Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf vibbsen » 30. dec 2018, 02:57

landsbytossen skrev:Nogle folk, som tror, det er nok at få taget en DNA-test, uploade testen på hjemmesider til sammenligning af DNA-tests, og vupti har de et stamtræ med 16 generationer - uden de aner, hvem deres egne bedste- og oldeforældre er.


Så du siger at DNA tests ikke kan spore vores aner 4-5 generationer tilbage ???? Ej..Hvor strengt....

Eller måske er det meget godt...For jeg tænker at 4.-5. generation vil sidde op på deres sky, iført englevinger, bue & pil, og tænke "Fuuuuuck....Hvor pinligt at det er vores efterkommere.....Hvor dum har man egentlig lov til at være" :preggo1:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf landsbytossen » 30. dec 2018, 03:53

vibbsen skrev:
landsbytossen skrev:Nogle folk, som tror, det er nok at få taget en DNA-test, uploade testen på hjemmesider til sammenligning af DNA-tests, og vupti har de et stamtræ med 16 generationer - uden de aner, hvem deres egne bedste- og oldeforældre er.


Så du siger at DNA tests ikke kan spore vores aner 4-5 generationer tilbage ???? Ej..Hvor strengt....

Eller måske er det meget godt...For jeg tænker at 4.-5. generation vil sidde op på deres sky, iført englevinger, bue & pil, og tænke "Fuuuuuck....Hvor pinligt at det er vores efterkommere.....Hvor dum har man egentlig lov til at være" :preggo1:

:D

Jo, de kan godt spore aner 4-5 generationer tilbage og længere end det. Men de kan ikke sætte navn på anerne. Et DNA match har 2 tal som giver et skøn på, hvor langt tilbage de fælles aner er. Shared Centimorgans er det totale fælles DNA og så er der Longest Block. Man kan altså se, man har fælles aner men ikke, hvem de er.
Det kræver, man selv laver et stamtræ. Har personen man matcher med også lavet et stamtræ, kan man sammenligne for personsammenfald. Evt. arbejde med den andens aner for at finde ud af, hvordan man er i slægt.

DNA-tests er meget brugbare i slægtsforskning, hvis bare man selv har lavet det grundlæggende. Mange af mine matches er aner født før 1800. Dem kunne jeg ikke bruge til noget, hvis ikke jeg havde styr på mine aner efter 1800.
I et enkelt tilfælde har jeg et match, hvor den fælles ane er født før 1600, altså før kirkebøgernes start ca. 1640. Fordi jeg har en stor database med efterkommere kunne jeg hjælpe dette match med et par generationer i vedkommendes slægt og hvordan vi var i slægt.

DNA-tests kan altså bekræfte oplysningerne i kirkebøger. F.eks har et af mine matches fået afkræftet rygtet om, at et barn skulle være resultatet af et sidespring, fordi vores match er via den officielle fader.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 30. dec 2018, 05:08

ExCoastal skrev:Folk i supermarkedet, der bare sætter kurven op på båndet, i stedet for at lægge varerne på båndet og stille kurven, der hvor den hører hjemme.


Det kan man i vores, jeg elsker det :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 30. dec 2018, 05:41

Undskyld, men hvordan har man DNA på folk fra 1600-tallet? :gruble:
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ExCoastal » 30. dec 2018, 06:42

FormerlyKnownAs skrev:
ExCoastal skrev:Folk i supermarkedet, der bare sætter kurven op på båndet, i stedet for at lægge varerne på båndet og stille kurven, der hvor den hører hjemme.


Det kan man i vores, jeg elsker det :D


I vores supermarkeder er der ikke rigtigt plads til kurven hos kassemedarbejderen, så den person der pakker varer må så over og sætte kurven på plads.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf landsbytossen » 30. dec 2018, 06:58

dgd2007 skrev:Undskyld, men hvordan har man DNA på folk fra 1600-tallet? :gruble:

Man graver dem op :lol:

Nej, når jeg og en anden tager en DNA-test, så kan man se, om vi har DNA til fælles. Derefter består manøvren i at grave i skriftlige kilder for at finde de personer, vi begge er efterkommere af.
Før kirkebøgernes start kan det være umuligt at finde skriftlige kilder. Heldigvis findes der andre kilder, f.eks er dansk adel godt beskrevet.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 30. dec 2018, 07:02

ExCoastal skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
ExCoastal skrev:Folk i supermarkedet, der bare sætter kurven op på båndet, i stedet for at lægge varerne på båndet og stille kurven, der hvor den hører hjemme.


Det kan man i vores, jeg elsker det :D


I vores supermarkeder er der ikke rigtigt plads til kurven hos kassemedarbejderen, så den person der pakker varer må så over og sætte kurven på plads.


Der er 1 m båndlængde til scanner, stiller kurven på båndet, kassedame tager varer og scanner, pakker i pose samtidig eller får en anden til det. En eller anden sætter kurven væk.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Sangius » 30. dec 2018, 07:10

dgd2007 skrev:Undskyld, men hvordan har man DNA på folk fra 1600-tallet? :gruble:


Man har DNA fra neanderthalere. DNA er ret stabilt, og kan under de rette omstændigheder gemmes i mange år.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf landsbytossen » 30. dec 2018, 07:39

Sangius skrev:
dgd2007 skrev:Undskyld, men hvordan har man DNA på folk fra 1600-tallet? :gruble:


Man har DNA fra neanderthalere. DNA er ret stabilt, og kan under de rette omstændigheder gemmes i mange år.

Præcis. Og derfor kan man følge vandringen nogenlunde på den direkte mandslinie i en Y-DNA. Y-DNA ændrer sig ikke ret meget fra generation til generation.

Mit Y-DNA kommer fra det østlige Afrika for ca. 60.000 år siden. Herfra bevægede det sig op over den arabiske halvø og lidt længere nordøst. Her deler det sig i to haplogrupper og bevæger sig mod vest. Den ene i retning mod baltikum og min mod det sydlige Europa med en anslået tidsangivelse for ca. 25.000 år siden.
Dette skal tages med et gran salt. Ud fra den nuværende viden om DNA-ets spredning er det den sandsynlige vej, men det udelukker ikke at der har været afstikkere undervejs.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fru Sunshine » 30. dec 2018, 08:58

icelady skrev:Nå men for at blive i det med udtryk/ord...


Udtrykkene "Det er op af bakke" & "Det går ned af bakke"..... "Op af bakke" er jeg enig i er lig med noget er svært/hårdt/en udfordring.

Men udtrykket "Ned af bakke", synes jeg er underligt at tolke som negativt, for det er da (i de fleste tilfælde, vil jeg mene) nemmere at komme ned af en bakke, end op af den.... :gruble:

Det er hårdt arbejde, at komme op på bakketoppen, hvor man vel egentlig helst vil være, og når det går nedad, rammer man bunden, som ikke lige er det ideelle sted.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 30. dec 2018, 09:08

Sangius skrev:
dgd2007 skrev:Undskyld, men hvordan har man DNA på folk fra 1600-tallet? :gruble:


Man har DNA fra neanderthalere. DNA er ret stabilt, og kan under de rette omstændigheder gemmes i mange år.

Jo jo, men med dem føler man sig frie til at prøve at udvinde noget fra knoglerester osv. Men man kan jo trods alt ikke gå rundt på de danske kirkegårde og scavenge efter et match :shock:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 30. dec 2018, 09:17

ExCoastal skrev:Folk i supermarkedet, der bare sætter kurven op på båndet, i stedet for at lægge varerne på båndet og stille kurven, der hvor den hører hjemme.

Eller i Ikea, når de stiller en gul pose fyldt med halløj op på båndet. Som om jeg kan nå op over og derned i? :stoned:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Buffy » 30. dec 2018, 12:50

Mistermor skrev:Jeg undrer mig over, hvorfor facebook hele tiden foreslår, at jeg skal følge Nikolaj Steen.


Også mig! Like WTF! :nerve: :lol:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 30. dec 2018, 13:04

Buffy skrev:
Mistermor skrev:Jeg undrer mig over, hvorfor facebook hele tiden foreslår, at jeg skal følge Nikolaj Steen.


Også mig! Like WTF! :nerve: :lol:

Han har måske købt et særligt abonnement hos FB? :)
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Charly » 30. dec 2018, 13:08

Buffy skrev:
Mistermor skrev:Jeg undrer mig over, hvorfor facebook hele tiden foreslår, at jeg skal følge Nikolaj Steen.


Også mig! Like WTF! :nerve: :lol:

#Me too
1

Tilbage til "Generelt"