Et par tanker om facebookvenner.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf Studsgaard » 1. nov 2016, 20:37

Jeg er kommet til at tænke på, hvad i betegner jeres facebook venner som?

Jeg har en del facebook venner som jeg ikke har mødt i virkeligheden. Det er gerne folk jeg har mødt på online fora (Eks debatten her) og så på et eller andet tidspunkt er vi blevet facebookvenner.

Nogen har jeg været venner med på facebook i mange år og har derved fulgt med i deres liv og lært dem at kende. Nogen har jeg efterfølgende mødt i virkeligheden fordi vi havde lært hinanden at kende ret godt via facebook.

Men hvordan kategoriserer i sådanne venner? Og tænker i at i kender dem?
er det bekendte eller kan man blive rigtige venner via facebook. Og hvor stor betydning har de forskellig former for facebookvenner for dit liv?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf Sophies-mor » 1. nov 2016, 20:40

Jeg har nogle mennesker i mit liv, som jeg kalder "rigtige venner" - glem lige Jodle Birge et øjeblik. Faktisk har jeg mødt dem online og har endnu ikke mødt nogle af dem IRL.
Men, jeg taler - i visse tilfælde - bedre med dem, end med nogle af de personer, jeg ser i mit virkelige liv.

Ja, man kan godt blive rigtige venner via FB.
(og herinde fra)
Tænker jeg.

Selvfølgelig kan man være i den situation at vedkommende i den anden ende lyver, men jeg har endnu ikke (og heller ikke prøvet på det) fanget dem i løgne, og det går snart langt tilbage.
Med de indviklede ting, vi har talt om, så skal de godt nok have en særdeles god hukommelse for ikke at kikse, hvis de løj.
Og det nægter jeg at tro på :)
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Aesel82
Indlæg: 2655
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4288

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf Aesel82 » 1. nov 2016, 20:48

Jeg er helt enig med dig, Sophies-mor.

Jeg har gennem den gamle debat mødt nogle helt igennem fantastiske damer, som jeg kun har skrevet med på debatten og Facebook, men (desværre) endnu ikke mødt. Og de er nogle fantastiske veninder, som jeg er meget taknemmelig for at have i mit liv - også selvom det (pt.) kun er online.
3
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf superboa » 1. nov 2016, 21:42

Jeg synes sagtens man kan have gode venskaber på FB/Debatten eller lign., som man via det skrevne ord har en super god kemi med, og kan dele mangt og meget på godt og ondt og være fortrolige med. Eneste forskel imellem den type venskaber og dem man har i det fysiske liv er, at de sidstnævnte kan man ringe til når lokummet brænder og man har brug for et kram.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf hotlips » 2. nov 2016, 01:33

Gamle venner og nuværende venner. Jeg har nogle få herinde fra på og de hører vist under uden for kategori for jeg er ellers ikke ven med nogen jeg ikke på et tidspunkt har haft rigtig tætte forhold til.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf Sophies-mor » 2. nov 2016, 06:38

superboa skrev:Jeg synes sagtens man kan have gode venskaber på FB/Debatten eller lign., som man via det skrevne ord har en super god kemi med, og kan dele mangt og meget på godt og ondt og være fortrolige med. Eneste forskel imellem den type venskaber og dem man har i det fysiske liv er, at de sidstnævnte kan man ringe til når lokummet brænder og man har brug for et kram.

Jeg tror faktisk, at jeg i vid udstrækning kan det samme med disse to.
Uden at vide det med sikkerhed.
Men umiddelbart, den ene ville flyve herover med det samme, hvis det er slemt og jeg kunne formode - men det er en tolkning - at den anden også ville forsøge i det mindste (ikke at flyve dog) ...
:gruble:
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf hotlips » 2. nov 2016, 09:42

Jeg synes også godt man kan komme godt ud af det med folk man møder på nettet men jeg mener det er undtagelser og jeg fatter ikke ideen i at være Facebookven med nogen man ikke kender eller som er fjerne bekendte,jeg kan se andre af mine venner har folk på jeg ved de dårligt ved hvem er og også folk jeg ved de ikke bryder sig om.

Det er sådan noget der får mig til at tænke jeg ikke helt er med på hvad der foregår for jeg kan jo se det er helt almindeligt.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf Aspargsen » 2. nov 2016, 21:43

hotlips skrev:jeg kan se andre af mine venner har folk på jeg ved de dårligt ved hvem er


Sådan nogle har jeg også ....
tror bare den stod på Auto-Ja da facebook var nyt og spændende

nu når man ser - Jens Peter syntes godt om ...
så undrer man sig over hvem Jens peter er og finder så ud af man har 0 vener tilfælles
og af de arbejdspladser han har angivet har man aldrig selv arbejdet på
så ryger Jens Peter ud til højre

Men har ingen venner som jeg har mødt på nettet på facebook
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf Vixen » 3. nov 2016, 00:20

De sociale medier (og internettet før de sociale medier) har for mig at se åbnet for en ny kategori af venskaber, som nok på mange måder minder om tidligere tiders pennevenner. De er ikke mindre rigtige eller mindre ægte end de venner, man har ude i "virkeligheden" (dermed ikke sagt, at sociale mediers interaktioner er mindre virkelige).

Jeg har en håndfuld af den slags venner på Facebook, vil jeg mene. Men hvor jeg førhen holdt kontakt til dem ofte, prioriterer jeg ikke rigtigt den slags mere. Og det skyldes helt ærligt nok mest, at jeg har en seriøst stor omgangskreds af mennesker, jeg allesammen holder meget af og som betyder meget, og så ryger de gamle chatvenner altså lidt i baggrunden.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5558

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf Luffegås » 3. nov 2016, 06:40

Jeg har rigtig meget netværk på facebook, pga. fritidsinteresser med foreninger og på landsplan. Så nej, ikke venner, men hvad kan man sige, interessepersoner, der er gode at have, eller hvor det er givende at følge med I hvad de render og laver, uden at jeg vil kalde os venner.
Og så har jeg haft nogle danske spil-venner fra et online spil, men dem har jeg sorteret godt ud i, da jeg ikke havde tid til spillet mere.

Men jeg kan altså også sagtens bruge privatindstillingerne, og sætter gerne mine opslag op, så hvis jeg f.eks. manglede en ko i farmville, jamen så kom min anmodning kun ud til andre der spillede farmville. Hvis jeg har en foreningsting, jeg ikke synes min familie skal se, jamen så bliver de slået fra, og omvendt, har jeg en itng kun familie skal se, så bliver der lukket for alle andre. Det er altså virkelig ikke særligt svært, og alligevel så ser jeg ofte folk skrive ud "jeg bliver nød til at slette nogen, da jeg gerne vil kontrollere hvem der læser mine opdateringer. Men jeg har lavet en ny profil til jer der vil være ven med mig pga. min hobby".. Det kan du da allerede, uden at slette!
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2184

Re: Et par tanker om facebookvenner.

Indlægaf mariannaa » 3. nov 2016, 09:19

Jeg har kun mennesker på min venneliste som jeg også i virkligheden har en relation til ( lige på nær en herinde fra). Jeg er ikke interesseret i at have gamle skolekammerater som ven, hvis det er en som jeg dengang alligevel ikke havde nogen særlig relation til.

Jeg har dog venner på min liste som jeg virkelig har lyst til at vippe af (pga. deres snot dumme racistiske holdninger til muslimer) men det vil skabe alt for dårlig stemning på det sted hvor jeg kommer, og det drama gider jeg ikke.
0

Tilbage til "Generelt"