Hvordan får de råd..?!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf Akehurst2 » 28. jul 2017, 15:00

avdotja skrev:
DenBruneMunk skrev:
Fruit skrev:Husleje : 7.700.-
Opsparinger : 6.500.-
Lommepenge : 6.000.-

en fri bil

Hvis du skulle investere korrekt, og ikke spare op, så husk, husleje er præcis hvad det er, penge op i røg. Hvorfor ikke spare 14.000 brutto op i et hus og få lån afdraget måske på et 20 års lån, så er der noget fornuft i hurtig afbetaling, istedet for at tro opsparingen gør det bedre, og imens smider i 7700 i husleje til intet formål udover at glæde en udlejer. I regner vel ikke med 78000 om året giver et hus uden lån om 10 år? Så skal i bo i en udkantskommune, hvis det er målet. og husk, 7700*12*10 er 924.000 på de samme 10 år, som kunne være afdrag på et hus :)

Den fri bil, afhængig af nypris bliver vel beskattet med 25% mener jeg, af nyprisen, så gratis er den jo ikke. fri brændstof hjælper dog.

Lev som naboen, køb et hus, spar lidt op til fremtiden og invester i et hus, udnyt evt. friværdi og få den fine Mercedes eller bmw x4.
Giv kræftens bekæmpelse din støtte årligt men ikke som kontingent og du kan trække det fra.
Drop de dyre tv pakker, få internet pakker, og brug mindre penge. Omlæg forsikring 1 gang om året, selvom det måske kun giver 500-1000kr, så vinder man let.

Sidst med dine 6000 i lommepenge og 6500 i opsparing, så kunne du også leve som naboen , hvis du valgte at prioritere lidt anderledes/sløset. Huset ville jeg ikke tøve med, når i allerede smider en opsparing og husleje til side.

Jeg ser jævnlig kommentarer som den markerede, men det er simpelthen ikke korrekt.

Det kan meget vel være at det er billigere at sidde i eget hus end lejlighed, men for at kunne tegne et retvisende billede, skal man huske på at man som husejer også har en "husleje" der ikke bidrager til hverken opsparing eller afbetaling af gæld, herunder: rente- og bidragsbetalinger samt andre låneudgifter, grundskyld, ejendomsskat, renovation, grundejerforening og hvad der ellers måtte være.

Afhængig af hvor man bor i landet og hvor meget man låner, kan det sandelig godt løbe op i 7-8.000.


Ja, og almindelig vedligehold er ikke værdiforøgende, men bare nødvendigt for at man ikke decideret forringer værdien.
3
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf DenBruneMunk » 28. jul 2017, 15:38

avdotja skrev:
DenBruneMunk skrev:
Fruit skrev:Husleje : 7.700.-
Opsparinger : 6.500.-
Lommepenge : 6.000.-

en fri bil

Hvis du skulle investere korrekt, og ikke spare op, så husk, husleje er præcis hvad det er, penge op i røg. Hvorfor ikke spare 14.000 brutto op i et hus og få lån afdraget måske på et 20 års lån, så er der noget fornuft i hurtig afbetaling, istedet for at tro opsparingen gør det bedre, og imens smider i 7700 i husleje til intet formål udover at glæde en udlejer. I regner vel ikke med 78000 om året giver et hus uden lån om 10 år? Så skal i bo i en udkantskommune, hvis det er målet. og husk, 7700*12*10 er 924.000 på de samme 10 år, som kunne være afdrag på et hus :)

Den fri bil, afhængig af nypris bliver vel beskattet med 25% mener jeg, af nyprisen, så gratis er den jo ikke. fri brændstof hjælper dog.

Lev som naboen, køb et hus, spar lidt op til fremtiden og invester i et hus, udnyt evt. friværdi og få den fine Mercedes eller bmw x4.
Giv kræftens bekæmpelse din støtte årligt men ikke som kontingent og du kan trække det fra.
Drop de dyre tv pakker, få internet pakker, og brug mindre penge. Omlæg forsikring 1 gang om året, selvom det måske kun giver 500-1000kr, så vinder man let.

Sidst med dine 6000 i lommepenge og 6500 i opsparing, så kunne du også leve som naboen , hvis du valgte at prioritere lidt anderledes/sløset. Huset ville jeg ikke tøve med, når i allerede smider en opsparing og husleje til side.

Jeg ser jævnlig kommentarer som den markerede, men det er simpelthen ikke korrekt.

Det kan meget vel være at det er billigere at sidde i eget hus end lejlighed, men for at kunne tegne et retvisende billede, skal man huske på at man som husejer også har en "husleje" der ikke bidrager til hverken opsparing eller afbetaling af gæld, herunder: rente- og bidragsbetalinger samt andre låneudgifter, grundskyld, ejendomsskat, renovation, grundejerforening og hvad der ellers måtte være.

Afhængig af hvor man bor i landet og hvor meget man låner, kan det sandelig godt løbe op i 7-8.000.

Det er klart at hvorledes man ser på 7700 til afdrag på hus og 7700 til husleje, så er regnskabet stadig bedst i huset, at du så også må betale for vedligehold må du også i lejligheden, ellers mister du indskud og du kan få en pæn regning når du fraflytter bolig, så lad være med at sig at det er bedre med husleje. Det eneste er ansvar, den har du ikke meget af i en lejet bolig, hvor huset stiller krav, og ja der er også andre udgifter men de findes jo også i lejligheder og er inkluderet i husleje. Pointen er om de 7700 bliver 5000, så er det 5000 som afdrages på et lån, hvor de 7700 er penge som går op i røg, du får intet for dem. Så hvis du ikke kan se noget plus i at eje, så bor du nok heller ikke i hus, og man skal jo ikke gabe over mere end hvad man kan overskue og du har ikke overblikket når du kan mene husleje er lig god økonomi.
At ens sociale og arbejds ønsker så ikke følger med ved valget at lejlighed ift. hus, er noget helt andet men så betaler du jo også får at kunne dette. Andre betaler for huset for at kunne bruge det de får ved et hus.

Nu skrev jeg også at de vel ikke skulle købe villa på amagerbrogade på Amager, så hvis det er målet, er udgifterne også nogle andre, og vi ved alle at grundskyld varierer fra region til region, det er ikke et spørgsmål . Det er hvad du vil investere din fremtid i, og husleje er ingen investering det er en nødløsning, når man sigter på at få hus.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf avdotja » 28. jul 2017, 15:49

@cola: i modsætning til de andre, så tror jeg godt på at man kan leve med et rådighedsbeløb på 500 kr (især når man derudover sparer 500 kr op om måneden, som der vil kunne trækkes på i nødstilfælde).

Jeg tror bestemt ikke det er sjovt, der er KÆMPE forskel på om det gøres i et år eller 10 og jeg mener under alle omstændigheder ikke at kontanthjælp skal være ren overlevelse.

Men selv om dit rene madbudget kun er 75-100 kr pr uge kan du, som andre også er inde på, let leve sundere end du gør i dag, f.eks.:
  • Havregrød med mælk til morgenmad
  • Et stk rugbrød med ost/leverpostej til frokost
  • Aftensmad hvor enten et æg eller en portion bønner sørger for proteiner, med kartofler og løg til tilbehør (omelet på rugbrød, spansk tortilla, brasede kartofler med spejlæg)
  • Gulerødder som snack
  • Et stk billigt frugt om dagen (æble eller banan)
Jeg har netop handlet ind til ovenstående på nemlig.com: 130,67 kr (inkl økomælk og -leverpostej samt æg fra fritgående høns) for 10 dage eller knap 13,10 kr om dagen.

Undlader man mælken om morgen, dropper frugten til fordel for en anden grov grøntsag eller kaster sig ud i noget med bønner i stedet for æg, kan det gøres endnu billigere.

I det hele taget kan man ofte spise fornuftigt for færre penge end folk normalt forestiller sig, hvis man holder sig fra kød og slik/sodavand samt sørger for at fylde op med fibre, grove (sæson) grøntsager og er lidt handy i et køkken (hvilket hverken jeg eller ovenstående beskrivelse er, men det burde være lige så simpelt som det du spiser i dag).
8
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf DenBruneMunk » 28. jul 2017, 15:52

Angelina skrev:Arh, det er altså ikke helt rigtigt. Det er klart jeg skal male og den slags i min lejebolig, men går toilettet i stykker, er vandhanen utæt, lækker taget, skal der nye tagrender på eller nye vinduer, så koster det mig altså ikke en klejne. Man behøver ikke at gå at spekulere på at have en opsparing til om x antal år når taget skal skiftes, der skal nye vinduer, der skal males udvendigt og alt det der ... ligesom kloakarbejde og den slags koster 0 kroner.

Emnet er penge, og du kan betale dig fra alt hvad du snakker om her, så hvor er problemet. Huslejen har alt det inklusiv, så sparer du op når du bor i hus til vedligehold, ender du måske samme sted som når andre gør ting for dig i en lejlighed men pointen er en stor pose penge går til at nedbringe dit lån, som de fleste må få, når man flytter i hus. I lejligheden får du mere end sikkert en ekstra regning når du fraflytter. Ved huset, når alt er normalt og det ikke er en skilsmisse eller tvangsauktion, vil du også kunne komme ud af det med et plus afhængig af tiden du sælger i. Ved lejligheden ændres meget lidt udover en lille opsparing til vedligehold over 20 år kan dække sådanne ekstra udgifter men så er det også 20 år efter.

Har du ikke en buffer på konto'n , så er en konto til vedligehold løsningen, og ja, det koster, præcis som tøj,biler og cykler og andet som kan ødelægges eller skal holdes vedlige. Det er stadig en investering i fremtiden. Husleje er som at kaste penge ned i et meget dybt hul, og så frasige sig ansvarlighed, for det er så meget lettere men det koster og hullet er dybt.
Senest rettet af DenBruneMunk 28. jul 2017, 15:56, rettet i alt 1 gang.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf Akehurst2 » 28. jul 2017, 15:55

DenBruneMunk skrev:
avdotja skrev:
DenBruneMunk skrev:
Fruit skrev:Husleje : 7.700.-
Opsparinger : 6.500.-
Lommepenge : 6.000.-

en fri bil

Hvis du skulle investere korrekt, og ikke spare op, så husk, husleje er præcis hvad det er, penge op i røg. Hvorfor ikke spare 14.000 brutto op i et hus og få lån afdraget måske på et 20 års lån, så er der noget fornuft i hurtig afbetaling, istedet for at tro opsparingen gør det bedre, og imens smider i 7700 i husleje til intet formål udover at glæde en udlejer. I regner vel ikke med 78000 om året giver et hus uden lån om 10 år? Så skal i bo i en udkantskommune, hvis det er målet. og husk, 7700*12*10 er 924.000 på de samme 10 år, som kunne være afdrag på et hus :)

Den fri bil, afhængig af nypris bliver vel beskattet med 25% mener jeg, af nyprisen, så gratis er den jo ikke. fri brændstof hjælper dog.

Lev som naboen, køb et hus, spar lidt op til fremtiden og invester i et hus, udnyt evt. friværdi og få den fine Mercedes eller bmw x4.
Giv kræftens bekæmpelse din støtte årligt men ikke som kontingent og du kan trække det fra.
Drop de dyre tv pakker, få internet pakker, og brug mindre penge. Omlæg forsikring 1 gang om året, selvom det måske kun giver 500-1000kr, så vinder man let.

Sidst med dine 6000 i lommepenge og 6500 i opsparing, så kunne du også leve som naboen , hvis du valgte at prioritere lidt anderledes/sløset. Huset ville jeg ikke tøve med, når i allerede smider en opsparing og husleje til side.

Jeg ser jævnlig kommentarer som den markerede, men det er simpelthen ikke korrekt.

Det kan meget vel være at det er billigere at sidde i eget hus end lejlighed, men for at kunne tegne et retvisende billede, skal man huske på at man som husejer også har en "husleje" der ikke bidrager til hverken opsparing eller afbetaling af gæld, herunder: rente- og bidragsbetalinger samt andre låneudgifter, grundskyld, ejendomsskat, renovation, grundejerforening og hvad der ellers måtte være.

Afhængig af hvor man bor i landet og hvor meget man låner, kan det sandelig godt løbe op i 7-8.000.

Det er klart at hvorledes man ser på 7700 til afdrag på hus og 7700 til husleje, så er regnskabet stadig bedst i huset, at du så også må betale for vedligehold må du også i lejligheden, ellers mister du indskud og du kan få en pæn regning når du fraflytter bolig, så lad være med at sig at det er bedre med husleje. Det eneste er ansvar, den har du ikke meget af i en lejet bolig, hvor huset stiller krav, og ja der er også andre udgifter men de findes jo også i lejligheder og er inkluderet i husleje. Pointen er om de 7700 bliver 5000, så er det 5000 som afdrages på et lån, hvor de 7700 er penge som går op i røg, du får intet for dem. Så hvis du ikke kan se noget plus i at eje, så bor du nok heller ikke i hus, og man skal jo ikke gabe over mere end hvad man kan overskue og du har ikke overblikket når du kan mene husleje er lig god økonomi.
At ens sociale og arbejds ønsker så ikke følger med ved valget at lejlighed ift. hus, er noget helt andet men så betaler du jo også får at kunne dette. Andre betaler for huset for at kunne bruge det de får ved et hus.

Nu skrev jeg også at de vel ikke skulle købe villa på amagerbrogade på Amager, så hvis det er målet, er udgifterne også nogle andre, og vi ved alle at grundskyld varierer fra region til region, det er ikke et spørgsmål . Det er hvad du vil investere din fremtid i, og husleje er ingen investering det er en nødløsning, når man sigter på at få hus.


Du går meget bekvemt hen over alle de andre udgifter, avdotja nævner. Hvis ikke "rente- og bidragsbetalinger samt andre låneudgifter, grundskyld, ejendomsskat, renovation, grundejerforening" er penge op i røg, så er husleje det heller ikke.
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf DenBruneMunk » 28. jul 2017, 15:57

Akehurst2 skrev:Du går meget bekvemt hen over alle de andre udgifter, avdotja nævner. Hvis ikke "rente- og bidragsbetalinger samt andre låneudgifter, grundskyld, ejendomsskat, renovation, grundejerforening" er penge op i røg, så er husleje det heller ikke.

Jeg sprang intet over men trak pænt 30% fra i husleje, og der kan du hurtigt dække det du synes er penge op i røg. så har vi måske 50-60% som bruges fornuftigt efter renter og bidragssatser, hvor du med husleje har 0kr

Når jeg nærlæser de ekstra udgifter, så sammenlignes skatte fradrag og engangs udgifter her med husleje???? Låneudgifter? Ejendomsskat? Grundejerforening???? Hvordan kan du kæde det sammen med en stigende husleje over 10 år, når visse af disse udgifter er faste, engangsbetalt eller slet ikke er der.

Sidst; Vi taler ikke om 2 kontanthjælps modtagere, som brokker sig over andre har råd?? Så forstå problematikken, når man først har råd, så har man også pladsen hvis man gider prioritere
0

Tilbage til "Generelt"