Henrik og graven

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Henrik og graven

Indlægaf Zombie » 4. aug 2017, 08:35

I forbindelse med hele sagen om, hvor prinsgemalen ønsker sig begravet, fandt jeg ud af noget interessant.

Ifølge loven må han ikle begraves i Roskilde Domkirke uden Margrethe, da det er en kongegrav. Det betyder jf. reglerne at han enten skal på køl indtil Margrethe dør (om han ryger først) eller skal graves ned et sted midlertidigt og så graves op igen og flyttes, når hun dør.

I Kirkeministeriet kender de godt til problematikken, der er bare ikke rigtig nogen, der tager sig sammen til at ændre på reglerne.
Dette har jeg fra en tidligere ansat.

Jeg er ret ked af det på Henriks vegne. Han må ikke blande sig i politik, så må han sige noget om en dum lov? Ville det ikke bare blive spinnet til, at "arrogante kong Henrik vil ligge i en kongegrav"?

Er der noget at sige til, han ikke ønsker sit lig som kastebold?

Det tangerer national mobning nu.
2
aka Forbies

:gammel:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Henrik og graven

Indlægaf Allmost_Famous » 4. aug 2017, 08:55

Ja, det lyder da som en åndssvag lov. Det burde vel kaldes regentgrav, så han kunne blive begravet der uden Margrethe, skulle han stille træskoene før hende.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Henrik og graven

Indlægaf BlueBunny » 4. aug 2017, 08:58

Jeg tænker han var bekendt med de faktorer da han havde dialog om hvordan sarkofaget til mange millioner kroner skulle udformes. Han indgik dialogen og satte sit præg.
Desuden tænker jeg at et signal om ikke at ville begraves ved siden af sin kone sætter et signal. Han sætter sig selv foran konen. Og i et kærlighedsforhold er det normalt omvendt. Det er ikke tid og sted at være på tværs.

Personligt gad jeg ikke ligge i et sarkofag. Da jeg finder det ligegyldigt.

Hans argument er at han føler sig uligeværdig. Herregud. Han har giftet sig med landets dronning. Hvad regner han med? At han via giftemål kan hoppe ind i alles hjerter og regere landet? Han ER ikke landets etter. Men han er ret højt på ranglisten. Jeg synes han er ualmindelig hovskisnovski.
12
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Henrik og graven

Indlægaf Flora » 4. aug 2017, 08:59

Hvis det er det der er årsagen, kan jeg egentlig godt forstå ham. Det virker urimeligt ydmygende at "gemme" hans lig på den måde, fordi han ikke er fin nok til at ligge i Domkirken selv. Den regel burde helt klart laves om.

Hvis det er det der er årsagen, forstå jeg nu ikke hvorfor det så ikke er meldt ud. Det tror jeg da de fleste danskere vil have forståelse for.
4
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Henrik og graven

Indlægaf Allmost_Famous » 4. aug 2017, 09:02

Jeg synes også, han er hovskisnovski (virkelig undervurderet ord, btw!), men jeg kan dæleme godt forstå, at han gerne vil begraves "rigtigt" fra starten, så han ikke skal ligge på køl eller flyttes.

Reglen er sikkert lavet i tilfælde af, at den overlevende part af regentparret gifter sig igen, men alligevel...

Lige med denne ene ting, kan jeg godt følge ham. Og jeg er ellers noget nær den sidste til at heppe på Henrik.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Tyrfing
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. jun 2017, 13:53
Kort karma: 4
Likede indlæg: 105

Re: Henrik og graven

Indlægaf Tyrfing » 4. aug 2017, 09:02

For min skyld kunne de lægge ham i de ukendtes grav.
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Henrik og graven

Indlægaf BlueBunny » 4. aug 2017, 09:05

Det kunne han sagtens melde ud?
Det er da ikke mere politisk end hans titel.

Han har givet en anden årsag. Og så umiddelbart er det ikke årsagen.

Hvis han blev tilbudt at han fik sin egen konge gravhøj inkl sarkofag, som ville tage 20 år at bygge, så ville han formentlig tage imod dette, selv om det ville betyde han evt skulle ligge på køl.

Hans kæphest er et helt andet sted er jeg ret sikker på.

Han ville få folkets sympati hvis han meldte ud at han ville ligge ved siden af Magrethe, men har et ønske om at ligge i graven såfremt han røg først.
6
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Henrik og graven

Indlægaf BlueBunny » 4. aug 2017, 09:06

Tyrfing skrev:For min skyld kunne de lægge ham i de ukendtes grav.


Enig. Og intet skidt om det.
Det er mit eget ønske at ende der.

Og hvis hans melding var at det var hans ønske, så ville jeg bedre kunne forstå det.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Henrik og graven

Indlægaf Ado » 4. aug 2017, 09:07

National mobning er ret godt beskrevet. Gud fader, hvor jeg synes mange danskere er nogle gennemførte røvhuller. Manden dømmes på forhånd, da det åbenbart er ret svært for den almindelige dansker at forstå, at der nogle gange faktisk ligger mere bag, end det pressen kommer ud med.
6
Donna Martin Graduates!
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Henrik og graven

Indlægaf Allmost_Famous » 4. aug 2017, 09:10

Tyrfing skrev:For min skyld kunne de lægge ham i de ukendtes grav.

Det er egentlig en rigtig grim ting at sige. Han betyder noget for nogen, også selvom det måske hverken er for dig eller mig.
7
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9548
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26694

Re: Henrik og graven

Indlægaf Santa » 4. aug 2017, 09:12

BlueBunny skrev:Jeg tænker han var bekendt med de faktorer da han havde dialog om hvordan sarkofaget til mange millioner kroner skulle udformes. Han indgik dialogen og satte sit præg.
Desuden tænker jeg at et signal om ikke at ville begraves ved siden af sin kone sætter et signal. Han sætter sig selv foran konen. Og i et kærlighedsforhold er det normalt omvendt. Det er ikke tid og sted at være på tværs.

Personligt gad jeg ikke ligge i et sarkofag. Da jeg finder det ligegyldigt.

Hans argument er at han føler sig uligeværdig. Herregud. Han har giftet sig med landets dronning. Hvad regner han med? At han via giftemål kan hoppe ind i alles hjerter og regere landet? Han ER ikke landets etter. Men han er ret højt på ranglisten. Jeg synes han er ualmindelig hovskisnovski.

Jeg er helt enig.
Henrik har kendt til sin position siden FØR han giftede sig med Margrethe. Han vidste, at hun ville blive nr et, hans vidste at han ikke ville blive konge og planen for deres gravsted har han kendt til siden 2010 (?) og SELV været med til at lægge.
Hans opførsel er barnlig og uartig, og jeg tror desværre ikke på teorien om, at han skulle være blevet dement, som er luftede et andet sted herinde.
I så fald tror jeg bestemt ikke at kongehuset ville annoncere hans demens-vrøvl for hele verden, det ydmyger jo bare Margrethe og ham selv.
Men jeg synes da at manden så kan få en en helt almindelig bisættelse og komme i de ukendtes, så kan han ligge der og surmule, helt upåagtet. Det ville nok ikke passe hans trang til show, men hvis en sarkofag til 29 mill i Roskilde domkirke ikke er godt nok....

Og når alt det så er sagt, så kan (kunne?) jeg faktisk rigtig godt lide prins Henrik, jeg synes at han er morsom, intelligent og interessant, og en fantastisk ambassadør for Danmark.
Men han ødelægger fuldstændig det indtryk med sit korstog.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Henrik og graven

Indlægaf BlueBunny » 4. aug 2017, 09:30

Allmost_Famous skrev:
Tyrfing skrev:For min skyld kunne de lægge ham i de ukendtes grav.

Det er egentlig en rigtig grim ting at sige. Han betyder noget for nogen, også selvom det måske hverken er for dig eller mig.


Det kommer jo an på ens forhold til døden. Jeg ønsker at komme på de ukendtes og flere af mine kæreste ønsker det samme.

Jeg ville ikke ønske for mine kæreste at de skulle i et sarkofag.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Henrik og graven

Indlægaf Aspargsen » 4. aug 2017, 09:46

National Mobning ?
hvis nu ikke henrik i det rigtigt meget langt stykke tid, havde klaget over af han ikke var konge.
Havde deltaget i det kongelig begivenheder
Havde afholdt et Offentlige Kongeligt Guldbryllop,
så kunne det være af man måske havde haft en anden holdning til hvor han ville begraves, men som det er nu så syntes jeg af den forside som både EB og BT har er helt i orden
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Henrik og graven

Indlægaf Aspargsen » 4. aug 2017, 09:48

Allmost_Famous skrev:
Tyrfing skrev:For min skyld kunne de lægge ham i de ukendtes grav.

Det er egentlig en rigtig grim ting at sige. Han betyder noget for nogen, også selvom det måske hverken er for dig eller mig.


Der er mange der ligger i de ukendtes grav der betyder noget for nogen
9
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Tyrfing
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. jun 2017, 13:53
Kort karma: 4
Likede indlæg: 105

Re: Henrik og graven

Indlægaf Tyrfing » 4. aug 2017, 10:02

Allmost_Famous skrev:
Tyrfing skrev:For min skyld kunne de lægge ham i de ukendtes grav.

Det er egentlig en rigtig grim ting at sige. Han betyder noget for nogen, også selvom det måske hverken er for dig eller mig.
Så bliver det sgu meget svært at lufte sin holdning til offentlige personers liv.
0

Tilbage til "Generelt"