Hvordan lærer man selv sit barn at læse og skrive?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Nutellaen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. mar 2016, 10:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Hvordan lærer man selv sit barn at læse og skrive?

Indlægaf Nutellaen » 17. mar 2017, 08:16

Er der mon nogen der kan hjælpe med gode råd, erfaring, link til teknikker, materialer, apps osv. i forhold til selv at lære sit barn at læse og skrive?

Som info bor vi i udlandet, og min datter er 3½ år og 2-sproget, med dansk som 2. sprog. Hun har i hverdagen kun mig der taler dansk med hende, og jeg har fra hun blev født, lagt et kæmpe arbejde i at finde danske bøger, apps og film til hende, og hun taler stort set perfekt, gramatisk dansk.

Hun har stor interesse i bøger og bogstaver og vi læser allerede 15-30 min hver dag og snakker tit om bogstaverne og deres lyde, men jeg har brug for hjælp til at komme videre herfra. Jeg har købt nogle forskellige opgavebøger, bla. med med Hr. Skæg og 3 Søren og Mette læsebøger, men der er vi slet ikke endnu, da hun stadig kun kan tegne "krimskrams".

Jeg har intet uddannelsemæssigt belæg for at lære andre at læse, så føler at jeg har brug for viden og materialer der forklarer processen og hjælper mig igang. Jeg vil hellere end gerne betale for gode opgavebøger og apps, men jeg ved bare ikke hvor jeg finder de rette. :)
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hvordan lærer man selv sit barn at læse og skrive?

Indlægaf Ficus » 17. mar 2017, 08:20

Har ikke noget at byde ind med, rent praktisk. Men kan man mon finde materiale der bliver brugt til hjemmeskoling/-undervisning?

Det må da næsten findes.


Edit. Måske der findes FB grupper for folk der hjemmeskoler, hvor de også fx deler tips og materialer?
Senest rettet af Ficus 17. mar 2017, 08:21, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3727
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvordan lærer man selv sit barn at læse og skrive?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. mar 2017, 08:21

Det her skulle være godt :)

http://readingkidz.dk/da/
1
Brugeravatar
Nutellaen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. mar 2016, 10:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Hvordan lærer man selv sit barn at læse og skrive?

Indlægaf Nutellaen » 17. mar 2017, 08:30

Ficus skrev:Har ikke noget at byde ind med, rent praktisk. Men kan man mon finde materiale der bliver brugt til hjemmeskoling/-undervisning?

Det må da næsten findes.


Edit. Måske der findes FB grupper for folk der hjemmeskoler, hvor de også fx deler tips og materialer?


Jeg har prøvet at google, men uden brugbart resultat. Men Facebook grupper havde jeg ike lige tænkt over, det må der næsten findes. :)

Tak, Danseprinsesse, det ser helt sikkert ud som noget jeg kan bruge. :)
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvordan lærer man selv sit barn at læse og skrive?

Indlægaf Studsgaard » 17. mar 2017, 08:41

Jeg vil anbefale Alkalær

Det står for "alle kan lære at læse"
Jeg startede med at købe en begynderpakke og læste om det selv (inden vores skole ville teste mellemsten for ordblindhed) nu har vores skole selv uddannet lære i det.

Der lære man bogstavernes lyde og navn og udseende. Og man starter med lydrette ord. Og det kan godt virke lidt som nogle sluder bøger for os der kan læse, men det virker godt for dem der skal lære det. Og så når de kan læse de lydrette ord begynder man at lære dem at nogle bogstaver driller og kan ændre sin lyd.

Som app findes " søde ord" der er både en 1 og 2.
1
Brugeravatar
Nutellaen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. mar 2016, 10:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Hvordan lærer man selv sit barn at læse og skrive?

Indlægaf Nutellaen » 17. mar 2017, 09:02

Studsgaard skrev:Jeg vil anbefale Alkalær

Det står for "alle kan lære at læse"
Jeg startede med at købe en begynderpakke og læste om det selv (inden vores skole ville teste mellemsten for ordblindhed) nu har vores skole selv uddannet lære i det.

Der lære man bogstavernes lyde og navn og udseende. Og man starter med lydrette ord. Og det kan godt virke lidt som nogle sluder bøger for os der kan læse, men det virker godt for dem der skal lære det. Og så når de kan læse de lydrette ord begynder man at lære dem at nogle bogstaver driller og kan ændre sin lyd.

Som app findes " søde ord" der er både en 1 og 2.


Tusind tak, meget bedre end at skulle til at få tilsendt materialer, hvis vi kan starte med app'en. Havde læst lidt om Alkalær allerede, men kunne ikke helt finde ud af hvordan og hvorledes, da det mest handlede om et læseuniversitet for større børn.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvordan lærer man selv sit barn at læse og skrive?

Indlægaf Studsgaard » 17. mar 2017, 10:06

Min datter er startet i 0-klasse og der bruger de Alkalær og børnestavning ud fra lydene. Så det bruges også til opstarten og læring. Jeg er stor fan af det
0

Tilbage til "Generelt"