Komplimentere leder?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Komplimentere leder?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 18. maj 2017, 21:28

Min leder fik en ret dårlig evaluering i vores seneste trivselsundersøgelse. Hun har efterfølgende ændret kurs og er blevet helt rar at være sammen med. Jeg har lyst til, på en eller anden måde at fortælle hende, at jeg synes hun gør det godt- men hvordan gør jeg det, uden at sige mellem linjerne at hun var skrap og ubehagelig at være sammen med før? Hun virker meget mere smilende og glad nu!
Nogen gode råd?
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf Hewlett » 18. maj 2017, 22:22

Havde det været mig som var den leder ville jeg sætte pris på en sætning som "du virker glad og i godt humør - det synes jeg du skal vide smitter virkelig meget af på mig. Det er fantastisk at møde ind på arbejde til. Nu går jeg også og smiler".

Trivselsundersøgelsen taler jo for sig selv, så et eller andet sted er der vel ingen grund til at frygte at du kommer til at insinuere, at hun var skrap/ubehagelig at være nær førhen. Det ved hun formentligt godt, eftersom hun har valgt at lægge stilen om :)

Vi havde en lignende situation på mit arbejde og til et møde var der simpelthen én af mine kollegaer som tog bladet fra munden og med store ord roste vores leder for, aktivt at have gjort en indsats på de områder som havde haltet. Det blev taget meget vel i mod og det er da ikke så mærkeligt, for anerkendelse er så absolut en stærk motivationsfaktor - især for forandring :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf dgd2007 » 18. maj 2017, 22:28

Jacobsen81 skrev:Min leder fik en ret dårlig evaluering i vores seneste trivselsundersøgelse. Hun har efterfølgende ændret kurs og er blevet helt rar at være sammen med. Jeg har lyst til, på en eller anden måde at fortælle hende, at jeg synes hun gør det godt- men hvordan gør jeg det, uden at sige mellem linjerne at hun var skrap og ubehagelig at være sammen med før? Hun virker meget mere smilende og glad nu!
Nogen gode råd?

Tja, det er jo umuligt at give råd om, når man ikke kender nogen af jer.
Men spørgsmålet er, om det er nødvendigt, hvis hun virker "meget mere smilende og glad nu". Så er hun vel godt klar over, at hun har fundet en bedre form. Du kan jo altid gemme din kompliment til, hvis der sådan mere tilfældigt opstår en situation, hvr det giver sig selv at sige noget om det.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf kidkomb » 18. maj 2017, 22:38

dgd2007 skrev:
Jacobsen81 skrev:Min leder fik en ret dårlig evaluering i vores seneste trivselsundersøgelse. Hun har efterfølgende ændret kurs og er blevet helt rar at være sammen med. Jeg har lyst til, på en eller anden måde at fortælle hende, at jeg synes hun gør det godt- men hvordan gør jeg det, uden at sige mellem linjerne at hun var skrap og ubehagelig at være sammen med før? Hun virker meget mere smilende og glad nu!
Nogen gode råd?

Tja, det er jo umuligt at give råd om, når man ikke kender nogen af jer.
Men spørgsmålet er, om det er nødvendigt, hvis hun virker "meget mere smilende og glad nu". Så er hun vel godt klar over, at hun har fundet en bedre form. Du kan jo altid gemme din kompliment til, hvis der sådan mere tilfældigt opstår en situation, hvr det giver sig selv at sige noget om det.

Min erfaring er at; ledere er også mennesker.
Det synes jeg faktisk bliver glemt ofte
Og de bliver nærmest mere glade end når jeg komplimenterer mine kollegaer, for de er ikke vant til at en medarbejder ser dem som menneske og ikke kun som leder. "Hvordan har du det?" bliver også taget rigtig godt imod.

Ros hende! Hvis du har lyst til at sige at hun gør det bedre end før, så sig det.
Hvis du føler dig bedre tilpas med at sige at du synes hun er rar og smilende, så gør det.
Men bare gør det. Synes jeg.
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 19. maj 2017, 06:02

Hvis der er medarbejdersamtaler, som f.eks. MUS, så er det vel meget oplagt at sige, at man synes stemningen eller samarbejdet kører bedre end nogensinde.
Så siger man jo ikke direkte at hun var skrap, men man påpeger at "noget har ændret sig".
Jeg sagde det selv til min leder til den seneste MUS. Hun havde været igennem en personlig krise og det havde været temmelig udfordrende at arbejde sammen med hende. Jeg havde både påpeget det overfor hende selv og HR, og det havde hun tydeligvis lyttet til. Så synes jeg også det var på sin plads at sige til MUS, at jeg syntes det kørte meget bedre mellem os.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf Hunkat » 19. maj 2017, 06:37

Jeg synes sagtens du kan sige noget. Måske ikke det store floromvundne kompliment men bare en lille bemærkning i hverdag kan være med til at fastholde et positivt mønster.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf Chichu » 19. maj 2017, 07:42

Jeg ville bare gå ind til hende og sige det. Eller måske som afslutning næste gang du har et møde alene med vedkommende. Som en anden skriver, så er ledere også mennesker, men de får så sjældent ros. Jeg har prøvet flere gange at rose en leder, og jeg kunne se på deres ansigt og deres svar, at de blev rigtig, rigtig glade. Sidste gang jeg gjorde det, så tror jeg faktisk, at jeg italesatte det med kritik vs. ros. Altså noget i retning af "jeg ved jo, at vi er så hurtige til at sige, hvis der er noget, vi er utilfredse med. Så jeg vil egentlig bare lige sige, at jeg er rigtig glad for.... og synes, at du gør XXX rigtig godt".
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 19. maj 2017, 12:33

I dag gjorde det så! Jeg sagde til hende at jeg syntes det havde været rigtig dejligt at arbejde med hende, at hun havde haft et rigtig godt overskud hvilket smittede af på mig. Hun blev rigtig glad og sagde at det var hun virkelig glad for jeg sagde☺️
17
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf kidkomb » 19. maj 2017, 12:35

Stærkt! :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf Rapfisk » 19. maj 2017, 13:03

Fedt! Jeg tror helt sikkert, det gør alverden for hende - og også for den udvikling, hun er inde i.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf dgd2007 » 19. maj 2017, 13:59

Sjovt. Der er nok stor forskel på, om det er en overvejende mande- eller kvindearbejdsplads.
Jeg ville mene, det ville være helt utilstedeligt i mandeversionen :)
Ellers skulle det i hvert fald siges meget bagvendt og med "plausible deniability" ...
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf dgd2007 » 19. maj 2017, 17:07

Dikus skrev:Øhhh??? Min erfaring siger helt klart det modsatte. Mine mandlige ledere satte altid stor pris for at få tilbagemeldinger på de ændringer, de foretog efter kritik.

Men snakker du ikke om kvindelig medarbejder-mandlig chef?
Det er jo en helt tredje konstellation i forhold til m-m sammenlignet med k-k.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Komplimentere leder?

Indlægaf dgd2007 » 19. maj 2017, 21:45

Dikus skrev:Jo. Altså. Jeg er kvinde. Men budskabet fra mine mandlige kollegaer blev da lige så værdsat?

OK.
0

Tilbage til "Generelt"