320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf HerErJeg » 18. aug 2017, 05:51

http://www.bt.dk/danmark/vild-plan-dans ... feltaarnet

Jeg bor delvist i det område hvor skyskraberen skal bankes op. Bygningsmæssigt er der jo intet over 3-4 etager på nær fabriksanlæg og skorstene.
I kommunen ligger de på ryggen og klapper i deres små hænder, det er en fantastisk ide synes de næsten alle sammen.
Er det indbegrebet af leflen for dem der har penge, for de kan alt og må alt, bare de blive boende i kommunen og smider penge i kassen?
På mit arbejde med landbrugsbyggeri og deslige har jeg jævnligt fornøjelsen af at lave 3D visualiseringer af planlagt landbrugsbyggeri, fordi kommunerne er så bange for, at det vil tage magten fra landskabet. Jeg har lavet visualiseringer på byggerier så lave som 4,5 m., og som alligevel ikke kan ses fordi der er læhegn som skjuler fuldstændigt.
At der så kommer rigmænd og smider +300 m. planer på bordet, det bliver indtil videre næsten klappet gennem byrådssalen. Byggesagsbehandlingen mangler jo selvfølgelig, men store sten på vejen er der vist ikke mange af.
Jeg synes bare, at der er noget af en kontrast i forhold til en landmand der har byggeplaner.
Synsmæssigt vil jeg vurdere, at tårnet kan ses i en afstand på 60-100 km. alt efter hvor klart vejret er.

Hvordan vurderer du sådan et byggeri eller planerne om det? Er det tosset, galmandsværk, Dubai-drømme eller fremsynethed og visioner som gavner os alle?
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Ado » 18. aug 2017, 05:56

Jeg er vild med skyskrabere. I større byer. Det virker helt bizart at placere en ude på landet.
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Daine » 18. aug 2017, 06:09

Jeg ikke noget imod skyskrabere ... i storbyer. Men som Ado synes jeg det er bizart at bygge et på 320 meter i Brande :stoned: Alene de billeder de har tegnet viser, HVOR malplaceret den kommer til at være. Der er nogen herude på heden der er blevet ramt af rablende storhedsvanvid.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Slettet bruger » 18. aug 2017, 06:57

Jeg synes det er fedt. Danmark skal smide flere penge efter højhuse, raketter, højhastighedstog, broer og alt muligt andet fedt. Færre penge til velfærd og flere penge til at bygge fede ting.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Akehurst2 » 18. aug 2017, 07:33

Jeg er helt generelt vild med folk, der tænker store tanker og ikke lader sig begrænse af hvordan man plejer at gøre og har nogle visioner og ideer, der virkelig rykker.

Lige den pågældende skyskraber ser så lidt ensom ud på billedet, men der er efter min mening ingen grund til at afvise før der er et konkret projekt at forholde sig til.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf sigge » 18. aug 2017, 08:07

Jeg tror, det kommer til at se fuldstændig tåbeligt ud med den enkelte monsterhøje bygning ude på den flade hede, hvor der ikke er noget af tilnærmelsesvis bare den halve højde. Jeg synes i forvejen, at højskolen ved Herning se fjollet ud, fordi den ligger helt alene ude på en mark, og den er vel 12-13 etager høj, altså omkring 40 m +/- måske.

Men jeg er stærk fascineret af høje bygninger, så hvis de gennemfører det, skal jeg helt sikkert op i toppen af den, hvis det bliver muligt.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Tobywan » 18. aug 2017, 08:42

abcd skrev:Jeg synes det er fedt. Danmark skal smide flere penge efter højhuse, raketter, højhastighedstog, broer og alt muligt andet fedt. Færre penge til velfærd og flere penge til at bygge fede ting.


Byggeprojekter skaber arbejdspladser. Broer, tog osv. skaber vigtig infrastruktur (og arbejdspladser), som er nødvendige for at opretholde et moderne fungerende samfund, med hvad det indbærer - inklusiv velværd.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf icelady » 18. aug 2017, 08:43

Sæt i gang. :D

Jeg synes det er genialt. Det er så meget "uden for boksen"-tænkning at jeg synes det er fedt.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Nicolait » 18. aug 2017, 09:14

Er vi sikker på at det er bestseller, og ikke sauroman, der står bag byggeplanerne?
5
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf paint » 18. aug 2017, 09:20

Skyskrabere, er noget man bygger på steder hvor grundprisen er meget høj eller hvor der ikke er plads til mere almindeligt byggeri.

Ingen af kriterierne, er tilstede på den jyske hede. Til gengæld er der en lufthavn lige i nærheden, med fly der starter og lander mange gange dagligt og som formentlig bruger luftrummet.

Bygninger, bør også efter min ydmyge mening, passe ind i det eksisterende byggeri og omgivelser. Det gør det i den grad heller ikke.

Faktisk kan jeg slet ikke se nogen helst rationel grund til at bygge så højt, lige dér. Medmindre man bare vil have et kæmpe fallos-monument, der får resten af byen til at ligne noget byggeri til en modeljernbane.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Nicolait » 19. aug 2017, 17:16

paint skrev:Skyskrabere, er noget man bygger på steder hvor grundprisen er meget høj eller hvor der ikke er plads til mere almindeligt byggeri.

Ingen af kriterierne, er tilstede på den jyske hede. Til gengæld er der en lufthavn lige i nærheden, med fly der starter og lander mange gange dagligt og som formentlig bruger luftrummet.

Bygninger, bør også efter min ydmyge mening, passe ind i det eksisterende byggeri og omgivelser. Det gør det i den grad heller ikke.

Faktisk kan jeg slet ikke se nogen helst rationel grund til at bygge så højt, lige dér. Medmindre man bare vil have et kæmpe fallos-monument, der får resten af byen til at ligne noget byggeri til en modeljernbane.


Der er bare noget lidt federe ved at blive tilbedt af en hær af en uruk hai'er fra balkonen på et 320 meter højt tårn end fra balkonen på første sal af et parcelhus. :gogo:
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Slettet bruger » 19. aug 2017, 19:20

Jeg synes det ville være federe hvis de byggede det 320 meter NED, så det blev en gigantisk underjordisk silo.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf paint » 19. aug 2017, 19:30

eks-Maupassant skrev:Jeg synes det ville være federe hvis de byggede det 320 meter NED, så det blev en gigantisk underjordisk silo.


Man kan også være for jordnær. Næh - lad dem sende det i kredsløb i en geostationær bane omkring jorden, så kan det hænge derude og blinke med neonreklamer.

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf HerErJeg » 20. aug 2017, 16:08

sigge skrev:Jeg tror, det kommer til at se fuldstændig tåbeligt ud med den enkelte monsterhøje bygning ude på den flade hede, hvor der ikke er noget af tilnærmelsesvis bare den halve højde. Jeg synes i forvejen, at højskolen ved Herning se fjollet ud, fordi den ligger helt alene ude på en mark, og den er vel 12-13 etager høj, altså omkring 40 m +/- måske.

Men jeg er stærk fascineret af høje bygninger, så hvis de gennemfører det, skal jeg helt sikkert op i toppen af den, hvis det bliver muligt.


Jeg har prøvet at nørde i højskolen. Jeg får den til 16 etager ved at tælle på billeder, så det er i omegnen af 50 m. Selv ude fra motorvejen kan selv sølle 50 m. højde ses på meget lang afstand.
Det er nordeuropas grimmeste bygning, virkelig rædderlig, mareridtet ville være at der så lige blev bygget noget magen til som var 6 gange højere.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf sigge » 20. aug 2017, 17:04

HerErJeg skrev:
sigge skrev:Jeg tror, det kommer til at se fuldstændig tåbeligt ud med den enkelte monsterhøje bygning ude på den flade hede, hvor der ikke er noget af tilnærmelsesvis bare den halve højde. Jeg synes i forvejen, at højskolen ved Herning se fjollet ud, fordi den ligger helt alene ude på en mark, og den er vel 12-13 etager høj, altså omkring 40 m +/- måske.

Men jeg er stærk fascineret af høje bygninger, så hvis de gennemfører det, skal jeg helt sikkert op i toppen af den, hvis det bliver muligt.


Jeg har prøvet at nørde i højskolen. Jeg får den til 16 etager ved at tælle på billeder, så det er i omegnen af 50 m. Selv ude fra motorvejen kan selv sølle 50 m. højde ses på meget lang afstand.
Det er nordeuropas grimmeste bygning, virkelig rædderlig, mareridtet ville være at der så lige blev bygget noget magen til som var 6 gange højere.


Man kan jo håbe, folkene i Bestseller har lidt større ambitioner end det. :kryds: Efter, hvad jeg hører, har de en meget stærk holdning til design og æstetik - også når det kommer til deres fysiske rammer.

Men det kommer stadig til at se noller ud.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Generelt"