Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Wizzze » 18. maj 2017, 11:25

En sag i UK vækker opsigt.

Fuld studerende bliver sur, slår, kaster ting efter kæresten og ender med at stikke brødkniv i benet på ham. Nu ser det ud til at hun slipper for straf, for det vil gå ud over hendes karriere, hun er nemlig klog og dygtig, og åbenbart anerkendt forsker :gruble:

http://www.bt.dk/udland/stak-sin-kaeres ... di-det-vil

Nu er der ikke mange detaljer, så det er svært at danne sig et fuldt overblik. Men er det OK at slippe for straf, fordi straf måske ikke er optimalt for den anklagedes karriere / samfundet som helhed? :gruble:

Så kunne chefer/direktører vel også påberåbe sig at de tjente mange penge, eller sørgede for mange arbejdspladser, så de burde også undgå straf for f.eks. at have kørt nogen ned, eller tæsket kæresten? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Sangius » 18. maj 2017, 11:28

Nej. ALLE burde være lige for loven.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Pølsemix » 18. maj 2017, 11:33

Det er måske et lidt ekstremt tilfælde, men i realiteten er loven jo ikke lige for alle, da personlige forhold også tages i betragtning når en ret straffer en person.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Pølsemix » 18. maj 2017, 11:39

Crookshanks skrev:Nej, men mange slipper alligevel med en mildere straf på den baggrund. Det er bare første gang jeg har set en kvinde slippe.

Der har været utallige voldtægtsager i USA, hvor de anklagede enten er gået fri eller har fået mildere straf netop med samme baggrund

Hvor de har konkluderet der var beviser nok til at dømme en mand for voldtægt og han så alligevel gik fri?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Mi55y » 18. maj 2017, 11:42

Pølsemix skrev:
Crookshanks skrev:Nej, men mange slipper alligevel med en mildere straf på den baggrund. Det er bare første gang jeg har set en kvinde slippe.

Der har været utallige voldtægtsager i USA, hvor de anklagede enten er gået fri eller har fået mildere straf netop med samme baggrund

Hvor de har konkluderet der var beviser nok til at dømme en mand for voldtægt og han så alligevel gik fri?


At blive dømt men at undgå straf er jo ikke helt det samme som helt at gå fri. Man går fri, men stadig med en dom over hovedet.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Pølsemix » 18. maj 2017, 11:46

Mi55y skrev:
At blive dømt men at undgå straf er jo ikke helt det samme som helt at gå fri. Man går fri, men stadig med en dom over hovedet.

Med fri mener jeg straffri ;)
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Mi55y » 18. maj 2017, 11:48

Jeg synes, at det er fint at tage hensyn til den dømtes personlige forhold, når der udmåles straf, men det må aldrig blive på bekostning af et offers retsfølelse. Her mener jeg dog ikke lige ting, som at det kunne gå ud over den dømtes karriere, men f.eks. mere om der er små børn at tage hensyn til, eller om den dømte kunne have bedre af afvænning fremfor fængsling. Men igen, så længe det ikke går udover et evt. offers retsfølelse.
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Wizzze » 18. maj 2017, 11:50

Crookshanks skrev:Nej, men mange slipper alligevel med en mildere straf på den baggrund. Det er bare første gang jeg har set en kvinde slippe.

Der har været utallige voldtægtsager i USA, hvor de anklagede enten er gået fri eller har fået mildere straf netop med samme baggrund


Jeg sad lige og tænke på om sagen var endt på samme måde, hvis det havde været en mand, der havde stukket kæresten i benet? :gruble:

Personligt kan jeg godt forstå at en enkelt fejl i livet, der ikke er endt med permanent skade (må man formode) ikke skal ende med en lang fængselsstraf og et ødelagt liv, men så skal det jo være grunden for at vedkomne slipper for straf, og så skal det gælde uanset om personen er kassemedarbejder eller stjerneforsker.
2
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Akehurst2 » 18. maj 2017, 11:54

Mi55y skrev:Jeg synes, at det er fint at tage hensyn til den dømtes personlige forhold, når der udmåles straf, men det må aldrig blive på bekostning af et offers retsfølelse. Her mener jeg dog ikke lige ting, som at det kunne gå ud over den dømtes karriere, men f.eks. mere om der er små børn at tage hensyn til, eller om den dømte kunne have bedre af afvænning fremfor fængsling. Men igen, så længe det ikke går udover et evt. offers retsfølelse.


Enig, ligesom jeg også synes fx mulighed for afsoning med fodlænke er et godt til tag til at bevare tilknytningen til arbejdsplads eller studie generelt - men ikke kun for elitetuderende og karrieremennesker.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Kan man være for klog/dygtig/genial til straf?

Indlægaf Ficus » 18. maj 2017, 12:01

Umiddelbart nej. Det er min første indskydelse i hvert fald. Som en anden skrev, så ville det ikke være første gang at det skete, der var da ham elite svømmeren, Turner tror jeg han hed til efternavn, som fik et par måneders straf for en voldtægt, som ellers normalt ville have givet længere straf, men det var ikke gavnligt for sportskarrieren jo.


Noget helt andet. På BT ligner det at der kun har været alkohol involveret, men i et par udenlandske medier har det været skrevet at det var både alkohol og stoffer. Mærkeligt at det ikke bliver nævnt. Altså mere fordi at hjertekirurg og evt. stoffer ikke nødvendigvis går så godt i spænd i mit hovede.
0

Tilbage til "Generelt"