Hvad bruger du penge på?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf MOGA » 5. sep 2017, 15:01

Jeg bruger pengene på rejser, oplevelser med mine børn (Sommerland, biograf, museum, teater osv.), gaver, god mad, tøj (mest mine børn), frisør, tandlæge, takeout. Fortsæt selv listen....er langt de fleste af os trods alt ikke relativt ens?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf avdotja » 5. sep 2017, 17:02

Hvis du påtænker at flytte snart, så vær opmærksom på at det kan koste op til 6xhusleje+flytteomkostninger og derudover kommer penge til nye gardiner, flere møbler og den slags (hvis det ellers er aktuelt).

Hvis jeg var dig, ville jeg begynde at spare op til det, men ellers sætte flytteplanerne på hold i mindst et halvt år. Du skal først og fremmest have en buffer at stå imod med, hvis du f.eks. skulle blive arbejdsløs igen.

Hvornår udløber dit billån? Du kan evt time det, til at du flytter når det udløber og du dermed får 2.000 ekstra at gøre godt med i dagligdagen.

Hvis de 5.000 er efter at dit nuværende rådighedsbeløb er sat op, og du reelt ikke mangler noget i dagligdagen, så synes jeg du skulle oprette to opsparingskonti:
- Feriekonto, hvor du sætter 2.000 ind hver måned
- Flyttekonto, hvor du sætter 3.000 ind hver måned
Til september næste år, ville du så have 24.000 kr til en ferie til USA - med god samvittighed da det ville ske uden at sætte fornuftopsparingen over styr :)

EDIT: Hvis dit nuværende rådighedsbeløb ikke er højt nok til at rumme f.eks. service, tandlæge, nye vinterstøvler og lignende, ville jeg også sætte 500 kr af om måneden til "løbende større udgifter".
EDIT EDIT: og tillykke med dit nye job :blomst:
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf cola » 5. sep 2017, 17:09

DenBruneMunk skrev:
Så forstå at et job kun er der, indtil det mistes, så ved du om du tør satse på at have hund, hvis dette ikke har være muligt før nu.

Den eneste grund til jeg ikke har hund nu er ... 1 fordi jeg stadig har en hund med min x, og 2 jeg må ikke have hund hvor jeg bor... derfor flytning :-) Hunden får altid bedre mad end mig, og vil altid være første prioriteret i mit liv, den skal have det som blommen i et æg, hvilket også var derfor han fik ham da jeg flyttede. Han havde for mange venner og var faldet godt til, og har levet de første 9 år af sit liv der.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf sigge » 5. sep 2017, 17:20

Jeg synes også, det vil være fornuftigt at sætte pengene ind på en opsparing og få opbygget en buffer "til dårligere tider" eller fremtidig flytning, inden du begynder at hæve dit forbrug og købe ting, du ikke reelt mangler.

Men ellers er ting, man kan bruge penge på: At gå ud at spise, gå i biografen/i teatret/på museum/til koncert, rejser (både udenlands og små weekendture i Danmark), tøj og sko, et blad- eller avisabonnement, Netflix/HBO, at købe en lidt mere lækker kvalitet af f.eks. sengetøj og håndklæder, når det alligevel skal skiftes ud, frisør, bøger, pynt eller nye møbler til hjemmet, den helt store bilplejepakke hos et professionelt firma osv. osv. osv.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf Vixen » 5. sep 2017, 17:22

Mit forbrug er ikke ret højt, men mine overskydende penge bliver brugt på rejser, restaurantbesøg, makeup, tøj, sko, mad og ind i mellem nips til hjemmet. Før jeg blev gravid brugte jeg også lidt på byture.

Når mit rådighedsbeløb bliver større, vil jeg nok skrue lidt op for ovenstående, når behovet er der.
Senest rettet af Vixen 5. sep 2017, 17:25, rettet i alt 1 gang.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf Akehurst2 » 5. sep 2017, 17:24

HappyPaww skrev:Du kan jo spare op - men SKAL jo ikke bruge penge, man ikke behøver bruge.

Men i lyset af dine tidligere indlæg, synes jeg virkelig du skulle skrue noget op for dit madbudget, så du faktisk får ordentlig god mad tre gange om dagen. Det lønner sig i det lange løb ;)


Ja, i det hele taget se på om der er nyttige ting, der har været sparet væk mens økonomien har været kneben, som fx tandlæge.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf Pandesteg » 6. sep 2017, 07:06

Vi har et ret højt forbrug på vores madkonto, fordi jeg oftest køber økologisk og/eller mere luksuriøse produkter. Bruger også flere penge på vores katte, som får råfoder, hvilket er dyrere end tørfoder. Der bliver også købt mange godbidder, øko kød, lakseolie osv. til dem.
Derudover bruger vi penge på Spotify, Netflix/HBO. Vores crossfit-abonnementer, som løber op i knap 1000 kr om måneden. Og jeg elsker at købe sportstøj, så har for mange tusind kroner træningstøj og -sko.
Har kontaktlinseabonnement. Og ja så bliver der købt nyt tøj og plejeprodukter fra tid til anden. Og jeg bruger penge på skønhedsbehandlinger, voksninger, permanent make-up osv. Vi har også brugt mange penge på at renovere vores lejlighed og har i den forbindelse købt mange nye dyrere møbler osv. Og jeg sætter pris på gode køkkenting, så har en del dyrere service, bestik, fade osv.

Det var lige det, jeg kunne komme i tanke om.
Senest rettet af Pandesteg 6. sep 2017, 07:13, rettet i alt 1 gang.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf dykkersild » 6. sep 2017, 07:14

Hvis du har alt hvad du har brug for og ikke skal spare noget op - så er der masser af gode velgørenhedsorganisationer du kan støtte økonomisk. Vi støtter en del organisationer med et fast mdr. eller årligt beløb.
1
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf hthy » 7. sep 2017, 12:44

Du kunne også oprette en ekstra pensionsopsparing. (siger en der i en alder ag 66 godt kunne ha' haft en bedre opsparing.=
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Hvad bruger du penge på?

Indlægaf Skorstenen » 7. sep 2017, 12:55

Vi bruger penge på en ekstra lækker bil, med tilhørende fede fælge og den slags. Kvalitetshvidevarer, rengøringshjælp, havehjælp når det er nødvendigt. Vi bruger også penge på at tage til koncerter rundt i landet, med tilhørende forbrug af mad, øl, hotel, rejseomkostninger.

De kloge siger vi skal spare op. Og bevares, vi sparer da også op til uforudsete udgifter og den slags. Meeen.. Vi har ingen arvinger og vi vil ærligt talt ikke risikere at dø uden at have brugt vores penge :lol:
0

Tilbage til "Generelt"