Nytårsløjer

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Nytårsløjer

Indlægaf Yetie » 30. dec 2016, 12:37

At sprænge postkasser i luften er IKKE nytårsløjer. :evil:

Som barn hejsede vi juletræer op i flagstænger ( hvis ikke det blæste for meget), fordelte diverse ting fra skure ud på græsplænen, smed konfetti i folks entreer, kom tandpasta under folks dørhåndtag på bilerne. Og en enkelt gang bandt vi håndtagene på de to hoveddøre på et hus sammen, så de ikke kunne åbne da vi bankede på.

Synes det hører barndommen til, og gør det ikke som voksen. Hvis jeg havde børn ville de også få lov, så længe vi snakker løjer, og ikke hærværk.
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Nytårsløjer

Indlægaf decibell » 30. dec 2016, 13:53

Nej til både som barn og som voksen. Jeg blev opdraget til og har i hvert fald i mit voksne liv levet efter, at jeg generelt ikke gør mod andre, hvad jeg ikke selv ville bryde mig om at få gjort mod mig. Jeg ville blive både irriteret og ked af det, hvis jeg fx skulle til at gøre rent efter skum, tandpasta og fløde - for de, der laver "nytårsløjer", er jo sjældent med til at rydde det op. Hvis de var, ville jeg måske se lidt blidere på det. Konfetti er harmløst, det ville jeg bare grine af.

Jeg har med årene fået fastlagt min grænser for "nytårsløjer","drengestreger" og "practical jokes": Hvis noget skal være sjovt i mine øjne, så er det

- ikke til fysisk/psykisk skade for andre
- medfører ikke stor eller tidskrævende besvær/ulejlighed for andre
- ødelægger heller ikke noget materielt.

Det gør mig kedelig i nogens øjne, det ved jeg godt, men det er også helt i orden. De mennesker, der synes, jeg er kedelig pga. det, er jo netop nok også de samme mennesker, som kunne finde på at gøre sådan noget, og så er vi alligevel ikke kompatible.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi har fået ødelagt postkassen én gang, men ikke siden den blev til at tage af og tage med ind. Der er dog flere på vejen, der stadig lader dem hænge ude med/uden lågen åben, med skade til følge. Jeg synes oprigtigt, at de beboere skulle have regningen selv for den nye postkasse, i stedet for at fællesskabet skal betale det over huslejen, når det kunne være blevet forhindret ved at tage den ind. Og det irriterer mig også, at fællesskabet skal betale for, at gårdmændene skal rydde op efter fyrværkeriet. Ryd dog for pokker selv op, når du kan svine til.

Ja ja, jeg ved det. Jeg er en gnaven, gammel kone. :D
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Nytårsløjer

Indlægaf Skorstenen » 30. dec 2016, 14:06

Jeg tror næsten vores nabo vil blive skuffet hvis vi ikke hænger et eller andet op i hans flagstang :genert:
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nytårsløjer

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2017, 05:13

Ado skrev:I 4. klasse smurte vi vores lærers bil ind i tandpasta og barberskum.

Bortset fra lidt skum på vinduerne, da vi var børn, er det ikke det vilde, jeg har lavet. (Bortset fra bilen :genert:) Men min veninde og jeg havde, da vi var ca. 13 år, en rygsæk fuld af nytårskrudt, barberskumsdåser og øldåser. Den gik der ild i. Det var festligt. :D


Barberskum er mere hærværk end løjer. Det kan ødelægge bilens lak.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Nytårsløjer

Indlægaf Pjeps » 1. jan 2017, 08:46

Der er nogen der har kastet æg ind på min altan i år, forbandet svineri. Nytårsløjer hører til i Jylland, det bruger vi ikke herovre på øen :D
0
:ninja:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Nytårsløjer

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. jan 2017, 09:02

Jeg kender stort set kun til det, fordi jeg er interesseret i gamle skikke og traditioner, og jeg troede faktisk ikke, at det længere rigtig blev praktiseret som et tilbagevendende indslag.

Jeg ved ikke, om det er sådan, men jeg kunne forestille mig, at det særligt har overlevet steder, hvor man kender hinanden lokalt. Ikke nødvendigvis personligt, men sådan at forstå, at man ved, hvem de fleste er. Det gør man slet ikke i kvarteret, hvor jeg bor, jeg kan ikke engang sætte navn og/eller ansigt på alle i min opgang, og jeg ville finde det dybt underligt at trænge ind i komplet ukendte menneskers privatsfære, ligesom det også ville gøre mig meget utryg, hvis andre gjorde det mod mig.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Nytårsløjer

Indlægaf LadyFox » 1. jan 2017, 10:56

Jeg vidste slet ikke at det var en ting, så jeg har naturligvis lavet nytårsløjer. Og ærlig talt vil jeg helst være fri for at andre lavede det med mig, jeg synes ikke det lyder særlig sjovt.
0
...
Brugeravatar
Skinkehunden
Indlæg: 798
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:17
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1959

Re: Nytårsløjer

Indlægaf Skinkehunden » 1. jan 2017, 22:44

Har hverken lavet løjer eller blevet udsat for dem herhjemme. For en del år siden holdt vi dog nytår hos min svigerinde ude på landet og for helvede et chok vi allesammen fik da naboens unger pludselig gned på vinduerne (lige bag os) med flamingo, hold nu kæft hvor det larmede og pev :gisp: :gisp: :lol2:

Det er nok ikke én man skal lave med ældre og folk med svage hjerter ;)
1
Formerly known as Gerbilwoman :)
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Nytårsløjer

Indlægaf hotlips » 1. jan 2017, 23:45

Jeg har aldrig rigtig set det sjove heller ikke som barn så jeg har aldrig gjort det, jeg har heller ikke været udsat for det.
Men her hvor vi bor er der et par af stierne hvor der er sprøjtet barberskum i postkassen og udover de ret dyre skraldestativer vi har, og det har ødelagt malingen. Og så har de smidt toiletruller i buskene hos dem på de stier der har nogen i forhaven.
Blandt andre hos en dame der er på det sidste med at klare sig selv, hun går i super slow hver dag til købmanden men aldrig længere alene, hun er semi dement, jeg håber nogen har fjernet det imorgen, ellers gør jeg det, vi har ikke været hjemme idag og jeg er bekymret for det vil forvirre hende eller at hun bruger sine kræfter på at forsøge at fjerne det.

Jeg har svært ved at se noget man udsætter andre for som løjer og man ser jo heller ikke reaktionen på den slags, jeg ved ikke om det er tanken om det man selv tror vil være reaktionen man synes er enormt sjov, men det er i mine øjne bare en gang formålsløst svineri.
2
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Nytårsløjer

Indlægaf D.itsen » 2. jan 2017, 00:14

Jeg har aldrig gjort det, og det vildeste jeg husker er sket mod os da jeg var barn, var juletræ i flagstangen.
I dag kom vi hjem til en ekstra skraldespand i skuret, det er åbenbart niveauet på den lille vej vi bor på, det er virkelig rart :-D Naboen har fået den igen
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Nytårsløjer

Indlægaf Delfin » 2. jan 2017, 00:54

Som barn tilbage i 70erne, jeg troede egentlig den var død nu. Det var noget med at sætte tape på dørklokker/nøglehuller og andet i småtingsafdelingen, men jeg havde strengt forbud mod at lave noget grænsende til hærværk.
1
14 11 14
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Nytårsløjer

Indlægaf Yetie » 2. jan 2017, 05:52

Angelina skrev:
Yetie skrev:At sprænge postkasser i luften er IKKE nytårsløjer. :evil:

Som barn hejsede vi juletræer op i flagstænger ( hvis ikke det blæste for meget), fordelte diverse ting fra skure ud på græsplænen, smed konfetti i folks entreer, kom tandpasta under folks dørhåndtag på bilerne. Og en enkelt gang bandt vi håndtagene på de to hoveddøre på et hus sammen, så de ikke kunne åbne da vi bankede på.

Synes det hører barndommen til, og gør det ikke som voksen. Hvis jeg havde børn ville de også få lov, så længe vi snakker løjer, og ikke hærværk.


Og det er nok endnu mere hærværk end det er at sprænge postkassen i luften - det ødelægger lakken på bilen, og det er altså noget dyrere at få omlakeret en bil end det er at købe en ny postkasse.

Jeg har aldrig lavet nytårsløjer - og har heller aldrig været udsat for det. Mine forældre fik tilgengæld ødelagt en kæmpe rude ind til køkkenet (de smurte tandpasta på den, så den var helt ridset) - og deres bil (samme ting). Faren til ungerne synes det bare var "almindelige drengestreger" og mente ikke han skulle betale for skaderne.


Hvis de havde været lakeret, ja. Og jeg kan selvfølgelig huske forkert efter så mange år, men jeg mener bestemt at de var af plastic. Vi passede faktisk rigtig meget på med ikke at ødelægge noget.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Nytårsløjer

Indlægaf Torn » 2. jan 2017, 06:17

Jeg har aldrig udført nytårsløjer og jeg er aldrig blevet udsat for det. I følge jeres beskrivelser lyder langt det meste som hærværk i mine ører.
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårsløjer

Indlægaf Fru Sunshine » 2. jan 2017, 06:53

Jeg tror, de "værste" løjer, jeg har oplevet (og nu definerer vi løjer som uskadelige drengestreger), var da vi kom hjem fra en nytårsfest og fandt havebordet foran bagdøren nydeligt dækket med afbrændte bordbomber, paptallerkner, serpentiner og hvad har vi, og dengang vi fandt min fars cykel placeret om flagstangen.
Det var naboerne, der havde moret sig - og det gjorde vi også. De fik så selv lov til at lægge flagstangen ned igen, så cyklen kunne komme fri :lol:

Min mor har fortalt om sin barndom, da de havde taget en lokumsspand (og nej, der var ikke mange, der ikke havde træk og slip, men enkelte havde altså ikke), puttet gær i og placeret den i en baggang.
Det vil jeg nok påstå, tangerer hærværk.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Generelt"