Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 24. jan 2018, 07:31

Ellin skrev:Hvordan det anses som”flot” og “modigt” at stå frem med, at man arbejder fuldtid og stadig ikke har penge til hele måneden. Hvis man er enlig og tjener 20.000kr før skat, men det ikke er nok til ens levestandard, er det så virkelig et tabu, som det er modigt at stå frem med?

Måske jeg bare ikke ser det?
Men instagrammeren blev rost til skyerne for at turde stå frem med dette såkaldte tabu.

EDIT: altså jeg er klar over, at det kan være et problem, at nogle mennesker arbejder fuldtid til en løn, der er så lav at de ikke kan leve.
Men er 20k før skat en lille løn for en enlig person? Som er umulig at leve på inkl lidt luksus her og der.

Ja, det er en lav løn, det er ca mindsteløn (faglært) i detailbranchen. Den kan være umulig at leve på, dels afhængigt af hvor man bor (Københavnsområdet ER bare dyrt, Århus også) og dels afhængigt af de andre udgifter man har, ikke alt kan spares væk. En flytning er heller ikke altid en løsning. Nu kender jeg ikke omtalte instagrammer og aner ikke, om vedkommende virkelig forsøger at sætte tæring efter næring, men bare ikke kan gå tingene til at nå sammen eller bare bruger løs når lønnen tikker ind og så bliver overrasket den 15.

Men altså, ‘herovre’ kan man godt leve for den løn, min kollega har både hus og bil med den løn. Der er så heller ikke plads til luksus, nyt tøj hver måned (hun køber basic ca 2 gange om året i Føtex) mv. Men hun er ligeglad, det er et prioteringsspørgsmål :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Ficus » 24. jan 2018, 07:47

Instagrammeren uddybede vist nok i kommentarerne at det også hang sammen med at hun havde en del gæld at betale af på. Alt efter hvor meget det er, så er 20.000 ikke meget.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 24. jan 2018, 08:36

ExCoastal skrev:At vi ikke mærkede et lille jordskælv (3,9) for en halv time siden. Nyhederne i tv er gået i "breaking news", men det er åbenbart gået os forbi.


Det gør de jo sådan nogle medier :lol:

Sådan et mindre skælv er vel også hurtigt overstået? Det var det i hvert fald den ene gang, jeg har oplevet det.
Vi havde et for år tilbage på 4,7 her i Nordsjælland, og jeg nåede nærmest kun lige at undre mig over, hvad pokker det var, inden det var ovre igen.
0
14 11 14
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Nicolait » 24. jan 2018, 08:56

Hvor lidt nogle mænd har af indflydelse på indretningen af hjemmet i forhold til deres partnere. De tilbringer jo nok lige så meget tid i hjemmet.

Det er ikke sjældent, at jeg støder på formuleringen a la: sælger mine højtalere, fordi konen/ kæresten ikke mener, de passer ind i boligen.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 09:16

Nicolait skrev:Hvor lidt nogle mænd har af indflydelse på indretningen af hjemmet i forhold til deres partnere. De tilbringer jo nok lige så meget tid i hjemmet.

Det er ikke sjældent, at jeg støder på formuleringen a la: sælger mine højtalere, fordi konen/ kæresten ikke mener, de passer ind i boligen.

De er vel under tøflen og skulle gro sig nogle nosser og stå fast, hvis de vil beholde deres højttalere, plakatkunst og glasborde.

Eller også bryder de sig heller ikke selv om deres højttalere, men har dem kun fordi at "det skal man som ungkarl". Måske er de i virkeligheden glade for at slippe af med dem og bruger undskyldningen med kæresten fordi de tror de så ikke vil tabe ansigt.. :deer: :D
5
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 09:28

Ellin skrev:Hvordan det anses som”flot” og “modigt” at stå frem med, at man arbejder fuldtid og stadig ikke har penge til hele måneden. Hvis man er enlig og tjener 20.000kr før skat, men det ikke er nok til ens levestandard, er det så virkelig et tabu, som det er modigt at stå frem med?

Måske jeg bare ikke ser det?
Men instagrammeren blev rost til skyerne for at turde stå frem med dette såkaldte tabu.

EDIT: altså jeg er klar over, at det kan være et problem, at nogle mennesker arbejder fuldtid til en løn, der er så lav at de ikke kan leve.
Men er 20k før skat en lille løn for en enlig person? Som er umulig at leve på inkl lidt luksus her og der.

Det kommer an på hvordan man fremlægger det og i hvilken sammenhæng det bliver nævnt, synes jeg.

Men bor man i en lejebolig fx, så har man jo mulighed for boligstøtte, og så burde det kunne løbe rundt(overordnet set afhængig af ens andre udgifter selvgølgelig)

Er man derimod kommet i klemme og har fået en uventet, kæmpe gæld pga. en ulykke fx, eller er fastlås i sin situation fordi man er gået ned i indtægt og ikke kan få solgt sit hus, eller hvad nu, så er det ikke altid bare lige til at skære mere ned på udgifterne.

Men overordnet set synes jeg det lyder som noget mærkeligt noget at skulle være modig omkring :gruble: Det er jo ikke et ukendt emne der er hemmeligt eller aldrig er blevet berørt før. Jeg oplever det heller ikke som et tabu, men som en ganske almindelig/normal situation at komme i i løbet af sit liv :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Nicolait » 24. jan 2018, 10:23

Juki skrev:
Nicolait skrev:Hvor lidt nogle mænd har af indflydelse på indretningen af hjemmet i forhold til deres partnere. De tilbringer jo nok lige så meget tid i hjemmet.

Det er ikke sjældent, at jeg støder på formuleringen a la: sælger mine højtalere, fordi konen/ kæresten ikke mener, de passer ind i boligen.

De er vel under tøflen og skulle gro sig nogle nosser og stå fast, hvis de vil beholde deres højttalere, plakatkunst og glasborde.

Eller også bryder de sig heller ikke selv om deres højttalere, men har dem kun fordi at "det skal man som ungkarl". Måske er de i virkeligheden glade for at slippe af med dem og bruger undskyldningen med kæresten fordi de tror de så ikke vil tabe ansigt.. :deer: :D


Nu er det selvfølgelig ikke alle ting, der er lige pæne, men de lidt skæve ting i et hjem er med til at give det sjæl, og alt ikke være lige som et bo bedre blad.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Pax Romana » 24. jan 2018, 10:28

At folk har en mobiltelefon til flere tusinde kroner, men åbenbart ikke har råd til håndfri betjening når de kører bil. :gruble:
6
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 24. jan 2018, 11:26

Nicolait skrev:Hvor lidt nogle mænd har af indflydelse på indretningen af hjemmet i forhold til deres partnere. De tilbringer jo nok lige så meget tid i hjemmet.

Det er ikke sjældent, at jeg støder på formuleringen a la: sælger mine højtalere, fordi konen/ kæresten ikke mener, de passer ind i boligen.

:lol: Ja, det er jo et interessant spørgsmål.

Jeg vil dog sige, at dengang jeg opdagede det ... og gjorde min kone opmærksom på at, "Hov! Hvor er alle mine oprindelige ting efterhånden blevet af?" - så kunne hun rent faktisk påvise, at det samme gjaldt mange af hendes, fordi sofaen havde vi købt sammen, og bordet fik vi bryllupsgave osv. osv.
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 11:56

Nicolait skrev:
Juki skrev:
Nicolait skrev:Hvor lidt nogle mænd har af indflydelse på indretningen af hjemmet i forhold til deres partnere. De tilbringer jo nok lige så meget tid i hjemmet.

Det er ikke sjældent, at jeg støder på formuleringen a la: sælger mine højtalere, fordi konen/ kæresten ikke mener, de passer ind i boligen.

De er vel under tøflen og skulle gro sig nogle nosser og stå fast, hvis de vil beholde deres højttalere, plakatkunst og glasborde.

Eller også bryder de sig heller ikke selv om deres højttalere, men har dem kun fordi at "det skal man som ungkarl". Måske er de i virkeligheden glade for at slippe af med dem og bruger undskyldningen med kæresten fordi de tror de så ikke vil tabe ansigt.. :deer: :D


Nu er det selvfølgelig ikke alle ting, der er lige pæne, men de lidt skæve ting i et hjem er med til at give det sjæl, og alt ikke være lige som et bo bedre blad.

Alt er relativt i forhold til smag, men hvis de synes det er et problem at de ikke "må" have deres højttalere, eller hvad nu, så må de jo stadig gro nogle nosser og få sagt fra i stedet for at være en tøffelhelt eller pleasende nikkedukke.

Der er da ikke noget at sige til at de føler sig kastreret, hvis de samtidig ikke gør modstand eller prøver at indgå et kompromis med nogle pænere højttalere eller whatever de nu ikke synes de må eje.

Bare fordi den ene part ikke bryder sig om den andens højttalere er det trods alt heller ikke det samme som at man ønsker at bo røvkedeligt, upersonligt og sterilt. Det kan lige så vel være fordi de er upraktisk osv.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 24. jan 2018, 11:57

Er kæmpehøjttalere overhovedet moderne mere? :gruble:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 12:00

dgd2007 skrev:Er kæmpehøjttalere overhovedet moderne mere? :gruble:

Pas.

I princippet er det vel lige meget hvad det er den anden part ikke bryder sig om. Det kan lige så vel være manden ikke bryder sig om konens Kähler vaser, nips og Royal Copenhagen tallerkener.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Nicolait » 24. jan 2018, 12:05

Denlilleglademy skrev:
Nicolait skrev:
Juki skrev:
Nicolait skrev:Hvor lidt nogle mænd har af indflydelse på indretningen af hjemmet i forhold til deres partnere. De tilbringer jo nok lige så meget tid i hjemmet.

Det er ikke sjældent, at jeg støder på formuleringen a la: sælger mine højtalere, fordi konen/ kæresten ikke mener, de passer ind i boligen.

De er vel under tøflen og skulle gro sig nogle nosser og stå fast, hvis de vil beholde deres højttalere, plakatkunst og glasborde.

Eller også bryder de sig heller ikke selv om deres højttalere, men har dem kun fordi at "det skal man som ungkarl". Måske er de i virkeligheden glade for at slippe af med dem og bruger undskyldningen med kæresten fordi de tror de så ikke vil tabe ansigt.. :deer: :D


Nu er det selvfølgelig ikke alle ting, der er lige pæne, men de lidt skæve ting i et hjem er med til at give det sjæl, og alt ikke være lige som et bo bedre blad.


Det er sært. Jeg hører om fænomenet, men jeg hverken hører eller ser det på 1. eller 2. hånd. Kun i Mads og Monopolet. Måske det kun findes der i virkeligheden.


Jeg stener tit annoncer på dba og forskellige hififora, og formuleringen går ofte igen.

Min første tanke er som sagt det med indvirkning på indretningen af hjemmet, min næste tanke er, at man sætter sig i en dårlig forhandlingsposition, da det typisk betyder, at man skal af med højtalerne hurtigt, og derved er villig til at forhandle prisen.

Bare et eksempel via af en hurtig søgning på dba. Højtaler sælges, da konen ikke vil se på dem længere.

https://www.dba.dk/hoejttaler-denon-avr ... 039667367/
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 12:16

Apropos højttalere.. Hvornår har man overhovedet brug for så store højttalere til at spille høj musik osv.? :genert:

Jeg synes tit jeg har oplevet mænd på omkring de 30 år og ned der har dem i stuen, ved siden af deres fladskærm. Så vidt jeg husker har de alle sammen boet steder tæt op ad deres naboer, altså fx i små lejligheder, på et værelse, en stuebolig eller lign. Steder hvor man ikke bare har kunnet blive blæst bagover af lydniveauet, uden konsekvenser.

Måske hvis man havde en hjemmebiograf kunne jeg forstå behovet/nødvendigheden :D
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf LadyFox » 24. jan 2018, 12:34

Hjemme hos mig gælder det sådan også når jeg bor sammen med andre at store, meget synlige ting, den anden virkelig ikke bryder sig om skal ikke stå fremme. Det er vel og mærke uanset om det handler om at min partner synes man sidder skidt i min sofa, eller synes den er rædselsfuld, som det gælder hvis jeg ikke bryder mig om store, grimme, slidte højttalere der fylder halvdelen af stuen. Der må kunne findes alternativer som begge parter kan leve med.
2
...

Tilbage til "Generelt"