Kan du blive dansker?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Kan du blive dansker?

Indlægaf Wizzze » 1. dec 2016, 19:48

Jep vi har den hvert år, og nu er der så kommet en ny udgave af "dansker-testen". Er du dansk nok, eller kan du godt gå i gang med at pakke og sætte kursen mod grænsen.

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-12-0 ... borgerskab

Der er faktisk ikke ret meget "dansk" over den her, det er mere en historie quiz / paratviden test, så hvis du er god Trivial spiller, kan du også få lov at blive :D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22963

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf POCKETKITTEN » 1. dec 2016, 19:56

Ja. Men jeg svarede forkert på det med OL.
Senest rettet af POCKETKITTEN 1. dec 2016, 21:40, rettet i alt 2 gange.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf Rapfisk » 1. dec 2016, 20:09

Jeg fik alle rigtige og var modsat tidligere prøver ikke i tvivl en eneste gang, men jeg synes, der er mange spørgsmål om København, som måske ikke er lige så relevant paratviden, hvis man bor i Nørresundby.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. dec 2016, 20:12

Jeg må godt blive - med nød og næppe.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf Mulan » 1. dec 2016, 20:13

39 rigtige ud af 40
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf Lulu » 1. dec 2016, 20:20

37/40 - den var virkelig nem i år!
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. dec 2016, 20:24

Ja.

Den prøve er og bliver i øvrigt en joke.
0
Brugeravatar
Frk. L
Indlæg: 2533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:12
Kort karma: 342
Geografisk sted: Sdrbronx
Likede indlæg: 3916

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf Frk. L » 1. dec 2016, 20:33

37/40. Den må være nem i år! Ligner ikke mig med så mange rigtige :genert:
1
Jeg står i midten nu!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf Wizzze » 1. dec 2016, 20:37

Rapfisk skrev:Jeg fik alle rigtige og var modsat tidligere prøver ikke i tvivl en eneste gang, men jeg synes, der er mange spørgsmål om København, som måske ikke er lige så relevant paratviden, hvis man bor i Nørresundby.


Jeg synes det eneste jeg lige skulle bruge tid på, var nr. 31 om homoseksuelle ægteskaber, men det var mest fordi spørgsmålet var klodset formuleret. Synes det åbner op for at både 1989 og 2012 er rigtige svar.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf Rapfisk » 1. dec 2016, 21:01

Samano skrev:
Rapfisk skrev:Jeg fik alle rigtige og var modsat tidligere prøver ikke i tvivl en eneste gang, men jeg synes, der er mange spørgsmål om København, som måske ikke er lige så relevant paratviden, hvis man bor i Nørresundby.

Nu bor jeg godt nok ikke i Nørresundby, men tæt på og jeg havde også 40 rigtig :)
Hvilke spørgsmål synes du mest var om kbh?

Christian den Fjerdes Rundetårn, Københavns bombardement og Dronningens residens i København. Spørgsmålet om Thorvaldsen er nok også lettere for os, der har daglig gang omkring Thorvaldsens museum. Det er ikke fordi, det ikke er almen viden andre steder, men det er ikke desto mindre københavner-spørgsmål. Man kunne vel lige så godt have spurgt til Dronningens residens i Århus, fx.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43979

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf paint » 1. dec 2016, 21:05

Rapfisk skrev:
Samano skrev:
Rapfisk skrev:Jeg fik alle rigtige og var modsat tidligere prøver ikke i tvivl en eneste gang, men jeg synes, der er mange spørgsmål om København, som måske ikke er lige så relevant paratviden, hvis man bor i Nørresundby.

Nu bor jeg godt nok ikke i Nørresundby, men tæt på og jeg havde også 40 rigtig :)
Hvilke spørgsmål synes du mest var om kbh?

Christian den Fjerdes Rundetårn, Københavns bombardement og Dronningens residens i København. Spørgsmålet om Thorvaldsen er nok også lettere for os, der har daglig gang omkring Thorvaldsens museum. Det er ikke fordi, det ikke er almen viden andre steder, men det er ikke desto mindre københavner-spørgsmål. Man kunne vel lige så godt have spurgt til Dronningens residens i Århus, fx.


Ud af 40 spørgsmål, er det vel næsten uundgåeligt, at der kommer 3-4 spørgsmål som har tilknytning til landets hovedstad? Jeg synes mere, at de nævnte spørgsmål, har en karakter der knytter dem til Danmarks historie. En slags pejlemærker, som alle har hørt om i historietimerne.

Jeg havde, i øvrigt, alle rigtige. I modsætning til de andre år, hvor jeg synes at en del af spørgsmålene har været irrelevante historiske begivenheder, synes jeg i højere grad, at man i denne test, har formået at få nogle hovedpunkter med, som er alment kendte. Og ikke detaljer som, hvad hed Erik Klippings moster e.lign.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf Rapfisk » 1. dec 2016, 21:12

paint skrev:
Rapfisk skrev:
Samano skrev:
Rapfisk skrev:Jeg fik alle rigtige og var modsat tidligere prøver ikke i tvivl en eneste gang, men jeg synes, der er mange spørgsmål om København, som måske ikke er lige så relevant paratviden, hvis man bor i Nørresundby.

Nu bor jeg godt nok ikke i Nørresundby, men tæt på og jeg havde også 40 rigtig :)
Hvilke spørgsmål synes du mest var om kbh?

Christian den Fjerdes Rundetårn, Københavns bombardement og Dronningens residens i København. Spørgsmålet om Thorvaldsen er nok også lettere for os, der har daglig gang omkring Thorvaldsens museum. Det er ikke fordi, det ikke er almen viden andre steder, men det er ikke desto mindre københavner-spørgsmål. Man kunne vel lige så godt have spurgt til Dronningens residens i Århus, fx.


Ud af 40 spørgsmål, er det vel næsten uundgåeligt, at der kommer 3-4 spørgsmål som har tilknytning til landets hovedstad? Jeg synes mere, at de nævnte spørgsmål, har en karakter der knytter dem til Danmarks historie. En slags pejlemærker, som alle har hørt om i historietimerne.

Det mener jeg ikke, det er. Det er et valg fra prøvens opgaveforfattere.

Som sagt mener jeg heller ikke, det er svære spørgsmål, og har man forberedt sig til prøven, bør den ikke volde de store problemer, men Rundetårns bygherre er efter min mening mere relevant i København.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9844
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf Spjaerten » 1. dec 2016, 21:14

Jeg tog en anden tidligere idag, der dumper ejer med 34 rigtige - denne fik jeg 36 rigtige :banan:
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43979

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf paint » 1. dec 2016, 21:24

Rapfisk skrev:
paint skrev:
Rapfisk skrev:
Samano skrev:
Rapfisk skrev:Jeg fik alle rigtige og var modsat tidligere prøver ikke i tvivl en eneste gang, men jeg synes, der er mange spørgsmål om København, som måske ikke er lige så relevant paratviden, hvis man bor i Nørresundby.

Nu bor jeg godt nok ikke i Nørresundby, men tæt på og jeg havde også 40 rigtig :)
Hvilke spørgsmål synes du mest var om kbh?

Christian den Fjerdes Rundetårn, Københavns bombardement og Dronningens residens i København. Spørgsmålet om Thorvaldsen er nok også lettere for os, der har daglig gang omkring Thorvaldsens museum. Det er ikke fordi, det ikke er almen viden andre steder, men det er ikke desto mindre københavner-spørgsmål. Man kunne vel lige så godt have spurgt til Dronningens residens i Århus, fx.


Ud af 40 spørgsmål, er det vel næsten uundgåeligt, at der kommer 3-4 spørgsmål som har tilknytning til landets hovedstad? Jeg synes mere, at de nævnte spørgsmål, har en karakter der knytter dem til Danmarks historie. En slags pejlemærker, som alle har hørt om i historietimerne.

Det mener jeg ikke, det er. Det er et valg fra prøvens opgaveforfattere.

Som sagt mener jeg heller ikke, det er svære spørgsmål, og har man forberedt sig til prøven, bør den ikke volde de store problemer, men Rundetårns bygherre er efter min mening mere relevant i København.


Jeg synes stadigvæk, at når der er tale om Konger og Dronninger af Danmark (hele Danmark) og dermed Danmarks historie, og residensbyen er København, så er både Rundetårn og Amalienborg, historiske bygninger, hvis geografiske beliggenhed er underordnet.
Thorvaldsen, var/er ikke bare en landskendt kunstner, men en kunstner kendt i hele Europa, som har haft betydning for dansk kunstforståelse - at hans museum så ligger i København, skyldes vel at han er født og opvokset i København. Det opfatter jeg, igen, som en del af historien. (Danmarkshistorien)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kan du blive dansker?

Indlægaf kidkomb » 1. dec 2016, 21:30

Jeg gider ikke engang at tage den test.
Der er et pensum og hvis man som ansøger dumper, skulle man have læst lidt mere. Det ikke et ret stort pensum.
Om spørgsmålene er relevante... Det er de sikkert ikke. Det har de ikke været de andre år.
Har man gener eller sygdom som umuliggør læsning og/eller at kunne huske pensum, så bør der gives dispensation og en individuel afgørelse om statsborgerskabsopnåelse på andre parametre.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Generelt"