320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Slettet bruger » 20. aug 2017, 17:36

Angelina skrev:
abcd skrev:Jeg synes det er fedt. Danmark skal smide flere penge efter højhuse, raketter, højhastighedstog, broer og alt muligt andet fedt. Færre penge til velfærd og flere penge til at bygge fede ting.


Men det er jo ikke Danmark (staten) der vil bygge den - men bestseller, som vil bygge noget der vil skabe arbejdspladser = flere penge i statskassen. Hvordan får du det til at det er Danmark der smider penge efter det?


Det ved jeg. Jeg tænkte bare på Danmark som helhed, vi er et meget fornuftspræget og sikkert land, der er ikke så meget vanvid. Et 300 meter højt hus på heden virker temmelig vanvittigt, og det synes jeg er fedt.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf paint » 20. aug 2017, 17:47

sigge skrev:
HerErJeg skrev:
sigge skrev:Jeg tror, det kommer til at se fuldstændig tåbeligt ud med den enkelte monsterhøje bygning ude på den flade hede, hvor der ikke er noget af tilnærmelsesvis bare den halve højde. Jeg synes i forvejen, at højskolen ved Herning se fjollet ud, fordi den ligger helt alene ude på en mark, og den er vel 12-13 etager høj, altså omkring 40 m +/- måske.

Men jeg er stærk fascineret af høje bygninger, så hvis de gennemfører det, skal jeg helt sikkert op i toppen af den, hvis det bliver muligt.


Jeg har prøvet at nørde i højskolen. Jeg får den til 16 etager ved at tælle på billeder, så det er i omegnen af 50 m. Selv ude fra motorvejen kan selv sølle 50 m. højde ses på meget lang afstand.
Det er nordeuropas grimmeste bygning, virkelig rædderlig, mareridtet ville være at der så lige blev bygget noget magen til som var 6 gange højere.


Man kan jo håbe, folkene i Bestseller har lidt større ambitioner end det. :kryds: Efter, hvad jeg hører, har de en meget stærk holdning til design og æstetik - også når det kommer til deres fysiske rammer.

Men det kommer stadig til at se noller ud.


Man kan i hvert fald konstatere, at de sikkert tjener kassen på de varer de sælger (for meget, ville nogen nok sige) ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Artem » 20. aug 2017, 19:07

Synes der er flere ting som taler imod højhuse i danmark.
1. På grund af at vi bor langt mod nord på hvor solen står lavt i horisonten vil et højhus kaste en meget lang skygge efter sig. I forhold til et hus der ligger tættere på ækvator. I det konkrete tilfælde ligger Brande syd for motorvejen, og da huset vil blive bygget tæt på motorvejen og hvor der nærmest kun er marker nord for vil det dog ikke genere nogle.
2. Undergrunden i danmark er ikke lavet til højhuse. For de steder i verden hvor der er fleste højhuse er der oftest et grundfjeld at bygge dem på som kan klare trykket fra flere tusind tons stål og beton. Det har vi ikke her, som vi kræve at man graver et vildt stort hul, og støber bygningen oven på en større plade end bygningens grundplan. Tror generelt ikke at vi har ret mange steder hvor vores undergrund kan tage det tryk, men med et stort nok funderings arbejde, kan alt naturligvis lade sig gøre.
3. Sidst men ikke mindst bygge man normalt kun opad hvis der ikke er jord nok til at bygge vandret. For det er meget dyrere at bygge opad end vandret.

På den baggrund er det min konklusion at det er spild af penge og ressourcer at bygge et højhus i Brande når man kan få meget mere ved at bygge ved jorden. Der er altså alene tale om et prestigeprojekt, og branding af firmaet. Jeg vil ikke gøre mig til herrer over om det er fornuftigt at spilde penge på den måde. Det må kommunalbestyrelsen og embedsmændende der laver lokalplanen bestemme.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. aug 2017, 19:13

Jeg kan ikke lade være med at tænke på - HVAD der skal være i den bygning? (indrømmer har ikke læst projektplan).
Giver det mening for lokalområdet eller?
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1745
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6029

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Ondemand » 20. aug 2017, 19:27

Der skal virkeligt også noget ekstraordinært til hvis man skal lokke folk til Brande :)
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf sigge » 20. aug 2017, 19:31

Bimmerdyret skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke på - HVAD der skal være i den bygning? (indrømmer har ikke læst projektplan).
Giver det mening for lokalområdet eller?


Jeg har læst, at der skal være kontorer, boliger og hotel.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf sigge » 20. aug 2017, 19:36

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, om Bestseller-ejeren forsøger at kompensere for et eller andet... :tie:
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. aug 2017, 19:38

sigge skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke på - HVAD der skal være i den bygning? (indrømmer har ikke læst projektplan).
Giver det mening for lokalområdet eller?


Jeg har læst, at der skal være kontorer, boliger og hotel.



Ach.. so....
Lyder umiddelbart som noget man plejer at bruge som argumenter for alt erhvervsbyggeri.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Daine » 20. aug 2017, 19:49

sigge skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke på - HVAD der skal være i den bygning? (indrømmer har ikke læst projektplan).
Giver det mening for lokalområdet eller?


Jeg har læst, at der skal være kontorer, boliger og hotel.

Og vist nok et butikscenter i bunden. Hvilket er temmelig grinagtig, Brande taget i betragtning - specialbutikkerne lukker lige så stille og ingen kæder (udover bestsellers egne ;) ) vil binde an med lejemål i så lille en by ... når Herning ligger så kort derfra, og man kan nå til Århus og Kolding Storcenter på hvad ... en times tid?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Artem » 20. aug 2017, 20:08

Angelina skrev:Men det er jo ikke kommunen der spilder penge - det er firmaet, og hvis det får stor nok brandingværdi så er det jo ikke spild af penge, men en investering. Firmaer investerer enorme mængder penge i branding, fordi det virker.

Og en ting er om kommunalbestyrelsen og embedsmændene mener der skal bygges sådan en bygning, men at sige nej til det fordi man mener en virksomhed skal forvalte sine penge på en anden måde er jo ikke noget de skal blande sig i - de skal udelukkende blande sig i om de kan finde plads til den i lokalplanen.

Umiddelbart vil jeg da også gætte på at kommunen er positiv over for det, da det vil give vækst og arbejde til byen, også fordi placeringen umiddelbart ikke vil genere andre.

Men bygningen vil nok stride mod kommuneplanen og næst efter lokalplanen. Der kan naturligvis laves en ny lokalplan, men man ændrer ikke lige sådan noget over en weekend, der skal nok laves en helt ny plan for området, den skal i høring osv.
Uden at være vildt godt kendt i Brande, og med den smule jeg ved om projektet ud fra billeder osv. Så skal den bygges i et industikvater. Normalt tillader man ikke boliger og hotel der. Da det oftest vil give problemer at blande de to ting.
Hvor min pointe bare er at det på ingen måde er en selvfølge at bygningen vil gå rent igennem den kommunale sagsbehandling.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. aug 2017, 20:11

Daine skrev:
sigge skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke på - HVAD der skal være i den bygning? (indrømmer har ikke læst projektplan).
Giver det mening for lokalområdet eller?


Jeg har læst, at der skal være kontorer, boliger og hotel.

Og vist nok et butikscenter i bunden. Hvilket er temmelig grinagtig, Brande taget i betragtning - specialbutikkerne lukker lige så stille og ingen kæder (udover bestsellers egne ;) ) vil binde an med lejemål i så lille en by ... når Herning ligger så kort derfra, og man kan nå til Århus og Kolding Storcenter på hvad ... en times tid?


Åhh.. den sædvanlige plan altså...
Virker lidt som Carlsberg byen, hvor man lokkede naive butiksejere til at oprette cafeer de troede de kunne tjene kassen på fra de studerende.
Altså jeg ville ikke sætte min lid til at min biks kunne løbe rundt på SU-modtagere
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Slettet bruger » 20. aug 2017, 23:32

Hvad skal man med et hotel i Brande?
1
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf fisken80 » 21. aug 2017, 04:47

Og mig bekendt er Brande et af vækstcentrene i regionen, uagtet at man måske ikke lige tænker det når man hører navnet.

Jeg synes det er fedt når nogen tør tænke stort og ud af boksen, men tråden her viser sådan set meget godt, hvorfor der ikke er ret mange, der tør dét...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf sigge » 21. aug 2017, 06:28

Jeg tænker lidt, at en stor del af de der boliger og hotelværelser også kan være møntet på Bestsellers egne medarbejdere og besøgende forretningsparter.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: 320 m. skyskraber i støbeskeen, galt eller genialt?

Indlægaf Delfin » 21. aug 2017, 15:55

eks-Maupassant skrev:Hvad skal man med et hotel i Brande?


Det er til næste gang Danmark vinder Melodi Grandprix.
Så gælder undskyldningen om, at der ikke er hotelkapacitet nok i Herning nemlig ikke, og SÅ kan det holdes i Boxen. :-D
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Generelt"