Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Indlægaf Fru Sunshine » 28. dec 2016, 09:17

Jeg undrer mig virkelig.
Hvis tandlægen har vist de oplysninger, er det selvfølgelig helt galt, men kan det være noget, din faster har fyret af, for at få ret?
Det forekommer så langt ude, at tandlægen skulle have vist hende det.

Også fordi du jo ikke har modtaget nogen af de henvendelser.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Indlægaf HappyPaww » 30. dec 2016, 20:04

Angelina skrev:
HappyPaww skrev:For helvede - den rykker/påmindelse snak er der totalt uvedkommende og ligegyldig :rulle:


Til sagen: Jeg synes måske det er lidt overdrevet ligefrem at ville klage til højere instanser over at tandlægen har vist din faster at du ikke er kommet på trods af rykkere. Jeg ville da bare Give dem besked om, at jeg har skiftet tandlæge, og de skal slette mig fra systemet. Værre er det vel heller ikke..? Det er jo ikke fordi det fx er en gynækolog der har udleveret oplysninger om, at du har været til gentagne behandlinger for klamydia og gonorre.


Så det du (og I andre der synes det er overdrevet) siger er at det er op til tandlæger, læger og andre der har tavshedspligt, selv at afgøre hvad og hvornår de må dele oplysningerne og hvilke oplysninger de må dele, at tavshedspligten kun gælder delvist?

Jeg synes, at man også kan skyde gråspurve med kanoner - og at det i dette tilfælde måske ikke er så farlige/personfølsomme oplysninger der er givet ud. Nu kender jeg ikke TS' forhold til sin faster, tandlægen osv. (umiddelbart slår det mig dog som et meget lille miljø, siden tandlægen åbenbart kender familieforhold mm.), men ja - jeg kan ikke rigtig sætte mig ind i problematikken. Hvis TS' faster var en der forfulgte hende, ville de jo nok ikke have kontakt, og altså - det handler om tandlægetider?

Men ja, når du stiller det op imellem at tandlægen selv må afgøre hvor tavshedspligten gælder, så må svaret vel være ja - fordi jeg simpelthen ikke tror det er et bevidst brud på den.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25730

Re: Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Indlægaf Delfin » 30. dec 2016, 20:39

HappyPaww skrev:[
Men ja, når du stiller det op imellem at tandlægen selv må afgøre hvor tavshedspligten gælder, så må svaret vel være ja - fordi jeg simpelthen ikke tror det er et bevidst brud på den.


Det er aldeles ligegyldigt, om det er bevidst eller ej. Tavshedspligt skal ikke gradbøjes, og har man adgang til fortrolige oplysninger, bør man være bevidst om, hvilke ting, der hører under tavshedspligten. Hvis ts faster selv har set det på skærmen, har hun måske også haft mulighed for at se andet. CPR nummer fx.

Vist er det ikke de kæmpe afsløringer, men hvis vi lader det være op til den enkelte sundhedsperson at gradbøje tavshedspligten fra sag til sag, så er den til sidst intet værd.
6
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19594

Re: Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Indlægaf Animi » 30. dec 2016, 20:50

HappyPaww skrev:Jeg synes, at man også kan skyde gråspurve med kanoner - og at det i dette tilfælde måske ikke er så farlige/personfølsomme oplysninger der er givet ud. Nu kender jeg ikke TS' forhold til sin faster, tandlægen osv. (umiddelbart slår det mig dog som et meget lille miljø, siden tandlægen åbenbart kender familieforhold mm.), men ja - jeg kan ikke rigtig sætte mig ind i problematikken. Hvis TS' faster var en der forfulgte hende, ville de jo nok ikke have kontakt, og altså - det handler om tandlægetider?


Men det ved tandlægen jo ikke. Og siden fasteren har fået lov til at se med på skærmen, er der risiko for at en masse andre personfølsomme oplysninger som fx cpr nr, adresse, tlf nr osv også stod frit tilgængelig for fasteren at se. Og derfor er det rigtig dumt at lade andre se disse fortrolige oplysninger der egentlig kun er forbeholdt tandlægen, HVIS NU det ikke var så godt at personen så det.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24471

Re: Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Indlægaf Moxy-lady » 30. dec 2016, 22:53

Jeg synes at denne sag minder om blikkenslager sagen. Og min holdning er den samme som den gang. Det er ikke okay, uanset hvem det er til, hvilke oplysninger der er videregivet eller hvad intentionen havde været. Jeg var flippet skråt, men i første omgang havde jeg muligvis kun kontaktet tandlægen og talt med store bogstaver. Alt efter hans reaktion var jeg muligvis gået videre med det. Det er simpelthen fuldstændig uprofessionelt og uacceptabelt.
10
My world 12-10-18 :lun:
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Indlægaf Muspel » 31. dec 2016, 09:24

Enig i, at det ikke er i orden. Jeg ville dog nok nøjes med at ringe til dem og skælde ud.

Jeg prøvede engang som 14-15 årig at være indlagt til undersøgelser for om jeg havde lymfekræft. Det havde jeg så ikke. Måden min mormor fik det at vide på var, at hun kendte en sygeplejerske på afdelingen der mødte hende og sagde 'det var da en ordentlig forskrækkelse med Muspel hva'. Mine forældre havde ikke sagt noget, fordi de ikke ville bekymre dem, før vi vidste, hvad det var.
Så jeg genkender helt sikkert følelsen af, at det bare slet ikke er i orden. Også selvom 'ingen skade er sket'
3
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Indlægaf Annione » 31. dec 2016, 09:39

Jeg synes, sådan i bund og grund, at det er kæmpe-flueknepperi...
Når det er sagt. Tændlægen har ingen chance for at vide, om fasteren er en sød og bekymret faster, eller om hun er ude på at æresdræbe patienten. Derfor bør tandlægen have besked om, at dette ikke er okay.

Jeg har dog ingen anelse om, hvor man klager over tandlæger.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24471

Re: Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Indlægaf Moxy-lady » 31. dec 2016, 14:10

Angelina skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg synes at denne sag minder om blikkenslager sagen. Og min holdning er den samme som den gang. Det er ikke okay, uanset hvem det er til, hvilke oplysninger der er videregivet eller hvad intentionen havde været. Jeg var flippet skråt, men i første omgang havde jeg muligvis kun kontaktet tandlægen og talt med store bogstaver. Alt efter hans reaktion var jeg muligvis gået videre med det. Det er simpelthen fuldstændig uprofessionelt og uacceptabelt.


Og det gør det så alligevel ikke, blikkenslageren er evt. en klaphat, men han har ikke brudt loven, han har ikke tavshedspligt, han har ikke overtrådt etisk nedskrevne regler, som man skal følge inden for ens fag. Der er bare en massiv forskel.


Jeg er med på at det juridisk set ikke er det samme.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Tandlæge overtrådt etiskeregler - hvor andmeldes det?

Indlægaf Faceless » 24. jun 2017, 10:15

Så er der endelig sket en udvikling i sagen. Det tog godt nok sin tid, men Regionstandlægenævnet (som det så fint hedder...) Sendte mig deres afgørelse i går.

Så efter en masse bøvl med at få klagen afleveret det rigtige sted – og en indvending mod tandlægens udtalelse, hvor jeg brugte denne tråd til at bevise, at hun løj – har jeg fået papir på at nævnet har beføjet min klage.
Som der står: "Nævnet finder anledning til at udtale kritik af manglende overholdelse af tavshedspligten."
Ja tak!

Nu vil jeg køre i lufthavnen og hente min bror og nevø, som kommer på besøg fra USA, og nyde de næste dage sammen med dem.
God weekend derude. :)
13
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede

Tilbage til "Generelt"