Kan indeholde spor af....

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Kan indeholde spor af....

Indlægaf HerErJeg » 2. apr 2017, 11:22

Jeg sidder med en bøtte blandede bolcher, og undrer mig over hvordan sådan en gang sukkermasse kan indeholde spor af soja, pistacienødder, valnødder, mandel, hvede og byg. I følge etiketten altså.
Hvad har I mødt af fremmed legemer i jeres fødevarer som absolut intet har med produktet at gøre?
Nogle gange undrer jeg mig virkelig over hvordan sådan en produktion foregår....
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Persnikedy » 2. apr 2017, 11:30

Jeg tænker at det må være fordi de laver noget på fabrikken hvor de produkter bruges og for at holde deres ryg fri så nævner de det hele.


Jeg har engang fundet en klump hår i en luksus trøffel, jeg har ikke købt dem med chokolade overtræk siden. Ellers er det vist kun diverse dyr i poser med fx spinat
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Joe » 2. apr 2017, 11:48

Jeg fandt engang et lille søm i en pakke med instantnudler.
Der stod dog ikke "kan indeholde spor af søm" på den.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf dgd2007 » 2. apr 2017, 11:49

Nu er den slags jo blevet meget mere tjekket og sælges i supermarkeder osv., men oprindeligt (1970'erne) hvis man købte linser og kikærter og den slags (i helsekostbutikker), kunne man godt finde selv ret store i sten. Nu er det meget sjældent, men jeg ser dem altid grundigt igennem stadigvæk. :genert:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf dgd2007 » 2. apr 2017, 11:52

Joe skrev:Jeg fandt engang et lille søm i en pakke med instantnudler.
Der stod dog ikke "kan indeholde spor af søm" på den.

Jeg tror, det var på debatten eller den anden, at der engang var et billedet af en deklaration med "kan indeholde møtrikker" :)
Jeg ved selvfølgelig ikke, om det var et af de der fupbilleder, eller det var en ærlig google-oversættelse, you know "nuts and bolts" ...
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf LadyFox » 2. apr 2017, 12:07

Mit fritidshjem havde fået en pose pastaskruer der indholdt et led fra en hobbykniv. :shock:
Det nåede at blive serveret inden det blev opdaget. Det kunne være gået pænt galt.
0
...
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Lykke » 2. apr 2017, 12:36

Jeg har mødt et sneglehus i mine frosne broccoli.
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Lys » 2. apr 2017, 12:57

HerErJeg skrev:Jeg sidder med en bøtte blandede bolcher, og undrer mig over hvordan sådan en gang sukkermasse kan indeholde spor af soja, pistacienødder, valnødder, mandel, hvede og byg. I følge etiketten altså.
Hvad har I mødt af fremmed legemer i jeres fødevarer som absolut intet har med produktet at gøre?
Nogle gange undrer jeg mig virkelig over hvordan sådan en produktion foregår....


Så vidt jeg har forstået, gælder der særlige krav til deklarationen af de særlige allergener, du nævner (gælder også mælk), så hvis produktet er produceret i et miljø, hvor disse allergener anvendes i andre produkter, så skal det fremgå af emballagen.

Mælk, soja, gluten og nødder er også (ofte?) fremhævet i varedeklarationen, når det er en ingrediens.

Hvis man har allergi, er det ret væsentlig info .
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Akehurst2 » 2. apr 2017, 13:56

Lys skrev:
HerErJeg skrev:Jeg sidder med en bøtte blandede bolcher, og undrer mig over hvordan sådan en gang sukkermasse kan indeholde spor af soja, pistacienødder, valnødder, mandel, hvede og byg. I følge etiketten altså.
Hvad har I mødt af fremmed legemer i jeres fødevarer som absolut intet har med produktet at gøre?
Nogle gange undrer jeg mig virkelig over hvordan sådan en produktion foregår....


Så vidt jeg har forstået, gælder der særlige krav til deklarationen af de særlige allergener, du nævner (gælder også mælk), så hvis produktet er produceret i et miljø, hvor disse allergener anvendes i andre produkter, så skal det fremgå af emballagen.

Mælk, soja, gluten og nødder er også (ofte?) fremhævet i varedeklarationen, når det er en ingrediens.

Hvis man har allergi, er det ret væsentlig info .


Ja, og fx sådan noget som jordnødder er der nogle, der har så voldsom allergi overfor, at man ikke kan servere peanuts i et fly, hvis der er en jordnøddeallergiker om bord.

Blev helt paf og troede det var en joke, første gang, jeg fik meldingen "vi har ikke peanuts med i dag grundet passagerer med jordnøddeallergi", men den er åbenbart god nok. Og vist pænt besværligt for flyselskaberne, for et fly, der skal have en så hårdt ramt allergiker med om bord, skal gøres ekstremt grundigt rent inden.
0
Brugeravatar
Queen Molly
Indlæg: 526
Tilmeldt: 12. aug 2015, 05:52
Kort karma: 17
Likede indlæg: 813

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Queen Molly » 2. apr 2017, 15:14

Akehurst2 skrev:
Lys skrev:
HerErJeg skrev:Jeg sidder med en bøtte blandede bolcher, og undrer mig over hvordan sådan en gang sukkermasse kan indeholde spor af soja, pistacienødder, valnødder, mandel, hvede og byg. I følge etiketten altså.
Hvad har I mødt af fremmed legemer i jeres fødevarer som absolut intet har med produktet at gøre?
Nogle gange undrer jeg mig virkelig over hvordan sådan en produktion foregår....


Så vidt jeg har forstået, gælder der særlige krav til deklarationen af de særlige allergener, du nævner (gælder også mælk), så hvis produktet er produceret i et miljø, hvor disse allergener anvendes i andre produkter, så skal det fremgå af emballagen.

Mælk, soja, gluten og nødder er også (ofte?) fremhævet i varedeklarationen, når det er en ingrediens.

Hvis man har allergi, er det ret væsentlig info .


Ja, og fx sådan noget som jordnødder er der nogle, der har så voldsom allergi overfor, at man ikke kan servere peanuts i et fly, hvis der er en jordnøddeallergiker om bord.

Blev helt paf og troede det var en joke, første gang, jeg fik meldingen "vi har ikke peanuts med i dag grundet passagerer med jordnøddeallergi", men den er åbenbart god nok. Og vist pænt besværligt for flyselskaberne, for et fly, der skal have en så hårdt ramt allergiker med om bord, skal gøres ekstremt grundigt rent inden.


Hvordan kan det påvirke en allergiker at andre spiser peanuts?
Der er også mad jeg ikke kan tåle, men jeg kan fint være sammen med andre der spiser det?
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Chachacha » 2. apr 2017, 15:30

Queen Molly skrev:
Akehurst2 skrev:
Lys skrev:
HerErJeg skrev:Jeg sidder med en bøtte blandede bolcher, og undrer mig over hvordan sådan en gang sukkermasse kan indeholde spor af soja, pistacienødder, valnødder, mandel, hvede og byg. I følge etiketten altså.
Hvad har I mødt af fremmed legemer i jeres fødevarer som absolut intet har med produktet at gøre?
Nogle gange undrer jeg mig virkelig over hvordan sådan en produktion foregår....


Så vidt jeg har forstået, gælder der særlige krav til deklarationen af de særlige allergener, du nævner (gælder også mælk), så hvis produktet er produceret i et miljø, hvor disse allergener anvendes i andre produkter, så skal det fremgå af emballagen.

Mælk, soja, gluten og nødder er også (ofte?) fremhævet i varedeklarationen, når det er en ingrediens.

Hvis man har allergi, er det ret væsentlig info .


Ja, og fx sådan noget som jordnødder er der nogle, der har så voldsom allergi overfor, at man ikke kan servere peanuts i et fly, hvis der er en jordnøddeallergiker om bord.

Blev helt paf og troede det var en joke, første gang, jeg fik meldingen "vi har ikke peanuts med i dag grundet passagerer med jordnøddeallergi", men den er åbenbart god nok. Og vist pænt besværligt for flyselskaberne, for et fly, der skal have en så hårdt ramt allergiker med om bord, skal gøres ekstremt grundigt rent inden.


Hvordan kan det påvirke en allergiker at andre spiser peanuts?
Der er også mad jeg ikke kan tåle, men jeg kan fint være sammen med andre der spiser det?

Man kan reagere allergisk på dampene derfra. Min bror har fået et anafylaktisk shock af netop peanuts (dog ved indtagelse) og kan ikke være i rum med folk der spiser dem. Heldigvis tager flyselskaberne det meget alvorligt, de har jo ikke rigtigt lyst til at nødlande... Men jeg ved de har adrenalin ombord selv, hvis nu det er en allergiker uden epipen.

Ps. sorry for manglende trimning.
3
Brugeravatar
Queen Molly
Indlæg: 526
Tilmeldt: 12. aug 2015, 05:52
Kort karma: 17
Likede indlæg: 813

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Queen Molly » 2. apr 2017, 20:02

Hvordan kan det påvirke en allergiker at andre spiser peanuts?
Der er også mad jeg ikke kan tåle, men jeg kan fint være sammen med andre der spiser det?[/quote]
Man kan reagere allergisk på dampene derfra. Min bror har fået et anafylaktisk shock af netop peanuts (dog ved indtagelse) og kan ikke være i rum med folk der spiser dem. Heldigvis tager flyselskaberne det meget alvorligt, de har jo ikke rigtigt lyst til at nødlande... Men jeg ved de har adrenalin ombord selv, hvis nu det er en allergiker uden epipen.

Ps. sorry for manglende trimning.[/quote]

Hvor er det vildt at dampe fra peanuts kan gøre det.
Men tak for info. Og :gogo: til fly selskaberne for at tage det alvorligt.
2
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Muspel » 2. apr 2017, 20:48

Queen Molly skrev:Hvor er det vildt at dampe fra peanuts kan gøre det.
Men tak for info. Og :gogo: til fly selskaberne for at tage det alvorligt.


Det er hvis ekstra slemt på fly, fordi luften cirkuleres så meget i et lukket system - så partiklerne flyver rundt i hele flyet.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf sigge » 3. apr 2017, 07:02

Jeg har engang fundet en ret stor træsplint i nogle frosne wokgrøntsager.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Kan indeholde spor af....

Indlægaf Nicolait » 3. apr 2017, 08:51

dgd2007 skrev:
Joe skrev:Jeg fandt engang et lille søm i en pakke med instantnudler.
Der stod dog ikke "kan indeholde spor af søm" på den.

Jeg tror, det var på debatten eller den anden, at der engang var et billedet af en deklaration med "kan indeholde møtrikker" :)
Jeg ved selvfølgelig ikke, om det var et af de der fupbilleder, eller det var en ærlig google-oversættelse, you know "nuts and bolts" ...


Jeg har ihvertfald postet sådan et billede. Det var et, jeg selv havde taget af den kage som en kollega havde med som torsdagskage.

Jeg skulle netop til at skrive det i tråden. Godt husket. :gogo:
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Generelt"