Paven: Abort skal tilgives

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf dgd2007 » 22. nov 2016, 15:32

Det har længe undret med netop kristne anti-abort-fanatikere.
De kan ikke have læst Biblen særlig grundigt :gruble:

I 2. kapitel står der højt og tydeligt:
    ... da dannede Gud HERREN mennesket af agerjordens muld og blæste
    livsånde i hans næsebor, så at mennesket blev et levende væsen
    .

Det kan vel dårligt tolkes anderledes end at livet begynder ved det første åndedrag.
Jeg ved godt, at den spjætter og sådan noget, men indtil den kommer ud, kører den jo på morens system.

Men så pludselig: ta-da!
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Sangius » 22. nov 2016, 15:47

dgd2007 skrev:Det har længe undret med netop kristne anti-abort-fanatikere.
De kan ikke have læst Biblen særlig grundigt :gruble:

I 2. kapitel står der højt og tydeligt:
    ... da dannede Gud HERREN mennesket af agerjordens muld og blæste
    livsånde i hans næsebor, så at mennesket blev et levende væsen
    .

Det kan vel dårligt tolkes anderledes end at livet begynder ved det første åndedrag.
Jeg ved godt, at den spjætter og sådan noget, men indtil den kommer ud, kører den jo på morens system.

Men så pludselig: ta-da!


Med den hat på, synes du så abort er ok i hele graviditeten? Hvis fosteret 'aflives' før det tages ud, så når det jo aldrig at trække vejret :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf dgd2007 » 22. nov 2016, 16:02

Sangius skrev:Med den hat på, synes du så abort er ok i hele graviditeten? Hvis fosteret 'aflives' før det tages ud, så når det jo aldrig at trække vejret :gruble:

Jeg har ikke forstand på detaljerne ... men personligt har jeg da en formening om, at livet går fra første til sidste åndedrag (dermed ikke taget stillet til evt. bagefterheder). Og at fosteret kører på morens strøm, så at sige.

Men jeg ved det da ikke. Jeg syntes bare, det var spøjst, at netop kristne kan have så størke meninger om, at livet begynder ved undfangelsen, når der i Biblen står, at det, der gjorde mennesket til et levende væsen, var, at "Gud Herren" blæste sin ånde ind i dets næsebor. :gammel:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Slettet bruger » 22. nov 2016, 17:15

Animi skrev:Er det virkelig nede på det niveau nu, at der rettes på stavefejl/slåfejl? :gruble: :stoned:


Ikke sådan i almindelighed. Men hvis et indlæg bare er en fornærmelse, har jeg ikke så meget andet svar end grammatikrettelser.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Slettet bruger » 22. nov 2016, 17:22

fisken80 skrev:
abcd skrev:
eks-Maupassant skrev:Den er en bunke menneskelige celler der ikke er et menneske endnu - ligesom menneskelige stamceller i en skål.


Det er og bliver aldrig andet end noget vrøvl. Religion for det postreligiøse menneske.


Din argumentation er helt i skoven. Det er som om du mener, at fordi DU har bestemt at det er et menneske, så er det et menneske. Men det gør det ikke rigtigt.

Og jeg savner også svar på, om menneskelige celler i en petriskål er et menneske.


Så snart et æg er befrugtet af en sædcelle, begynder et menneskeliv. Det er den eneste meningsfulde skillelinje. Nogle forsøger at lave kunstige skillelinjer som f.eks. "når fosteret er levedygtigt uden for livmoderen". Men det er en flydende grænse. Hvis man i morgen opfinder en maskine der kan erstatte en livmoder (vel ikke helt utænkeligt), ændrer de mennesker så holdning til hvornår et liv er et menneske? Og ændrer de holdning til abort?

Menneskelivet i dets allertidligste stadier er meget skrøbeligt, og der skylles menneskeliv ud med menstruationsblod hele tiden. Men det ændrer altså ikke på at det er menneskeliv. Spørgsmålet bliver så hvor længe vi kan tillade os at aflive menneskeliv, og hvornår et menneskeliv opnår rettigheder til at leve. Det har ikke rettigheder så snart det er undfanget, men det har rettigheder når det er 5 måneder gammelt og stadig er afhængigt af kvinden. Det er en vigtig moralsk diskussion som jeg synes bliver banaliseret af at man afskriver livet i livmoderen som noget andet end menneskeliv.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Slettet bruger » 22. nov 2016, 20:08

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
eks-Maupassant skrev:Den er en bunke menneskelige celler der ikke er et menneske endnu - ligesom menneskelige stamceller i en skål.


Det er og bliver aldrig andet end noget vrøvl. Religion for det postreligiøse menneske.


Din argumentation er helt i skoven. Det er som om du mener, at fordi DU har bestemt at det er et menneske, så er det et menneske. Men det gør det ikke rigtigt.

Og jeg savner også svar på, om menneskelige celler i en petriskål er et menneske.


Så snart et æg er befrugtet af en sædcelle, begynder et menneskeliv. Det er den eneste meningsfulde skillelinje. Nogle forsøger at lave kunstige skillelinjer som f.eks. "når fosteret er levedygtigt uden for livmoderen". Men det er en flydende grænse. Hvis man i morgen opfinder en maskine der kan erstatte en livmoder (vel ikke helt utænkeligt), ændrer de mennesker så holdning til hvornår et liv er et menneske? Og ændrer de holdning til abort?

Menneskelivet i dets allertidligste stadier er meget skrøbeligt, og der skylles menneskeliv ud med menstruationsblod hele tiden. Men det ændrer altså ikke på at det er menneskeliv. Spørgsmålet bliver så hvor længe vi kan tillade os at aflive menneskeliv, og hvornår et menneskeliv opnår rettigheder til at leve. Det har ikke rettigheder så snart det er undfanget, men det har rettigheder når det er 5 måneder gammelt og stadig er afhængigt af kvinden. Det er en vigtig moralsk diskussion som jeg synes bliver banaliseret af at man afskriver livet i livmoderen som noget andet end menneskeliv.


Ja begynder, men det betyder ikke at det er et menneskeliv endnu.

Ting der begynder er ikke det samme som det de ender med.

Et egetræsfrø der spirer er ikke et egetræ f.eks. Et foster er ikke et menneske. Et udkast til en film er ikke en film. Det første spadestik til at bygge et hus er ikke et hus.

Og du er stadig tlbage ved at du skal hævde at der er mennesker i petriskålene.

Menneskeceller er ikke mennesker.

Billede
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Slettet bruger » 22. nov 2016, 20:11

Hvis jeg skærer min øreflip af og holder celler fra den i live i en skål med næringsvæske, er den så et nyt menneske? :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Slettet bruger » 22. nov 2016, 20:12

En der har fået en hjernetransplantation, det er vel så også 2 mennesker og ikke bare et. Fordi hjertet også tæller som et menneske.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Moxy-lady » 22. nov 2016, 21:21

icelady skrev:"En abort kan tilgives" :gruble:

Abort skal i min optik slet ikke tilgives, fordi der intet er at tilgive.
Man skal respektere, at kvinder vælger abort, fremfor at forsøge at give dem skyldfølelse.
For de fleste er abort ikke ligefrem en sjov beslutning, men tværtimod en beslutning, der er tænkt meget over.


Små skridt. Det er vel det det er et spørgsmål om. Det er af rigtig stor betydning for katolske kvinder nu at kunne gå i kirken og få syndsforladelse for noget der i deres religion stadig er en synd. Det synes jeg ikke at vi skal undervurdere, selvom jeg forstår hvad du mener :)
2
My world 12-10-18 :lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Slettet bruger » 23. nov 2016, 04:38

eks-Maupassant skrev:Hvis jeg skærer min øreflip af og holder celler fra den i live i en skål med næringsvæske, er den så et nyt menneske? :)


Nej, det er bare celler fra din krop. Når et æg befrugtes af en sædcelle, er et menneskeliv begyndt. Hverken mere eller mindre. Det er en simpel videnskabelig definition af begyndelsen af menneskeliv. Hvornår synes du et menneskeliv er begyndt? Hvor længe synes du det er i orden at afslutte det liv der leves i livmoderen?

Jeg ved ikke hvilke celler der er i de petriskåle du bliver ved at poste billeder af, men hvis det er befrugtede æg, er det tidlige mennesker.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Slettet bruger » 23. nov 2016, 04:44

Sangius skrev:Altså... et menneskefoster er da selvfølgelig et menneske. I uge 12 har det ben, arme, 10 fingre og 10 tæer, og losser lystigt rundt derinde og laver kolbøtter.

Det er langt fra færdigudviklet, men det ligner da så sandeligt et menneske, og er i live.

Dette betyder så ikke at man absolut skal romantisere så lille en skabning, og mene at dets ret til at leve trumfer alt. Men at mene det ikke er et menneske, synes jeg er at gå lidt med skyklapper :)

Edit - i princippet er det vel også søgt at kalde det et menneske, når det er så småt og ulevedygtigt. Mellemvejen er vel at kalede det et menneske-foster :p


Helt enig indtil din edit. At man vælger at kalde det noget andet end et menneske, opfatter jeg som at man forsøger at definere sig ud af at abort er et kompliceret spørgsmål. Man vil gerne have at abort udelukkende er et spørgsmål om kvindens krop, og at der ikke er andre moralske aspekter i det. Så kan man messe "min krop, mit valg" og se abortskeptikere som middelalderlige kvindehadere.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Novella » 23. nov 2016, 06:21

Jeg synes, at det er fremragende, at paven har udtalt det. Den, der ager med stude, kommer også frem. Naturligvis skal kvinderne i de katolske lande også have adgang til sikker abort. De kunne dog indledningsvis få ordentlig adgang til prævention og seksualundervisning. Det ville være en langt mindre invasiv løsning. På med vanten, Frans!

Hvad angår aborter i Danmark er vi ikke på et niveau, hvor det er værd at spilde tid på. Så skal vi diskutere strukturelle problemer i stedet. Antallet er let stigende for kvinder i tyverne over de seneste ti år. Vi mister også mange penge på at blive mødre tidligt http://videnskab.dk/kultur-samfund/stud ... rn-tidligt
0

Tilbage til "Generelt"