Hvorfor bor du der hvor du bor?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf D.itsen » 25. okt 2015, 08:31

Jeg bor hvor jeg bor pga kæresten. Gik vi fra hinanden, var jeg på vej mod kbh i løbet af 5 min. Jeg ville helst bo i Jylland og gerne omkring Århus evt. Lidt længere sydpå pga familien, men der er bare næsten ingen jobs til mig der. De ligger mere eller mindre allesammen på Sjælland.
Kæresten og jeg er i evig diskussion om vi skal bo på landet og derfor blive i området eller i/ved en by og derfor omkring kbh.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf decibell » 25. okt 2015, 09:51

Det var noget så uforudsigeligt som vejret, der afgjorde det.

Jeg stod efter et brud med en kæreste, der efterlod mig alene og gravid (5 mdr. henne), og skulle finde en ny by, da vi bare ikke skulle bo i samme by mere, hvis jeg kunne undgå det. Vi boede i en større sydsjællandsk by, så jeg ville længere væk og samtidig tættere på mine forældre, der boede 13 km fra København. Men da jeg absolut ikke er til storbyer og føler mig indelukket og kvalt af etagehøje huse som i København og omegn, valgte jeg i stedet et kompromis og besøgte to større provinsbyer på Øst- og Midtsjælland. I den midtsjællandske by var det gråt og regnfuldt (og lidt for mange høje bygninger), mens solen skinnede under besøget i den anden by. Solen vandt. :sol:
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Animi » 25. okt 2015, 11:59

Lige nu bor jeg i Amsterdam, fordi jeg læser et semester her :)
Normalt bor jeg i København, hvilket jeg har gjort de sidste par år, fordi det ligger i gåafstand til mit studie, jeg synes det er et hyggeligt område, og der var en billig, men god lejlighed til salg som jeg så købte :) Jeg elsker virkelig min lejlighed i KBH, fordi det er sådan en rigtig hyggelig, gammel københavnerlejlighed (dog med stort badeværelse - det var blandt andet derfor jeg købte den, da jeg ikke kan klare de bittesmå københavnertoiletter, hvor man nærmest ikke kan være derude :lol2:)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Vixen » 25. okt 2015, 12:23

Min kæreste flyttede til Aarhus da jeg blev student (og han var nyuddannet) så det ville jeg også. Havde han valgt København, var jeg sandsynligvis rykket med i dén retning... Ung og håbløst forelsket, som jeg var. Det er over 6 år siden nu, og jeg opfatter helt sikkert Aarhus som hjem. Jeg håber aldrig, vi skal herfra.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6597

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Sophaya » 25. okt 2015, 12:49

Jeg er født i en større vestsjællandsk by, men har boet mine teenageår i en lille flække på sydsjælland. Da tiden kom til videregående uddannelse var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle til Odense. Jeg finder intet attraktivt ved København - virkelig ikke. Odense tiltrækker mig meget mere, jeg synes her er skønt. Desuden var det her min drømmeuddannelse var - selvom psykologistudiet også findes i de andre store universitetsbyer, så er SDU's måde at skrue det sammen på meget mere mig. Vi får lov at have metode i fagene og et fag af gangen med eksamen hver 3. måned. Desuden er der lang praktik på kandidaten. Alt i alt var jeg bare overbevist om, at kunne det lade sig gøre, så skulle jeg til Odense. Allerede mens jeg gik i 3.g blev der forældrekøbt en lejlighed her i Odense, der så blev lejet ud mens jeg fortsat boede i min egen boligselskab lejlighed indtil jeg færdiggjorde gymnasiet på sjælland. Da tiden kom til at søge uddannelse søgte jeg kun den ene, og havde en plan b om at arbejde i Odense det næste år og så prøve igen i flere byer næste omgang. Heldigvis kom jeg ind, og jeg elsker både studiet og byen. Jeg håber på at blive her resten af mit liv - så det håber jeg, en eventuel mand er frisk på :D
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6597

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Sophaya » 25. okt 2015, 12:51

ExCoastal skrev:Tilbage i 1995 arbejdede jeg for et stort amerikansk IT firma i Ballerup, og jeg sad en eftermiddag og funderede lidt over tilværelsen. Min kæreste gennem 11 år og jeg var gået fra hinanden året før, og jeg var flyttet ud af vores fælles hus i Søborg et halvt år tidligere. Nu sad jeg og bladrede lidt fraværende i et Computerworld indtil en helsides annonce fik min opmærksomhed. Stort amerikansk IT firma søgte masser af folk til deres lokale salgsafdelinger. Jeg sendte mit CV afsted, men tænkte egentlig ikke så meget mere over det.

På det tidspunkt havde jeg mødt en ret sød amerikansk kvinde på nettet, vi havde skrevet sammen i længere tid, og vi havde lige netop mødtes første gang.

Omkring 3 måneder senere var jeg på juleferie hos min familie i Aalborg, da min telefon ringede. Det var en længere samtale, men den udmundede i et tilbud om at komme til samtale lige efter nytår. Samtalen gik fint, faktisk var der flere samtaler gennem ugen, men jeg rejste hjem med en ansættelseskontrakt i tasken. Forudsat at jeg kunne kvalificere mig til et arbejdsvisum.

4 måneder senere blev mine ting opmagasineret, og jeg pakkede to store kufferter. Så med en enkeltbillet til San Francisco i hånden tog jeg en taxa til Kastrup lufthavn. Det var virkeligt en underlig fornemmelse. Sad og tænkte meget over det hele på turen til London, og vel ankommet til terminal 4 i Heathrow fandt jeg en pub, og en 3-4 pints senere følte jeg mig helt klar :)

Jeg har aldrig fortrudt. Selvom der har været mange op og nedture, så var det nu det helt rigtige valg. Jeg føler mig utroligt hjemme her, og overvejer ikke at flytte den anden vej.

Hvor er det fedt, når man tager chancen og det ender med at være det rigtige.

Jeg bliver virkelig nysgerrig på om du mon har arbejdet i samme firma som min far - jeg husker mange dage i Ballerup i en stor virksomheds legerum, kantine eller på min fars kontor med uendelige mængder varm maskine-kakao.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf sigge » 25. okt 2015, 13:51

Jeg ville bo i Østjylland, og denne lille by ligger i nærheden af flere af de støtte østjyske byer, hvor jeg forestillede mig, at jobmulighederne var, og så ligger den alligevel så tilpas langt væk, at huslejen er lidt lavere.

I 2009 blev jeg sagt op i mit daværende job. Jeg boede i en dejlig og centralt beliggende lejlighed i Silkeborg, den var bare alt for dyr til, at jeg kunne bo i den kun på dagpenge. Da jeg ikke havde noget job i Silkeborg mere, var der ikke nogle afgørende grunde til at blive boende der, så jeg valgte denne by pga. ovenstående og fordi, mine forældre bor her. Så det var nemt at smutte forbi til et gratis måltid mad, for at låne vaskemaskinen eller for at låne deres bil, hvis jeg skulle til jobsamtale. Jeg skulle bare lige bo her, indtil jeg fandt et job... Jobbet har jeg så haft i 4½ år, men jeg bor her stadig. :)
Det er ikke min barndomsby, men min ungdomsby, da vi flyttede her til, da jeg var 15 år. Men egentlig føler jeg ikke sådan det store tilhørsforhold til byen - ud over, at det er he,r mit hjem er og her, mine forældre bor. Det hænger nok sammen med, at jeg altid har haft mine øvrige aktiviteter udenfor denne by. Jeg gik godt nok i 9. klasse her, men gymnasiet lå i en anden by, og da jeg studerede (og stadig boede hjemme), var det også i en anden by. Og mit nuværende job er i en helt 3. by. Jeg kender heller ikke rigtigt andre end mine forældre her i byen.

Jeg har også overvejet mange gange at flytte til den by, hvor jeg arbejder, for at slippe for transporten. Men jeg har ret høje krav til størrelse, stand og beliggenhed til min bolig, og det kan blive svært at finde til en samtidig rimelig pris i en lidt større by. Og så har jeg fundet ud af, at det ikke er så slemt at pendle de 50 km hver vej, når jeg har min egen bil. Skulle jeg med offentlig transport, ville jeg hurtigt blive træt af det, for der er ingen direkte forbindelser mellem de to byer, så det ville tage 2-2½ time hver vej. Desuden har jeg fundet ud af, at det kan være ganske hyggeligt og praktisk at bo i nærheden af mine forældre. Hvis jeg boede længere væk, er jeg ikke sikker på, at vi i samme grad ville ses bare i et par timer til aftensmad på en hverdagsaften.

Jeg ville rigtigt gerne bo i Århus på et tidspunkt. Men så skulle det være fordi, jeg også fik job der, for jeg vil ikke flytte til et sted, hvor jeg stadig har lang transport til mit job. Jeg har dog ingen ønsker om at skifte job lige nu, da jeg har nogle dejlige kolleger, som jeg ikke har lyst til at undvære. Men måske engang...
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Joe » 26. okt 2015, 17:04

I første omgang var det kærligheden, der afgjorde det. Jeg er født og opvokset lidt udenfor Århus, og da jeg skulle starte studie, søgte jeg da også kun ind på studier, der var beliggende i Århus. Tror ikke jeg havde fantasi til at overveje, at jeg også kunne læse det jeg ville, andre steder. Heldigvis kom jeg da også ind på min førsteprioritet.

På studiet forelskede jeg mig i en eksilkøbenhavner fra mit studie, og han erklærede med det samme, at han skulle tilbage til København, når han fik muligheden. Og heldet var så, at i vores fag er der klart flest jobs omkring hovedstadsområdet.
Så da vi søgte praktik, søgte vi udelukkende stillinger i København. Og da vi var blevet færdiguddannede flyttede vi så permanent hertil. Nu tror jeg det vildeste vi kommer vestpå, er hvis vi gør alvor af vores tanker og køber hus i Roskilde.

I virkeligheden elsker jeg allermest Århus, og ville sikkert have haft en skøn tilværelse, hvis jeg var blevet der. Jeg kunne sådan set sikkert også have stort set samme stilling i en tilsvarende østjysk virksomhed, som jeg har nu. Men København er også skøn, og nogle af mine tætteste venner har taget samme tur.

At jeg så lige havnede på Amager, var ren tilfældighed. Min veninde fraflyttede sin lejebolig samtidig som vi skulle herover efter endt uddannelse, og vi kunne overtage direkte, uden ventelister eller 162 besøg på boligportalen.dk. I dag er jeg ret glad for det, og håber vi kan blive her et par år endnu.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Akehurst2 » 26. okt 2015, 17:50

Jeg er vokset op lige nord for København og overvejede ikke andet end KU, da jeg søgte ind på mit studie. Det var jo så dejlig nemt, og jeg kunne blive boende hjemme og cykle derind på no time :-D

Så da jeg flyttede hjemmefra på 2. år gav det lidt sig selv, at det jo ikke skulle være længere væk fra studiet, så jeg rykkede tættere på, og efter jeg blev kandidat kunne jeg ikke forestille mig ikke at blive i København, hvor der jo også var flest jobs.

At det blev Østerbro var lidt tilfældigt. Vi kiggede flere steder, men her kunne vi få rækkehus og have, alle butikker tæt på, cykelafstand til byen og være tæt på vandet, så jeg tror ikke, jeg kunne finde et sted, jeg hellere ville bo i Danmark. Jeg er i øvrigt født på Østerbro og boede her de første år af mit liv, så på en måde er jeg vendt hjem igen :)
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Elvispop » 26. okt 2015, 18:04

Det er min barndomsegn.
Har boet på det meste af Sjælland, men vender altid tilbage hertil.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Kyle » 26. okt 2015, 18:28

Fordi jeg faldt for en skøn fynsk pige.
1
Brugeravatar
Newsugar
Indlæg: 133
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:22
Kort karma: 5
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 62

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Newsugar » 8. dec 2015, 23:23

Fordi min familie bor her, jeg har boet i tyrkiet nogle år og tidligere i odense, begge dele var jeg glad for. Nu overvejer jeg aalborg sammen med min mand når han kommer til dk. Jeg føler mig ikke hjemme i esbjerg og tror ikke jeg ville trives i sådan en lille by.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf dgd2007 » 8. dec 2015, 23:29

Gammel vane :)
0
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Daphne » 9. dec 2015, 06:54

Der var en lejlighed ledig, hvor det er tilladt at holde kat - og til en rimelig pris med studiebyen et kvarter væk i bil/tog :)
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Hvorfor bor du der hvor du bor?

Indlægaf Anne Droid » 9. dec 2015, 07:05

Min kæreste og jeg boede i en lille by tæt på min fødeby i det midtjyske.
Min svigerfar blev alvorligt syg og vi flyttede til Fyn for at hjælpe med familievirksomheden.
Vi fik en søn og et år senere gik vi fra hinanden.
Jeg fik ret hurtigt en lejlighed i min fødeby, men jeg fik det helt dårligt med tanken om at vores søn skulle være så langt væk sin far.
Jeg fik et rækkehus i Odense og her skulle vi så bare bo indtil jeg fandt et sted jeg hellere ville bo. Altså, jeg ville hellere bo nærmest alle andre steder i Odense end her, men det er billigt at bo her.

Næste gang jeg flytter, hvis jeg altså nogen sinde gør det, så bliver det også pga en mand. Kæresten bor på en anden del af Fyn end jeg gør og han bor omtrent det fedeste sted.
0
Klimatosse

Tilbage til "Generelt"