Henrik og graven

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Henrik og graven

Indlægaf DenBruneMunk » 4. aug 2017, 16:14

Bliver spændende om det holder vand. Der er masser af historie omkring de kongelige og hvordan de blev begravet i Roskilde domkirke og hvordan andre efter eget valg ikke blev, hvadenten de bedrog manden eller på anden vis udeblev og ikke skulle have æren. Valget synes at væres deres egne igennem mange år, siden 1413 og stille og roligt flere valgte samme sted senere.

Måske findes en hemmelig pagt som kræver de vælger dette, måske ikke. Det vil jo så ikke være sådan lige for google at cache den hemmelige pagt :) Og så er den ikke hemmelig mere. Måske et hemmeligt broderskab har pålagt dem dette :) Igen, ikke noget google kan besvare eller burde kunne finde, så har nogle hackere været på spil.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Henrik og graven

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. aug 2017, 16:16

Zombie skrev:
DetSorteCirkus skrev:Frederik 5. regerede på et tidspunkt, hvor enevælden med al dens pointering og dyrkelse af kongens guddommelige forrang var på sit højeste, så hvis loven findes, undrer det mig meget, at den ikke blev anvendt under ham.


Måske fordi han var konge og konen dronning, mens Henrik er prinsgemal eller måske endda kun prins efter sin pension.
Der er noget med titlerne.


Det er svært at oversætte enevældens hierarki og kongeopfattelse til noget nutidigt, men dronningerne havde ingen politisk magt og var deres mand så underlegen, at han kunne tage en kone "til venstre" hånd, hvis det passede ham, så jeg jeg vurderer ikke, at Frederik 5.s Louises rolle var Henriks overlegen.

Hvis den var, kan Christian 9.s dronning i stedet trækkes frem. Hun døde i 1898, så det var efter indførelsen af det konstitutionelle monarki, og derfor vil jeg mene, at dronningerollen på det tidspunkt har svaret til Henriks. Og denne dronning blev som sagt med det samme begravet i Roskilde Domkirke.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Henrik og graven

Indlægaf Zombie » 4. aug 2017, 16:21

DetSorteCirkus skrev:
Zombie skrev:
DetSorteCirkus skrev:Frederik 5. regerede på et tidspunkt, hvor enevælden med al dens pointering og dyrkelse af kongens guddommelige forrang var på sit højeste, så hvis loven findes, undrer det mig meget, at den ikke blev anvendt under ham.


Måske fordi han var konge og konen dronning, mens Henrik er prinsgemal eller måske endda kun prins efter sin pension.
Der er noget med titlerne.


Det er svært at oversætte enevældens hierarki og kongeopfattelse til noget nutidigt, men dronningerne havde ingen politisk magt og var deres mand så underlegen, at han kunne tage en kone "til venstre" hånd, hvis det passede ham, så jeg jeg vurderer ikke, at Frederik 5.s Louises rolle var Henriks overlegen.

Hvis den var, kan Christian 9.s dronning i stedet trækkes frem. Hun døde i 1898, så det var efter indførelsen af det konstitutionelle monarki, og derfor vil jeg mene, at dronningerollen på det tidspunkt har svaret til Henriks. Og denne dronning blev som sagt med det samme begravet i Roskilde Domkirke.


Du kan jo netop ikke "oversætte" hans titel på den måde.

Eksempelvis er han ikke længere prinsgemal men kun prins, siden han gik på pension. Det er noget, han også selv har bestemt, men kan jo have indflydelse på mere end bare titel.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Henrik og graven

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. aug 2017, 16:30

Nu vi er ved titlerne, synes jeg, at det er relevant at nævne, at Margrethe er Danmarks første regerende dronning. Margrethe 1. var dansk kongedatter og norsk dronning (i betydningen "kongens hustru") gennem ægteskab, men regerede Kalmarunionen som rigsstyrer på vegne af først sønnen Oluf og siden nevøen Bugislaw (I Danmark kaldet Erik) af Pommern.

Det, synes jeg, er et godt eksempel på, at "dronning" i en dansk kontekst i langt overvejende grad har betydet "hustru til kongen", og at Ingrid og Mary derfor heller ikke rigtig af navn havde/får en finere position, end Henrik har.
Det er nærmere Margrethes titel, der evt. burde havde heddet noget andet, hvis man ser strengt historisk på det.
4
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Henrik og graven

Indlægaf BlueBunny » 4. aug 2017, 16:38

Hvis årsagen var han ikke ville på køl, så ville han bare sige det.
Han har ikke haft udfordringer med at ytre sin utilfredshed vedrørende andre forhold han synes burde ændres.
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Henrik og graven

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. aug 2017, 16:43

Zombie skrev: Du kan jo netop ikke "oversætte" hans titel på den måde.

Eksempelvis er han ikke længere prinsgemal men kun prins, siden han gik på pension. Det er noget, han også selv har bestemt, men kan jo have indflydelse på mere end bare titel.


Den eneste forskel, jeg kan komme på, som skulle kunne give anledning til forskelsbehandling, er, at Henrik af en eller anden grund ikke er/har været majestæt, men det burde heller ikke give problemer, da der også er prinser og prinsesser begravet i Roskilde Domkirke, fx. Christian 4.s ældste søn, som døde før sin far og derfor ikke nåede at blive majestæt.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Henrik og graven

Indlægaf Animi » 4. aug 2017, 16:51

BlueBunny skrev:Hvis årsagen var han ikke ville på køl, så ville han bare sige det.
Han har ikke haft udfordringer med at ytre sin utilfredshed vedrørende andre forhold han synes burde ændres.


Og det ville da også være utroligt dumt af kongehuset at bruge hans utilfredshed som dækhistorie, hvis det ikke var sandheden - for de er vel ikke interesseret i at gøre ham mere upopulær.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Henrik og graven

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. aug 2017, 16:54

I øvrigt er der en vis tradition for, at rang bevares, uanset om titler forgår.

Christian 2. fik en kongebegravelse, selvom han var blevet afsat mange år før og havde siddet fængslet lige siden, og det græske eks-kongepar tilstås også stadig alle hædersbevisninger, på trods af at monarkiet er nedlagt i Grækenland.

Derfor har jeg svært ved at forestille mig, at Henriks skiftende titler skulle forhindre ham i at blive begravet i Roskilde Domkirke før Margrethe. Men nu er der som sagt også allerede andre prinser med titel af kongelig højhed begravet i kirken, så det kan i forvejen ikke rigtig være forklaringen.
1
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Henrik og graven

Indlægaf Aspargsen » 4. aug 2017, 17:23

Zombie skrev:
Badesandalen skrev:
Allmost_Famous skrev:
Tyrfing skrev:For min skyld kunne de lægge ham i de ukendtes grav.

Det er egentlig en rigtig grim ting at sige. Han betyder noget for nogen, også selvom det måske hverken er for dig eller mig.

De ukendtes grav er ikke kun for ukendte, det er også for folk der bare ikke vil have en gravplads med sten. Det hedder de ukendtes grav fordi der ingen markering er for dem der ligger der. Det hedder også fælles grav og de anonymes grav.


Ej, come on. Du kan vel læse en sviner når du ser den!


Hvis han ikke vil have en synlig grav, så er den anden mulighed jo netop de ukendtes
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Henrik og graven

Indlægaf Flora » 4. aug 2017, 17:38

Aspargsen skrev:
Zombie skrev:
Badesandalen skrev:
Allmost_Famous skrev:
Tyrfing skrev:For min skyld kunne de lægge ham i de ukendtes grav.

Det er egentlig en rigtig grim ting at sige. Han betyder noget for nogen, også selvom det måske hverken er for dig eller mig.

De ukendtes grav er ikke kun for ukendte, det er også for folk der bare ikke vil have en gravplads med sten. Det hedder de ukendtes grav fordi der ingen markering er for dem der ligger der. Det hedder også fælles grav og de anonymes grav.


Ej, come on. Du kan vel læse en sviner når du ser den!


Hvis han ikke vil have en synlig grav, så er den anden mulighed jo netop de ukendtes


Han har vist heller ikke sagt, at han ikke vil have en synlig grav. Bare at han ikke vil begraves i Roskilde Domkirke. Der er masser af andre alternativer en de ukendtes.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Henrik og graven

Indlægaf Aspargsen » 4. aug 2017, 17:55

Zombie skrev:Sådan som jeg har forstået det hele:

Han forstod ikke, at han ikke kunne hedde konge, når nu eks. Mary bliver dronning. Han ville ikke VÆRE konge, men blot hedde det, men stadig i rang stå under Margrethe som stadig ville være regenten.
Det handler simpelthen om ordene, og at han skal hedde prinsgemal, når Mary ikke skal hedde prinsessehustru eller tilsvarende.

Jeg synes, det er en interessant vinkel, for det handler jo om, ikke blot hvilken betydning eller indhold, der er i de forskellige titler, men også hvilken historie de kommer med. Mary kan være dronning, fordi vi har en historisk tradition for, at manden - kongen, Frederik - "selvfølgelig" altid er højere rangeret end konen. Derfor gør det ikke spor, at Mary bliver dronning, for hendes mand Kong Frederik vil "naturligvis" være over hende i hierarkiet.
Men, af samme årsag kunne Henrik ikke hedde konge, selvom man ikke gav ham højere placering i hierarkiet end han altid har haft - og derfor hedder han prinsgemal.

Set fra et feministisk synspunkt er det diskrimination. Om det så var Henrik eller Mary, der skulle ændre titel, kan være en anden diskussion.

Btw. forstår Henrik godt, at han ikke er over Magrethe i hierarkiet. Han er selv adelig fra fødsel, så alt det med at indgifte sig osv., har han vidst fra barnsben. Han vidste godt, han ikke giftede sig til et kongedømme, men til en titel som husbond til hende, der havde kongedømmet.
At fremlægge det som om, Henrik ville være konge af andet end ordet, men også have rangen og indholdet, er en grov mistolkning af det, han har forsøgt at kommunikere samt hans intentioner. Jeg har læst hans biografi og flere artikler, hvor dette fremgår ret tydeligt, men folkestemningen inkl visse medier, fremstiller ham værst muligt og folk køber gladeligt ind i det.


Ift. at han har haft et problem med sin rang, har det i min orientering handlet om det akavede i, at I visse officielle situationer, har han ikke skulle stå sammen med sin kone, men stå med sine sønner mellem dem, for at signalere en rangorden baseret på arvefølge. Da Henrik aldrig kan arve tronen skal han altså stå og tage imod gæster et helt akavet sted ift. sin kone.
Som et almindeligt menneske kan jeg godt forstå, han er lidt træt af det.
Og jeg kan også godt forstå de fiksfakserier fra hoffets side for at undgå de situationer, hvor det skal være så officielt ift rangorden - for udover sin royale forpligtelse, er Henrik jo som så mange andre også bare en mand, der ønsker at tage imod gæster sammen med sin kone. Og som man kan læse i Margrethes biografi, så vær Henrik en kæmpe støtte for hende, da hun allerede i en ung alder blev dronning. De havde ønsket flere år sammen som kronprinsessefamilie, og i stedet blev de kastet tidligt ud i det.
De tog det i stiv arm og ja, det er jo deres pligt som kongelige osv., men Dronningen har ikke lagt skjul på, det i mange år var et parløb, hvor den mere garvede Henrik med erfaring fra både diplomatiet og sin adelige baggrund, hjalp hende super meget med at navigere i det hele.
Dette har Kronprins Frederik senere bakket op i interviews, at sådan var hans forældres forhold.


Jeg er ikke i tvivl om, at Henrik er "entitled" på mange områder, hvilket bl.a. førte til, at han ikke fik vist samme helhjertede integration som både Alexandra, Mary og Marie har gjort. Han har altid været mere fransk end dansk, og det er aldrig populært i Danmark.

Men at han skal behandles på denne måde af befolkningen og der ikke engang er refleksion over, hvorfor han måske ikke vil begraves her alligevel (seriøst, kommer vi til at være mere nådige i omtalen af ham, når han er død? Næppe).


Han skulle åbenbart som 25 årig have forudset sin egen død, da han sagde ja til at gifte sig med kvinden han var stormende forelsket i. I en grad, så han trodsede selv sin fars formaninger, droppede en -meget- lovende diplomatisk karriere, for at kunne være sammen med hende.


Jeg synes, det er til grin. De er kongelige, ikke slaver.


Zombie skrev:"Han forstod ikke, at han ikke kunne hedde konge, når nu eks. Mary bliver dronning. Han ville ikke VÆRE konge, men blot hedde det"

Enten er man Konge, eller også er man det ikke meget simpelt

Zombie skrev:"Btw. forstår Henrik godt, at han ikke er over Magrethe i hierarkiet. Han er selv adelig fra fødsel, så alt det med at indgifte sig osv., har han vidst fra barnsben"

Hvis han har vist det fra barnsben, burde han havde spurgt hende inde de blev gift, og da han fik svaret Nej, skulle han havde undladt af gift sig med hende

Men der er selvfølgelig også den anden mulighed af grunden til af han klager over det nu er af han er blevet dement og helt har glemt alt om de der børneben

Zombie skrev:"det akavede i, at I visse officielle situationer, har han ikke skulle stå sammen med sin kone, "

Men det har han jo vist helt fra barnsben ?

Zombie skrev:" også bare en mand, der ønsker at tage imod gæster sammen med sin kone"

Det kan han så gøre på andre tidspunkter, det her er en officiel begivenhed, hvor folk kommer for af besøge Danmarks regent

Zombie skrev:"Men at han skal behandles på denne måde"

Hvis han nu ikke havde nævnt 117. gange af han ville være konge
af han ville pensioneres, men stadig have fuld løn
af han ikke ville begraves sammen med margrete
af han sikkert en hel masse andet som jeg ikke gider af søge på google efter

hvis han faktisk havde sagt til sig selv, nu hvor jeg skal gifte med regenten burde jeg måske bare lade som jeg jeg intereserer mig for det her lorteland, istedet for bare af virke som en vred franskmand, der ikke helt forstår hvorfor han spiler sin tid her kunne det være han var blevet behandlet anderledes

Zombie skrev:"Han skulle åbenbart som 25 årig have forudset sin egen død"

nu er det blevet nævnt her i tråden af det er en 600 år gammel tradition af man begraver dem sammen så det undrer mig af det kommer bag på ham,
men hvis han ikke lige har fuldt med i den danske historie, fordi han fandt den franske mere spændende, så burde han måske lige have sagt til da der skulle tages mål til deres fælles sakrofag

Zombie skrev:"Jeg synes, det er til grin."

jeg er helt enig, Prins Henrik er til grin
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Henrik og graven

Indlægaf Aspargsen » 4. aug 2017, 17:58

Ellin skrev:Måske vi burde gøre titlerne kønsløse, således at regenten, uanset køn, er konge og dennes ægtefælle, uanset køn, er dronning. ;)

undrer mig over af Sverige ikke allerede har indføt det
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Henrik og graven

Indlægaf hotlips » 5. aug 2017, 15:03

Han har valgt at komme med en en presse meddelelse der udelukkende er et fravalg.

Det må man gå ud fra er hvad han vil tages til indtægt for og jeg synes det der med at tillægge ham alt fra demens til utilfredshed med måske eksisterende love han ikke har sagt et ord om egentlig er værre end slet og ret at være uenig og mene han er et fjols.

Jeg har tiltro til at han godt kan tænke sig til at det vil blive opfattet som at han fravælger sin kone og at være blandt de danske kongelige for eftertiden og ellers er jeg helt sikker på at det er der nogen der har fortalt ham.

Det må han så leve med, sammen med de privilegier og penge der følger med til han dør, men hvis han havde valgt det hele fra før det ikke så at sige er gratis så er jeg sikker på at han ville møde væsentligt mere forståelse.
0
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Henrik og graven

Indlægaf Badesandalen » 6. aug 2017, 11:20

Zombie skrev:
Badesandalen skrev:De ukendtes grav er ikke kun for ukendte, det er også for folk der bare ikke vil have en gravplads med sten. Det hedder de ukendtes grav fordi der ingen markering er for dem der ligger der. Det hedder også fælles grav og de anonymes grav.


Ej, come on. Du kan vel læse en sviner når du ser den!

Nej, det kan jeg åbenbart ikke. :gruble:
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Henrik og graven

Indlægaf Aspargsen » 7. aug 2017, 09:47

Butikken er lukket, lød det fra den 83-årige Kong Henrik igennem dørtelefonen.

Mon det så betyder af vi ikke høre mere fra ham, før af der faktisk bliver brug for hans grav :gruble:

http://ekstrabladet.dk/flash/kongelige/ ... et/6768329
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Generelt"