Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Nicolait » 7. aug 2017, 20:08

Fillie skrev:
Nicolait skrev:
Fillie skrev:
Nicolait skrev:Det sker nok næppe.

Hvis jeg har tid og lyst så plejer jeg at snakke med dem bare for at høre, hvilke uhyrligheder de kan rode sig ud. Andre gange siger jeg bare nej tak, og andre gange igen kigger jeg bare forbi dem.

Men hvis jeg skulle støtte noget, så ville det kræve gennemskuelighed, troværdighed, og at de ikke brugte frivillig arbejde. Jeg ville langt hellere støtte en organisation, hvor folk fik penge for at gøre et arbejde, end at man udnytter en masse frivillige.


Jeg forstår ikke dit ræssonement, Nikolai. Jo, der findes desværre organisationer, som ikke værdsætter deres frivillige hjælpere, men rigtig mange foreninger, som gør et fantastisk stykke arbejde, ville slet ikke kunne drives uden frivillige hænder, og rigtig mange mennesker nyder at lave frivilligt arbejde.


I min optik, hvis de frivillige gør så godt et stykke arbejde, og organisationen ikke kunne hænge sammen uden dem, så synes jeg de fortjener at blive betalt for deres arbejde, som et hvilken som helst andet arbejde.
Hvis arbejdet har en værdi for organisationen, så skal man også have en modydelse.
Hvis organisationen ikke kan hænge sammen uden frivillige, så har man et ledelsesproblem, og man bør istedet se på, om man har den rette personalemæssige sammensætning.

Det er fint at folk kan lide at lave frivilligt arbejde, og jeg kunne også sagtens finde på det, hvis jeg havde et barn, og denne gik til en sport, hvor de lige manglede et par hænder.
Men at støtte frivilligt arbejde i en kommerciel godhedsindustrien. Det kommer ikke til at ske.


Uden frivillige ingen organisation. Det er tilfældet for de fleste organisationer; de er drevet af frivillige. Hvad er der galt i det?


Generelt ingenting, men så har jeg ikke i sinde at støtte dem. Det er et valg, jeg har truffet.
Mange af organisationer får allerede rundhåndet af staten via finansloven.
Men overordnet set er mange af godhedindustriens organisationer velsmurte enheder, som organisatorisk sagtens kan måle sig med enhver anden kommerciel virksomhed. Det har jeg valgt at betragte dem som, og så har jeg bare nogle forventninger til, at de kan leve op til sådanne forpligtelser.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Pjeps » 7. aug 2017, 22:23

Jeg støtter oftest de hjemløse og ind imellem andre organisationer, men jeg er virkelig træt af telefontiggerne. Og jeg kan godt finde på at opdigte en meget sørgelig historie om min egen økonomi for at slippe af dem, jeg fik dog lidt dårlig samvittighed da manden fra dansk flygtningehjælp fik ondt af mig og sagde undskyld for at han ringede. :D
0
:ninja:
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Hewlett » 8. aug 2017, 03:05

Ærligt? Rigtig, rigtig meget. Og jeg støtter aldrig med kontanter. Jeg tror simpelthen ikke på, at bare halvdelen af de penge jeg donerer når ud til det reelle formål.

Til gengæld kører jeg gerne tøj og andre genstande til den nærmeste røde kors. Alternativet er selv at sætte det til salg (det magter jeg ikke) eller at smide det ud (og det synes jeg er for dumt, når tøjet/tingene intet fejler).
3
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Nacaw » 8. aug 2017, 05:17

Det som virker bedst på mig, er ordninger som ved flaskeautomaten i Fakta, eller tjek ud ved Hungry.dk, hvor man lynhurtigt og nemt kan støtte. Det er vist begge to til hjemløse, så måske en slags strategi de kører :gruble:
Ellers skal en sag fange min opmærksomhed gennem interesse, et tv-program, avis artikel e.l.

Bryder mig bestemt ikke om at blive opsøgt på telefon eller bopæl, det har nærmest den modsatte effekt.
Senest rettet af Nacaw 8. aug 2017, 12:34, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Kattefjæs » 8. aug 2017, 06:25

Ret meget. Sådan har det ikke altid været, men dårlig personlig erfaring med flere af de store - fx Kræftens Bekæmpelse, World Animal Protect, Unicef, Child Care Denmark, Læger uden Grænser, Anima osv. osv. gør at jeg er meget skeptisk overfor de store organisationer. Der er, som en anden debattør nævner, tale om en kommerciel godhedsindustri. Ingen grund til at være naiv. Der spildes utrolig mange penge som aldrig når det rette sted hen, og det gider jeg ikke rode rundt med.

I stedet støtter jeg to organisationer gennem medlemskab som også giver mig noget igen i form af billetter til events, rabat på indgang til bestemte oplevelser, bøger/blade, medlemsrabat til butikker osv. Det er to små foreninger som arbejder med natur/miljø, hvilket betyder meget for mig, så jeg er glad for at støtte dem og føler mig rimelig sikker på at det er dét værd. De bruger bl.a penge på forskning, nødhjælp og vedligeholdelse/opretholdelse af naturarealer.

Jeg støtter også min lokale hjemløse som er en rigtig flink fyr. Han er født med lidt mindre at rykke rundt med end de fleste andre, og der er ikke noget system som har formået at hjælpe ham eller samle ham op, så i dag lever han desværre på gaden. Han bruger de penge, som han får, på at købe papir og tegnegrej. Så sidder han hele dagen og tegner fødselsdagskort som han sælger. Det er hans levevej. Han laver nogle vilde kort som jeg virkelig godt kan lide. Jeg ville ønske at der havde været et system som havde samlet ham op så han ikke skulle bo på gaden, men jeg er glad for at hans - ganske vist begrænsede - evner lader til at holde ham kørende og giver mad i maven osv., så han i det mindste klarer sig fra dag til dag.
2
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Shmartiesh » 8. aug 2017, 07:01

Jeg er sådan en der ofte er faldet for facernes metoder. Har støttet UNICEF, red barnet og støtter nu dyrenes beskyttelse.
Jeg støtter som regel i 6 mdr. Også melder jeg mig ud. Dagen efter jeg meldte mig ud af red barnet ringede de og ville erhverve mig igen og da jeg sagde jeg altså lige havde meldt fra dagen før undskyldte hun mange gange og sagde at det slet ikke var meningen de ville ringe allerede. De har dog endnu ikke haft ringet og jeg mener det var i januar engang.
Dyrenes beskyttelse fangede mig i tlf fordi jeg støttede med 50 kr via sms til de hunde de fandt i randers området. Jeg sad der og var hormonel, gravid og synes det var så synd for dyrene så tænkte de 50 kr skadede ikke. Bortset fra de så ringede to mdr. Senere..

For en måneds tid siden ringede de fra dansk flygtningehjælp og personen i tlf lød helt forpustet og lod som om hun havde mega travlt pga. Alle de her flygtninge hun skulle hjælpe, og jeg var på arb så sagde jeg ikke havde tid. Også blev jeg virkelig provokeret af det skuespil de sidder og spiller i en fucking tlf. Det smarte er at organisationerne ringer med nogenlunde ens numre, så når først jeg har set et nummer fra den ene organisation, kan jeg se når de forsøger at ringe med andre. Og så fordi jeg blokerer de numre.

Jeg melder mig nok ud af dyrenes beskyttelse igen engang om nogle måneder.

Jeg vil meget hellere støtte ved dør indsamlinger og har de sidste par år samlet ind for kræftens bekæmpelse med en veninde. Det giver meget mere mening for mig at hjælpe med det når jeg har nære bekendtskaber der har haft det tæt på livet.
0
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf JoyNips » 8. aug 2017, 07:29

Hvis jeg går ind for formålet, så finder jeg helt selv ud af at tage kontakt til foreningen og støtte dem. Herhjemme støtter vi URK og MSF.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Kattefjæs » 8. aug 2017, 12:39

Nå ja, jeg giver heller ikke ved døren, eller pengeindsamlinger på gaden eller via SMS. Jeg vil ikke give mit telefonnummer, og jeg har generelt ikke kontanter på mig, men hvis jeg havde ville jeg alligevel ikke give spontant da jeg altid gerne lige vil tænke over det først.

Jeg får heldigvis ikke den slags opkald, for jeg har udeladt nummer.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf vibbsen » 8. aug 2017, 12:58

Jeg støtter det lokale menighedsarbejde i sognet når passerer forbi indsamlings kollekten i kirken efter gudstjeneste. Derudover så giver vi hvert år ca 8000 kroner til forskellige formål som vi afgør fra år til år. Sidste år var det Dyrenes Beskyttelse, Mødrehjælpen og Julemærkehjemmene der fik. Derudover har vi støttet Kræftens Bekæmpelses Børn i Sorg og Hjerteforeningen.
På et tidspunkt støttede vi også ASF børnehjælp....Men det stoppede da vi nærmest blev syltet ind i breve fra dem....Hvis man har nok penge til at sende tiggerbreve ud med almindelig brevpost 1 gang om måneden, så får man ikke noget af os.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf fisken80 » 8. aug 2017, 14:51

Jeg var i øvrigt medlem af Amnesty på et tidspunkt, og støttede med 50 kroner om måneden. Jeg var studerende og det var det beløb jeg følte jeg kunne afse. På et tidspunkt begyndte de at kime mig ned for at få mig til at donere mere eller give et ekstra engangsbeløb og selvom jeg dengang ikke bare smed på, som jeg ville gøre i dag, men pænt forklarede dem, at jeg altså gav det jeg synes jeg havde råd til så blev de ved. Så skrev jeg til deres hovedkontor og bad om at de stoppede, da jeg ellers ville melde mig ud og de skrev tilbage at dét skulle de nok stoppe med det samme. 14 dage senere havde jeg en derfra i røret igen, og så meldte jeg mig ud og jeg har ikke støttet siden. Den slags gider jeg ikke.
Kræftens bekæmpelse har også ringet en gang og bedt om en ekstra donation, men hun respekterede uden indvendinger mit nej og de har ikke ringet igen efterfølgende, så dem støtter jeg fortsat.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Bimmerdyret » 9. aug 2017, 08:04

Indsigt!
Jeg ved at SOS børnebyerne, "ugandahjælpen" mv,.. støtter børns uddannelse, men hvad sponsorene ikke ved er, at når der skal høstes, så trækker forældrene deres børn UD af programmerne, så de kan arbejde i marken!
Og jeg har set/oplevet det både i Afrika og i Asien
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Bimmerdyret » 9. aug 2017, 13:33

Zinde skrev:
Bimmerdyret skrev:Indsigt!
Jeg ved at SOS børnebyerne, "ugandahjælpen" mv,.. støtter børns uddannelse, men hvad sponsorene ikke ved er, at når der skal høstes, så trækker forældrene deres børn UD af programmerne, så de kan arbejde i marken!
Og jeg har set/oplevet det både i Afrika og i Asien


Men hvad skulle de ellers gøre?


Don't ask me, men det er ikke det som sponsorforældre mv tror virkeligheden er.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3755
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Anilara » 9. aug 2017, 13:47

Jeg har selv været facer. Aldrig I mit liv er jeg blevet behandlet så dårligt. Folk spyttede og sparkede efter mig, og kaldte mig de værste gloser jeg endnu har hørt - oftest kom de helt uopfordret. Jeg duede ikke til jobbet, netop fordi jeg ikke brød mig om at være anmassende, men jeg synes ikke det bør forbydes, så længe det er redelige organisationer.

Jeg støtter når noget giver mening og når jeg har råd. Jeg kan sagtens blive overtalt af en facer, for jeg har råd til at støtte, og jeg får mig ikke til selv at opsøge noget på nettet for at donerer.
Jeg støtter Folkekirkens nødhjælp og en dyrevelfærdsorganisation.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Purple Haze » 10. aug 2017, 06:56

Zinde skrev:
Bimmerdyret skrev:Indsigt!
Jeg ved at SOS børnebyerne, "ugandahjælpen" mv,.. støtter børns uddannelse, men hvad sponsorene ikke ved er, at når der skal høstes, så trækker forældrene deres børn UD af programmerne, så de kan arbejde i marken!
Og jeg har set/oplevet det både i Afrika og i Asien


Men hvad skulle de ellers gøre?



Sulte....
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Generelt"