Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf HerErJeg » 9. feb 2017, 16:14

I mit kontorhus er man i gang noget vildt, synes jeg.
Der er mange kontorassistenter, derfor vælger man så alligevel at opsige en mangeårig overenskomst med HK, for i stedet gå i retning mod individuelle tiltag. Særlig dygtighed skal fremover belønnes godt, man kan så frygte, at dem der bare leverer "metervarer" uden selv at kunne påvirke deres dag, vil næsten blive glemt. Der står i hvert fald en lang smørre på intra, selvfølgelig lover man ikke forringelser for nogen, men mulighed for individualisme, og derfor stadig fastholde de allerdygtigste og højeste faglige kunnen bla. bla. bla...
Resultatet er imidlertid, og flere af de gamle og meget erfarne simpelthen smider opsigelsen. Om det skyldes den opsagte OK er svært at sige, men det er en virksomhed, hvor man typisk skal bæres ud. 40 års jubilæum er helt almindeligt forekommende.

Hvor meget betyder OK for dig? Er det din tryghed, eller ville du elske muligheden for at kunne brænde igennem og være din egen lykkes smed, og derfor score mere i løn end igennem et fast skalatrin i en statistik?
At de så tør, det forstår jeg næsten ikke, hvis det hvade været en anden rød fagforening der var blevet opsagt, så havde der været flere år med blokader som hævnaktion.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf HappyPaww » 9. feb 2017, 16:27

Jeg har aldrig arbejdet under overenskomster, men kun private virksomheder, som følger funktionærloven.

Der er mange goder ved overenskomstregulerede virksomheder, men i og med jeg aldrig har prøvet det, savner jeg det heller ikke. Jeg er nok trods en "rød" grundholdning alligevel lidt liberalt anlagt, for jeg kan ikke se, hvad der er galt i at fx arbejde 70 timer om ugen uden overtidsbetaling, hvis man vel at mærke selv har lysten og ambitionerne til det.
0
fisken80
Indlæg: 22079
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52051

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf fisken80 » 10. feb 2017, 12:13

HappyPaww skrev:Jeg har aldrig arbejdet under overenskomster, men kun private virksomheder, som følger funktionærloven.

Der er mange goder ved overenskomstregulerede virksomheder, men i og med jeg aldrig har prøvet det, savner jeg det heller ikke. Jeg er nok trods en "rød" grundholdning alligevel lidt liberalt anlagt, for jeg kan ikke se, hvad der er galt i at fx arbejde 70 timer om ugen uden overtidsbetaling, hvis man vel at mærke selv har lysten og ambitionerne til det.


Men det er da også fint muligt også med overenskomst. Det hedder bare jobløn og er meget normalt i flere brancher. Derfor kan der jo stadig sagtens være en overenskomst, der sikrer ting som løn under sygdom, pension, barns sygedag, barselsvilkår, opsigelsesvarsel, feriefridage, og efteruddannelse.

Overenskomster handler bestemt ikke kun om løn og arbejdstid men om mange mange andre ting.

Og ja, overenskomst betyder noget for mig. Rigtig meget faktisk, for mange brancher ville være det vilde vesten uden, og den tanke synes jeg bestemt ikke om.

Og hvad angår dit oplæg TS, så sikrer overenskomsten en mindsteløn, hvad virksomheden derudover vil give af tillæg til de arbejdsomme osv. er jo helt op til dem, det forhindrer en overenskomt altså ikke, så der ligger nok andet bag deres opsigelse end bare lønnen.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33896

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf JoyNips » 10. feb 2017, 12:16

En del. Jeg er statsansat.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf girl_beat » 10. feb 2017, 12:18

HappyPaww skrev:Jeg har aldrig arbejdet under overenskomster, men kun private virksomheder, som følger funktionærloven.

Der er mange goder ved overenskomstregulerede virksomheder, men i og med jeg aldrig har prøvet det, savner jeg det heller ikke. Jeg er nok trods en "rød" grundholdning alligevel lidt liberalt anlagt, for jeg kan ikke se, hvad der er galt i at fx arbejde 70 timer om ugen uden overtidsbetaling, hvis man vel at mærke selv har lysten og ambitionerne til det.

This :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. feb 2017, 12:43

Vil nærmest sige at OK er altafgørende - jeg er pædagog, og hvis ikke vi havde de forskellige fagforeninger inden for den verden, til at kæmpe for løn o.a i overenskomstforhandlingerne, så havde vi nok ligget væsentligt lavere lønmæssigt. Ingen tvivl om at OK-forhandlingerne taler hvervet op, berettiget.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf kidkomb » 10. feb 2017, 13:00

Jeg arbejder i detail, så det giver lidt sig selv.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20422
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43840

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf paint » 10. feb 2017, 13:16

Det er mit indtryk, at alt for mange ikke ved, hvor meget en overenskomst egentlig betyder. Alt for mange tror, at lønforhold, overtidsbetaling, pension og opsigelsesvarsler, er ting der er vedtaget ved lov. Dette er ikke tilfældet. På det danske arbejdsmarked, er det arbejdsmarkedets parter, der bliver enige om den slags ting - dvs. en fagforening og en arbejdsgiver. Ting som barsel, regulering af pensioner, efteruddannelse mv. er ene og alene reguleret af en overenskomst.
Når en arbejdsgiver ikke ønsker at være tilsluttet en overenskomst, vil de naturligvis forsøge at sælge ideen så positivt som muligt. Men sandheden er, at det er en fordel for arbejdsgiveren, men i den grad ikke for de ansatte.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf kidkomb » 10. feb 2017, 13:20

paint skrev:Det er mit indtryk, at alt for mange ikke ved, hvor meget en overenskomst egentlig betyder. Alt for mange tror, at lønforhold, overtidsbetaling, pension og opsigelsesvarsler, er ting der er vedtaget ved lov. Dette er ikke tilfældet. På det danske arbejdsmarked, er det arbejdsmarkedets parter, der bliver enige om den slags ting - dvs. en fagforening og en arbejdsgiver. Ting som barsel, regulering af pensioner, efteruddannelse mv. er ene og alene reguleret af en overenskomst.
Når en arbejdsgiver ikke ønsker at være tilsluttet en overenskomst, vil de naturligvis forsøge at sælge ideen så positivt som muligt. Men sandheden er, at det er en fordel for arbejdsgiveren, men i den grad ikke for de ansatte.

Njah. Det er en sandhed med modifikationer.
3F er feks fuldkommen ude at skide på nogle punkter.
Så lige præcis arbejdsgivere i dén branche kigger jeg ikke skævt til, hvis de ikke ønsker 3F.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Slettet bruger » 10. feb 2017, 13:22

paint skrev:Det er mit indtryk, at alt for mange ikke ved, hvor meget en overenskomst egentlig betyder. Alt for mange tror, at lønforhold, overtidsbetaling, pension og opsigelsesvarsler, er ting der er vedtaget ved lov. Dette er ikke tilfældet.


Funktionærloven fastsætter opsigelsesvarsel ved lov. Det giver f.eks. mig et halvt års opsigelsesvarsel.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 10. feb 2017, 13:36

Jeg er ikke selv medlem af fagforening, men falder alligevel under den gældende overenskomst på min arbejdsplads.
Men det er jo ikke mit valg. Derfor forholder jeg mig heller ikke rigtig til den, og selvom det ikke er brugt at man går ind og be'r om lønforhøjelse (for man får jo en fast lønstigning gennem overenskomstforhandlingerne hvert år), så gjorde jeg det for et halvt år siden, da jeg mente det var fortjent.
På samme måde ville jeg gå til min leder hvis der var andre ændringer jeg ønskede, og skulle de henvise til den forhandlede overenskomst, ville jeg henvise til mit manglende medlemskab. Det betyder selvfølgelig ikke, at jeg forventer de altid vil give mig hvad jeg ønsker. Men jeg forventer de vil lytte og forhandle.
Så kort sagt; overenskomst betyder nok ikke så meget for mig.
0
Lys
Indlæg: 5809
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Lys » 10. feb 2017, 14:31

paint skrev:Det er mit indtryk, at alt for mange ikke ved, hvor meget en overenskomst egentlig betyder. Alt for mange tror, at lønforhold, overtidsbetaling, pension og opsigelsesvarsler, er ting der er vedtaget ved lov. Dette er ikke tilfældet. På det danske arbejdsmarked, er det arbejdsmarkedets parter, der bliver enige om den slags ting - dvs. en fagforening og en arbejdsgiver. Ting som barsel, regulering af pensioner, efteruddannelse mv. er ene og alene reguleret af en overenskomst.
Når en arbejdsgiver ikke ønsker at være tilsluttet en overenskomst, vil de naturligvis forsøge at sælge ideen så positivt som muligt. Men sandheden er, at det er en fordel for arbejdsgiveren, men i den grad ikke for de ansatte.



Men alle de forhold kan man jo også have uden overenskomst. Jeg er som 34-årig første gang ansat under overenskomst (i et "voksenjob") og har altid haft feriefridage, barselsordning, forhøjet feriegodtgørelse, pension etc. Til gengæld har jeg aldrig fået overtidsbetaling, men det får jeg heller ikke nu, hvor jeg er ansat under overenskomst. Jeg er i mit 4. job efter endt uddannelse - alle under funktionærloven.

Jeg forhandler i øvrigt i praksis min løn selv, selvom jeg er ansat under overenskomst og er medlem af fagforeningen.

Jeg forholder mig vist primært til de vilkår, jeg får tilbudt, og mindre til om de følger af en overenskomst eller en medarbejderhåndbog.
2
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf MyGirl » 10. feb 2017, 14:39

Har aldrig været overenskomstansat, så det betyder meget lidt for mig.
0
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf HerErJeg » 10. feb 2017, 15:26

Jeg har faktisk ikke selv en overenskomst, men mange andre i huset har, og det er så dem der får den opsagt.
For feks min kone, der er kommunalt ansat, ville det være rent lovløse tilstande, hvis der ikke er en overenskomst. Min svigerfar er i Dansk Metal, og sådan en dansk produktionsvirksomhed, ville nok også prøve at slippe billigst muligt, hvis der ikke var en aftale..
Det bliver spændende at se om der er flere der smutter. Det er i hvert fald højst usædvanligt at man selv tager sin afsked.
0
Lys
Indlæg: 5809
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: Hvor meget betyder overenskomst for dig?

Indlægaf Lys » 10. feb 2017, 15:51

HerErJeg skrev:Jeg har faktisk ikke selv en overenskomst, men mange andre i huset har, og det er så dem der får den opsagt.
For feks min kone, der er kommunalt ansat, ville det være rent lovløse tilstande, hvis der ikke er en overenskomst. Min svigerfar er i Dansk Metal, og sådan en dansk produktionsvirksomhed, ville nok også prøve at slippe billigst muligt, hvis der ikke var en aftale..
Det bliver spændende at se om der er flere der smutter. Det er i hvert fald højst usædvanligt at man selv tager sin afsked.


Hvorfor tænker du, at der ville være lovløse tilstande uden overenskomst? Er der det for dit vedkommende?
0

Tilbage til "Generelt"