Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 367
Likede indlæg: 5745

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Moxy-lady » 18. okt 2017, 19:45

sigge skrev:
cola skrev:
Moxy-lady skrev:Stop med al den snak om nisser :panik:

ok... så vil jeg i stedet undre mig over hvordan folk undgår at spise edderkopper mens de sover, da edderkopper jo kan lide varme og fugt... og det er en mund jo.

Bedre?

Er der ikke også sådan et "ingen ved hvor det kommer fra"-fact, der siger, at alle mennesker i gennemsnit spiser to edderkopper i søvne igennem deres levetid?

Jeg er ret sikker på at have læst at det er en skrøne.
3
Jeg kan godt finde ud af sammensatte navneord og endelser men nogle gange går det lidt stærkt og jeg opdager ikke at stavekontrollen har været på spil.
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 478
Likede indlæg: 8851

Indlægaf Juki » 18. okt 2017, 20:08

Moxy-lady skrev:
sigge skrev:
cola skrev:

ok... så vil jeg i stedet undre mig over hvordan folk undgår at spise edderkopper mens de sover, da edderkopper jo kan lide varme og fugt... og det er en mund jo.

Bedre?

Er der ikke også sådan et "ingen ved hvor det kommer fra"-fact, der siger, at alle mennesker i gennemsnit spiser to edderkopper i søvne igennem deres levetid?

Så det I siger er at man IKKE behøver sove med sådan en gasmaske? :panik:

Nu føler jeg mig da lidt dum...
2
Forarget kan man altid blive
Roses are red
Violets are blue
Garlic bread
Blink 182
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 367
Likede indlæg: 5745

Indlægaf Moxy-lady » 18. okt 2017, 20:19

Juki skrev:
Moxy-lady skrev:
sigge skrev:
cola skrev:

Bedre?

Så det I siger er at man IKKE behøver sove med sådan en gasmaske? :panik:

Nu føler jeg mig da lidt dum...

Det er ganske vist :D

https://www.scientificamerican.com/arti ... ey-sleep1/
0
Jeg kan godt finde ud af sammensatte navneord og endelser men nogle gange går det lidt stærkt og jeg opdager ikke at stavekontrollen har været på spil.
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 201
Likede indlæg: 2488

Indlægaf Badesandalen » 18. okt 2017, 20:36

dgd2007 skrev:Ha-ha, men du er jo også selv ved at være i den fuldmodne alder ... men man bliver faktisk overrasket over, hvor mange af de gamle ord, næste generation ikke kender. Jeg kan lige komme i tanke om sådan nogle udtryk som "hvad der er fat" og "fager", som jeg opdagede, at de unge mennesker ikke havde nogen anelse om, hvad betød.

Måske har det noget at gøre med, at man gik over til at læse mere nyere ting i skolen og ikke så meget af det gamle. Et ord som "silde" kender jeg da kun derfra. Jeg har aldrig hørt nogen sige eller skrive det i nutiden. Så måske er det nødvendigt(?) :gruble:

Jeg troede faktisk det var et sønderjysk ord. Jeg hører det ofte, men kun fra folk der taler sønderjysk.
1
"When you talk, it's so beautiful, it's like you're puking rainbows."
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 417
Likede indlæg: 2181

Indlægaf Falstria » 18. okt 2017, 21:20

Badesandalen skrev:
dgd2007 skrev:Ha-ha, men du er jo også selv ved at være i den fuldmodne alder ... men man bliver faktisk overrasket over, hvor mange af de gamle ord, næste generation ikke kender. Jeg kan lige komme i tanke om sådan nogle udtryk som "hvad der er fat" og "fager", som jeg opdagede, at de unge mennesker ikke havde nogen anelse om, hvad betød.

Måske har det noget at gøre med, at man gik over til at læse mere nyere ting i skolen og ikke så meget af det gamle. Et ord som "silde" kender jeg da kun derfra. Jeg har aldrig hørt nogen sige eller skrive det i nutiden. Så måske er det nødvendigt(?) :gruble:

Jeg troede faktisk det var et sønderjysk ord. Jeg hører det ofte, men kun fra folk der taler sønderjysk.

årle opstande og silde til senge

Min oldefar og min farfar brugte "silde", da jeg var barn, men de brugte det ikke senere hen. De fulgte med tiden.
Farfar nåede da endda at have mobiltelefon og kabeltv.
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 644
Likede indlæg: 8799

Indlægaf dgd2007 » 18. okt 2017, 21:37

Badesandalen skrev:Jeg troede faktisk det var et sønderjysk ord. Jeg hører det ofte, men kun fra folk der taler sønderjysk.

Det er vist bare gået af mode, men derfor kan det jo godt have overlevet lidt længere nogle steder:

Den Danske Ordbog skrev:Oprindelse: norrønt síðla af norrønt síð 'sent'
Sprogbug: gammeldags

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=silde
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 755
Likede indlæg: 4773

Indlægaf Bøtte » 18. okt 2017, 22:22

LadyFox skrev:
Studsgaard skrev:
LadyFox skrev:Hvor alle mine teskeer er blevet af? :gruble:

De bliver opslugt i et mystisk ukendt rum, samme sted hvor de enlige strømper forsvinder hen.

Alternativ så her jeg også en teori om, at hjemme hos os, så kommer der langt flere skeer og små gafler, afsted med i børnenes madpakker, end der kommer med retur.

Men... jeg bor på 48 kvm, og har aldrig mit service med ud af hjemme, hvordan kan halvdelen af mine teskeer så mangle... det giver inden mening :forvirret:

Min mand er helt sikker på jeg jævnligt får smidt en teske ud. Simpelthen fordi den gemmer sig i servietten på tallerkenen (hvis vi har haft gæster) eller mellem kiwiskræl eller æggeskalæer :genert:
0
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 555
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 7590

Indlægaf Delfin » 18. okt 2017, 23:49

Bøtte skrev:
LadyFox skrev:
Studsgaard skrev:
LadyFox skrev:Hvor alle mine teskeer er blevet af? :gruble:

De bliver opslugt i et mystisk ukendt rum, samme sted hvor de enlige strømper forsvinder hen.

Alternativ så her jeg også en teori om, at hjemme hos os, så kommer der langt flere skeer og små gafler, afsted med i børnenes madpakker, end der kommer med retur.

Men... jeg bor på 48 kvm, og har aldrig mit service med ud af hjemme, hvordan kan halvdelen af mine teskeer så mangle... det giver inden mening :forvirret:

Min mand er helt sikker på jeg jævnligt får smidt en teske ud. Simpelthen fordi den gemmer sig i servietten på tallerkenen (hvis vi har haft gæster) eller mellem kiwiskræl eller æggeskalæer :genert:

Det tror jeg sker ofte. Her på jobbet forsvinder de også ud i den blå luft
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 450
Likede indlæg: 7129

Indlægaf Lemonella » 19. okt 2017, 06:24

sigge skrev:
cola skrev:

Bedre?

Det er kun en myte. Advarsel, hvis du ikke kan lide edderkopper, skal du ikke klikke på linket.
https://www.bolius.dk/spiser-du-edderko ... over-6464/
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
cola
Kort karma: 43
Likede indlæg: 825

Indlægaf cola » 19. okt 2017, 10:22

Lemonella skrev:
sigge skrev:
cola skrev:

Bedre?

Det er kun en myte. Advarsel, hvis du ikke kan lide edderkopper, skal du ikke klikke på linket.
https://www.bolius.dk/spiser-du-edderko ... over-6464/

Kan også ændre den til "kravler ind i øret på dig, mens du sover" men ... jeg vil hellere at folk lukker munden end de sover med ørepropper :-)

Jeg ved dog ikke hvor udbredt det er at ting kravler ind i øret på folk, men der findes flere videoer på yt om folk der får pillet dyr ud af øret.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 1111
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 12715
Kontakt:

Indlægaf Ado » 19. okt 2017, 10:59

Hvor hurtigt hårene under armene gror.
2
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1810
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 17040

Indlægaf kidkomb » 19. okt 2017, 11:24

Hvorfor at food map siger at ris er så godt for maven. Skånekost og sådan.
Men jeg får forstoppelse lige så straks jeg spiser ris.
Det er virkelig ikke i orden.
0
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 201
Likede indlæg: 2488

Indlægaf Badesandalen » 19. okt 2017, 11:33

dgd2007 skrev:
Badesandalen skrev:Jeg troede faktisk det var et sønderjysk ord. Jeg hører det ofte, men kun fra folk der taler sønderjysk.

Det er vist bare gået af mode, men derfor kan det jo godt have overlevet lidt længere nogle steder:

Den Danske Ordbog skrev:Oprindelse: norrønt síðla af norrønt síð 'sent'
Sprogbug: gammeldags

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=silde

Det er nok rigtigt at ordene bare overlever længere hernede. Jeg hører heller ikke 'fjerding' andre steder i landet. Det er faktisk lidt trist.
1
"When you talk, it's so beautiful, it's like you're puking rainbows."
cola
Kort karma: 43
Likede indlæg: 825

Indlægaf cola » 19. okt 2017, 14:14

kidkomb skrev:Hvorfor at food map siger at ris er så godt for maven. Skånekost og sådan.

og du er tjekket for allergi mod ris... kan jo være du er en af de heldige der ikke kan tåle ris (alt efter om man kan li ris eller ej :-))
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1810
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 17040

Indlægaf kidkomb » 19. okt 2017, 14:42

cola skrev:
kidkomb skrev:Hvorfor at food map siger at ris er så godt for maven. Skånekost og sådan.

og du er tjekket for allergi mod ris... kan jo være du er en af de heldige der ikke kan tåle ris (alt efter om man kan li ris eller ej :-))

Nej, jeg er ikke tjekket for noget. Det burde jeg faktisk blive, for jeg kan nærmest ikke tåle noget som helst :rulle:
0
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:

Tilbage til "Generelt"