Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 29. dec 2018, 14:36

Nå men for at blive i det med udtryk/ord...


Udtrykkene "Det er op af bakke" & "Det går ned af bakke"..... "Op af bakke" er jeg enig i er lig med noget er svært/hårdt/en udfordring.

Men udtrykket "Ned af bakke", synes jeg er underligt at tolke som negativt, for det er da (i de fleste tilfælde, vil jeg mene) nemmere at komme ned af en bakke, end op af den.... :gruble:
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 29. dec 2018, 14:39

icelady skrev:Nå men for at blive i det med udtryk/ord...


Udtrykkene "Det er op af bakke" & "Det går ned af bakke"..... "Op af bakke" er jeg enig i er lig med noget er svært/hårdt/en udfordring.

Men udtrykket "Ned af bakke", synes jeg er underligt at tolke som negativt, for det er da (i de fleste tilfælde, vil jeg mene) nemmere at komme ned af en bakke, end op af den.... :gruble:

Jeg tror ned ad bakke er ældst på danesisk. Billedet er ikke Tour de F, men at han tidligere har været på toppen, men nu er det gået ned ad bakke for ham.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 29. dec 2018, 14:56

paint skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:
Eavesdrop skrev:
Lemonella skrev:
landsbytossen skrev:
icelady skrev:Ordet "Badevægt." Man tager jo ikke vægten MED i badet. :gruble: :gruble:




Jeg finder selv ud...... :genert: :lol:

Og i samme ombæring - telefonbruser. Hvem har brugt den til at ringe.


Eller lynlås. Den laver jo ikke lyn og den er nem at åbne.

Men den kan til gengæld lynhurtigt låse dine bukser......eller nowet :deer:


Nu har jeg brugt 10 minutter på at google om lynlåse, så I får lidt historie om lynlåse:

Lynlåsen blev opfundet i 1850'erne i USA og hed oprindeligt en clasp locker. Sidenhen kom den til at hedde zip fastener hvor zip er et onomatopoietikon - dvs. zip er en efterligning af den lyd en lynlås siger, når den lynes. Men det var først da fransk mode tog lynlåsen til sig i 1920'erne at ordet kom til Danmark, og det kommer fra det franske fermeture Éclair. Éclair betyder lyn, men det er også navnet på det firma som startede fremstillingen af lynlåse i Frankrig (derfor stort E i fermeture Éclair). Fermeture er den franske oversættelse af det engelske "fastener". Jeg kan ikke lige komme på et godt ord for "fastener" på dansk, og det har dem der oversatte det til dansk, måske også kæmpet med. Jeg ville nok have valgt lukker i stedet for lås. Lyn-delen må komme fra at den er hurtig at operere - eller også har de bare tænkt at "Lyn" var et fedt firmanavn.


Mig bekendt hedder det lås, fordi tænderne låser sig ind i hinanden


Måske er det derfor, at en lynlås på norsk hedder en 'glidelås'. Det burde det vel egentlig også hedde på dansk :gruble:


Jeg synes lyn passer fint. Tænk på hvor hurtigt det pludselig gik sammenlignet med fx et knappet kjoleliv
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 29. dec 2018, 15:37

Maoam skrev:At butikken, jeg er i praktik i, har haft åbent i torsdag-lørdag i denne uge. Vi har haft 6 kunder i dag, og min kollega har sendt mig hjem efter to timer. De andre dage har ikke været anderledes, og jeg er gået en time før jeg ellers havde fri, fordi vi ikke havde noget at lave.

Er de med i en City/Center-forening? For så er de nok tvunget til det. Ellers er det sikkert bare det med, at hvis andre har åbent så har vi også, så de (få) kunder der kommer ikke går forgæves. Godt du har haft - eller fået - mulighed for at gå før, det er virkelig surt at stå i en butik uden at der er noget at lave
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Persnikedy » 29. dec 2018, 16:01

Hvorfor Rush Hour på kanal5 er censureret?

Hver gang de siger "shit" er ordet væk, men der står "lort" i underteksten og det er tydeligt at det bare er fjernet.

"I dont care about *tavshed* like this!"
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 29. dec 2018, 16:36

Persnikedy skrev:Hvorfor Rush Hour på kanal5 er censureret?

Hver gang de siger "shit" er ordet væk, men der står "lort" i underteksten og det er tydeligt at det bare er fjernet.

"I dont care about *tavshed* like this!"

Kan det have noget med sendetidspunktet at gøre? Jeg kan huske, at når der feks blev vist Bones om eftermiddagen, så var der lagt et sløringsfilter ind over de billeder af døde kroppe mv som jo er en stor del af serien. Men om aftenen var der ikke. Det havde noget at gøre med, at børn kunne risikere at se det, når det blev vist tidligere på dagen, så måske noget a la det gør sig gældende her?
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 29. dec 2018, 16:46

Daine skrev:
Persnikedy skrev:Hvorfor Rush Hour på kanal5 er censureret?

Hver gang de siger "shit" er ordet væk, men der står "lort" i underteksten og det er tydeligt at det bare er fjernet.

"I dont care about *tavshed* like this!"

Kan det have noget med sendetidspunktet at gøre? Jeg kan huske, at når der feks blev vist Bones om eftermiddagen, så var der lagt et sløringsfilter ind over de billeder af døde kroppe mv som jo er en stor del af serien. Men om aftenen var der ikke. Det havde noget at gøre med, at børn kunne risikere at se det, når det blev vist tidligere på dagen, så måske noget a la det gør sig gældende her?


Kanal 5 sender fra England, hvorved de undgår den strammere danske reklamelovgivning, men de er samtidig underlagt strammere engelsk censur, og som du er inde på, handler det bla om noget med sendetidspunkter
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Persnikedy » 29. dec 2018, 16:48

Delfin skrev:
Daine skrev:
Persnikedy skrev:Hvorfor Rush Hour på kanal5 er censureret?

Hver gang de siger "shit" er ordet væk, men der står "lort" i underteksten og det er tydeligt at det bare er fjernet.

"I dont care about *tavshed* like this!"

Kan det have noget med sendetidspunktet at gøre? Jeg kan huske, at når der feks blev vist Bones om eftermiddagen, så var der lagt et sløringsfilter ind over de billeder af døde kroppe mv som jo er en stor del af serien. Men om aftenen var der ikke. Det havde noget at gøre med, at børn kunne risikere at se det, når det blev vist tidligere på dagen, så måske noget a la det gør sig gældende her?


Kanal 5 sender fra England, hvorved de undgår den strammere danske reklamelovgivning, men er underlagt strammere censur, og som du er inde på, handler det bla om noget med sendetidspunkter


Craaap... jeg havde håbet at det bare var kanalen der havde fået pip. Det er altså ikek det samme når man ikke høre Chris sige "Shiiiit" for sig selv :-D
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 29. dec 2018, 16:51

Persnikedy skrev:
Delfin skrev:
Daine skrev:
Persnikedy skrev:Hvorfor Rush Hour på kanal5 er censureret?

Hver gang de siger "shit" er ordet væk, men der står "lort" i underteksten og det er tydeligt at det bare er fjernet.

"I dont care about *tavshed* like this!"

Kan det have noget med sendetidspunktet at gøre? Jeg kan huske, at når der feks blev vist Bones om eftermiddagen, så var der lagt et sløringsfilter ind over de billeder af døde kroppe mv som jo er en stor del af serien. Men om aftenen var der ikke. Det havde noget at gøre med, at børn kunne risikere at se det, når det blev vist tidligere på dagen, så måske noget a la det gør sig gældende her?


Kanal 5 sender fra England, hvorved de undgår den strammere danske reklamelovgivning, men er underlagt strammere censur, og som du er inde på, handler det bla om noget med sendetidspunkter


Craaap... jeg havde håbet at det bare var kanalen der havde fået pip. Det er altså ikek det samme når man ikke høre Chris sige "Shiiiit" for sig selv :-D


Tidligere har de indsat beep, men det gør de åbenbart ikke mere så. Det var nu heller ikke bedre :lol:
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Minionine » 29. dec 2018, 18:18

Hvorfor frk. Wizze så ofte beder ham oprette tråde for hendes skyld, og kommenterer lystigt i modeforummet.
Altså jeg forstår ikke lige hvordan det foregår. Sidder de sammen og læser samtlige tråde eller kalder Wizze på hende, når der er damer i krise herinde? Og hvorfor gider hun? :lol:
Eksisterer hun overhoved? :gris: :-p
24
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Misantropen » 29. dec 2018, 18:30

Minionine skrev:Hvorfor frk. Wizze så ofte beder ham oprette tråde for hendes skyld, og kommenterer lystigt i modeforummet.
Altså jeg forstår ikke lige hvordan det foregår. Sidder de sammen og læser samtlige tråde eller kalder Wizze på hende, når der er damer i krise herinde? Og hvorfor gider hun? :lol:
Eksisterer hun overhoved? :gris: :-p

Hun er lidt ligesom hende Peter André synger om :D
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf decibell » 29. dec 2018, 18:43

icelady skrev:Nå men for at blive i det med udtryk/ord...


Udtrykkene "Det er op af bakke" & "Det går ned af bakke"..... "Op af bakke" er jeg enig i er lig med noget er svært/hårdt/en udfordring.

Men udtrykket "Ned af bakke", synes jeg er underligt at tolke som negativt, for det er da (i de fleste tilfælde, vil jeg mene) nemmere at komme ned af en bakke, end op af den.... :gruble:

Hva' f.....: Op og ned ad bakke?!
AF: METTE NERUP
Publiceret 15. april 2011 kl. 12:00
1/1
- Ej, hvor er det bare op ad bakke i dag, siger din kollega, mens hun begraver sit ansigt i sine hænder. Tydeligvis dybt frustreret.

På den anden side af skrivebordet sidder chefen og læser regnskaber og ordrebekræftigelser igennem fra 2010. Pludselig udbryder han:

- Det er virkelig gået ned ad bakke med hensyn til regnskaberne i 2010. Nu skal der altså arbejdes hårdere.

Jørgen Nørby Jensen, informationsmedarbejder i Dansk Sprognævn, hva’ fanden er meningen med både at sige op ad bakke, og ned ad bakke, når begge dele er negativt?

- Umiddelbart kan man undrer sig over, at op ad bakke bliver brugt som noget, der er negativt. I den danske ordborg står der, at op ad bakke kan betyde modgang og vanskeligheder, men også fremgang og vækst. Modgang og vanskeligheder forbindes med det nye billede, vi har af den trætte Tour De France-rytter, der okser op ad bjerget. Det bliver derfor til noget, der er negativt. Fremgang og vækst er positive ord, som viser hen til det traditonelle billede af, at vi går op i sproget, altså at noget er på toppen, at vi er opstemt, i højt humør eller højt oppe.

Hvordan ser det så ud med hensyn til ned ad bakke?

- Det er noget helt andet, når vi siger ned ad bakke. Der bruger vi stadig det traditionelle billedsprog. Det er nemlig ikke blevet sådan, at vi bruger ned ad bakke som noget positivt, selvom det er nemt og hurtigt at cykle ned ad bakke. Her bruger vi stadig det traditionelle billedsprog, som fortæller os, at når noget går nedad, så er det negativt, så som nedtrykt. Det er derfor lidt paradoksalt, når vi bruger begge vendinger negativt, men vi bruger forskellige billeder.


Hvornår er man begyndt at bruge op ad bakke negativt?

- Jeg ved ikke præcis, hvornår man begyndte at bruge op ad bakke, som noget negativt. Men det negative ned ad bakke og det positive op ad bakke er ældgammelt. Op ad bakke i den negative betydning er nyere i sproget, og den nye betydning har næsten overvundet den gamle.

Hvad er mest logisk at bruge i en negativ sammenhæng? Op ad bakke eller ned ad bakke?

- Jeg ved ikke, hvad der er mest logisk at bruge, for det kommer an på, hvordan man sammensætter sætningen. Hvis det for eksempel er, at man cykler op ad bakke, så er det mest logisk, at det den negative. Hvis man siger, at det virkelig gået op ad bakke med regnskaberne i år, så er det noget positivt. Så det kommer meget an på hvilken billeddannelse, der er tale om.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13981

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf RavenClaw » 29. dec 2018, 18:50

Daflo skrev:Jeg undrer mig over hvor folk ser alt den bashing af br-personalet henne. Nu har jeg hørt flere steder at folk burde holde op med at være vrede på personalet. Men jeg har ikke set andet end medlidenhed med personalet, og vrede rettet mod top-Toy.


Lokale facebooksider bl.a.

Bare i "min" lokale har der været 5 opslag om, at personalet er røvhuller, fordi de ikke vil tage imod gavekort - eller har udstedt gavekort (som tilgodebevis), når folk ikke har haft en bon eller byttemærke på varen, de vil bytte. Det er alt sammen personalets skyld jo, at folk mister deres penge, for de har jo vist det lige siden d. 30. november, at kæden ville gå konkurs, men de er blevet bedt om at holde masken, for at der kunne komme ekstra penge i kassen.

Min bare popo.
2
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ExCoastal » 30. dec 2018, 00:50

Folk i supermarkedet, der bare sætter kurven op på båndet, i stedet for at lægge varerne på båndet og stille kurven, der hvor den hører hjemme.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf landsbytossen » 30. dec 2018, 02:38

Nogle folk, som tror, det er nok at få taget en DNA-test, uploade testen på hjemmesider til sammenligning af DNA-tests, og vupti har de et stamtræ med 16 generationer - uden de aner, hvem deres egne bedste- og oldeforældre er.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Generelt"