Hvordan får de råd..?!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf LadyFox » 27. jul 2017, 09:02

cola skrev:
LadyFox skrev:
cola skrev:Er jeg virkelig den eneste der kigger på budgettet og tænker, hvorfor har i 2 biler når i knap nok kører rundt om hjørnet... 400 kr er til ca 300 km pr måned, delt med 2 gir det 150 km der så igen skal deles med ca 22... 6 km at kører i bil pr person... HOLY crap det er da lige til miljøaktivisternes skrækaften.

Men for at svare på dit spørgsmål, så er der også mange der ikke kan leve på kh, og spare op samtidig med, og det går da fint for mig, i næste måned, får jeg ca 8000 udbetalt, jeg har udgifter for ca 7000 ... det gir mig hele 1000 kr at leve for... så de ca 500 blir lagt til side til de der trælse dage.

Og nej jeg lever ikke af spaghetti, selvom jeg stadig har en hel bærepose fyldt med dem, fra da jeg ingen penge fik og folk gav mig "skruer"

Jeg kan også godt spare op på min kh, det er slet ikke det.
Men det er altså ikke alle der kan nøjes med 500 kroner til mad, husholdning, tøj, personlig pleje og diverse.
Det vil jeg faktisk våge at påstå de fleste ikke kan. Jeg kan i hvert fald ikke, og jeg har virkelig svært ved at se hvor jeg skulle spare henne på de poster.

Jeg må indrømme at tøj det køber jeg ikke, jeg har jo i skabet så hvorfor købe... og alligevel så glipper det nogen gange, især hvis der er en rød kjole der kalder på mig. Og så er jeg tilbudsjæger, jeg går på indkøb når der er tilbud på de ting jeg absolut ikke kan undvære, som fx coca cola og kærgården, på den måde fylder jeg fryser og gang op med det, resten køber jeg så når jeg alligevel er på jagt efter disse 2 varer, så jeg også spare benzin. Alligevel så bruger jeg flere penge på benzin end TS gør og jeg er kun 1. (den her måned ligger mit forbrug på 465 kr)

Men selv hvis vi tager tøjet fra så er 500 kroner til alt der ikke er faste udgifter virkelig lidt. Og for mig at se rimelig urealistisk.

Men jeg vil da gerne vide hvor du køber tøj henne, hvis det tøj du har aldrig går i stykker eller bliver slidt op, siden du ikke regner med at tøj er en del af budgettet.
For vi andre kan da godt risikere at der går hul på vinterstøvlerne, brillerne går i stykker eller skridtet revner på bukserne.
3
...
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf cola » 27. jul 2017, 09:50

LadyFox skrev:Men selv hvis vi tager tøjet fra så er 500 kroner til alt der ikke er faste udgifter virkelig lidt. Og for mig at se rimelig urealistisk.

Men jeg vil da gerne vide hvor du køber tøj henne, hvis det tøj du har aldrig går i stykker eller bliver slidt op, siden du ikke regner med at tøj er en del af budgettet.
For vi andre kan da godt risikere at der går hul på vinterstøvlerne, brillerne går i stykker eller skridtet revner på bukserne.


Det tøj jeg har er købt i vero moda, det er bukserne, dem har jeg 2 af. Undertøjet er købt i change, hunkemøller og laze... og aldi :-)Skoene er igen købt når der er tilbud, for hvorfor give fuld pris når vi alle godt ved at når vi når hen til februar så er der udsalg og alt skal væk. 250 kr pr par ca, med mindre jeg går i den der grønne sko butik jeg aldrig kan huske navnet på... tysk.

Jeg tror rigtig mange har svært ved at få det til at hænge sammen for de vil gå i mærke varer de vil købe økologisk, men det har folk på kh bare ikke råd til.

Og... så er jeg heldig, jeg har faktisk haft arbejde, og derved råd til at købe større ind. pt lider mine tænder over mangel af penge, men er i gang med at spare op til en tur derind.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf LadyFox » 27. jul 2017, 10:15

cola skrev:
LadyFox skrev:Men selv hvis vi tager tøjet fra så er 500 kroner til alt der ikke er faste udgifter virkelig lidt. Og for mig at se rimelig urealistisk.

Men jeg vil da gerne vide hvor du køber tøj henne, hvis det tøj du har aldrig går i stykker eller bliver slidt op, siden du ikke regner med at tøj er en del af budgettet.
For vi andre kan da godt risikere at der går hul på vinterstøvlerne, brillerne går i stykker eller skridtet revner på bukserne.


Det tøj jeg har er købt i vero moda, det er bukserne, dem har jeg 2 af. Undertøjet er købt i change, hunkemøller og laze... og aldi :-)Skoene er igen købt når der er tilbud, for hvorfor give fuld pris når vi alle godt ved at når vi når hen til februar så er der udsalg og alt skal væk. 250 kr pr par ca, med mindre jeg går i den der grønne sko butik jeg aldrig kan huske navnet på... tysk.

Jeg tror rigtig mange har svært ved at få det til at hænge sammen for de vil gå i mærke varer de vil købe økologisk, men det har folk på kh bare ikke råd til.

Og... så er jeg heldig, jeg har faktisk haft arbejde, og derved råd til at købe større ind. pt lider mine tænder over mangel af penge, men er i gang med at spare op til en tur derind.


Eller også er det bare ikke normen at kunne få alt forbrug til 500 kroner om måneden. Heller ikke selvom man ikke går efter mærker, øko osv.
Altså, jeg kan ikke, og næsten alt mit tøj er genbrug, og jeg jagter også tilbud, og jeg har ikke engang nogle varer der absolut skal være af et brand.
Jeg bliver dog nødt til at købe tøj, medicin, rengøringsmidler, shampoo, sko osv. Jeg kan som sagt også godt få det hele til at løbe rundt og spare op, men jeg sidder også væsentlig meget billigere end dig i faste udgifter. Som sagt, jeg har virkelig svært ved at se hvordan det kan løbe rundt med 500 kroner til alt.

Jeg reagerer egentlig også mest fordi jeg synes det i denne og andre tråde som om du mener at det at leve på en kontanthjælp er "let som en leg" og fordi at du åbenbart kan leve af ingen penge, så burde andre også kunne og dem der synes det kan være svært de må leve af øko, fair trade og designer vare.
Og det synes jeg egentlig bare er et lidt unfair syn på tingene.
Jeg mener egentlig også godt man kan leve af en kontanthjælp, men jeg er da åben for at folk liv og udgifter ER forskellige. Uden det nødvendigvis handler om frås.
Derfor er der nogle der sidder væsentlig strammere end andre på en kontanthjælp, uden det handler om helt skæve prioriteringer.
Derudover så har du jo netop haft et arbejde for nyligt, det gør altså en forskel. Du har jo for nylig haft væsentlig flere penge, til at holde dig opdateret.
Hvis man er på KH i en længere periode så kommer der et tidspunkt hvor man måske bliver nødt til at prioritere tøj, møbler, hårde hvidevarer, en ny cykel eller what ever det nu kan være. Fordi hey, de færreste ting holder evigt.
18
...
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf cola » 27. jul 2017, 12:57

LadyFox skrev:
Eller også er det bare ikke normen at kunne få alt forbrug til 500 kroner om måneden. Heller ikke selvom man ikke går efter mærker, øko osv.
Altså, jeg kan ikke, og næsten alt mit tøj er genbrug, og jeg jagter også tilbud, og jeg har ikke engang nogle varer der absolut skal være af et brand.
Jeg bliver dog nødt til at købe tøj, medicin, rengøringsmidler, shampoo, sko osv. Jeg kan som sagt også godt få det hele til at løbe rundt og spare op, men jeg sidder også væsentlig meget billigere end dig i faste udgifter. Som sagt, jeg har virkelig svært ved at se hvordan det kan løbe rundt med 500 kroner til alt.

Jeg reagerer egentlig også mest fordi jeg synes det i denne og andre tråde som om du mener at det at leve på en kontanthjælp er "let som en leg" og fordi at du åbenbart kan leve af ingen penge, så burde andre også kunne og dem der synes det kan være svært de må leve af øko, fair trade og designer vare.
Og det synes jeg egentlig bare er et lidt unfair syn på tingene.
Jeg mener egentlig også godt man kan leve af en kontanthjælp, men jeg er da åben for at folk liv og udgifter ER forskellige. Uden det nødvendigvis handler om frås.
Derfor er der nogle der sidder væsentlig strammere end andre på en kontanthjælp, uden det handler om helt skæve prioriteringer.
Derudover så har du jo netop haft et arbejde for nyligt, det gør altså en forskel. Du har jo for nylig haft væsentlig flere penge, til at holde dig opdateret.
Hvis man er på KH i en længere periode så kommer der et tidspunkt hvor man måske bliver nødt til at prioritere tøj, møbler, hårde hvidevarer, en ny cykel eller what ever det nu kan være. Fordi hey, de færreste ting holder evigt.


Jeg siger ikke at det ikke er hårdt, men jeg er ved at være træt af at alle går rundt og brokker sig over at det er i og å så hårdt og de ikke har råd til dit og dat. De har det ikke hårdt når man virkelig går dem efter i sømmene, de har bare valgt at leve over evne og det er sku lidt træls at høre på dag ud og dag ind, selv herinde brokker folk sig over at de ikke har råd til alle de ting som naboen har råd til.

Tag nu bare og lev dit liv, lev det så godt du kan med hvad du er blevet givet. Jeg ved du kan, hvorfor kan du ikke selv se at du kan ?

Jeg ved dette indlæg helt sikkert skulle have været i tråden hvor man siger ting man ikke må, men jeg gør det nu alligevel... herinde.

Btw. alle de gange jeg har været på kh, i mit liv, har jeg kunnet klarer mig, det har ikke været nemt, men jeg har overlevet, det har ikke været et smukt syn, men jeg har overlevet, hvorfor forventer du og alle andre på kh, at du får mere end til at overleve?

Det gør mig gal at du og alle andre åbenbart bare læner sig tilbage og siger GIV MIG MERE... Og hvis der findes nogen derude som føler sig ramt af "alle andre" så er du nok ikke en af dem jeg mener, for så kan du nok godt overleve på hvad du har i kh. Og DET er hvad kh er... overlevelse... det er ikke til al din medicin, ja du dør hvis du mister din medicin, men så må du skære ned et andet sted, fx din tlf, få et taletidskort, fjern internet, fjern tv, fjern din bil, der er rigtig mange steder der kan spares... hvis du vil.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf LadyFox » 27. jul 2017, 13:01

cola skrev:
LadyFox skrev:
Eller også er det bare ikke normen at kunne få alt forbrug til 500 kroner om måneden. Heller ikke selvom man ikke går efter mærker, øko osv.
Altså, jeg kan ikke, og næsten alt mit tøj er genbrug, og jeg jagter også tilbud, og jeg har ikke engang nogle varer der absolut skal være af et brand.
Jeg bliver dog nødt til at købe tøj, medicin, rengøringsmidler, shampoo, sko osv. Jeg kan som sagt også godt få det hele til at løbe rundt og spare op, men jeg sidder også væsentlig meget billigere end dig i faste udgifter. Som sagt, jeg har virkelig svært ved at se hvordan det kan løbe rundt med 500 kroner til alt.

Jeg reagerer egentlig også mest fordi jeg synes det i denne og andre tråde som om du mener at det at leve på en kontanthjælp er "let som en leg" og fordi at du åbenbart kan leve af ingen penge, så burde andre også kunne og dem der synes det kan være svært de må leve af øko, fair trade og designer vare.
Og det synes jeg egentlig bare er et lidt unfair syn på tingene.
Jeg mener egentlig også godt man kan leve af en kontanthjælp, men jeg er da åben for at folk liv og udgifter ER forskellige. Uden det nødvendigvis handler om frås.
Derfor er der nogle der sidder væsentlig strammere end andre på en kontanthjælp, uden det handler om helt skæve prioriteringer.
Derudover så har du jo netop haft et arbejde for nyligt, det gør altså en forskel. Du har jo for nylig haft væsentlig flere penge, til at holde dig opdateret.
Hvis man er på KH i en længere periode så kommer der et tidspunkt hvor man måske bliver nødt til at prioritere tøj, møbler, hårde hvidevarer, en ny cykel eller what ever det nu kan være. Fordi hey, de færreste ting holder evigt.


Jeg siger ikke at det ikke er hårdt, men jeg er ved at være træt af at alle går rundt og brokker sig over at det er i og å så hårdt og de ikke har råd til dit og dat. De har det ikke hårdt når man virkelig går dem efter i sømmene, de har bare valgt at leve over evne og det er sku lidt træls at høre på dag ud og dag ind, selv herinde brokker folk sig over at de ikke har råd til alle de ting som naboen har råd til.

Tag nu bare og lev dit liv, lev det så godt du kan med hvad du er blevet givet. Jeg ved du kan, hvorfor kan du ikke selv se at du kan ?

Jeg ved dette indlæg helt sikkert skulle have været i tråden hvor man siger ting man ikke må, men jeg gør det nu alligevel... herinde.

Btw. alle de gange jeg har været på kh, i mit liv, har jeg kunnet klarer mig, det har ikke været nemt, men jeg har overlevet, det har ikke været et smukt syn, men jeg har overlevet, hvorfor forventer du og alle andre på kh, at du får mere end til at overleve?

Det gør mig gal at du og alle andre åbenbart bare læner sig tilbage og siger GIV MIG MERE... Og hvis der findes nogen derude som føler sig ramt af "alle andre" så er du nok ikke en af dem jeg mener, for så kan du nok godt overleve på hvad du har i kh. Og DET er hvad kh er... overlevelse... det er ikke til al din medicin, ja du dør hvis du mister din medicin, men så må du skære ned et andet sted, fx din tlf, få et taletidskort, fjern internet, fjern tv, fjern din bil, der er rigtig mange steder der kan spares... hvis du vil.

Hvis du noget sted herinde, på dindebat eller woman kan finde et sted hvor jeg beder om mere, så gir jeg sgu en stor fadøl.
2
...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf Wizzze » 27. jul 2017, 13:39

Med en lav indkomst, om det er SU eller KH, så er det der fylder mest, nok huslejen, og så kommer der et element af held ind over. Den der har husleje på 2-3000kr. har råd til at leve mere/bedre, end den der betaler 5-6000kr.
Nu mener TS at kende huslejen hos de andre, men hvad med boligstøtte osv. det kan jo også påvirke regnestykket? Eller de kan være gode tilbudsjægere, eller bruge apps som toogoodtogo, eller de kan skralde, eller de dyrker måske noget selv, eller de har en bod hver weekend på det lokale kræmmermarked.
og endelig så er der den faktor der hedder prioritering. Den er som bekendt forskellig hos os alle. Cola vælger ikke at prioritere husholdningsbudgettet, andre (os), æde så vi burde skamme os, og andre igen, ligger nok et sted midt i mellem de 2 yderpunkter.
Hvis TS er nysgerrig på vennen, så kunne man jo spørge ind til prioriteterne, "vi vil så gerne have et hus, så vi sparer så meget op vi kan, hvad prioriterer I? den nye baby? ferie?"

Det behøver jo ikke være en vulgær samtale om penge, men vi taler vel alle om vores ønsker og mål med vores venner og bekendte, og dermed også om vores prioriteringer.
9
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52566

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf fisken80 » 27. jul 2017, 14:47

cola skrev:
LadyFox skrev:
Eller også er det bare ikke normen at kunne få alt forbrug til 500 kroner om måneden. Heller ikke selvom man ikke går efter mærker, øko osv.
Altså, jeg kan ikke, og næsten alt mit tøj er genbrug, og jeg jagter også tilbud, og jeg har ikke engang nogle varer der absolut skal være af et brand.
Jeg bliver dog nødt til at købe tøj, medicin, rengøringsmidler, shampoo, sko osv. Jeg kan som sagt også godt få det hele til at løbe rundt og spare op, men jeg sidder også væsentlig meget billigere end dig i faste udgifter. Som sagt, jeg har virkelig svært ved at se hvordan det kan løbe rundt med 500 kroner til alt.

Jeg reagerer egentlig også mest fordi jeg synes det i denne og andre tråde som om du mener at det at leve på en kontanthjælp er "let som en leg" og fordi at du åbenbart kan leve af ingen penge, så burde andre også kunne og dem der synes det kan være svært de må leve af øko, fair trade og designer vare.
Og det synes jeg egentlig bare er et lidt unfair syn på tingene.
Jeg mener egentlig også godt man kan leve af en kontanthjælp, men jeg er da åben for at folk liv og udgifter ER forskellige. Uden det nødvendigvis handler om frås.
Derfor er der nogle der sidder væsentlig strammere end andre på en kontanthjælp, uden det handler om helt skæve prioriteringer.
Derudover så har du jo netop haft et arbejde for nyligt, det gør altså en forskel. Du har jo for nylig haft væsentlig flere penge, til at holde dig opdateret.
Hvis man er på KH i en længere periode så kommer der et tidspunkt hvor man måske bliver nødt til at prioritere tøj, møbler, hårde hvidevarer, en ny cykel eller what ever det nu kan være. Fordi hey, de færreste ting holder evigt.


Jeg siger ikke at det ikke er hårdt, men jeg er ved at være træt af at alle går rundt og brokker sig over at det er i og å så hårdt og de ikke har råd til dit og dat. De har det ikke hårdt når man virkelig går dem efter i sømmene, de har bare valgt at leve over evne og det er sku lidt træls at høre på dag ud og dag ind, selv herinde brokker folk sig over at de ikke har råd til alle de ting som naboen har råd til.

Tag nu bare og lev dit liv, lev det så godt du kan med hvad du er blevet givet. Jeg ved du kan, hvorfor kan du ikke selv se at du kan ?

Jeg ved dette indlæg helt sikkert skulle have været i tråden hvor man siger ting man ikke må, men jeg gør det nu alligevel... herinde.

Btw. alle de gange jeg har været på kh, i mit liv, har jeg kunnet klarer mig, det har ikke været nemt, men jeg har overlevet, det har ikke været et smukt syn, men jeg har overlevet, hvorfor forventer du og alle andre på kh, at du får mere end til at overleve?

Det gør mig gal at du og alle andre åbenbart bare læner sig tilbage og siger GIV MIG MERE... Og hvis der findes nogen derude som føler sig ramt af "alle andre" så er du nok ikke en af dem jeg mener, for så kan du nok godt overleve på hvad du har i kh. Og DET er hvad kh er... overlevelse... det er ikke til al din medicin, ja du dør hvis du mister din medicin, men så må du skære ned et andet sted, fx din tlf, få et taletidskort, fjern internet, fjern tv, fjern din bil, der er rigtig mange steder der kan spares... hvis du vil.


Jeg tillader mig så noget så uhyrligt som ikke at tro dig over en dørtærskel når du påstår du kan leve for 500 kroner om måneden til alt.
Da jeg læste havde jeg et madbudget der hed 300 kroner om ugen og ind imellem var der lidt tilovers, så måske 250 kroner er realistisk. Men 125 niksen biksen Karen Blixen, uanset om man så går benhårdt efter tilbud og datovarer så kan det ikke lade sig gøre. Så du lyver tykt. Hvad du får ud af det aner jeg ikke.
9
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf HappyPaww » 27. jul 2017, 15:22

fisken80 skrev:
Jeg tillader mig så noget så uhyrligt som ikke at tro dig over en dørtærskel når du påstår du kan leve for 500 kroner om måneden til alt.
Da jeg læste havde jeg et madbudget der hed 300 kroner om ugen og ind imellem var der lidt tilovers, så måske 250 kroner er realistisk. Men 125 niksen biksen Karen Blixen, uanset om man så går benhårdt efter tilbud og datovarer så kan det ikke lade sig gøre. Så du lyver tykt. Hvad du får ud af det aner jeg ikke.


Eller også nasser folk bare / spiser flere aftener om ugen hos andre... :devil:
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52566

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf fisken80 » 27. jul 2017, 15:30

HappyPaww skrev:
fisken80 skrev:
Jeg tillader mig så noget så uhyrligt som ikke at tro dig over en dørtærskel når du påstår du kan leve for 500 kroner om måneden til alt.
Da jeg læste havde jeg et madbudget der hed 300 kroner om ugen og ind imellem var der lidt tilovers, så måske 250 kroner er realistisk. Men 125 niksen biksen Karen Blixen, uanset om man så går benhårdt efter tilbud og datovarer så kan det ikke lade sig gøre. Så du lyver tykt. Hvad du får ud af det aner jeg ikke.


Eller også nasser folk bare / spiser flere aftener om ugen hos andre... :devil:


Måske, men så er det stadig løgn, at man klarer sig for 500 kroner til alt om måneden.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf Akehurst2 » 27. jul 2017, 15:49

Uanset hvad er det jo lidt ligegyldigt hvad en eller anden påstår hun kan leve af fordi hun ikke går op i mærketøj og så videre, når trådstarter netop beskriver et par, der rent faktisk har designervarer, elektronik og mærketøj i rå mængder.
3
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf Zoxa » 27. jul 2017, 15:56

Fra det TS skriver tænker jeg at de lever over evne....Og det kan jo kommer jo til at bide dem et vist sted en dag...

Jeg har en bekendt som jeg ved har i hvert fald 5000,- mere i disponibel indkomst end jeg om måneden.

Hun har 7-9-13 i de 10 år jeg har kendt hende klaget over sin økonomi - jeg tænkte at det nok hang sammen med transport til skole, medicin og special skole til hendes knægt. Nope. Det bliver dækket af det offentlige, hvad der også er helt fint efter min mening.

Vi står så og taler en dag, hvor hun bringer emnet er op igen igen, og hun skulle låne noget almindeligt fra husholdningen. Om det var ketchup, toilet papir eller opvaske middel kan jeg ikke huske. Men noget i den dur og det sker nok i hvert fald en gang om ugen.

Hun for så beklaget sig over at hun ikke kan få hendes afbetalinger ned på hendes afdrag for afbetaling af elektronik (de har alt inkl ny spillekonsol, 2 store TV osv) og hendes 2 andre lån, men hun havde da haft fat i hendes tele udbyder og de kunne da heldigvis tilbyde at hun kunne opsige sit abonnement og købe et andet og så ville hun "få" 2 gratis smartphones. (neeej, søstersmil - ordet "gratis" eksisterer ikke i denne verden)
Og det var jo bare godt for så kunne hendes søn få en ny i fødselsdags gave da hans halvt år gamle telefon nok var ved at være forældet......

Jeg anede ikke om jeg skulle grine, græde eller eksplodere... Men hun skal nok ikke regne med at kunne "låne" noget som helst frem over
0
Pityt
Indlæg: 2610
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf Pityt » 27. jul 2017, 16:04

Hvis det er et tilfælde, som Zoxa beskriver, hvor et menneske konstant "nasser" på andre selvom de burde have råd til tingene selv, kan jeg godt se, at det er irriterende.

Men i stort set alle andre tilfælde, rager folks privatøkonomi ikke andre og hvorvidt Knud og Gerda låner så mange penge, at de er i fare for at ende i en "Luksusfælde"-situation, KAN sgu da ikke være andres business end deres? :rulle:

For at være helt ærlig, synes jeg, at en del af jer burde hoppe ned fra jeres moralske (og kontant betalte...bestemt ikke på afbetaling) hest og finde noget andet at gå op i end hvorvidt Knud og Gerda låner penge til forbrug.
6
What's done in the dark will be brought to the light
Akehurst2
Indlæg: 14187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf Akehurst2 » 27. jul 2017, 16:08

Pityt skrev:Hvis det er et tilfælde, som Zoxa beskriver, hvor et menneske konstant "nasser" på andre selvom de burde have råd til tingene selv, kan jeg godt se, at det er irriterende.

Men i stort set alle andre tilfælde, rager folks privatøkonomi ikke andre og hvorvidt Knud og Gerda låner så mange penge, at de er i fare for at ende i en "Luksusfælde"-situation, KAN sgu da ikke være andres business end deres? :rulle:

For at være helt ærlig, synes jeg, at en del af jer burde hoppe ned fra jeres moralske (og kontant betalte...bestemt ikke på afbetaling) hest og finde noget andet at gå op i end hvorvidt Knud og Gerda låner penge til forbrug.


Ellers så gå da all in og lav en historie om at nok har skaffet pengene ved sugardating, narkohandel eller utryghedskabende tiggeri, så vi rigtig kan svælge i foragelse.

Ej, jeg kan godt forstå TS, der tænker over, om der mon er noget helt galt med budgettet, når nu to så sammenlignelige økonomier har helt forskelligt forbrug, men TS forstod jo også, at det nok hang sammen med gode lommepenge og høj opsparing og at det måske gav meget god mening så. Og det er da rimeligt at undre sig og afklare en undren, selvom forargelse selvfølgelig er helt unødvendig her.
3
Pityt
Indlæg: 2610
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf Pityt » 27. jul 2017, 16:11

Akehurst2 skrev:
Pityt skrev:Hvis det er et tilfælde, som Zoxa beskriver, hvor et menneske konstant "nasser" på andre selvom de burde have råd til tingene selv, kan jeg godt se, at det er irriterende.

Men i stort set alle andre tilfælde, rager folks privatøkonomi ikke andre og hvorvidt Knud og Gerda låner så mange penge, at de er i fare for at ende i en "Luksusfælde"-situation, KAN sgu da ikke være andres business end deres? :rulle:

For at være helt ærlig, synes jeg, at en del af jer burde hoppe ned fra jeres moralske (og kontant betalte...bestemt ikke på afbetaling) hest og finde noget andet at gå op i end hvorvidt Knud og Gerda låner penge til forbrug.


Ellers så gå da all in og lav en historie om at nok har skaffet pengene ved sugardating, narkohandel eller utryghedskabende tiggeri, så vi rigtig kan svælge i foragelse.

Ej, jeg kan godt forstå TS, der tænker over, om der mon er noget helt galt med budgettet, når nu to så sammenlignelige økonomier har helt forskelligt forbrug, men TS forstod jo også, at det nok hang sammen med gode lommepenge og høj opsparing og at det måske gav meget god mening så. Og det er da rimeligt at undre sig og afklare en undren, selvom forargelse selvfølgelig er helt unødvendig her.

Jeg forstår godt hvad du mener, men læser måske knap så meget undren ind i det som du gør ;)
1
What's done in the dark will be brought to the light
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf cola » 27. jul 2017, 17:29

I den her måned har jeg købt for sammenlagt 200 kr, ca... dog skal der trækkes en uge ud af denne her måned da den tilbrugte jeg på bornholm.

I den her uge har fået spist morgenmad hver dag, det består af et stykke toastbrød, med smør og pålægschokolade og et glas cacao mælk... i løbet af dagen har jeg spist et stykke knækbrød med smør. Der til cola.

Det er hvad jeg lever af ca hver dag, jeg har på intet tidspunkt sagt det er sundt, og har på intet tidspunkt sagt at det var godt, men ... det er nok til at jeg kan overleve.

Jeg mærker det på tab af hår , og derfor så har jeg købt et glas vitaminpiller, som jeg så tager en af hver dag, for at holde den del kunstigt oppe.

Som jeg skrev før og gerne skriver igen... kh er overlevelse. og jeg har aldrig prioriteret mad særlig højt.
0

Tilbage til "Generelt"