Bluegarden/Dataløn oprettelse af stamkort på ungarbejder

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Bluegarden/Dataløn oprettelse af stamkort på ungarbejder

Indlægaf musling » 27. mar 2017, 13:37

Vi har fået en ungarbejder på mit arbejde og eftersom det er mig, der laver lønnen er det også mig, der skal oprette hende.

Almindelige menneskelige oplysninger har jeg helt styr på, men så snart jeg kommer om på fanen "skat" og efterfølgende, står jeg i stampe.
Jeg er ret ny i det der med at lave løn, men har indtil videre rimelig styr på det. Der ryger i hvert fald penge ud af firmaet og ind på min konto hver måned - at det så er alt for lidt, er jo en helt anden sag :fløjt: :lol:

Jeg var selv med til at oprette mit eget stamkort og det gik ret fint - men der er jo ret anderledes regler for en ungarbejder.
Dels er der noget med AM-bidrag (som ungarbejder skal betale?) og ATP (som ungarbejder _ikke_ skal betale?), men der er jo også noget med frikort, trækprocent (0%?) og andre små krummelurer.

Er jeg så heldig, at her er en, der kan hjælpe mig? Evt i privaten, så vi ikke keder andre med vores arbejdssnak i fritiden :lol2:
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Bluegarden/Dataløn oprettelse af stamkort på ungarbejder

Indlægaf Daflo » 27. mar 2017, 13:57

Indkomsttypen skal være 00, ungarbejdere betaler også ATP prorateret efter timetal og AM-bidrag.

Hvilken type skattekort du skal vælge er op til ungarbejderen. Man bruger som regel hovedkortet ved ens hovedindtægt og bikort til småjobs. Hvis ungarbejderen får SU bruger de som regel hovedkortet der, så du skal bruge bikortet. Hvis ungarbejderen ikke har anden indtægt skal du nok bruge hovedkortet. Men spørg vedkommende for at være sikker.

Trækprocenten skal du ikke taste, den kan systemet selv hente hos Skat.

Fik jeg det hele med? :)
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Bluegarden/Dataløn oprettelse af stamkort på ungarbejder

Indlægaf musling » 27. mar 2017, 14:19

Daflo skrev:Indkomsttypen skal være 00, ungarbejdere betaler også ATP prorateret efter timetal og AM-bidrag.

Hvilken type skattekort du skal vælge er op til ungarbejderen. Man bruger som regel hovedkortet ved ens hovedindtægt og bikort til småjobs. Hvis ungarbejderen får SU bruger de som regel hovedkortet der, så du skal bruge bikortet. Hvis ungarbejderen ikke har anden indtægt skal du nok bruge hovedkortet. Men spørg vedkommende for at være sikker.

Trækprocenten skal du ikke taste, den kan systemet selv hente hos Skat.

Fik jeg det hele med? :)


Ungarbejder = skolepige - hun er 15 og har ikke andre jobs.
Men hvis jeg taster ind, at jeg skal benytte skattekort eller frikort står der 55% i skat. Jeg synes jeg kan læse mig til, at det er fordi der ikke er skatteoplysninger at hente.
Er det fordi hun (eller hendes forældre) selv skal ind og gøre noget aktivt på skat? Det er jo nok hendes første løn.
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Bluegarden/Dataløn oprettelse af stamkort på ungarbejder

Indlægaf Daflo » 28. mar 2017, 13:19

Ja, det er fordi hun ikke har noget skattekort. Det kan de oprette i tast-selv service.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Bluegarden/Dataløn oprettelse af stamkort på ungarbejder

Indlægaf musling » 28. mar 2017, 14:50

Daflo skrev:Ja, det er fordi hun ikke har noget skattekort. Det kan de oprette i tast-selv service.


Tak :D
Det var også den konklusion vi nåede frem til i dag og hendes forældre er nu informeret om, at vi ikke kan udbetale løn, før de har været inde forbi skat. Så håber jeg resten bliver lidt nemmere derefter.
Ku' jo godt ringe til Bluegarden, men er chokeret over deres support-priser.. Kan godt nok arbejde mange timer og nå at undersøge, google m.v. for de penge. :gruble:
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Bluegarden/Dataløn oprettelse af stamkort på ungarbejder

Indlægaf Daflo » 29. mar 2017, 08:09

Du kan godt udbetale løn til hende. Hun kommer bare til at betale 55% i skat af pengene, men det kan jo reguleres senere.

Ja, deres support-priser er temmelig høje.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Bluegarden/Dataløn oprettelse af stamkort på ungarbejder

Indlægaf musling » 29. mar 2017, 13:16

Daflo skrev:Du kan godt udbetale løn til hende. Hun kommer bare til at betale 55% i skat af pengene, men det kan jo reguleres senere.

Ja, deres support-priser er temmelig høje.


Jeg har fri i dag og havde ikke hørt noget fra forældrene, da jeg gik hjem i går. Men min chef har lovet at finde ud af det.
Der er deadline for indberetning til udbetalingen 31.03 i dag - men mon ikke de har fundet en løsning? :)
0

Tilbage til "Generelt"