Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Raenil » 12. feb 2019, 11:31

cola skrev:Om jeg har haft mæslinger eller om jeg er blevet vac. mod det... for jeg personligt gider ikke have det, hvis alt det kræver er et stik med en nål, også selvom jeg hader nåle. Læste lige at vac. først blev indført i 1987, men der var jeg jo stadig kun et barn, derfor min undren.


Måske du har fået en MFR-vaccine som 12årig? Det gjorde jeg, jeg er født i 78.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 12. feb 2019, 11:47

cola skrev:Om jeg har haft mæslinger eller om jeg er blevet vac. mod det... for jeg personligt gider ikke have det, hvis alt det kræver er et stik med en nål, også selvom jeg hader nåle. Læste lige at vac. først blev indført i 1987, men der var jeg jo stadig kun et barn, derfor min undren.

Jeg mente jeg havde haft dem alle sammen, men lige nu da jeg slog op hvad der egentlig regnedes som børnesygdomme, stod der flere som jeg aldrig havde hørt om - bl.a. "lussingesyge". :gruble:

Men jeg har i hvert fald haft mæslinger, røde hunde, skoldkopper, kighoste og fåresyge. :gammel:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 12. feb 2019, 12:05

Raenil skrev:
cola skrev:Om jeg har haft mæslinger eller om jeg er blevet vac. mod det... for jeg personligt gider ikke have det, hvis alt det kræver er et stik med en nål, også selvom jeg hader nåle. Læste lige at vac. først blev indført i 1987, men der var jeg jo stadig kun et barn, derfor min undren.


Måske du har fået en MFR-vaccine som 12årig? Det gjorde jeg, jeg er født i 78.

Jeg kan seriøst ikke huske om jeg fik den der paraply-vaccine som 12-årig. (Jeg er også født i '78)
Jeg kan huske at man kunne få den, men jeg erindrer også noget om at min (psykisk syge) mor var anti-vaxx-agtig og at hun mente at vi jo havde haft alle sygdommene.
Det kunne være at jeg skulle forsøge at finde ud af om jeg har den.
Kan man bare spørge sin læge? -Jeg går ikke ud fra at man kan se så langt tilbage på sundhed.dk
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Raenil » 12. feb 2019, 12:10

kidkomb skrev:
Raenil skrev:
cola skrev:Om jeg har haft mæslinger eller om jeg er blevet vac. mod det... for jeg personligt gider ikke have det, hvis alt det kræver er et stik med en nål, også selvom jeg hader nåle. Læste lige at vac. først blev indført i 1987, men der var jeg jo stadig kun et barn, derfor min undren.


Måske du har fået en MFR-vaccine som 12årig? Det gjorde jeg, jeg er født i 78.

Jeg kan seriøst ikke huske om jeg fik den der paraply-vaccine som 12-årig. (Jeg er også født i '78)
Jeg kan huske at man kunne få den, men jeg erindrer også noget om at min (psykisk syge) mor var anti-vaxx-agtig og at hun mente at vi jo havde haft alle sygdommene.
Det kunne være at jeg skulle forsøge at finde ud af om jeg har den.
Kan man bare spørge sin læge? -Jeg går ikke ud fra at man kan se så langt tilbage på sundhed.dk

Jeg tror at man skal have fat i et vaccinationskort eller de gamle journaler. Jeg kan i hvert fald ikke se min på sundhed.dk, men jeg husker ret klart at jeg fik den.
Nu var min mor også sygeplejeske og ret autoritetstro, så vi har nok fulgt alle de programmer der var af den slags.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 12. feb 2019, 13:29

dgd2007 skrev:
cola skrev:Om jeg har haft mæslinger eller om jeg er blevet vac. mod det... for jeg personligt gider ikke have det, hvis alt det kræver er et stik med en nål, også selvom jeg hader nåle. Læste lige at vac. først blev indført i 1987, men der var jeg jo stadig kun et barn, derfor min undren.

Jeg mente jeg havde haft dem alle sammen, men lige nu da jeg slog op hvad der egentlig regnedes som børnesygdomme, stod der flere som jeg aldrig havde hørt om - bl.a. "lussingesyge". :gruble:

Men jeg har i hvert fald haft mæslinger, røde hunde, skoldkopper, kighoste og fåresyge. :gammel:


Jeg har også haft hele pakken og heldigvis uden mén.

Jeg kan heller ikke mindes, at tredagesfeber og lussingesyge var en del af pakken, da jeg var barn. Jeg er pædagog, og så vidt jeg husker, dukkede de op i snakken engang sidst i 80'erne, men de har da sikkert altid eksisteret bare uden at være alment kendt. Set i det bakspejl, tror jeg at udslettet sommetider blev forvekslet med røde hunde, når nogen mente at have haft det to gange. De 'nye' har jo et let forløb sammenlignet med hvad nogle af de andre børnesygdomme kunne præstere i de alvorligere tilfælde, så de kan let være gået under radaren hos mange.
Jeg slog for sjov op i min gamle 'børnesygdomsbibel' (datidens svar på internettet :D ). Den er fra 86 og indeholder beskrivelse af tredagesfeber, men lussingesyge/den femte børnesygdom er ikke nævnt. I bogen lå et tillæg til Familiejournalen fra 89, og der er tredagesfeber nævnt som den ukendte børnesygdom, og lussingesyge er heller ikke med der.


Cola, hvis dine forældre stadig lever, må du kunne få svar der, men ellers kan det ses i blodprøver, om man har haft dem.
2
14 11 14
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 12. feb 2019, 14:10

Jeg er fra 1980 og jeg har ikke fået vaccinerne. Eller jo, jeg har fået mod røde hunde, men det var fordi der var tvivl om jeg havde dannet antistoffer, fordi jeg havde det mens jeg stadig blev ammet. Det blev tjekket med en blodprøve og jeg havde ikke antistoffer så jeg blev vaccineret.
Jeg tror ikke man er blevet det automatisk, men det må fremgå sf jeres sundhedsprofil på borger, hvis I er blevet vaccinerede.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Aesel82 » 12. feb 2019, 14:15

Jeg er fra 1982, og jeg fik en paraplyvaccination, da jeg var 12.
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6974

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Ladysparrow » 12. feb 2019, 14:17

Årgang 1980 og jeg fik paraplyvaccinen da jeg var 12.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 12. feb 2019, 15:26

Lemonella skrev:Begge mine sønner, født i hhv 1975 og 1977, fik den såkaldte MFR (senere kaldet paraplyvaccinen). Så den har eksisteret længe.


Men ikke ved 18 mdr vel?
0
14 11 14
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Bergen » 12. feb 2019, 15:32

kidkomb skrev:
Raenil skrev:
cola skrev:Om jeg har haft mæslinger eller om jeg er blevet vac. mod det... for jeg personligt gider ikke have det, hvis alt det kræver er et stik med en nål, også selvom jeg hader nåle. Læste lige at vac. først blev indført i 1987, men der var jeg jo stadig kun et barn, derfor min undren.


Måske du har fået en MFR-vaccine som 12årig? Det gjorde jeg, jeg er født i 78.

Jeg kan seriøst ikke huske om jeg fik den der paraply-vaccine som 12-årig. (Jeg er også født i '78)
Jeg kan huske at man kunne få den, men jeg erindrer også noget om at min (psykisk syge) mor var anti-vaxx-agtig og at hun mente at vi jo havde haft alle sygdommene.
Det kunne være at jeg skulle forsøge at finde ud af om jeg har den.
Kan man bare spørge sin læge? -Jeg går ikke ud fra at man kan se så langt tilbage på sundhed.dk


Min læge tog en blodprøve og konstaterede, at jeg havde haft mæslinger, fåresyge og røde hunde. Jeg skulle i klinin i børnepsykiatrien og det var bare mest praktisk enten at blive vaccineret eller vide, at det var overstået så at sige.
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ExCoastal » 12. feb 2019, 15:34

Årgang 1961 og vaccineret mod polio og tb. Jeg har haft alle de almindelige børnesygdomme, men i jeg kunne ikke huske, om jeg havde haft fåresyge i begge sider. Så i starten af 80erne fik jeg MFR vaccinenen for at være helt sikker.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 12. feb 2019, 15:55

Lemonella skrev:
Delfin skrev:
Lemonella skrev:Begge mine sønner, født i hhv 1975 og 1977, fik den såkaldte MFR (senere kaldet paraplyvaccinen). Så den har eksisteret længe.


Men ikke ved 18 mdr vel?


Jeg husker det ikke helt nøjagtigt, men jeg mener nu ikke de var særlig gamle.


Jeg var rimeligt sikker på, at den var ret ny i børnevaccinationsprogrammet, da min datter fik den, men jeg slog det lige op for en sikkerheds skyld.
Den kom med i 87 https://www.sst.dk/publ/publ2000/vaccine_org/kap02.html
0
14 11 14
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Kruspersille » 12. feb 2019, 16:10

Jeg er født i 75 og fik kun mfr-vaccinen som 12-årig, fordi jeg ikke havde haft mæslinger (og vistnok heller ikke røde hunde). Den var ikke obligatorisk.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 12. feb 2019, 16:12

Lemonella skrev:
Delfin skrev:
Lemonella skrev:
Delfin skrev:
Lemonella skrev:Begge mine sønner, født i hhv 1975 og 1977, fik den såkaldte MFR (senere kaldet paraplyvaccinen). Så den har eksisteret længe.


Men ikke ved 18 mdr vel?


Jeg husker det ikke helt nøjagtigt, men jeg mener nu ikke de var særlig gamle.


Jeg var rimeligt sikker på, at den var ret ny i børnevaccinationsprogrammet, da min datter fik den, men jeg slog det lige op for en sikkerheds skyld.
Den kom med i 87 https://www.sst.dk/publ/publ2000/vaccine_org/kap02.html


Okay, så husker jeg forkert. Synes bare jeg kan huske de var små, da de fik den. :)


Det er heller ikke let at huske alt. Det her hænger jeg op på eget barns fødsel og historikken på mit arbejde i daginstitution. Før vaccinen kom, førte vi lister over hvem der havde haft børnesygdommene, så det var let at tjekke, om vores formodning kunne have noget på sig, når et barn blev sygt i børnehaven. Da vaccinen kom til, blev de lister ret hurtigt overflødige. Vaccinen blev også diskuteret en del dengang. Nogle mente at det var noget pjat og 'de var jo ikke døde af det' (intet nyt under solen), og nogle hævdede vredt, at det var en 'arbejdsgivervaccine' som skulle sikre at færre sygedage hos forældre.
0
14 11 14
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 12. feb 2019, 18:18

Kruspersille skrev:Jeg er født i 75 og fik kun mfr-vaccinen som 12-årig, fordi jeg ikke havde haft mæslinger (og vistnok heller ikke røde hunde). Den var ikke obligatorisk.


Jeg har haft mæslinger og fåresyge og blev derfor kun vaccineret mod røde hunde, da blodprøven viste, at jeg ikke havde haft det. Gad vide hvorfor man gav hele pakken til børn der havde haft nogle af sygdommene.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Generelt"