Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5042

Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf HerErJeg » 27. feb 2017, 15:44

En i min familie er ret passioneret jæger. Samtidigt har han ret mange penge, eller bruger ret mange penge på jagtrejser, for at skyde et eller andet dyr som skal op og hænge på væggen.
Han har også været i Afrika, og har nedlagt både flodheste og giraffer. Næste skridt er så elefanter...
Det er fuld legalt og man kan jo betale sig fra alt, jeg har bare en eller anden følelse i kroppen, at det alligevel er så helt utroligt unødvendigt.
For mig er virkelig en slags "fordi jeg kan", og hvad er næste skridt?
Jeg kan jo ikke blande mig i det og vil heller ikke, det strider bare imod hvad synes er rigtigt og forkert.

Når bølgerne går højt herhjemme omkring en død giraf i Zoo, som jeg i øvrigt er skide ligeglad med, så er det faktisk utroligt at eksotiske jagtrejser lever i bedste velgående uden at nogen så meget som blinker.
0
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf sortkaffe » 27. feb 2017, 16:21

Vegetar - så svaret gir nærmest sig selv ;)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Sangius » 27. feb 2017, 16:23

Er der ikke noget med, at den slags jagt nærmest er med til at holde bestanden, fordi dyrenen avles for de penge de tjener på det?

Synes det er et moralsl skråplan. Men vi slagter sgu millioner af dyr hvert år for kød vi ingenlunde har brug for. Synes egentlig ikke den gængse borger er særlig meget bedre. Det er bare ikke lige så synligt hvor man bidrager til slagtning og dyremishandling.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Wizzze » 27. feb 2017, 16:29

Brugt rigtigt, kan det være en måde at sikre lokalsamfund og dyreliv en gavnlig udvikling.

Men ender pengene bare i lommerne på korrupte embedsmænd, så skaber storvildtjagt bare endnu flere problemer oven i dem, som fattigdom, krybskytteri og befolkningsudvikling allerede har skabt.
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf icelady » 27. feb 2017, 16:34

Så længe det er godkendt trofæ-jagt, kan folk for min skyld skyde alt det, de kan betale sig fra.

Trofæ-jagter foregår ofte udenfor områder, der normalt er besøgt at turister på feks fotosafari.
Trofæ-jagter skaber penge til de lokale, bla i form af bekæmpelse af krybskytter, pleje af området, håndtering af turister og deres ønsker/behov, så set med de øjne gør de gavn.

Edit: Denne kronik forklarer det egentlig meget godt: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5530130/Jagt-er-med-til-at-bevare-Afrikas-elefanter
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. feb 2017, 16:44

Jeg synes, det er en mærkelig hobby at have at dræbe for sjov.
8
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Delfin » 27. feb 2017, 16:47

Sangius skrev:Er der ikke noget med, at den slags jagt nærmest er med til at holde bestanden, fordi dyrenen avles for de penge de tjener på det?

Synes det er et moralsl skråplan. Men vi slagter sgu millioner af dyr hvert år for kød vi ingenlunde har brug for. Synes egentlig ikke den gængse borger er særlig meget bedre. Det er bare ikke lige så synligt hvor man bidrager til slagtning og dyremishandling.


Jo i hvert fald en del af jagten sælges som regulering af bestanden, og så koster det op mod 25.000 US dollar at skyde en elefant + rejseudgifterne som heller ikke just er i den lave ende for en jagtrejse, og der er ikke frit valg på øverste hylde, man får simpelthen udpeget, hvilken elefant, man må skyde. Oplysningen stammer fra en tidligere kollega, som har været afsted et par gange. Elefanten var en engangsforeteelse, men de har også skudt giraf og mindre dyr dernede. Jeg har ikke den store forståelse for betagelsen af trofæjagt, men det lader til, at det er ganske godt reguleret på jagtrejsedestinationerne.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Sangius » 27. feb 2017, 16:50

Delfin skrev:
Sangius skrev:Er der ikke noget med, at den slags jagt nærmest er med til at holde bestanden, fordi dyrenen avles for de penge de tjener på det?

Synes det er et moralsl skråplan. Men vi slagter sgu millioner af dyr hvert år for kød vi ingenlunde har brug for. Synes egentlig ikke den gængse borger er særlig meget bedre. Det er bare ikke lige så synligt hvor man bidrager til slagtning og dyremishandling.


Jo i hvert fald en del af jagten sælges som regulering af bestanden, og så koster det op mod 25.000 US dollar at skyde en elefant + rejseudgifterne som heller ikke just er i den lave ende for en jagtrejse, og der er ikke frit valg på øverste hylde, man får simpelthen udpeget, hvilken elefant, man må skyde. Oplysningen stammer fra en tidligere kollega, som har været afsted et par gange. Elefanten var en engangsforeteelse, men de har også skudt giraf og mindre dyr dernede. Jeg har ikke den store forståelse for betagelsen af trofæjagt, men det lader til, at det er ganske godt reguleret på jagtrejsedestinationerne.


I så fald er vel gavnligt for arten. Det er ikke en særlig pæn måde at tjene penge ind til at bibeholde bestanden, men sikkert effektiv.

Med al den dyremishandling der foregår lige under vores næser i eget land, så kan dette virkelig ikke få mig op ad stolen.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Slettet bruger » 27. feb 2017, 16:54

Er det forbudt at spise kødet på trofæjagter?

Kan bare se mange siger at kødet aldrig bliver spist, og det virker på mig underligt hvorfor man bare lader en giraf ligge uden at spise kødet, med mindre det er et krav?

Det er jo mange penge hvis man sælger kødet.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Delfin » 27. feb 2017, 16:55

Sangius skrev:
Delfin skrev:
Sangius skrev:Er der ikke noget med, at den slags jagt nærmest er med til at holde bestanden, fordi dyrenen avles for de penge de tjener på det?

Synes det er et moralsl skråplan. Men vi slagter sgu millioner af dyr hvert år for kød vi ingenlunde har brug for. Synes egentlig ikke den gængse borger er særlig meget bedre. Det er bare ikke lige så synligt hvor man bidrager til slagtning og dyremishandling.


Jo i hvert fald en del af jagten sælges som regulering af bestanden, og så koster det op mod 25.000 US dollar at skyde en elefant + rejseudgifterne som heller ikke just er i den lave ende for en jagtrejse, og der er ikke frit valg på øverste hylde, man får simpelthen udpeget, hvilken elefant, man må skyde. Oplysningen stammer fra en tidligere kollega, som har været afsted et par gange. Elefanten var en engangsforeteelse, men de har også skudt giraf og mindre dyr dernede. Jeg har ikke den store forståelse for betagelsen af trofæjagt, men det lader til, at det er ganske godt reguleret på jagtrejsedestinationerne.


I så fald er vel gavnligt for arten. Det er ikke en særlig pæn måde at tjene penge ind til at bibeholde bestanden, men sikkert effektiv.

Med al den dyremishandling der foregår lige under vores næser i eget land, så kan dette virkelig ikke få mig op ad stolen.


Artiklen, som Icelady linker til, forklarer meget fint, hvordan det hænger sammen
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Delfin » 27. feb 2017, 16:57

eks-Maupassant skrev:Er det forbudt at spise kødet på trofæjagter?

Kan bare se mange siger at kødet aldrig bliver spist, og det virker på mig underligt hvorfor man bare lader en giraf ligge uden at spise kødet, med mindre det er et krav?

Det er jo mange penge hvis man sælger kødet.


Jo da. Noget af det spiseegnede bliver tilberedt og serveret for jagtselskabet, og resten bliver da helt sikkert også anvendt. Dernede har man ikke råd til at kyle mad i skraldespanden.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf icelady » 27. feb 2017, 16:59

eks-Maupassant skrev:Er det forbudt at spise kødet på trofæjagter?

Kan bare se mange siger at kødet aldrig bliver spist, og det virker på mig underligt hvorfor man bare lader en giraf ligge uden at spise kødet, med mindre det er et krav?

Det er jo mange penge hvis man sælger kødet.


Kødet bliver skam brugt; det kan bruges til mad, eller det smides ud til storvildtet.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Hunkat » 27. feb 2017, 17:02

Jeg har det okay med konceptet, der hvor jeg bliver lidt stram i betrækket er når mange af arterne er truede i en eller anden grad. Det synes jeg er nederen. Hvis nu der var så mange elefanter i Afrika at man kunne svømme i dem så ville det ikke røre mig det fjernest, ganske som det ikke rører mig at de skyder kronvildt i Dyrehaven.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Slettet bruger » 27. feb 2017, 17:12

Hunkat skrev:Jeg har det okay med konceptet, der hvor jeg bliver lidt stram i betrækket er når mange af arterne er truede i en eller anden grad. Det synes jeg er nederen. Hvis nu der var så mange elefanter i Afrika at man kunne svømme i dem så ville det ikke røre mig det fjernest, ganske som det ikke rører mig at de skyder kronvildt i Dyrehaven.


Hvis man nøjes med at skyde de gamle elefanter der er færdige med at få unger, så betyder det jo ingen ting for artens overlevelse.

Eller dvs da kun hvis de gamle dyr evt hjæper de yngre dyr med at tage sig af deres unger?

Jeg ved ikke om en gammel elefanthan gør noget aktivt for artens overlevevelse, like samler mad ind til de andre, eller om han bare frihjuler den.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvordan har du det med storvildtsjagt?

Indlægaf Hunkat » 27. feb 2017, 17:26

eks-Maupassant skrev:
Hunkat skrev:Jeg har det okay med konceptet, der hvor jeg bliver lidt stram i betrækket er når mange af arterne er truede i en eller anden grad. Det synes jeg er nederen. Hvis nu der var så mange elefanter i Afrika at man kunne svømme i dem så ville det ikke røre mig det fjernest, ganske som det ikke rører mig at de skyder kronvildt i Dyrehaven.


Hvis man nøjes med at skyde de gamle elefanter der er færdige med at få unger, så betyder det jo ingen ting for artens overlevelse.

Eller dvs da kun hvis de gamle dyr evt hjæper de yngre dyr med at tage sig af deres unger?

Jeg ved ikke om en gammel elefanthan gør noget aktivt for artens overlevevelse, like samler mad ind til de andre, eller om han bare frihjuler den.


Jeg ved i hvert fald at de har et martrikalsk samfund hvor de gamle hunner (og de kan vist få unger ret længe faktisk) har ansvaret for at lede flokken til vand og hjælpe med at passe de små nye. Så jeg tror nok det har betydning at skyde de gamle hunner i hvert fald. Hannerne er vist enspændere, der betyder det nok ikke ligeså meget.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Generelt"