldt at man korser sig. TV2 interwiewede formanden for vagtlægerne i aftes og stillede ham lige det spørgsmål. Om ikke det var kritisabelt at vagtlægen ikke ville tilse drengen. Om det var normalt.

Svaret var at det iflg reglerne var op til situationen. At det var fra tilfælde til tilfælde

Så det har absolut ikke det fjerneste med grådighed at gøre



Derudover havde der været tolk og der var blevet spurgt ind til om de havde spist noget særligt. Det havde faren afslået i og med han og den ældste søn var ok. Jeg synes lægerne har handlet korrekt her, roskildesyge er sgu også grumt.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Panton » 24. okt 2017, 18:18

^^ ovenstående er fra TV2 nyhederne hvor lægen med samtykke fra familien udtalte sig om sagen.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Zombie » 24. okt 2017, 18:27

Nu åd jeg giftige svampe i børnehaven og de første symptomer bare også a la mave influenza. Det var kun fordi en pædagog dagen efter opdagede svampene langs hegnet og tilfældigvis var naturvejleder i sin fritid, og så at nogen havde plukket af svampene samt bidt af dem, at der blev rejst alarm. Der var jeg hjemme på andet døgn, syg, uden min mor som er skadestue sygeplejerske havde reageret på det.

Havde jeg spist som svampe i en suppe eller til et måltid og var jeg gået lige så længe, så var jeg nok også død og jeg fik permanente skader af det i nyrerne.

Når det først skrider helt efter en svampeforgiftning, så er det faktisk for sent. Og op til da, er symptomerne ikke ulig en alm madforgiftning eller maveonde. Det er kun, hvis det sammenholdes med spisning af svampe, af lægerne bliver mistænksomme.
3
aka Forbies

:gammel:
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Rosie » 24. okt 2017, 19:36

Angelina skrev:
Undtagelsen skrev:
Angelina skrev:Iflg. nyhederne havde de oplyst lægerne om de havde spist svampe (det står endda i deres journal!), altså inden de blev sendt hjem, så to af deres børn dør. Hvis det ikke er lægesjusk så ved jeg fandme ikke hvad er.


Ifølge BT afviser den ældste søn at de har spist svampe.
https://www.bt.dk/danmark/to-soeskende- ... ampe-teori


Men ifølge deres journal, har de oplyst sygehuset om det - det har sygehuset noteret i deres journal, altså, inden de sender de syge mennesker hjem igen.

Ifølge Tv2 er det først om torsdagen, hvor de bliver indlagt på Rigshospitalet, at der opstår mistanke om svampeforgiftning. http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-2 ... paa-svampe
Så hverken egen læge eller vagtlægen har altså haft den information.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf hotlips » 24. okt 2017, 20:39

Jeg har ikke nogen grund til at tro de er blevet dårligere behandlet fordi de ikke er danske, men jeg tænker om det rent praktiske i en anden hudfarve kan have haft betydning, det er ofte hudfarven man først ser ting som leversvigt eller voldsomme problemer med iltmætningen på og det ser ikke ud på folk med mørk hud som på os lyserøde,hvis man ikke ved det eller har set det før så vil jeg godt tro det kan have gjort en forskel.
0
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf HerErJeg » 25. okt 2017, 04:52

Jeg tænker det er mærkeligt at politiet kan teste for 10 forskellige slags narko i et bagagerum.
Men lægevidenskaben falder over deres egne ben og folk dør af det.
Det skulle vel ikke være umuligt at der blev udviklet forskellige apparater til at screene i øst og vest i de tilfælde som er uforklarlige, frem for at man laver et gæt som kan slå folk ihjel?
Sådan et tilfælde som forgiftninger er måske ikke så forskelligt fra narko, der kan meget vel være fællesnævnere der går igen, hvad enten det er rottegift eller svampe.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Sangius » 25. okt 2017, 04:57

HerErJeg skrev:Jeg tænker det er mærkeligt at politiet kan teste for 10 forskellige slags narko i et bagagerum.
Men lægevidenskaben falder over deres egne ben og folk dør af det.
Det skulle vel ikke være umuligt at der blev udviklet forskellige apparater til at screene i øst og vest i de tilfælde som er uforklarlige, frem for at man laver et gæt som kan slå folk ihjel?
Sådan et tilfælde som forgiftninger er måske ikke så forskelligt fra narko, der kan meget vel være fællesnævnere der går igen, hvad enten det er rottegift eller svampe.


Der er ingen fællesnævner. Ikke en, som ikke også ses ved 1000 andre tilstande. Det er en jungle at regne ud hvad folk fejler.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 25. okt 2017, 13:19

Delfin skrev:
En lever kan deles til flere, så jeg tænker, de har været virkelig heldige. Familiedonor blev nævnt i tråden, men jeg tvivler på det, når resten af familien også er syge, og det er heller ikke sikkert, at der er match, selvom de er i familie.


Det tror jeg, du har ret - også fordi, de resterende familiemedlemmer er udskrevet og det bliver man ikke så hurtigt hvis man er donor: https://www.b.dk/nationalt/forgiftet-fa ... hospitalet
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 26. okt 2017, 07:21

Jeg synes, det er en virkelig ulykkelig sag, men jo mere der beskrives, jo mere virker det til at handle om sprog og ikke om noget andet: https://www.information.dk/indland/2017 ... lkebistand og http://politiken.dk/indland/art6175134/ ... i-sagt-det

Og hvordan løser man det? Der er nogle tilkendegivelser om, at man da bare skal have adgang til en tolk på et hvilket som helst sprog når som helst og akut, men det kan jo være umuligt at skaffe tolke på alle sprog når som helst.

Det undrer mig dog også, nå det beskrives at familien bor på et asylcenter. Er der ikke noget pesonale der, der kunme have støttet dem i forløbet?
3

Tilbage til "Generelt"