Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Phlox9 » 15. sep 2016, 07:06

Kære jer, der ved noget om musik, akkorder, dur og mol..

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at oversætte denne tabel til dansk? I vil blive belønnet med grønt og evig taknemmelighed :) :blomst:

Det er en akkordtabel fra et elektrisk klaver, og jeg har brug for det danske navn for Major, Major Sixth, Major Seventh etc. Jeg er helt lost.


MAJOR
M
1-3-5
MAJOR SIXTH
M6
1-3-5-6
MAJOR SEVENTH
M7
1-3-(5)-7
MAJOR SEVENTH SHARP ELEVENTH
M7#11
1-(2)3#4-(5)-7
MAJOR ADD NINTH
Madd9
1-2-3-5
MAJOR NINTH
M9
1-2-3-(5)-7
MAJOR SIXTH ADD NINTH
69
1-2-3-(5)-6
AUGMENTED
aug
1-3-#5
MINOR
m
1b3-5
MINOR SIXTH
m6
1b3-5-6
MINOR SEVENTH
m7
1-b3-(5)-7
MINOR SEVENTH FLAT FIFTH
m7b5
1-3-5-7
MINOR ADD NINTH
madd9
1-2-3-5
MINOR ADD NINTH
m9
1-2-3-5
MINOR MAJOR ELEVENTH
m11
1-3-(5)-7
MINOR MAJOR SEVENTH
mM7
1-b3-(5)-7
MINOR MAJOR NINTH
mM9
1-2-3-(5)-7
DIMINI SHED
dim
1-3-5
DIMINI SHED SEVENTH
dim7
1-3-5-6
SEVENTH
7
1-3(5)-7
SEVENTH SUSPENDED FOURTH
7sus4
1-4-5-7
SEVENTH NINTH
79
1-2-3-(5)-7
SEVENTH SHARP ELEVENTH
7#11
1-(2)3-#4-(5)-b7
SEVENTH THIRTEENTH
713
1-3-(5)-7 or 2-3-5-6-7
SEVENTH FLAT NINTH
7b9
1-2-3(5)-7
SEVENTH FLAT THIRTEENTH
7b13
1-3-5-6-7
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Grissebassen » 15. sep 2016, 12:01

Major = dur
Minor = mol
Sixth er seksten, dvs. i forhold til tonica. Er der tale om en c-dur, vil seksten derfor være A. Det samme gør sig gældende for de andre tal, der nævnes, således at du tæller fra tonica (den første tone i akkorden).
Sus står for suspended og betyder, at tersten (den tredje tone i akkorden, såfremt der er tale om en sus4) er suspenderet til fordel for en kvart (den fjerde tone i fra tonica)
Flat betyder B, mens sharp betyder #
En aug-akkort er, når kvinten (den femtetone i akkorden) sættes en halv tone op.
En dim er opbygget af små tertser.
2
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Phlox9 » 15. sep 2016, 13:56

Mange tak for dit svar :) Desværre er det helt latin for mig (nej, værre, jeg havde latin i gymnasiet - det er marsiansk.) Jeg skal have oversat tabellen til dansk, det er fra en engelsk manual - ved du/I, om der et sted på nettet findes en oversigt, hvor jeg kan aflæse, hvad f.eks. akkorden M7#11, dim7 og madd9 hedder på dansk? Jeg har ledt og søgt, men jeg kender/forstår ikke termerne (pokkers også..) - og jeg ved ikke, om det er helt umuligt at finde sådan en letaflæselig oversigt et sted :genert:
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Grissebassen » 15. sep 2016, 14:23

Phlox9 skrev:Mange tak for dit svar :) Desværre er det helt latin for mig (nej, værre, jeg havde latin i gymnasiet - det er marsiansk.) Jeg skal have oversat tabellen til dansk, det er fra en engelsk manual - ved du/I, om der et sted på nettet findes en oversigt, hvor jeg kan aflæse, hvad f.eks. akkorden M7#11, dim7 og madd9 hedder på dansk? Jeg har ledt og søgt, men jeg kender/forstår ikke termerne (pokkers også..) - og jeg ved ikke, om det er helt umuligt at finde sådan en letaflæselig oversigt et sted :genert:

Sådan, helt grundlæggende, så er det lidt svært at oversætte direkte, fordi tabellen refererer til generelle akkordopbygninger, og fordi mange af begreberne er det samme fra dansk til engelsk.
Du nævner fx akkorden M7#11. Skal den oversættes direkte, ville den eneste forskel man reelt kunne gøre være at skrive D for dur, istedet for M for major, efter som både 7, # og 11 repræsenterer det samme universelt. Hvis du kan angive en toneart, oversætter jeg gerne, hvordan de angivne akkorder så kommer til at se ud. Jeg kan også godt, når jeg har tid, forsøge at skrive en tolkning på dansk af hver enkelte akkord. Men en direkte sproglig oversættelse vil ikke give mening.
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Grissebassen » 15. sep 2016, 14:46

Det ville også hjælpe en del at vide, hvad det skal bruges til. Hvis det er til begynderklaver, er der mange af akkorderne, der ikke giver synderligt mening, og som man i praksis stort set aldrig bruger, men mest bruger i teorien. Jeg kan godt lave en letlæselig oversigt til dig, hvis jeg ved, hvad formålet er.
0
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Phlox9 » 15. sep 2016, 14:55

Tak igen.. jeg arbejder med oversættelse af produktmanualer, og denne elklaver-manual er oversat fra kinesisk til engelsk og skal nu oversættes til dansk. Det sker nogle gange, at der er gået noget tabt i oversættelsen, og lige i dette tilfælde kan jeg ikke selv finde ud af at rette op på det, hvis det er sket.

I tabellen står der de her tre kolonner med "Original name" (som er listen med MAJOR, MAJOR SIXTH, MAJOR SEVENTH etc.), "Abb." (forkortelserne, altså M, M6, M7) og "Normal pronunciation" (1-3-5, 1-3-5-6. 1-3-(5)-7 etc. - jeg går ud fra, der menes hvilke tangenter, man skal trykke på :genert: )

Temmelig umuligt at oversætte til brugbar info i en dansk manual - hvis man ikke ved en pind om musik :wacko:
0
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Phlox9 » 15. sep 2016, 14:57

Hov, læste ikke dit svar, før jeg skrev - men ja, et elektrisk klaver til viderekommende, med 88 tangenter og en masse funktioner :)
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Grissebassen » 15. sep 2016, 15:11

Hvis du "bare" skal oversætte til dansk så direkte som muligt, så er der meget lidt, der skal gøres ved tabellen. På dansk bruges de fleste af de begreber, der indgår i tabellen på engelsk. Det er lidt en fjollet opgave, du er blevet sat på, for hvis man er musikkyndig nok til at forstå, hvad tabellen betyder, så kender man også betegnelserne på engelsk, da de som oftest er det samme.
Hvis jeg stod med samme opgave, ville det eneste jeg ville oversætte være dur og mol, og så erstatte "flat" med "B" og "sharp" med "#" (mig bekendt, findes der faktisk ikke deciderede begreber for det på dansk). Hvordan jeg ville oversætte de tal, der er skrevet ud med bogstaver, ved jeg faktisk ikke, da man som oftest bare angiver tallet. Måske kunne man skrive "sekst", "septim", "none" osv. (som jo nok bare gør det til endnu mere volapyk for dig) i stedet for de engelske skrevne talord, og det vil gøre tabellene unødvendigt kompliceret. Så det vil nok være bedre, at skrive talordet ud på dansk, fx Dur Syv, selvom det heller ikke giver voldsomt meget mening.
Med andre ord, hvis jeg var blevet sat på din opgave, ville jeg nok overfor min arbejdsgiver argumentere for, at en oversættelse er totalt overflødig.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Fru Sunshine » 15. sep 2016, 15:32

1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Grissebassen » 15. sep 2016, 15:33

Ved nærmere eftertanke, så ville jeg oversætte "flat" med "-es" og "sharp" med "-is"
Major oversættes til dur, og minor til mol.
Hvordan du løser den med tallene, ved jeg ikke. Men jeg ville nok enten skrive 6 eller seks

Resten kan/bør ikke oversættes.
Senest rettet af Grissebassen 15. sep 2016, 15:35, rettet i alt 2 gange.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Fru Sunshine » 15. sep 2016, 15:33

Og, jo, jeg kunne godt oversætte listen, men den er godt nok lang, og jeg er på fra tablet og mit tastatur er gået i stykker.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Vaginetta » 15. sep 2016, 15:53

Jeg har et forslag...

http://www.musikipedia.dk/becifring

Hvis du scroller ned til punkt 4, "Becifringsoversigt", kan du se hvordan sådan en tabel normalt kan se ud på dansk. Hvis du udelader kolonnen "Alternativ becifring" og bytter om på de to afsnit "Maj" og "Mol", og ellers tager grundigt hensyn til de tegn der er skrevet med hævet tekst, tror jeg en udgave af den vil give meget mere mening for en dansksproget læser.

Så længe du skriver den af, og ikke copy/paster direkte fra siden, tror jeg det er OK med ophavsret osv. Der er tale om helt basal musikteori, og du vil kunne finde en tilsvarende tabel i mange grundbøger.
2
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Re: Musikkyndige, HJÆLP (dobbeltpostet)

Indlægaf Phlox9 » 16. sep 2016, 07:18

Tusind tak, allesammen, for jeres hjælp - jeg arbejder videre på det i dag (mellem andre opgaver). Jeg vender nok tilbage, forvirret og desperat.
Jeg har også et andet spørgsmål (problem):

Under tabellen står disse bemærkninger:

1. The accompaniment produced by the fifth chord is based on the root sound and the dominants that make up the major triad and minor triad.
2. If two notes have an octave interval, the accompaniment consists only of the root sound.
3. If you press any three neighboring keys (black and white keys) simultaneously. Chord accompaniment will be stopped automatically, only the style accompaniment will continue playing.
4. The chord fingering in the figure can be recognised if it was mainly listed in the place of the root sound. It will be recognised as the minor seventh chord if it was listed in another place.
5. (Major sixth add ninth(69) can be recognised if it was in the place of the root sound, it will be recognised as the minor major eleventh chord if it was in another place.
6. (Minor sixth(m6) chord can be recognised if it was in the place of the root sound, it will be recognised as minor seventh flat fifth chord if it was in another place.
7. (One plus two plus five (1+2+5) chord can be recognised if it was in the place of the root sound. It will be recognised as the suspended fourth chord if it was in another place
8. When you play augmented triad and diminished seventh chords, the lowest note will be recognised as the root sound.
9. The lowest note that you play in the seventh sharp eleventh chord, it will be recognised as the root sound or a b7 note.


Giver det mening at oversætte "the root sound and the dominants" til "grundtonen og dominanterne" og "major triad and minor triad" til "dur-treklag og mol-treklang"? Og når de skriver at en akkord "can be recognised as" - kan jeg da oversætte direkte til "genkendes som" eller er det et term, som hedder/betyder noget andet?

Jeg er helt lost med denne sætning: "4. The chord fingering in the figure can be recognised if it was mainly listed in the place of the root sound.", haha - jeg aner ikke, hvordan jeg kan oversætte det, så det giver mening :stoned:
0

Tilbage til "Generelt"