Mirkodosering

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Mirkodosering

Indlægaf Hunkat » 16. sep 2017, 18:21

Mikrodosering er indtagelse af stoffer i så små doser at man kun får en ganske let effekt uden at få en egentlig rus.

Personligt synes jeg at personen i artiklen er måske det dårligeste eksempel man overhovedet kunne have valgt! Hvis man er træt efter endnu en lang arbejdsdag og ikke har overskud til sit barn så er løsningen/symptombehandlingen da ved gud ikke at tage stoffer så man kan arbejde lidt (meget) mere! Jeg synes virkelig det er bekymrende at det åbenbart at blevet den eneste "rigtige" løsning at dope sig hvis man ikke kan klare presset. Med så mange stress-tilfælde som der nu engang er så er løsningen altså ikke kunstigt at tilføre mere energi og slet ikke på bekostning af mulig overdosing (og deraf følgende skader/ulykker).

Jeg er virkelig forarget, jeg synes det er så mega uansvarligt. I min verden svarer det til at sige at man bliver en bedre far af at drikke 1-2 øl om dagen. Jeg tror simpelthen ikke på det.

Politiken har følgende artikel (citeret fordi den er låst for ikke-abonnementer)
Lasse rækker ud efter sin smalle skuldertaske i sort læder og hiver en lille flaske frem fra forreste lomme. Flasken er i karakteristisk brunt glas med en lille glaspipette i låget til dråbedoseringer.

»Der er til i alt 20 gange, hvis man tager én pipette ad gangen. Jeg tager typisk to, hvilket svarer til 20 mikrogram LSD«, fortæller han.

De dage, jeg tager stoffet, føler jeg mig absolut som en bedre far. Jeg kan være til stede på en helt anden måde selv efter en lang arbejdsdag.
Lasse, erhvervsdrivende og far
Lasse er 31 år, driver sin egen virksomhed og er far til en søn på syv år. I mere end fire måneder har han to dage om ugen indtaget det stærke psykedeliske stof, som er opløst i flaskens indhold. Ikke for at koble af fra hverdagens stress og forventninger, men for at kunne arbejde mere koncentreret og opleve mere energi i dagligdagen.

Det har ikke alene gjort ham mere effektiv på arbejdet, det har også gjort ham til en bedre far, fortæller han.

»De dage, jeg tager stoffet, føler jeg mig absolut som en bedre far. Jeg kan være til stede på en helt anden måde selv efter en lang arbejdsdag. I stedet for at parkere min søn ovre i et hjørne med en iPad, så kan jeg finde overskuddet til at lege med Lego i flere timer med ham«, siger han.
»Jeg oplever ikke kun mere energi, men betragter også i højere grad min søn som et selvstændigt individ, hvis interesser og meninger jeg tager lige så alvorligt, som havde jeg en god ven på besøg«.
Fænomenet kaldes for mikrodosering, hvor du tager en tiende- eller tyvendedel af en moderat dosis, der almindeligvis medfører hallucinationer og sanseforstærkende effekter.

Udbredt praksis
Lasse er langtfra den eneste, som indtager psykedeliske stoffer i meget små doser. Den kulturelle trend tog for alvor fart, da den amerikanske psykolog John Fadiman i 2011 udgav bogen ’The Psychedelic Explorer’s Guide’ (på dansk: Den psykedeliske udforskers guide). Siden har man kunnet læse i internationale tidsskrifter om, hvordan det har bredt sig i miljøerne omkring Silicon Valley i Californien. Men mikrodosering er ifølge den danske forening Psykedelisk Samfund også blevet en mere udbredt praksis herhjemme.

»Vi kan ikke sige, præcis hvor mange der praktiserer det, men vi har oplevet en stigende interesse det seneste år. Vi havde lange ventelister til et seminar om mikrodosering i april, hvor der var plads til 300 personer«, fortæller Casper Berdin Møller, formand for Psykedelisk Samfund.
LSD fremgår af listen over euforiserende stoffer, der er underlagt kontrol, og er ulovligt at sælge, indtage og besidde. Men ved hjælp af en TOR-browser, der skjuler din lokation og din færden på internettet, og med betaling via bitcoins, som er en virtuel valuta, kan man bestille stofferne på det sorte marked i udlandet og og få dem leveret igennem brevsprækken, fortæller Lasse.

»Jeg bestiller typisk 20 frimærker, som størrelsesmæssigt er en fjerdedel af et almindeligt postfrimærke. Så putter du frimærket ned i noget vand og lader det opløse. Det tager en halv time, og så har du til lang tid«, fortæller han.

Frarådes af Sundhedsstyrelsen
Der er ikke en fold at finde i den hvide skjorte, som sidder tæt på en atletisk bygget krop, og med en skarp frisure lader intet til at være overladt til tilfældighederne. Da vi mødes på café, sætter han sig straks i hjørnet med overblik over hele lokalet, og man får et indtryk af en mand, der ynder at være i fuld kontrol. Det er netop den beherskede og kontrollerede brug af LSD, der vakte Lasses interesse, da han første gang hørte om det. »Jeg havde ingen erfaring med psykedeliske stoffer, før jeg gik i gang, men så hørte jeg om mikrodosering i en podcast, hvor James Fadiman var gæst. De talte om de mange fordele i forbindelse med studie og arbejde, og så begyndte jeg at eksperimentere med det«, fortæller han.

»Det snurrer lidt, og du får en kildende fornemmelse på huden. Det er en lidt euforisk og svævende fornemmelse, men jeg får meget mere energi, kan koncentrere mig over længere perioder, ser kun muligheder og ingen begrænsninger. Jeg er normalt en smule indadvendt, men bliver enormt imødekommende og kan køre på i møder op til otte timer ad gangen«, fortæller han og slår taktfast sin ene knytnæve i håndfladen.
»Men arbejde er jo bare arbejde. Det, der virkelig betyder noget, og grunden til, at jeg fortsætter, er, at jeg bliver en bedre far. Det havde jeg ikke regnet med«.

Lasse dæmper stemmen, tager en tår af sin cappuccino og følger cafépersonalet ud af lokalet med sit blik, hver gang de kommer inden for en radius af to meter.

»Jeg er generelt helt åben omkring det, men mange får stadig negative associationer til alverdens dårligdomme og narkomaner, når de hører om stoffer som LSD. Jeg skal kunne sidde over for folk og fortælle om det. I langt de fleste tilfælde forstår de jo mine bevæggrunde. Jeg er jo en ganske almindelig og fornuftig mand, som gør det. Men på grund af de associationer, der stadig er knyttet til LSD, så kan det få konsekvenser for mit arbejde«, fortæller han. Derfor har Lasse også kun ønsket at medvirke, hvis han kunne være anonym, men Politiken kender hans fulde navn.

Hvad siger videnskaben

Der findes ingen videnskabelige undersøgelser, der har beskæftiget sig med mikrodosering. Men det har skabt forskningsmæssig interesse, fortæller David Erritzøe, som er psykiater ved Imperial College i London og blandt andet forsker i, hvordan moderate doser af psilocybin kan afhjælpe depression.

»Det er virkelig spændende og vigtigt at undersøge nærmere, men som videnskabsperson har jeg en sund skepsis til fænomenet,« fortæller han.
»De, der mikrodoserer et stof, som er dybt ulovligt, de skal have en ret god grund til at gøre det eller være overbevist om virkningen. Du har altså hele opskriften på, hvad en god placeboeffekt bliver bagt på«, fortæller David Erritzøe, som i øjeblikket arbejder på at få godkendt et pilotprojekt om mikrodosering.

I modsætning til andre velkendte rusmidler har LSD en af de laveste skadesprofiler, hvor alkohol har den absolut højeste. Det viser en undersøgelse fra 2010 med David Nutt, professor i neuropsykofarmakologi ved Imperial College London, i spidsen. Alligevel advarer Sundhedsstyrelsen mod at bruge stoffet.

»Vi fraråder enhver brug af LSD, fordi vi kan se, at det har en række dokumenterede skader. Den væsentligste fare er, at stoffet kan udløse psykotiske tilstande, der øger risikoen for ulykker, vold og selvmord. LSD er hallucinerende, det betyder blandt andet, at sanseindtryk forvrænges. Vi har for eksempel set eksempler på personer, der tror, de kan flyve, og er hoppet ud fra et vindue med døden til følge. Det er også et meget potent stof, og du udvikler hurtigt en tolerance, hvor du skal have stadig større doser til at opnå samme ruseffekt«, fortæller Kari Grasaasen, der er chefkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

»Så er vi i øvrigt glade for at kunne konstatere, at niveauet for udbredelsen af LSD blandt de unge er meget lille«, siger hun.
På trods af Sundhedsstyrelsens advarsler så har Lasse ikke tænkt sig at stoppe lige foreløbig.

»Der er uger, hvor jeg holder mig fra det, fordi jeg ikke ønsker den ekstra energi. Så jeg ved, at jeg kan stoppe fra den ene dag til den anden, men det har jeg ingen intentioner om«.
På vej ud af cafeen hiver han flasken frem igen fra taskens forreste lomme. Han trykker på pipettens røde gummitop og suger indholdet op. Han tager den op til munden, læner hovedet bagud og trykker hurtigt og diskret den psykedeliske væske ned i svælget.
»Jeg har et møde med en revisor nu«, siger han.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Mirkodosering

Indlægaf HappyPaww » 16. sep 2017, 18:39

Jeg synes også det er totalt fucked. Og jeg vil da vædde med at idioten en dag ikke føler, at han får nok pep af den lille dosis og så gradvist øger den - og så har vi for alvor et problem. Jeg kan ikke se en legitim grund til det der! Så må man jo drosle ned på sit arbejde så man har overskud til de børn, man selv har valgt.

Tabernar...
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Mirkodosering

Indlægaf Juki » 16. sep 2017, 20:26

Det er så langt ude et tilfælde!

Så må han vente med at gøre karriere eller få børn. Det med hans job er alligevel en kamp der ikke kan vindes, selvom han giver mere og mere og bliver ved med at presse sig selv.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Mirkodosering

Indlægaf Rapfisk » 16. sep 2017, 20:40

Jeg er i det hele taget mod selvmedicinering. Hvis man er syg eller har udfordringer med helbredet (det psykiske eller fysiske), er man ikke i stand til at dosere sin egen medicin - om det er mikrodoser eller et højere indtag.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Mirkodosering

Indlægaf Aragorn » 16. sep 2017, 20:45

Altså, spørgsmålet er jo strengt taget: Hvis du kan tage en form for doping der får dig til at yde bedre, og det ikke er forbundet med egentlig sundhedsfare, måske endda kontrolleret af en læge, skal du så lade være med at tage det?

Ritalin (methylphenidat) er et godt eksempel. Man giver det til mennesker med ADD/ADHD. Det virker opkvikkende og fremmer koncentrationen hos alle mennesker. Hvorfor skulle man undelade at lade være med at tage Ritalin, bare fordi man ikke har ADD/ADHD? Hvis kroppen tåler det, og du yder bedre, hvad er så strengt taget problemet? Nu tager manden i eksemplet syre, så den er ret nem at skyde ned, jeg tvivler på LSD er sundt i nogen som helst mængde for nogen som helst. Men andre former for doping, i kontrolleret type, produktion og mængde i hverdagen - jamen hvorfor ikke? Jeg synes ikke den er så nem at afvise som man først skulle mene.

Vi ser allerede nu at universitetsstuderende tager ADHD medicin for at forbedre deres præstation. Om 50 år findes der helt sikkert særlige stoffer der påvirker specifikke centre i hjernen meget mere nøjagtigt end den medicin vi har i dag, og med langt færre stoffer. Det vil uundgåeligt føre til at vi ser egentlig hjernedoping brugt af alle der har råd, og ingen kunne drømme om kun at yde deres naturlige præstation. Der vil ganske enkelt ikke findes nogen god årsag til ikke at tage det.

Hvis du skulle opereres af Danmarks bedste læge - og han kunne yde 5% bedre ved at tage en pille der ikke var designet til en lidelse han havde, ville du så ikke ønske han tog den? Det ville jeg, i hvert fald. Det er helt sikkert.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Mirkodosering

Indlægaf Aragorn » 16. sep 2017, 20:49

Rapfisk skrev:Jeg er i det hele taget mod selvmedicinering. Hvis man er syg eller har udfordringer med helbredet (det psykiske eller fysiske), er man ikke i stand til at dosere sin egen medicin - om det er mikrodoser eller et højere indtag.


Pointen er netop at vi taler om raske mennesker, der øger deres (i forvejen gode) præstation. De er ikke syge, og fuldt ud i stand til at træffe egne beslutninger.

At lige præcis ham Politiken har fundet, så bruger LSD af alle tænkelige ting, det er så nok et dårligt eksempel - det ville de færreste nok synes var en god idé.

Så hvor går en rask hen, der gerne vil have et skud der gør at han kan endnu mere? Skal han bare acceptere at det må han ikke, selv om midlerne findes?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Mirkodosering

Indlægaf paint » 16. sep 2017, 22:00

Aragorn skrev:Altså, spørgsmålet er jo strengt taget: Hvis du kan tage en form for doping der får dig til at yde bedre, og det ikke er forbundet med egentlig sundhedsfare, måske endda kontrolleret af en læge, skal du så lade være med at tage det?

Ritalin (methylphenidat) er et godt eksempel. Man giver det til mennesker med ADD/ADHD. Det virker opkvikkende og fremmer koncentrationen hos alle mennesker. Hvorfor skulle man undelade at lade være med at tage Ritalin, bare fordi man ikke har ADD/ADHD? Hvis kroppen tåler det, og du yder bedre, hvad er så strengt taget problemet? Nu tager manden i eksemplet syre, så den er ret nem at skyde ned, jeg tvivler på LSD er sundt i nogen som helst mængde for nogen som helst. Men andre former for doping, i kontrolleret type, produktion og mængde i hverdagen - jamen hvorfor ikke? Jeg synes ikke den er så nem at afvise som man først skulle mene.

Vi ser allerede nu at universitetsstuderende tager ADHD medicin for at forbedre deres præstation. Om 50 år findes der helt sikkert særlige stoffer der påvirker specifikke centre i hjernen meget mere nøjagtigt end den medicin vi har i dag, og med langt færre stoffer. Det vil uundgåeligt føre til at vi ser egentlig hjernedoping brugt af alle der har råd, og ingen kunne drømme om kun at yde deres naturlige præstation. Der vil ganske enkelt ikke findes nogen god årsag til ikke at tage det.

Hvis du skulle opereres af Danmarks bedste læge - og han kunne yde 5% bedre ved at tage en pille der ikke var designet til en lidelse han havde, ville du så ikke ønske han tog den? Det ville jeg, i hvert fald. Det er helt sikkert.


Problemet i det, kan ligge i at du bliver i stand til at 'over-præstere'. Dvs. yde mere end du egentlig kan, naturligt set. Man sætter kroppens naturlige bremse for hvor længe og hvor meget man kan præstere ud af kraft. Herefter begynder du at bruge af nogle ressourcer du ikke har. Praktiserer man det i længere tid, kan det forårsage store skader på hjerne/organisme.

Det svarer lidt til, at du har en advarselslampe i din bil, der lyser fordi der er noget galt. I stedet for at reparere det der er galt, piller du ledningen til lampen væk. (og tror du har løst et problem)

Præstationsfremmende midler, øger ikke ens præstationsevne. De kortslutter bare 'bremsen', så man kan præstere ud over det man egentlig kan.(uden at mærke det)
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Mirkodosering

Indlægaf Aragorn » 16. sep 2017, 22:12

paint skrev:
Aragorn skrev:Altså, spørgsmålet er jo strengt taget: Hvis du kan tage en form for doping der får dig til at yde bedre, og det ikke er forbundet med egentlig sundhedsfare, måske endda kontrolleret af en læge, skal du så lade være med at tage det?

Ritalin (methylphenidat) er et godt eksempel. Man giver det til mennesker med ADD/ADHD. Det virker opkvikkende og fremmer koncentrationen hos alle mennesker. Hvorfor skulle man undelade at lade være med at tage Ritalin, bare fordi man ikke har ADD/ADHD? Hvis kroppen tåler det, og du yder bedre, hvad er så strengt taget problemet? Nu tager manden i eksemplet syre, så den er ret nem at skyde ned, jeg tvivler på LSD er sundt i nogen som helst mængde for nogen som helst. Men andre former for doping, i kontrolleret type, produktion og mængde i hverdagen - jamen hvorfor ikke? Jeg synes ikke den er så nem at afvise som man først skulle mene.

Vi ser allerede nu at universitetsstuderende tager ADHD medicin for at forbedre deres præstation. Om 50 år findes der helt sikkert særlige stoffer der påvirker specifikke centre i hjernen meget mere nøjagtigt end den medicin vi har i dag, og med langt færre stoffer. Det vil uundgåeligt føre til at vi ser egentlig hjernedoping brugt af alle der har råd, og ingen kunne drømme om kun at yde deres naturlige præstation. Der vil ganske enkelt ikke findes nogen god årsag til ikke at tage det.

Hvis du skulle opereres af Danmarks bedste læge - og han kunne yde 5% bedre ved at tage en pille der ikke var designet til en lidelse han havde, ville du så ikke ønske han tog den? Det ville jeg, i hvert fald. Det er helt sikkert.


Problemet i det, kan ligge i at du bliver i stand til at 'over-præstere'. Dvs. yde mere end du egentlig kan, naturligt set. Man sætter kroppens naturlige bremse for hvor længe og hvor meget man kan præstere ud af kraft. Herefter begynder du at bruge af nogle ressourcer du ikke har. Praktiserer man det i længere tid, kan det forårsage store skader på hjerne/organisme.

Det svarer lidt til, at du har en advarselslampe i din bil, der lyser fordi der er noget galt. I stedet for at reparere det der er galt, piller du ledningen til lampen væk. (og tror du har løst et problem)

Præstationsfremmende midler, øger ikke ens præstationsevne. De kortslutter bare 'bremsen', så man kan præstere ud over det man egentlig kan.(uden at mærke det)


Jeg forstår hvad du mener, og er også i nogen grad enig i, det kan blive et problem. Dog er det eksempelvis svært at argumentere mod at eksempelvis Ritalin i terapeutisk dosis ikke skulle kunne give til mennesker uden ADHD da disse også oplever gavn af dette i form af øget koncentration, gå-på mod og selvtillid, og stadig ikke får problemer med udmattelse, fordi de på grund af at de kun for terapeutisk dosis stadig ville kunne sove om natten, spise ordentligt etc.

Derudover kan jeg sagtens se mange problemer med netop det fænomen du nævner her - men det gælder stadig kun den medicin og de stoffer vi kender i dag. Når medicinal industrien om 30 år ruller deres arsenal ud, vil der givetvis være nye typer af medicin, hvor problemer som det du nævner her, kommes i møde. Der er grundlæggende ting ved vores fysisk som naturligvis vil være det samme i stort set al evighed, eller i hvert fald til mekaniske dele kan udskifte eksempelvis et hjerte, men jeg er stadig fuldstændigt overbevist om, at dem som i en ikke alt for fjern fremtid af forskellige årsager ikke indtager en form for doping vil sejles bagud i livet i forhold til dem der gør. Vi vil ganske enkelt komme til et punkt hvor der ikke vil være særligt mange forbehold for at tage medicinen.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Mirkodosering

Indlægaf paint » 16. sep 2017, 22:34

Aragorn skrev:
paint skrev:
Aragorn skrev:Altså, spørgsmålet er jo strengt taget: Hvis du kan tage en form for doping der får dig til at yde bedre, og det ikke er forbundet med egentlig sundhedsfare, måske endda kontrolleret af en læge, skal du så lade være med at tage det?

Ritalin (methylphenidat) er et godt eksempel. Man giver det til mennesker med ADD/ADHD. Det virker opkvikkende og fremmer koncentrationen hos alle mennesker. Hvorfor skulle man undelade at lade være med at tage Ritalin, bare fordi man ikke har ADD/ADHD? Hvis kroppen tåler det, og du yder bedre, hvad er så strengt taget problemet? Nu tager manden i eksemplet syre, så den er ret nem at skyde ned, jeg tvivler på LSD er sundt i nogen som helst mængde for nogen som helst. Men andre former for doping, i kontrolleret type, produktion og mængde i hverdagen - jamen hvorfor ikke? Jeg synes ikke den er så nem at afvise som man først skulle mene.

Vi ser allerede nu at universitetsstuderende tager ADHD medicin for at forbedre deres præstation. Om 50 år findes der helt sikkert særlige stoffer der påvirker specifikke centre i hjernen meget mere nøjagtigt end den medicin vi har i dag, og med langt færre stoffer. Det vil uundgåeligt føre til at vi ser egentlig hjernedoping brugt af alle der har råd, og ingen kunne drømme om kun at yde deres naturlige præstation. Der vil ganske enkelt ikke findes nogen god årsag til ikke at tage det.

Hvis du skulle opereres af Danmarks bedste læge - og han kunne yde 5% bedre ved at tage en pille der ikke var designet til en lidelse han havde, ville du så ikke ønske han tog den? Det ville jeg, i hvert fald. Det er helt sikkert.


Problemet i det, kan ligge i at du bliver i stand til at 'over-præstere'. Dvs. yde mere end du egentlig kan, naturligt set. Man sætter kroppens naturlige bremse for hvor længe og hvor meget man kan præstere ud af kraft. Herefter begynder du at bruge af nogle ressourcer du ikke har. Praktiserer man det i længere tid, kan det forårsage store skader på hjerne/organisme.

Det svarer lidt til, at du har en advarselslampe i din bil, der lyser fordi der er noget galt. I stedet for at reparere det der er galt, piller du ledningen til lampen væk. (og tror du har løst et problem)

Præstationsfremmende midler, øger ikke ens præstationsevne. De kortslutter bare 'bremsen', så man kan præstere ud over det man egentlig kan.(uden at mærke det)


Jeg forstår hvad du mener, og er også i nogen grad enig i, det kan blive et problem. Dog er det eksempelvis svært at argumentere mod at eksempelvis Ritalin i terapeutisk dosis ikke skulle kunne give til mennesker uden ADHD da disse også oplever gavn af dette i form af øget koncentration, gå-på mod og selvtillid, og stadig ikke får problemer med udmattelse, fordi de på grund af at de kun for terapeutisk dosis stadig ville kunne sove om natten, spise ordentligt etc.

Derudover kan jeg sagtens se mange problemer med netop det fænomen du nævner her - men det gælder stadig kun den medicin og de stoffer vi kender i dag. Når medicinal industrien om 30 år ruller deres arsenal ud, vil der givetvis være nye typer af medicin, hvor problemer som det du nævner her, kommes i møde. Der er grundlæggende ting ved vores fysisk som naturligvis vil være det samme i stort set al evighed, eller i hvert fald til mekaniske dele kan udskifte eksempelvis et hjerte, men jeg er stadig fuldstændigt overbevist om, at dem som i en ikke alt for fjern fremtid af forskellige årsager ikke indtager en form for doping vil sejles bagud i livet i forhold til dem der gør. Vi vil ganske enkelt komme til et punkt hvor der ikke vil være særligt mange forbehold for at tage medicinen.


Man bruger Ritalin til syge mennesker, fordi stoffet på én eller anden måde (man ved ikke præcist hvordan) dæmper deres symptomer, og får dem til at fungere normalt.
Faktisk, er der ikke rigtig nogen der ved, hvad langtidseffekterne af Ritalin (og lignende stoffer kan være) Men man skønner for nuværende, at det nok er begrænset, hvad skadevirkningen kan vise sig at være. Men AL medicin, har bivirkninger (uden undtagelse) også Ritalin. Men som i så mange andre tilfælde, når det drejer sig om syge mennesker, bliver brugen af medicin, vægtet i forholdet til bivirkningerne/skadevirkningerne. Forstået på dén måde, at man mener at den positive effekt, vil opveje den negative. Men det er kun når der er tale om sygdom, man gør sig den slags overvejelser og vejer tingene op mod hinanden.

Man vil formentlig aldrig, kunne finde på at anbefale raske mennesker at tage præstationsfremmende midler, fordi de ikke er syge og der derfor ikke er nogen funktionsnedsættelse der skal kompenseres for.
Eller sagt på en anden måde, man prøver at få folk til (ved hjælp af medicin) at komme op på normalt niveau. Man prøver ikke at få folk på normalt niveau op på over-normalt niveau.

Det vil man måske kunne gøre en gang i fremtiden. Men det vil i så fald (tyder alt på) være på noget mere sofistikerede måder - f.eks ved hjælp af genmanipulation og lignende modificeringer af normalniveauet.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Generelt"