Photoshoppede billeder

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Photoshoppede billeder

Indlægaf Wizzze » 8. okt 2017, 17:04

Frankrig har lige indført en ny lov om at billeder der bruger modeller, som er blevet photoshoppet "smukkere", skal bære et mærke om at det er et photoshoppet/retoucheret billede.

http://www.france24.com/en/20170930-fra ... els-skinny

Burde vi indføre en lignende lov?
Og hvad med alle de fancy filtre man efterhånden også kan lægge over billeder? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Photoshoppede billeder

Indlægaf Juki » 8. okt 2017, 18:58

Jeg synes da det er et fint forslag.

Altså det er vel de færreste billeder der ikke er pillet ved, så spørgsmålet er om det gør den store forskel.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Photoshoppede billeder

Indlægaf kidkomb » 8. okt 2017, 19:02

Juki skrev:Jeg synes da det er et fint forslag.

Altså det er vel de færreste billeder der ikke er pillet ved, så spørgsmålet er om det gør den store forskel.

Jeg er enig, men måske kunne der blive noget prestige over at kunne publicere billeder uden mærket?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Photoshoppede billeder

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2017, 19:18

Det er sådan et område, hvor jeg er temmelig liberal.
Det er ikke en naturlov, at mennesker føler mindreværd, når de kigger på billeder af andre, det sker ikke automatisk, og det hører - eller bør i hvert fald høre - til almindelig viden for normaltbegavede, at man kan manipulere med fotos, og at den mulighed bliver benyttet, især kommercielt, ligesom fortidens portrætmalere som regel forsøgte at gøre bestillingsværker flatterende.

Jeg kan huske, at der engang blev postet et link til et, i mine øjne, meget fornuftigt debatindlæg, hvor der blev argumenteret for, hvorfor modebranchen og andre, der beskyldes for nærmest at forgifte især unge piger med urealistiske kropsidealer, jo er dybt afhængige af at have kunder og publikum. Det er også vigtigt at huske på her, synes jeg. Mode og tidens æstetik i øvrigt opsummerer nogle tendenser og konkretiserer dem, hvorefter det er op til modtageren/forbrugeren at købe, reproducere og underlægge sig dem. Dermed også sagt, at vi kan vælge at lade være med det sidste. Det kan vi faktisk. Ja, det er svært for nogen, grænsende til umuligt, men at det er det, handler for mig at se ikke primært om polerede billeder, men fx. om hvordan unge ser de voksne omkring dem omtale og omgås eget udseende. Fx. burde en hel del voksne mennesker se indad og skrue ned for deres store optagethed af vægt, træning og såkaldt syndig mad. Det er ikke sundt for de yngre generationer at se og høre på, og jeg tror, at denne hverdagssygeliggørelse gør meget mere skade end modebilleder, fordi den så let forveksles med seriøs interesse i sundhed, hvor det ikke er så svært at gennemskue, at modebranchen handler om æstetik og overflade.

Jeg synes, at love som den franske er med til at fjerne fokus fra privatpersoners ansvar for at tale og oplyse hinanden om, at idealer er kunstigt skabte og ikke mindst fra, at der findes alternativer til at danne sin primære identitet ud fra udseende. Det kan godt være relevant at dæmme op for falsk markedsføring, hvilket Photoshop selvfølgelig også kan bruges til, men lovens protektionistiske sigte finder jeg skævvridende.
3

Tilbage til "Generelt"