Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2017, 16:06

Spide skrev:De har fx skrevet fra kommunen at hvis man har behov for at skylde plastik emballagen i vand, så er det miljømæssigt ikke hensigtmæssigt at genbruge den del.


Hvilket så gør at størstedelen af fødevareemballage ikke bør genbruges af miljømæssige hensyn, og dermed er kommunens krav tåbelige.
:fløjt:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2017, 16:11

Generalen skrev:
Det lyder godt nok vildt og ikke voldsomt miljørigtigt at flytte affald på den måde.



Tja, hele affaldstanken i Danmark er absurd, da vi har gjort os afhængige af affald.
Jo mindre affald, desto mindre produktion på fjernvarmeværkerne ;)
1
Brugeravatar
Generalen
Indlæg: 49
Tilmeldt: 14. aug 2015, 18:10
Kort karma: 1
Likede indlæg: 21

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Generalen » 12. aug 2017, 16:14

Frk._Strawberry skrev:
Generalen skrev:
Frk._Strawberry skrev:Jeg bor i en kommune, hvor vi har to affaldscontainere med to rum i hver.
Vi sorterer i restaffald, bio-affald, metal og plastik samt pap og papir. Jeg synes ikke, at det er bøvlet, men vi har også købt sådan et sorteringssystem fra IKEA til at have i skabet :)


Skal I også vaske affaldet (f.eks plastic ketchup flasken m.v.) så det er synlig rent ?

Hvad er det for et IKEA system du har?


Ikke ketchup-flasker og andet af plastik, men glas skal rengøres :)

Vi har systemet VARIERA sat ned i udtrækshylder fra serien UTRUSTA :)


Der er mange muligheder kan jeg se (IKEA) :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Artem » 12. aug 2017, 17:46

Bimmerdyret skrev:Hvilket man så burde protestere ret kraftigt imod, da det er miljøskadeligt.


Generalen skrev:Det lyder godt nok vildt og ikke voldsomt miljørigtigt at flytte affald på den måde.

Som jeg skrev handler det om politisk målsætning, og om afgifter. For det kan godt være en god forretning af sortere affald, for selv om det kan virke skørt at køre bioaffald langt væk, for i stedet at købe andet biobrændsel, så kan der være økonomi i det, da der er en høj afgift på blandet husholdningsaffald når man brænder det, mens der næsten ingen afgift er på biobrændsel.

Grunden til at vi bliver nødt til at køre vores bioaffald så langt væk, er biogasanlægget i nabokommunen ikke vil have det. Som igen skyldes at landmændene i området ikke vil have restaffaldet. Jeg er ikke helt klar over hvorfor, men sikkert fordi der er mere usikkerhed med hvad det reelt indeholder.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15288
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Delfin » 12. aug 2017, 18:41

Vi sorterer i bio, rest, plast, aviser, pap, farligt affald. Seneste tiltag fra kommunen var, at alle husstande fik udleveret en lille grøn spand med lufthuller. Den skulle så bruges til bioaffald sammen med biologisk nedbrydelige poser, som leveres i postkassen. Den passede selvfølgelig ikke ned i størsteparten af de stativer folk havde i køkkenskabene, og poserne er for små til at bruges i andre spande. Poserne er senere kommet i en større udgave efter protester, men de skal hentes på genbrugsstationen. I ugerne efter bugnede genbrugsstationen af kasserede grønne spande.

Endnu en brøler. De biologiske poser nedbrydes så hurtigt, at folks biocontainere når at blive ret nasty mellem hver tømning.

Min røg også ud, jeg gider simpelthen ikke have den rædsel stående, når andre i boligforeningen alligevel kyler alt muligt skrammel i bio-containeren, så alt mit ryger i restaffald. Boligforeningen har også sendt brev ud, at man hellere skal bruge restaffald end forurene bio-affaldet, men det virker heller ikke. Det fungerer dog rimeligt godt med pap, aviser, glas og farligt affald.
0
14 11 14
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf DenBruneMunk » 12. aug 2017, 19:32

Hvis jeg kender den ordning, så skal papirs container ikke bruges mere, den kan du bruge til andet, smide ud, lade afhente af de lokale affaldskørsel ordninger. Så man får ikke 3 containers i villaer men fortsat 2, den nye er bare opdelt i 3 rum, fordi man oftest ikke smider så meget papir ud mere, så den kan nu bruges til mere, så man kan jo bare lade være og se hvad der sker, og stadig fylde papir i det ene rum, så er det jo det.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Tux » 12. aug 2017, 21:20

Bimmerdyret skrev:
Generalen skrev:
Det lyder godt nok vildt og ikke voldsomt miljørigtigt at flytte affald på den måde.



Tja, hele affaldstanken i Danmark er absurd, da vi har gjort os afhængige af affald.
Jo mindre affald, desto mindre produktion på fjernvarmeværkerne ;)

Næ, for vi fylder jo bare op med importeret affald. Og jo det er en god ting, for alternativet er at det ligger på en losseplads i UK f.eks. fordi de ikke har teknologien til at brænde det af..
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2017, 21:23

Tux skrev:
Bimmerdyret skrev:
Generalen skrev:
Det lyder godt nok vildt og ikke voldsomt miljørigtigt at flytte affald på den måde.



Tja, hele affaldstanken i Danmark er absurd, da vi har gjort os afhængige af affald.
Jo mindre affald, desto mindre produktion på fjernvarmeværkerne ;)

Næ, for vi fylder jo bare op med importeret affald. Og jo det er en god ting, for alternativet er at det ligger på en losseplads i UK f.eks. fordi de ikke har teknologien til at brænde det af..



Set i et miljømæssigt perspektiv på længere sigt, er det ikke ligefrem positivt.
Så hellere sælge teknologien til dem - billigt.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Kanga » 13. aug 2017, 06:41

I vores kommune har vi en affaldsspand til husholdningsaffald. Derudover får vi udleveret klare affaldssække til sortering af pap, plastik, glas og dåser. Her skal tingene også være rengjort. Fx må man ikke smide en pizzabakke med ost på låget til genbrug. Den skal ud med husholdningsaffaldet.
Alt det til genbrug smider jeg i en IKEA-kasse købt til formålet, og så sorterer jeg aftenen før, de henter.

Vi får hentet vores sorterede ting hver anden uge, det samme med affaldsbeholderen. Synes, det fungerer fint.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Tux » 13. aug 2017, 07:25

Bimmerdyret skrev:
Tux skrev:
Bimmerdyret skrev:
Generalen skrev:
Det lyder godt nok vildt og ikke voldsomt miljørigtigt at flytte affald på den måde.



Tja, hele affaldstanken i Danmark er absurd, da vi har gjort os afhængige af affald.
Jo mindre affald, desto mindre produktion på fjernvarmeværkerne ;)

Næ, for vi fylder jo bare op med importeret affald. Og jo det er en god ting, for alternativet er at det ligger på en losseplads i UK f.eks. fordi de ikke har teknologien til at brænde det af..



Set i et miljømæssigt perspektiv på længere sigt, er det ikke ligefrem positivt.
Så hellere sælge teknologien til dem - billigt.

På længere sigt er der mange ting der er bedre - blandt andet at genanvende mere, men lige her og nu er der bedre at kende i brænder det end alternativet..
0
Brugeravatar
Generalen
Indlæg: 49
Tilmeldt: 14. aug 2015, 18:10
Kort karma: 1
Likede indlæg: 21

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Generalen » 13. aug 2017, 11:49

Kanga skrev:I vores kommune har vi en affaldsspand til husholdningsaffald. Derudover får vi udleveret klare affaldssække til sortering af pap, plastik, glas og dåser.

Vi får hentet vores sorterede ting hver anden uge, det samme med affaldsbeholderen. Synes, det fungerer fint.


Får I en klar sæk til hver type affald eller en enkelt sæk til det hele?

I Aarhus bliver tømningsfrekvensen forskellig. Restaffald er hver 14. Dag og det sorterede hver 4. uge
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Kanga » 23. aug 2017, 20:35

Generalen skrev:
Kanga skrev:I vores kommune har vi en affaldsspand til husholdningsaffald. Derudover får vi udleveret klare affaldssække til sortering af pap, plastik, glas og dåser.

Vi får hentet vores sorterede ting hver anden uge, det samme med affaldsbeholderen. Synes, det fungerer fint.


Får I en klar sæk til hver type affald eller en enkelt sæk til det hele?

I Aarhus bliver tømningsfrekvensen forskellig. Restaffald er hver 14. Dag og det sorterede hver 4. uge


Vi får en rulle med sække, men skal sortere én type affald i hver. På sækkene er der trykt en beskrivelse af , hvordan der skal sorteres og om sækken skal lukkes eller ej.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Purple Haze » 23. aug 2017, 20:51

Bioaffald er allerede blevet sorteret af enkelt husstande nogen steder i DK i mere end 20 år, og det fungere fint.

Kan huske det var meget sært for mig og føltes helt forkert da jeg flyttede hjemmefra pludselig ikke længere at skulle sortere affaldet, det var i 2001 mener jeg.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Generelt"